Selvom Franchitti er med i kampen om dette års PPG Cup (mesterskab), så har han bestemt ikke været "forkælet" med pole-positioner. Det er rent faktisk kun hans 2. i denne sæson. Den 1. opnåede han på Mid-Ohio, hvor det ligeledes var 2. år i træk, at han var på den startplacering.
Franchitti's nye banerekord er 0,585 sekunder hurtigere end hans pole-tid fra sidste år, så endnu engang beviste den 26-årige skotte, at han er og bliver fænomenal på bybaner. I modsætning til de fleste andre bybaner i FedEx CART serien, så er der på banen i Surfer's Paradise bedre plads til at overhale, men alligevel gælder den samme regel som for alle de andre bybaner; én fejl, og man siger goddag til den altid ventende barriere, der omkranser banen.
Med pole-position scorede Franchitti endnu et vigtigt point i hans mesterskabskamp mod Juan Pablo Montoya. Han er nu 12 point efter den unge columbianer og kodeordet for Franchitti i selve løbet vil være, at slutte på en placering foran Montoya, der starter fra en lidt skuffende 6. plads.
Bryan Herta, der endnu ikke meddelt, hvor han kører næste år, gjorde den bedst tænkelige reklame for sig selv med en startplacering som nr. 2.
Scott Pruett fra Arciero/Wells teamet starter meget overraskende som nr. 3. Det er den bedste startplacering for Toyota i FedEx CART serien.
Paul Tracy starter som nr. 4 til trods for, at han ikke kom på banen i den 2. kvalifikationsrunde p.g.a., at han smadrede hans Reynard-Honda Champ Car under træningen før lørdagens kvalifikation. Alligevel var hans hurtigste tid fra fredagens 1. kvalifikation nok til at give ham 4. startplacering.
Den sidste i Top-5 startplaceringerne blev Michael Andretti.
Danske Jan Magnussen gjorde det lidt bedre i lørdagens kvalifikation og starter som nr. 19.
Husk, løbet vises direkte på Eurosport, søndag d. 17. oktober. Transmissionen forventes at starte omkring kl. 06.00 CET.
www.cart.dk
Jason Watt har ellers haft den bedste sæson i det internationale Formel 3000 hvor han efter en noget langsom start sluttede sæsonen med to sejre hvilket gav ham 2. pladsen i Formel 3000-mesterskabet. Jason har haft forbindelser til Formel 1, men hans chancer for at få et ordentligt sæde har altid været små og det team som ofte er dukket op i forhold til Watts fremtid har været Arrows. Men Jason havde også gode muligheder for at komme til den amerikanske ChampCar-serie hvor han efter sigende skulle have fået mange gode kontakter.
Jason Watt satsede hele butikken på motorsportskarrieren og flyttede til England, hvor han kom ind i den engelske Formel Opel-Lotus, som han vandt og det gik videre til Formel Ford hvor han endda formåede at vinde Formel Ford Festivalen. Det gik derefter videre til den europæiske Opel-Lotus serie hvor han vandt serie på formen vis!
Derefter tog karrieren en puster da han kørte for Alfa-Romeo i DTM/ITC. Siden 1997 har han været med i Formel 3000 og det er blevet til sejre i alle tre sæsoner han har kørt i mesterskabet. I 1997 vandt han på Spa, det følgende år på Imola og siden så i år kom der sejre i hus på Spa og Nürburgring. Desværre har Jason endnu ikke kørt en Formel 1-racer og der er desværre ikke meget der tyder på at han får chancen for det.
Formel-1.dk håber naturligvis at det ikke er så galt som de sidste meldinger forlyder, og vi håber naturligvis at han kan komme tilbage.