Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.10.2000
 Montoya testklar
 Honda overtager ikke BAR
 Nyt pointsystem, nej ikke endnu
 Williams involveret i Bridgestone 2001 dæktest?
 
15.10.2000
 Button bekymrer sig ikke om næste sæson
 Trulli til Benetton i 2002?
 Herbert til Williams?
 Stirling Moss glæder sig
 Rahal stoler på sine kørere
 Coulthard lovpriser Schumacher
 

Hop til top16.10.2000

Montoya testklar

Juan Pablo Montoya er ved at være klar til at køre sin første test for BMW-Williams. Colombianeren er blevet sat til at teste i starten af december, efter at forbudet mod tests er blevet ophævet.

Han kører den første test på Jerez, og turnerer så videre til Barcelona fra den 12. til 14. december. BMW-Williams fortsætter derefter på Estoril mellem den 19. og 21. december. I disse dage har Bruno Junqueira kørt en masse udviklingstest for teamet, da han på Magny-Cours har kørt i en lettere ombygget FW22-racer med nye dele til 2001. Der er ikke kommet nogle tider ud fra testen, så det vides ikke hvor niveauet ligger.

BB  


Hop til top
Honda overtager ikke BAR

BAR teamet har været under rygternes pres den seneste tid. Der har verseret adskillige rygter om, at Honda ville overtage teamet, men det er nu benægtet af flere ledende personer i BAR.

Planerne om overtagelsen af teamet, skulle ifølge ubekræftede forlydender, være ført ud i livet inden udgangen af 2002 sæsonen. Men ifølge en BARs ledende direktører, Ian Ross, har det intet på sig. "Hverken aktieejere, direktører eller andre ledende personer hos BAR, har noget kendskab til nogen beslutning, om at Honda skulle overtage BAR, og det er heller noget der er omtalt for os."

Det er også kommet frem, at en gruppe på 8 mennesker, som enten er direkte involveret i teamet, eller som er at finde i periferien af teamet, skulle have interesse i at overtage teamet. Til det siger Ian Ross: "Mht. til omtalen af at en gruppe mennesker i BAR skulle være interesseret i en overtagelse af teamet, kan jeg bekræfte, at ingen medlemmer af teamet, heller de navngivne, har tilkendegivet at ville støtte et sådant træk. Jeg vil også sige, at på trods af alle disse rygter, så er teamet fokuseret på at sikre sig fjerdepladsen i konstruktørernes VM."

Den gruppe mennesker som Ian Ross hentyder til, skulle ifølge artikler i udenlandske motorsportsblade, være bl.a. Adrian Reynard, Rick Gorne, Malcolm Oastler, Barry Green og Robert Synge. Alle personer, der er direkte involveret i teamet, med undtagelse af Barry Green, som alle dog sætter i forbindelse med teamet, som afløser for Craig Pollock. Da Adrian Reynard fik forelagt en kopi af de formodede oplysninger om overtagelse af teamet, var hans kommentar: "Det er endnu for tidligt at kommentere dette, men det ser interessant ud." Craig Pollocks reaktionen var mere som man kunne forvente. "Jeg har haft en fornemmelse af, at noget sådant var under opsejling, men ikke at det er nået så vidt. Jeg er overrasket over at se nogle af navnene på listen. Det er helt imod de betingelser, som findes i den nuværende aftale med de involverede i ejerskabet af teamet."

Der har tidligere i år været rygter og forlydender fremme om, at Craig Pollock var på vej ud, og at han skulle erstattes af Barry Green. Årsagen skulle angiveligt være gentagne overskridelser af budgettet, samt visse samarbejdsproblemer.

PDL  


Hop til top
Nyt pointsystem, nej ikke endnu

Det har tit været oppe at vende i Formel 1 kredse, at pointsystemet skulle ændres. Og det er der også mange Formel 1 fans der har givet udtryk for. Så her kommer lige et lille eksempel på hvad et pointsystem ala det der bliver benyttet i CART serien ville have betyder for dette års mesterskab, hvis det var blevet indført.

