Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.10.1998
 Tyrrells sidste løb
 Testnyheder fra Silverstone
 Omfattende Bridgestone test på Suzuka d. 3 November
 Irvine sætter ny rekord på Mugello
 "Et solstrejf" for Prost
 Bøde til Ungarn efter baneinvasion
 Ændringer i 99´s sportslige regulativ
 Ændringer i 99´s tekniske regulativ
 
15.10.1998
 Ferrari forventer store ting af Irvine
 Formel 1-boss afviser dopingrygter
 BAR vil kæmpe for 2 farver
 For sent for Goodyear?
 Müller følger i Montoyas fodspor
 

Hop til top16.10.1998

Tyrrells sidste løb

Når det ternede flag bliver viftet ved slutningen af dette års japanske grand prix, vil det også signalere enden på en stort motorsportseventyr, ved hvilket Ken Tyrrell og hans nybagte team påbegyndte for 30 år siden. 451 grand prix'er senere og listen af bedrifter er stor.

Inklusiv 1968 og 1986, da teamet kørte med Matra chassis og i 1970 hvor det stillede op med en March-Ford i det meste af sæsonen, har Tyrrell Racing Organisation og dets kørere sikret sig 33 sejre, taget 19 pole positions, sat 27 hurtigste omgangstider og sikret 3 Formel 1 verdensmesterskaber for kørere (Jackie Stewart i 1969, 1970 og 1971). Som konstruktør i sit eget navn vandt Tyrrell også VM i 1971 og sluttede som nummer to eller tre ved fire andre lejligheder.

Igennem årene har Tyrrell spillet en rolle i mange af de kendteste Formel 1-køreres karriere. Teamet har også fået ry for at være en af sporten største tekniske udviklere, banebrydende med forskellige koncepter som "forhøjet næse" (Tyrrell-Ford 019), Hydrolink-ophæng (Tyrrell-Yamaha 023) og "X-wings" (Tyrrell-Ford 025), inden for de seneste par år. Tyrrells mest dramatiske opfindelse var uden tvivl den sekshjulede Tyrrell-Ford 034 der overraskede grand prix-verden ved dens præsentation i 1976.

Tiden og formel 1 bevæger sig hele tiden fremad og til næste år er teamets plads på grid'en overladt til British American Racing, den nye organisation der har købt Tyrrell sidste november.

"Det er kedeligt at et berømt navn i formel 1 vil forsvinde efter dette løb," siger Tyrrells direktør, Dr. Harvey Postlethwaite, "men for at være ærlig, er der ikke meget plads til at blive nostalgisk i grand prix i disse tider. Det er en ren forretningaftale - Tyrrell er blevet solgt og livet i formel 1-depotet fortsætter. Med al respekt, drejer motorløb sig om at følge tendensen fra andre moderne professionelle sportsgrene, hvor teams ofte bliver købt og solgt."

"Dette er ikke en måde at bortlede opmærksomheden fra Ken Tyrrell eller de folk som har arbejdet for teamet i mange år. Faktisk er det et udtryk for den proffesionialisme og begejstring hos Tyrrells medarbejdere som har fortsat med at være fokuserede og motiverede gennem dette år, på trods af den usikkerhed der er et resultat af salget. Tyrrell Racing Organisations præstationer er store og vil forblive en uudslettelig del af formel 1. De vil uden tvivl fortsætte med at være interessante for dem der har passion for sporten og dens historie."

Dørene på Tyrrells fabrik i Ockham vil officielt lukke den 15. november. Der er ikke i øjeblikket inden melding på stedets fremtid.

Formel-1.dk har udarbejdet en artikel - 'Ikke helt på BAR bund' - der tager et tilbageblik på Tyrrells 30-årige Formel 1-historie som en hyldest til et af Formel 1's store teams. Den findes under menuen 'Artikler'.

BB  


Hop til top
Testnyheder fra Silverstone

British American Racings testteam testede for anden dag i træk på den internationale Silverstone-bane. Vejret er blevet meget bedre i forhold til de første to dages test.

Den franske testkører, Jean-Christophe Boullion, kørte 29 omgange til morgen.

Dagens program for BARs testteam inkluderede en masse data og simulationsefterprøvelse. Dette indebærer evaluering af data indsamlet fra støddæmpernes bevægelser og accelerationer samt vurdering af nøjagtigheden af computerens forudsigelser.

Teamet har også testet forskellige bagstøddæmpere som er blevet målt ved hjælp af udstyr på fabrikken, for at få en karakteristik over deres præstation.

BAR teamet vil blive på Silverstone fredag for generel forberedelsesarbejde på bilen. Bilen vil ikke komme på banen. Teamet vil også teste på Silverstone mandag den 19. og tirsdag den 20. med Jean-Christophe Boullion. En ny V10 Supertec-motor med flere omdrejninger vil blive lagt i bilen til næste uges test.

Robert Synge:
"Vi får meget ud af det gode vejr ved at køre så meget som muligt med bilen i dag. Vi havde en meget produktiv morgen. Vi sluttede vores testprogram med støddæmpere. Bilen kørte gnidningsløst og var meget holdbar. Til morgen havde vi en lille smule for meget understyring på det nye sæt dæk. Alligevel har teamet korrigeret problemet ved middagstid. Vi har afsat eftermiddagens afdeling til at skifte gearlængde for at optimere motorens omdrejninger. Vi har helt sikkert lært meget ved disse tre dages test. Det er en velfortjent belønning for det hårde arbejde der er gennemført af teamet."

Jean-Christophe Boullion:
"Jeg kørte godt til morgen og var klar til at køre nogle tider. Uheldigvis var nedgange af benzintilførelsen skyld i en nedgang af hydraulikpresset og jeg måtte spinde ud i gruset. Som et samlet hele, er jeg dog meget tilfreds med bilens opførsel, den har en god balance og det nye elektroniksystem har nu vist sig at være effektivt og holdbart. Vi har opnået en masse i denne uge og jeg ser frem til at få en ordentlig tur i bilen på mandag!"

BB  


Hop til top
Omfattende Bridgestone test på Suzuka d. 3 November

I kølvandet på FIA's offentliggørelse i går torsdags vedr. det reviderede dæk reglement for 1999 sæsonen, har Bridgestone tilbudt alle Formel 1 teams en mulighed for at vurdere de nye 1999 dæk på lige vilkår. Den første test vil finde sted på Suzuka banen tirsdag d. 3 november, kun to dage efter det Japanske Grand Prix. Hiroshi Yasukawa, direktøren for Bridgestone Motorsport, sagde i dag: "Vi byder dette initiativ velkommen" og han forsatte "Initiativet er blevet til i et samarbejde med FIA og sammen med alle de teams, som vil deltage i næste års mesterskab, vil vi med testen søge at få så meget information som overhovedet muligt vedr. de nye dæks ydeevne og følsomhed over for slid." FIA håber at opnå en mindre reduktion i omgangstiderne i 1999 - et mål som Bridgestone har sagt ja til at støtte. Bridgestone har siden midsommeren forhandlet dette udspil med FIA, og oven på Good Year' s snarlige udtræden af Formel 1, har det japanske dækfirma besluttet at det ville være i alles interesse, så hurtig som muligt at få mulighed for at teste de nye dæk. I de nye regler, som blev offentliggjort af FIA i går, ændres fordækkene så de får fire riller mod nu tre, og der kommer en reduktion (fra 40 til 32) i antallet af tørvejrsdæk pr. vogn pr. løbs weekend. Og sidst vil forhjulenes sporvidde blive reduceret til max 270 mm. Og ikke 240 mm som tideliger nævnt
CS  


Hop til top
Irvine sætter ny rekord på Mugello

Ferraris forberedelser til Suzuka ser ud til at gå i den rigtige retning efter at Eddie Irvine satte ny banerekord på Mugello i sin F300. Den ny rekord er på 1:26.270. Rekorden er et udtryk for Ferraris engagement til at vinde VM. Ferrari er nødt til at få Michael Schumacher ind på en 1. plads og Eddie Irvine ind på en 2. plads hvis de vil være sikre på at vinde kørernes VM. Hvis Ferrari også skal vinde kontruktørernes VM, skal begge McLaren racere samtidigt udgå. Schumacher og Irvine fortsætter med at teste i dag.
NJ  


Hop til top
"Et solstrejf" for Prost

Det var ordene Alain Prost brugte til at beskrive sine følelser for den nye AP01B som teamet testede på Magny Cours sidste uge. Blandt nye komponenter var en ny gearkasse og Peugeot A18 motor til 99 sæsonen.

Den nye motor er blevet presset igennem udvikling og produktion efter en skuffende sæson for det franske team med den problemfyldte AP01. Den radikalt anderledes konstruerede transmission har vist sig at være meget drilagtig, og ingeniørerne startede allerede efter det 3. Grand Prix på konstruktionen af en kraftig revideret model.

Efter en problemfri test var der kun øre-til-øre smil at finde hos hele Prost teamet. Alain kunne ikke skjule sine følelser : " Efter alle de Blow-up?s vi har haft, er dette virkeligt et solstrejf. Udeblivelsen af en hver slags problemer med gearkasse eller motor var helt fantastisk. Normalt skal man påregne børneproblemer; men dem vi havde var så små, at vi kan betragte dem som værende ikke eksisterende. Det har jeg aldrig oplevet før. "

En afsluttende test afholdes på Circuit de Catalyona, Barcelona i denne uge, hvorefter teamet beslutter sig for at bruge den nye bil eller ej på Suzuka. Alain Prost forklarede den vanskelige beslutning med ordene: " Hvis vi tager AP01B?eren med en A18 motor sammen med 2 stk. med A16 motoren til Japan, vil det kræve en del extra af os p.g.a. de ekstra reservedele. Men først og fremmest ønsker vi at bevare den utroligt store driftsikkerhed vi viste på Magny-Cours.

Direkte adspurgt om AP01B gav Alain Prost følgende svar:

Sp.: AP01B?eren har en ny gearkasse og motor. Er der andre ændringer i forhold til den gamle model ?
A.P.: Den har længere akselafstand, en anden vægtfordeling og bilen er blevet en smule tungere. Men der ikke så mange ændringer som når vi først afslører 99 bilen.

Sp.: Er det et betydeligt skridt fremad for teamet ?
A.P.: Vi bliver ikke for opløftede ! Magny Cours er en nem bane for os, og selv om vi gennemførte 900 km test af den nye bil, blev det kun til 50 omgange i tørvejr. ( der stiller større krav til bilen )

Sp.: Og hvad skal der ske nu ?
A.P.: Vi skal være helt sikre på at bilen er driftsikker. Vi vil teste både den gamle og den nye i Barcelona i denne uge, så vi kan få en ide om dens rigtige potentiale.

Og har det så hjulpet ?

Prost teamet startede onsdag på en 3-dages test session på Circuit de Catalyona ved Barcelona repræsenteret ved teamets 2 faste kørere: Jarno Trulli og Oliver Panis. Begge arbejdede på såvel deres egne biler ( AP01 ) i forberedelse til det japanske Grand Prix samt den nyudviklede AP01B.

Onsdag kørte Oliver Panis sin egen bil, hvor der blev arbejdet med både dækudvikling for Brigdestone og set-up til Suzuka.

I modsætning hertil fortsatte Jarno Trulli på udviklingen på AP01B?eren og han prøvede for første gang bilen på en tør bane.
( KLH )

AN  


Hop til top
Bøde til Ungarn efter baneinvasion

For en gangs skyld fik Claus og Peter ret, da Ungarns Grand Prix efter løbet blev indtaget af tilskuerne, medens nogle af deltagerne stadig var på deres afsluttende runde.

FIA?s World Council, der har holdt møde i dag har givet de ungarske arrangører en møde på godt 6,0 mill. danske kroner, heraf de 4,5 mill. betinget af om problemet skulle opstå igen de næste to år.

Ligemeget - Ungarns plads i løbskalenderen er langtfra sikker. Det vil blive afgjort i forbindelse med World Motor Sport Council møde i december måned. Organisatorerne skal komme med en komplet detaljeret plan inklusive en politirapport om, hvordan de vil forhindre en gentagelse af baneinvasionen, inden løbet bliver endelig fastlagt.
(KLH)

AN  


Hop til top
Ændringer i 99´s sportslige regulativ

Tidsstraffe: Tidsstraffen er fortsat 10 sekunder. Skulle en tidsstraf blive tildelt i de sidste 5 omgange af et løb, vil den berørte kører i stedet få tillagt 25 sekunder til hans løbstid - og så snart at en sag/ uheld er på vej til at blive undersøgt af løbskommisærerne, skal dette meddeles på tidsmonitorerne.

Deltagere: - Max. Antallet af biler i mesterskabet er fastsat til 24

Dæk: En kører må ikke anvende mere end 32 ( tidligere 40 ) tørvejrsdæk gennem en hel løbsweekend. Hver fordæk skal være med 4 langsgående riller ( tidligere 3 ). Max. Brede for forhjulene er fastsat til max. 270 mm. FIA vil blive forpligtet til at meddele næste års dækspecifikationer, hvert år senest den 1. September. En gang meddelt dækspecifikationer kan kun ændres, hvis hele Formel 1 Kommisionen er enige herom.
(KLH)

AN  


Hop til top
Ændringer i 99´s tekniske regulativ

Minimumshøjden af den styrtsikre del af luftindtaget over kørerens hoved er øget fra 50 til 70 mm.

Ånderøret fra motoren må ikke længere udmunde direkte til det fri; men føres ind i motorens luftindtag.

For sikkerheds skyld skal der indbygges en sikkerhedsventil i kølesystemet.

For at banekommisærerne kan få mulighed for at fjerne biler, der stopper ved siden af banen ved at gribe hurtigt og effektivt ind, skal anordningen, der kan sætte bilen i frigear, fremover være placeret ens på alle biler.

Der skal monteres kabler, der forhindrer hjulene i at flyve væk ved et uheld.

Kørerens sæde skal være af en sådan konstruktion, at den kan fjernes med køreren i.

Hastigheden ved de såkaldte crashtest af næsesektionen er blevet øget fra 10 m/ s til 13 m/ s, hvilket igen øges til 14 m/ s i år 2000.

Et nyt brændstofregulativ skal gøre benzinen meget renere ved at reducere indholdet af benzen og svovl radikalt.
(KLH)

AN  


 

Hop til top15.10.1998

Ferrari forventer store ting af Irvine

Eddie Irvine er udset af Ferraris præsident Luca di Montezemolo til at spille en meget vigtig faktor i kampen om VM-titlen. Michael Schumacher skal have fem point mere end Mika Hakkinen for at vinde titlen, og derfor bliver Eddie Irvines indsats yderst vigtig for Michael Schumacher. Hvis det bliver en dobbeltsejr til Ferrari kan Schumacher kåres som verdensmester. Sidste år kørte Irvine sit livs løb på Suzuka hvor Ferrari genialt fik båret Schumacher frem til sejr.

"Alle fortæller mig at jeg skal hjælpe Michael meget. Jeg ved det godt. Vi var formidable på Suzuka i 97 og vi har alle muligheder for at gentage det," siger Irvine, der har været udsat for pressens spekulationer om at han var på vej ud af teamet og skulle erstattes af Jean Alesi. Eddie Irvine debuterede på Suzuka i 1993 hos Jordan hvor kørte et point hjem i debutløbet, og endda også fik en på 'kassen' af Ayrton Senna efter løbet.

BB  


Hop til top
Formel 1-boss afviser dopingrygter

Dopingskandalerne har i den seneste tid verseret indenfor cykelsport og senest også med eksempler fra italiensk fodbold. Beskyldningerne om at Formel 1 også skulle være fyldt med doping bliver imidlertid afvist af FIA-bossen, Max Mosley. Der har været beskyldninger fremme om at størstedelen af Formel 1-kørerne benytter sig af det præstationsfremmende produkt, Creatine. Produktet gør sportsfolk i stand til at træne meget hårdere og i længere tid, selvom det medicinsk endnu ikke er blevet bevist. FIA har forsøgt at lægge sig tæt op IOCs regler på dopingområdet, og da Creatine ikke er på deres liste over forbudte stoffer, og sandsynligvis heller ikke kommer det, mener Mosley at der ikke er grund til at gøre indvendinger.

På den anden side tager Max Mosley dopingproblemet alvorligt, og derfor bliver der hvert år foretaget to test om året - uden at det har vist nogen former for problemer. Sidste gang der egentlig var et dopingproblem var under det europæiske grand prix i 1995 som fandt sted på Nürburgring. Både Barrichello og den nuværende CART-kører Max Papis havde problemer med en forkølelse, og havde taget medicin som blev sporet i testen, men sagen blev lukket da der blot var tale om indtagelse af medicin.

BB  


Hop til top
BAR vil kæmpe for 2 farver

Det nye BAR team er opsat på at teamets to biler skal farvelægges forskelligt til fordel for hver sin sponsor. Dette har FIA tænkt sig at sætte en stopper for. Under FIAs møde i dag blev det foreslået at forbyde 2 farveskemaer til samme team og reglen ventes vedtaget trods Craig Pollocks protester. Craig Pollock ser ud til at være teamchefernes Jacques Villeneuve - hvor der er grænser, skal der trædes. FIAs planer kunne tyde på at de ønsker at lægge låg på Pollocks udtalelser om BARs ambitioner.
NJ  


Hop til top
For sent for Goodyear?

I dag ventes FIA at vedtage en ny regel for dækleverandører som siger at en leverandør skal give besked med et års varsel om de vil forlade eller gå ind i formel 1. Dermed vil det være for sent for goodyear at ændre deres beslutning om at trække sig efter denne sæson. Hele året har der konstant været rygter om at Goodyear har planer om at fortsætte endnu et år hvis de kunne vinde kontruktørernes VM. I øjeblikket arbejder Goodyear konstant med Ferrari om at forbedre dækkene til Suzuka-banen. Målet er at opnå en fordel på et halvt sekund over McLaren som kører med Bridgestone dæk. Goodyears seneste dæk går i produktion i næste uge og vil være klar til alle Goodyear-teams i Japan.
NJ  


Hop til top
Müller følger i Montoyas fodspor

Juan Pablo Montoya besluttede sig for at sige ja tak til tilbudet fra Ganassi teamet i CART serien, da det blev klart, at han ikke kunne få en plads i Formel 1 til 99 sæsonen.

Nu siges at Saubers testkører, østrigeren Jürg Müller, vil gøre nummeret efter. Müller var midt i denne sæson blevet stillet Johnny Herberts sæde for 99 sæsonen i udsigt; men da nyheden kom at Saubers andenkører ville blive Pedro Diniz i 99, blev åbenlys for Müller at søge alternative græsgange til Formel 1.

I fortsættelse heraf skal han nu teste Arciero-Wells teamet og får sandsynligvis sædet, der står tomt efter Robby Gordon forlod teamet. I følge hans manager, er det bedre at køre for et konkurencedygtigt CART team end i bagerste ende i Formel 1 feltet.
( KLH )

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk