Han kører den første test på Jerez, og turnerer så videre til Barcelona fra den 12. til 14. december. BMW-Williams fortsætter derefter på Estoril mellem den 19. og 21. december. I disse dage har Bruno Junqueira kørt en masse udviklingstest for teamet, da han på Magny-Cours har kørt i en lettere ombygget FW22-racer med nye dele til 2001. Der er ikke kommet nogle tider ud fra testen, så det vides ikke hvor niveauet ligger.
Planerne om overtagelsen af teamet, skulle ifølge ubekræftede forlydender, være ført ud i livet inden udgangen af 2002 sæsonen. Men ifølge en BARs ledende direktører, Ian Ross, har det intet på sig. "Hverken aktieejere, direktører eller andre ledende personer hos BAR, har noget kendskab til nogen beslutning, om at Honda skulle overtage BAR, og det er heller noget der er omtalt for os."
Det er også kommet frem, at en gruppe på 8 mennesker, som enten er direkte involveret i teamet, eller som er at finde i periferien af teamet, skulle have interesse i at overtage teamet. Til det siger Ian Ross: "Mht. til omtalen af at en gruppe mennesker i BAR skulle være interesseret i en overtagelse af teamet, kan jeg bekræfte, at ingen medlemmer af teamet, heller de navngivne, har tilkendegivet at ville støtte et sådant træk. Jeg vil også sige, at på trods af alle disse rygter, så er teamet fokuseret på at sikre sig fjerdepladsen i konstruktørernes VM."
Den gruppe mennesker som Ian Ross hentyder til, skulle ifølge artikler i udenlandske motorsportsblade, være bl.a. Adrian Reynard, Rick Gorne, Malcolm Oastler, Barry Green og Robert Synge. Alle personer, der er direkte involveret i teamet, med undtagelse af Barry Green, som alle dog sætter i forbindelse med teamet, som afløser for Craig Pollock. Da Adrian Reynard fik forelagt en kopi af de formodede oplysninger om overtagelse af teamet, var hans kommentar: "Det er endnu for tidligt at kommentere dette, men det ser interessant ud." Craig Pollocks reaktionen var mere som man kunne forvente. "Jeg har haft en fornemmelse af, at noget sådant var under opsejling, men ikke at det er nået så vidt. Jeg er overrasket over at se nogle af navnene på listen. Det er helt imod de betingelser, som findes i den nuværende aftale med de involverede i ejerskabet af teamet."
Der har tidligere i år været rygter og forlydender fremme om, at Craig Pollock var på vej ud, og at han skulle erstattes af Barry Green. Årsagen skulle angiveligt være gentagne overskridelser af budgettet, samt visse samarbejdsproblemer.
Stillingen i top 6 ville så have været følgende:
Plac. | Kører | Team | Point |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 225 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 217 |
3 | David Coulthard | McLaren | 208 |
4 | Rubens Barrichello | Ferrari | 175 |
5 | Ralf Schumacher | Williams | 100 |
6 | Jacques Villeneuve | BAR | 84 |
Som det kan ses så er de fem første pladser de samme som i Formel 1 regnskabet, men der er nu kommet en ny mand på 6. pladsen. Jacques Villeneuve har nu 4 point mere end Giancarlo Fisichella, der ellers ligger på 6. pladsen i Formel 1 regnskabet.
Med tanke på at en 1. plads giver 20 point, samt at man kan opnå yderligere et point for poleposition, så er mesterskabet slet ikke afgjort endnu. Der er hele tre kørere der kan nå at bliver verdensmester i år: Michael Schumacher, Mika Hakkinen og David Coulthard.
I de ovenfor nævnte eksempler mangler der en parameter, i CART serien får man også et point for flest førte omgange i et løb, disse oplysninger har ikke været tilstede, så de er udeladt.
Både Yoshihiko Ichikawa fra Bridgestone og Patrick Head fra Williams, benægter dog at noget sådant skulle have fundet sted. Testen af de nye dæk, skulle have fundet af sted under de seneste ugers test på Estoril, hvor Williams teamet har forberedt sig til to sidste løb i Asien. Udover de nye dæk, som Bridgestone har stillet til rådighed til de to løb, skulle Williams ifølge rygterne også have været udstyret med en forproduktion af dæk beregnet til 2001 med de specifikationer som vil være gældende der. Men det lyder dog helt forkert, i og med at Williams for længst har tegnet kontrakt med Michelin for de næste par år, og endda har været involveret i test og udviklingsarbejdet med de kommende Michelin dæk. Bl.a. med assistance fra danske Tom Kristensen.
Det forlyder endda, at man under den påståede test, skulle have givet nogle eksemplarer af dækkene til Michelin, for at de kunne undersøge dem. Williams teamets talsmand, Nav Sidhu, siger udover benægtelsen af rygterne: "Vi har ikke den store interesse for Bridgestone mere. Hvorfor skulle vi have den nye 2001 specifikation? Det er snart ligesom at sige, at vi skulle have fået den nye Illmor 2001 motor (Mercedes) for at teste den, det sker bare ikke."
Det lyder da også helt utænkeligt, at ovennævnte skulle have fundet sted. Ville det ikke være at sætte sig mellem to stole? Det er da også helt utænkeligt, at Bridgestone, som selv er tilstede ved sådanne tests, hvad enten det er gamle eller nye dæk, uden indgriben ville tillade at en overdragelse af dæk til en konkurrent ville finde sted.
Jenson Button er for nyligt blevet citeret for at sige " Jeg kender ikke Flavio særligt godt, men hvis jeg gør mit bedste, så kan jeg ikke se nogen grund til, at vi ikke skal få et godt samarbejde på tværs af teamet. Jeg glæder mig meget til at starte i teamet. Hvis jeg skulle lave nogle fejl, så er det helt i orden at der bliver talt med store bogstaver, men det håber jeg heller ikke at jeg gør."
Som altid opstår der rygter om kørere der ikke vil frem med deres fremtidsplaner, og der er også rygter om Johnny Herberts fremtidsplaner. De seneste rygter siger at han skal være testkører for Williams teamet, og hvis det holder vand, så skal han afløse Williams teamets nuværende testkører Bruno Junqueira.
"McLaren vil frygtelig gerne vinde konstruktørernes mesterskab, og dette vil skabe en god sæsonfinale," lover Moss, der dog hepper på Ferrari, der for ham er sjælen i F1. "Det sidste løb i Malaysia er en vidunderlig mulighed for både Ferrari og McLaren til at vise hvad de kan. Jeg mener, at Ferrari fortjener at vinde det. Teamet har arbejdet med ekstraordinær dygtighed og er kommet tilbage fra en tør periode midt på sæsonen til at blive rettesnoren for alle på banen, i pitten og i paddocken".
Med på vej frem ad er, udover Irvine, holdkammeraten Luciano Burti og teamets nye testkører Tomas Schechter. Luciano Burti har selv meget at lære, men Rahal mener, at brasilianeren har den rette attitude til opgaven: "For Burti, tror jeg, at næste år bliver en genopbygningsperiode for teamet på mange områder. Han virker meget opsat på at få det bedste ud af sin chance."
David Coulthard er citeret for at sige: ”Jeg synes, at Michael er bemærkelsesværdig, fordi han bruger meget af sin tid på at forbedre sikkerheden for os andre kørere. Hans entusiasme for denne side af sporten er forbløffende, fordi han går ned i selv de mindste detaljer. Han har mange gode sider, og det beundrer jeg ham for.”
Man må sige, at det er store ord, der kommer fra David Coulthard, når man ved, at han næsten hele sæsonen har kritiseret Michael Schumacher for næsten alt, hvad han har gjort på banen.