Stillingen i top 6 ville så have været følgende:
Plac.KørerTeamPoint
1Michael SchumacherFerrari225
2Mika HakkinenMcLaren217
3David CoulthardMcLaren208
4Rubens BarrichelloFerrari175
5Ralf SchumacherWilliams100
6Jacques VilleneuveBAR84

Som det kan ses så er de fem første pladser de samme som i Formel 1 regnskabet, men der er nu kommet en ny mand på 6. pladsen. Jacques Villeneuve har nu 4 point mere end Giancarlo Fisichella, der ellers ligger på 6. pladsen i Formel 1 regnskabet.

Med tanke på at en 1. plads giver 20 point, samt at man kan opnå yderligere et point for poleposition, så er mesterskabet slet ikke afgjort endnu. Der er hele tre kørere der kan nå at bliver verdensmester i år: Michael Schumacher, Mika Hakkinen og David Coulthard.

I de ovenfor nævnte eksempler mangler der en parameter, i CART serien får man også et point for flest førte omgange i et løb, disse oplysninger har ikke været tilstede, så de er udeladt.

AN  


Hop til top
Williams involveret i Bridgestone 2001 dæktest?

Et af de rygter der i øjeblikket svirrer i og omkring F1 feltet er, at Williams teamet skulle have testet Bridgestone dæk, med de nye 2001 specifikationer. Det skulle angiveligt være sket under test på Estoril banen.

Både Yoshihiko Ichikawa fra Bridgestone og Patrick Head fra Williams, benægter dog at noget sådant skulle have fundet sted. Testen af de nye dæk, skulle have fundet af sted under de seneste ugers test på Estoril, hvor Williams teamet har forberedt sig til to sidste løb i Asien. Udover de nye dæk, som Bridgestone har stillet til rådighed til de to løb, skulle Williams ifølge rygterne også have været udstyret med en forproduktion af dæk beregnet til 2001 med de specifikationer som vil være gældende der. Men det lyder dog helt forkert, i og med at Williams for længst har tegnet kontrakt med Michelin for de næste par år, og endda har været involveret i test og udviklingsarbejdet med de kommende Michelin dæk. Bl.a. med assistance fra danske Tom Kristensen.

Det forlyder endda, at man under den påståede test, skulle have givet nogle eksemplarer af dækkene til Michelin, for at de kunne undersøge dem. Williams teamets talsmand, Nav Sidhu, siger udover benægtelsen af rygterne: "Vi har ikke den store interesse for Bridgestone mere. Hvorfor skulle vi have den nye 2001 specifikation? Det er snart ligesom at sige, at vi skulle have fået den nye Illmor 2001 motor (Mercedes) for at teste den, det sker bare ikke."

Det lyder da også helt utænkeligt, at ovennævnte skulle have fundet sted. Ville det ikke være at sætte sig mellem to stole? Det er da også helt utænkeligt, at Bridgestone, som selv er tilstede ved sådanne tests, hvad enten det er gamle eller nye dæk, uden indgriben ville tillade at en overdragelse af dæk til en konkurrent ville finde sted.

PDL  


 

Hop til top15.10.2000

Button bekymrer sig ikke om næste sæson

Jenson Button som forlader Williams teamet efter denne sæson, og starter i Benetton teamet, ser med glæde frem til samarbejdet med Giancarlo Fisichella.

Jenson Button er for nyligt blevet citeret for at sige " Jeg kender ikke Flavio særligt godt, men hvis jeg gør mit bedste, så kan jeg ikke se nogen grund til, at vi ikke skal få et godt samarbejde på tværs af teamet. Jeg glæder mig meget til at starte i teamet. Hvis jeg skulle lave nogle fejl, så er det helt i orden at der bliver talt med store bogstaver, men det håber jeg heller ikke at jeg gør."

BKP  


Hop til top
Trulli til Benetton i 2002?

I den nye sæson har Benetton tegnet kontrakt med Jenson Button og Giancarlo Fisichella.
Men i.flg. de mange rygter der florerer i øjeblikket, så vil Flavio Briatore gerne skille sig af med Giancarlo efter næste sæson. Briatores drøm er at skrive kontrakt med den nuværende Jordan kører Jarno Trulli. Så skal Jenson Button og Jarno Trulli være de kørere der repræsenterer Renault når de genindtræder i Formel-1 cirkuset.
BKP  


Hop til top
Herbert til Williams?

Johnny Herbert som indtil andet er sagt, slutter sin Formel-1 karriere når det sidste løb er kørt, om en uge på Sepang banen. Alle forventer at Johnny Herbert fortsætter med at køre løb i CART serien, men han har endnu ikke offentliggjort sine fremtidsplaner.

Som altid opstår der rygter om kørere der ikke vil frem med deres fremtidsplaner, og der er også rygter om Johnny Herberts fremtidsplaner. De seneste rygter siger at han skal være testkører for Williams teamet, og hvis det holder vand, så skal han afløse Williams teamets nuværende testkører Bruno Junqueira.

BKP  


Hop til top
Stirling Moss glæder sig

Der er stadig et verdensmesterskab at få afgjort, når det sidste GP afholdes i næste weekend på Sepang og Stirling Moss ser frem til uhyggeligt spændende løb. Han er sikker på, at Michael Schumacher har nok disciplin til at yde sit bedste, og derved skulle der være lagt op til nervepirrende, for McLaren vil gøre alt for at vinde mindst en VM-titel i 2000.

"McLaren vil frygtelig gerne vinde konstruktørernes mesterskab, og dette vil skabe en god sæsonfinale," lover Moss, der dog hepper på Ferrari, der for ham er sjælen i F1. "Det sidste løb i Malaysia er en vidunderlig mulighed for både Ferrari og McLaren til at vise hvad de kan. Jeg mener, at Ferrari fortjener at vinde det. Teamet har arbejdet med ekstraordinær dygtighed og er kommet tilbage fra en tør periode midt på sæsonen til at blive rettesnoren for alle på banen, i pitten og i paddocken".

CBA  


Hop til top
Rahal stoler på sine kørere

Jaguars første debutsæson har været en skuffelse for de mange fans. Det er Bobby Rahals opgave at ændre på dette, og få teamet frem i spidsen. Eddie Irvine har spået, at det meget vel kan komme til at tage ti år før Jaguar er klar til at blande sig i mesterskabet, men ikke desto mindre regner den nyudnævnte chef med sin førstekørers uforbeholdne støtte - ikke mindst fordi Irvine selv risikerer at tabe ansigt. "Eddie er en meget professionel person og jeg må tro på at han vil vinde," siger Rahal. "Hans rygte er en smule på spil, fordi han forlod Ferrari for os og jeg er sikker på, at han vil bevise, at det var den rette beslutning - eller i det mindste en fornuftig skridt."

Med på vej frem ad er, udover Irvine, holdkammeraten Luciano Burti og teamets nye testkører Tomas Schechter. Luciano Burti har selv meget at lære, men Rahal mener, at brasilianeren har den rette attitude til opgaven: "For Burti, tror jeg, at næste år bliver en genopbygningsperiode for teamet på mange områder. Han virker meget opsat på at få det bedste ud af sin chance."

CBA  


Hop til top
Coulthard lovpriser Schumacher

Selv om der måske ikke er det bedste venskab mellem David Coulthard og Michael Schumacher, så indrømmer David Coulthard, at den nykårede verdensmester Michael Schumacher har gjort meget for sporten hvad angår sikkerheden.

David Coulthard er citeret for at sige: ”Jeg synes, at Michael er bemærkelsesværdig, fordi han bruger meget af sin tid på at forbedre sikkerheden for os andre kørere. Hans entusiasme for denne side af sporten er forbløffende, fordi han går ned i selv de mindste detaljer. Han har mange gode sider, og det beundrer jeg ham for.”

Man må sige, at det er store ord, der kommer fra David Coulthard, når man ved, at han næsten hele sæsonen har kritiseret Michael Schumacher for næsten alt, hvad han har gjort på banen.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk