Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.10.2000
 Eurocar - Carlsen nr. 5 og 4
 ALMS - Skuffende farvel til Jan
 Køb aktier i en racerkører
 
15.10.2000
 ALMS - Fem kvarter i front
 CART - Fernandez vandt Honda Indy 300 i Australien
 

Hop til top16.10.2000

Eurocar - Carlsen nr. 5 og 4

Team Brask køreren, Jesper Carlsen, var ude og køre imod de store drenge her i weekenden på Mallory Park. Han deltog i klassen Eurocar V8, og han kørte sig til en placering som nummer 5 i det første løb, og som nummer 4 i det andet løb.

Dagens samlede vinder blev team kollegaen, Mark Willis, med en 2. og en 1. plads.
Disse placeringer sikrede ham samtidig mesterskabet i serien, med en margen på 5 point ned til Kevin Clarke.

AN  


Hop til top
ALMS - Skuffende farvel til Jan

Problemerne med Jan Magnussens Panoz fortsatte, og derfor gennemførte danskeren ikke løbet på Laguna Seca. Det så ellers ud til at Jan skulle hente sæsonens anden sejr i serien, men sådan skulle det ikke gå.

Magnussen førte ellers løbet an i de første 50 omgange, og nåede endda også at sidde en 10 sekunders straf igennem, og stadig føre. Efter at have ført med 20 sekunder efter fem kvarter, måtte Panoz-raceren holde stille i 3 omgange for at blive checket for et problem med udstødningen.

Det blev rettet, men raceren holdt kun kort tid. Motoren mistede kraft og derfor parkerede David Brabham til sidst racer nr. 1 i garagen. Skuffende og ærgerligt for Jan og co.

Magnussen var da også meget skuffet. "Raceren kørte så godt og jeg havde en god start hvor jeg trak fra - jeg var overrasket over hvor let det var," forklarer danskeren der hele weekenden har været med fremme og matche tiderne som de ellers så uovervindelige Audi'er sætter.

Det holdt dog ikke i søndagens løb, som de ellers havde arbejdet henimod. "Hele weekenden arbejdede vi hen på vores set-up til løbet, og bekymrede os ikke så meget over kvalifikationen, og det virkede," siger Jan der sad i den hurtigste racer.

BB  


Hop til top
Køb aktier i en racerkører

Det er langtfra umuligt, som motorsportsinteresseret, at få en finger med i spillet, når det drejer sig om international motorsport i topklasse. Vil man købe aktier, og samtidig hjælpe unge racerkørere frem, så kan det ske ved at investere i Brask Management, hvor kørere som Jacky Van der Ende, Michael Spenser, Giorgio Pantano og danske Jesper Carlsen og Allan Simonsen har kontrakt.

Brask Management er en talentskole for de unge racerkørere, som har potentialet til at nå i Formel 1. Inden kørerne bliver optaget, gennemgår de en meget hård optagelsesprøve, som minder meget om den, som Jægersoldater skal gennemgå. Nåleøjet er dog noget mindre, da kun kørere som har bevist noget særligt i enten gokart eller junior-racing, bliver taget i betragtning til Brask Management.

Brask Management ejer sammen med piloterne deres personlige selskab f.eks. Carlsen Racing. Jesper Carlsen har lagt sine kørerrettigheder ind i Carlsen Racing. Når han bliver fuldt professionel, betales pengene, som Brask Management har lagt ud til, at han kører i Palmer Audi, F3 og/eller i F3000 tilbage. Fremover får køreren en procentdel af fremtidens indtjening, typisk 30% om året.

Det er den danske finansmand og racerteam-ejer Lars Christian Brask som fik ideen til at starte dette management, der tilstræber at blive det førende globale talent forvaltningsselskab inden for international motorsport.

Og partnerne i Brask Management er da heller ikke hvem som helst. Formel 1-lægen Sid Watkins, Peter Collins, der har 20 års Formel 1-management erfaring og har fået kørere som Nigel Mansell og Mika Häkkinen frem, og John Nielsen med 25 års race-erfaring, er blot nogle af de eksperter, der arbejder som rådgivere for kørerne i Brask Management.

"I dag kan du blive aktionær i et enestående investeringsprojekt, samtidig med at du støtter unge kørere, som du kan se på tv i f.eks. Le Mans, Formel 3000 og Formel 1 de næste mange år. Du kan sige, at du ejer en del af dem og deres fremtidige indtjening," siger Lars-Christian Brask og forklarer:

"Aktionærerne ejer selskabet, der støtter kørerne, så de er en bliver fremtidens stjerner. Som aktionær får man finansielt afkast af de resultater, som selskabet opnår. Når og hvis aktie-prisen går op. Det gør den når kørerne klarer sig godt og får kontrakter i F1, F3, sportscar teams osv."

"For os kørere er det den perfekte måde at opnå vores drøm på. I motorsport er det ofte pengene der er problemet, men det er løst for os som er koblet til Brask Management," siger Team Brasks Jesper Carlsen, der snart skal teste F3000 og F3.

"Med Brask Management har vi skabt en model for sports-management, hvor alle vinder. Både aktionærerne og kørerne. Det er den eneste investeringsmulighed af sin slags i verden. Og det er også derfor, at vi har investorer som f.eks. Kuwait Fund, First Investment Partner, Den Københavnske Bank og flere engelske investeringsselskaber som medejere", siger Lars-Christian Brask.

Der er aktier til salg via Den Københavnske Bank. Aktierne koster pt. £6 pr. stk. Yderligere oplysninger om kørerne kan findes hos Team Brask.

XT  


 

Hop til top15.10.2000

ALMS - Fem kvarter i front

Jan Magnussen så ud til at skulle få succes i ALMS-løbet på Laguna Seca, efter at have været startet løbet fra 2. pladsen på den populære bane i Californien.

Da Jan kørte i pit efter godt fem kvarter hoppede David Brabham ned i raceren. Men samtidig blev der også rodet med Panoz-raceren. Pitfolkene forsøgte at rette lidt op på de skader der var opstået, men der var masser af røg og damp i fronten af Panoz-raceren.


Jan i front - men tekniske problemer har sendt danskeren tilbage

Det sendte Jan væk fra topkampen og efter en time og tyve minutter ligger Magnussen og Brabham på 8. pladsen. I front ligger de to Audier, med Pirro/Biela i front foran McNish/Capello.

BB  


Hop til top
CART - Fernandez vandt Honda Indy 300 i Australien

Mexicanske Adrian Fernandez sikrede sig sæsonens 2. sejr, da han vandt et vildt Honda Indy 300 i Surfer's Paradise i Australien. Lige fra starten af var der budt op til fest og ballade i det australske bybane løb, og hele 3 af favoritterne udgik som følge af sammenstød på den første omgang.

De 3 favoritter, der udgik på den 1. omgang var pole-sitter, Juan Pablo Montoya, Gil de Ferran og Dario Franchitti. Montoya og Ferran kæmpede en indædt kamp om være først igennem den første dobbelt-chikane, men da ingen af de to ville give sig, og da der kun reelt er plads til én bil igennem chikanen, ja så var nettoresultat jo noget nær forudsigeligt. Ferran kunne dog fortsætte rundt, men efter et tjek i pit'en, så var det også slut for hans vedkommende.

Dermed var det så pludselig Paul Tracy, der så ud til at kunne drage fuldt udbytte af, at hans værste konkurrent i mesterskabskampen var udgået, men lykken varede dog kort for canadieren. På omgang nr. 12 fik han tekniske problemer med hans Reynard-Honda Champ Car, og raslede ned igennem feltet. Han udgik af løbet på omgang nr. 47 ud af 59 efter et sammenstød med spanske Oriol Servia.

Løbet var egentlig berammet til at skulle være på 65 omgange, men 2-timers reglen gjorde, at man kun fik kørt 59.

Så var det Michael Andretti, der overtog 1. pladsen. Han førte løbet indtil omgang nr. 24, hvor han mistede radio-forbindelsen til pit'en. Derefter var det så svenske Kenny Brack, der overtog 1. pladsen. Andretti udgik af løbet på omgang nr. 40 p.g.a. motorproblemer, og dermed røg også hans chancer for at vinde mesterskabet.

De sidste 10 omgange af løbet var en fantastisk opvisning i meget flot motorløb. Fernandez havde overhalet Brack, og sammen med Jimmy Vasser, Cristiano da Matta og Patrick Carpentier kæmpede de 5 en gevaldig herredyst. De sluttede dog alle i den nævnte rækkefølge, og med sejren sprang Fernandez pludselig ind på en 2. plads i kampen om mesterskabet. Han er nu kun 5 point efter Ferran, og med 22 point at kæmpe om i det sidste løb, ja så kan alt endnu ske.

Det 20. og sidste løb i denne FedEx CART sæson er Marlboro 500, der køres på California Speedway i Fontana d. 29. oktober.

www.cart.dk

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk