Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.10.2003
 FIA vedtager ny kvalifikationsprocedure
 Piquet i Formel 1?
 
15.10.2003
 Bob Bell rykker op som teknisk leder
 Mike Gascoyne skifter til Toyota
 Jaguar præsenterer deres kørere - til december
 Nu starter et stort puslespil
 

Hop til top16.10.2003

FIA vedtager ny kvalifikationsprocedure

FIA og Formel 1 bosserne har været samlet i Paris for at drøfte og vedtage en ny kvalifikationsprocedure. Der er lavet flere ændringer.

Måden man har kvalificeret sig på i år, har været omdiskuteret. Der har været krævet ændringer fra flere sider. På mødet i Paris i går blev følgende vedtaget:

Fredag kommer det til at se sådan ud:

11,00 - 12,00 fri træning
14,00 - 15,00 fri træning

Den ekstra træning som visse teams har kunnet anvende i år, er dermed væk. Der må fremover maksimalt anvendes 4 kørere gennem en sæson, dog undtaget den testkører der vil blive anvendt til fredagens frie træninger. Ved begge sessioner må der indsættes en tredje bil, dog ikke for de 4 bedst placerede teams fra den forrige sæson. Der er dog visse krav til denne tredje bil.

Det må ikke være en af teamets normalt nominerede kørere der kører bilen.
Køreren i tredje bilen skal have superlicens.
Køreren må ikke have deltaget i mere end 6 Formel 1 løb gennem de seneste 2 sæsoner.
Hvis en af et teams normalt nominerede kørere af en eller anden årsag ikke er i stand til at køre på et tidspunkt efter den første tekniske kontrol, vil køreren af tredje bilen kunne erstatte ham. Dette såfremt at stewards godkender dette kørerskifte. Ved dette eventuelle skifte, skal erstatningskøreren anvende den samme motor gennem resten af weekenden. Tredje bilen er ikke umiddelbart omfattet af reglementet omhandlende bilernes bemaling. Kun hvis bilen skal anvendes som reservebil i resten af weekenden træder reglementet i kraft. Dermed får de mindre teams mulighed for at kunne fremhæve sponsorer der ellers ikke ville få promoveret deres reklame eftersom fredagens kvalifikation er væk.

Lørdagens program vil i næste sæson se således ud:

10,00 - 10,45 fri træning
11,15 - 12,00 fri træning
14,00 - 15,30 2 kvalifikationer

Kvalifikationen vil blive afholdt via 2 sessioner, adskilt af en 2 minutters pause.

I den første session vil startrækkefølgen være den samme som slutstillingen i det seneste års verdensmesterskab. Hver kører får en flyvende omgang. Nye kørere starter i numerisk rækkefølge.

Stopper en bil i den første kvalifikationssession, vil den ikke få lov til at deltage i den anden session. Bliver bilen bragt tilbage til pitten inden session er omme, opbevares bilen i parc ferme til den pågældende session er færdig.

Det bliver tilladt at fylde benzin på bilerne i den første session.

Startrækkefølgen i den anden session vil være den samme som stillingen efter første session, bare i omvendt rækkefølge - ligesom vi kender det fra denne sæson.

Bilerne skal i anden session køre med løbssetup og løbsbenzinmængde - lige som vi kender fra i år.

Ved begge sessioner vil næste bil få grønt lys til banen når den foregående bil passerer målstregen for at starte sin flyvende omgang.

Lige som i år vil der være pause efter bil nr. 5 - 10 osv. som vi kender fra i år.

Søndagens program:

14,00 løbet startes

Desuden er der vedtaget følgende:

Rådighedsantallet af tørvejrsdæk forbliver det samme, nemlig 40 dæk til hver kører; 20 fordæk og 20 bagdæk. Antallet dækker en hel løbsweekend. Hver kører må bruge op til 3 sæt tørvejrsdæk om fredagen, disse må ikke anvendes senere i løbet af weekenden, ligesom dæk beregnet til brug lørdag og søndag ikke må anvendes fredag.

Bliver begge fredagens træninger blive erklæret for regnvejrssessioner, kan de blive udsat til lørdag dog senest til kl. 13,00.

Antallet af regnvejrsdæk er også uændret, nemlig 28 dæk; 14 fordæk og 14 bagdæk.

I parc ferme anvendes det nuværende reglement - med en undtagelse. Det bliver fremover forbudt at cirkulere eller bevæge benzin med det formål at nedkøle den.

Farten i pitlane hæves til 100 km/t under træning og kvalifikation. På baner med en særlig smal pitlane - som eksempelvis Monaco - vil der blive farten i pitlane være nedsat.

Og endelig vil der som det nok er bekendt for de fleste - være 18 Grand Prix'er næste år. Canada

PDL  


Hop til top
Piquet i Formel 1?

'AFP press' oplyser at Williams teamet er meget interesseret i at give den 18 årige Nelsinho Piquet en Formel test, og at dette skal ske allerede i november i år.

Nelsinho Piquet er søn af Nelson Piquet, der vandt Formel 1 verdensmesterskaberne i 1981,1983 samt 1987.

Nelsinho Piquet har i år deltaget i det engelske Formel 3 mesterskab, hvor han sluttede på tredje pladsen.

Det er Frank Williams' søn, Jonathan Williams som har fulgt med i Nelsinho Piquet udvikling i løbet af denne sæson, og som ønsker at den unge brasilianer nu skal have en Formel 1 test.
Det var også Jonathan Williams der skaffede Juan Pablo Montoya over til Williams teamet.

AN  


 

Hop til top15.10.2003

Bob Bell rykker op som teknisk leder

Med Mike Gascoynes afgang som teknisk leder hos Renault, skal der findes en afløser. Det bliver 45-årige Bob Bell, der tidligere har været underordnet leder, rykker nu frem som teamets frontfigur på det tekniske område.

Bell kom til Renault i 2001 hvor hans primære arbejdet har været at koordinere designet og udviklingsarbejdet på fabrikken i Enstone. Derfor har han allerede et meget indgående kendskab til arbejdsgangen og har også arbejdet tæt sammen med Gascoyne. Alligevel må det siges at være lidt af et tab for Renault, der dog nok har fået en pæn pris for at lade Gascoyne gå før tid.

"Vi takker Mike for hans gode arbejde og meddelagtighed i vores succeser indtil videre, og vi ønsker ham alt held i fremtiden," indleder Flavio Briatore. "Vi er glade for at tilbyde Bob Bell rollen som teknisk leder. Hele det tekniske team har gjort et utroligt stykke arbejde på raceren henover de sidste to år, og vi har gjort gode fremskridt," siger teamchefen.

Han er derfor ikke i tvivl om at Bell kan løfte arven. "Vores program har været bygget forsigtigt op, hvor de rigtige folk er blevet sat på de rigtige steder, og jeg har al tiltro til at Bobs tekniske erfaring og ledelsesevner vil være en fordel i fremtiden," siger Briatore. Teamet opretholder den nuværende struktur med udvikling i Enstone og Viry-Châtillon.

BB  


Hop til top
Mike Gascoyne skifter til Toyota

Toyota Motorsport har været fremme med det helt store checkhæfte for at sikre sig Renaults tekniske leder, Mike Gascoyne. Han har flere gange været sat i forbindelse med det japanske mærke, og nu er skiftet så blevet officielt.

For Toyota er det et stort booset, i og med Renault i år har vist at de kan levere en god racer på trods af manglende hestekræfter. Således kørte teamet sig til sejr i Ungarn, og det skyldes især den stærke racer. "Vi ser altid efter muligheder for at styrke vores tekniske afdrling, så det er med stor tilfredshed at vi byder Mike Gascyone velkommen hos Panasonic Toyota Racing," siger Tsutomu Tomita der er formand for Toyota Motorsport.

Gascoyne tiltræder som teknisk leder, hvor han samlet skal stå for udviklen af chassis og motor. Toyota har allerede en stærk motor, mens chassis'et har haltet noget, selv under ledelse af Gustav Brunner. Brunner er dog fortsat designeren af racerne, men han kommer til at arbejde tættere sammen med Gascoyne i forsøget på at skabe en mere komplet racer. Keizo Takahashi kommer i fremtiden til at være bindeledet mellem udviklerne hos Toyota Motorsport og fabrikken i Japan.

Gascoyne har allerede været vidt omkring i Formel 1-feltet og anses for at være en af de bedste indenfor sit fag. Han var tre år hos McLaren fra 1989 hvor han arbejdede med aerodynamik. Så gik turen en kort stund til Tyrell, men siden gik det videre til Sauber. I 1993 kom han "tilbage" til Tyrell og det var nok her han fik opbygget sit ry for at være meget kreativ. Den svage racer kunne til tider følge med på grund af et meget effektivt chassis. I 1998 skiftede han til Jordan som chefdesigner, og det skulle i den periode vise sig at han også have vinder-potentiale. I 2000 gik det så videre til Renault som var under opbygning, og nu må det siges at han nåede det første skridt i franskmændenes storstilede projekt. Nu går turen så videre til Toyota, der er ligeså desperate efter at få succes. "Jeg er glad for at komme til Toyota som teknisk leder, men jeg er selvfølgelig ked af at måtte forlade Renault efter tre meget fornøjelige og succesrige sæsoner. Jeg ser dog frem til min nye spændende rolle hos Toyota med stor entusiasme, og vi vil gå efter langtidsmålet i at udvikle Toyota til at blive et mesterskabsvindende team," siger Mike Gascoyne selv.

Hos Renault overtager Bob Bell rollen som teknisk leder.

BB  


Hop til top
Jaguar præsenterer deres kørere - til december

Tony Purnell, Jaguar Racing's nye teamchef, oplyser at teamet vil præsentere deres kører besætning til Formel 1 teamet i begyndelsen af december måned.

Det betragtes dog som helt sikkert at den 27 årige australier Mark Webber fortsætter i teamet, da han har en flere årig kontrakt med Jaguar Racing.

Det er straks mere spændende hvem der skal køre racer nummer to i teamet.
Engelske Justin Wilson der kørte for teamet i den sidste del af denne sæson er meget interesseret i at fortsætte i teamet, men han skal i så fald, lige som de øvrige kandidater til pladsen, stille med et stort økonomisk tilskud til teamet, og det vides ikke om han har sponsorater nok til det på nuværende tidspunkt.
En anden kører der oftere og oftere nævnes i forbindelse med Jaguar teamet er hollænderen Jos Verstappen, en mand der altid ser ud til at kunne finde de rigtige sponsore til at kunne føre sine drømme ud i livet.
Den nuværende McLaren testkører østrigeren Alexander Wurz er også et godt emne til det ledige sæde i Jaguar teamet, Wurz har udviklet sig meget i hans tid hos McLaren, og har ikke lagt skjul på at han gerne vil have en fast plads i feltet igen.

I den mere tvivlsomme ende af kandidatlisten nævnes: Jacques Villeneuve der for nyligt blev fyret hos BAR teamet, samt de to nuværende Sauber kørere Nick Heidfeld og Heinz-Harald Frentzen.

AN  


Hop til top
Nu starter et stort puslespil

En yderst spændende Formel 1 sæson er netop afsluttet, dog går arbejdet videre med udvikling osv. Et nyt puslespil starter.

2003 blev året hvor spændingen blev bragt tilbage til Formel 1. Ferraris solide dominans var ikke så markant i år, hvor både Williams, McLaren og til dels Renault truede de røde biler fra Maranello. Konkurrenternes udvikling begyndte at bære frugt, og samtidigt blev kvalifikationsreglementet ændret. Den nye måde set over sæsonen, bragt flere lidt atypiske startopstillinger.

Arbejdet med næste års biler, og ikke mindst motorer, som nu skal holde mere end bare et løb eller en træning er gået i gang. Men det som altid optager motorsportsfans, tilhængere osv. er hvem der skal køre hvor. Rygter, forhandlinger, økonomi, sponsorer og en del flere andre faktorer, er en del af det puslespil der nu starter for alvor. Det er det der kaldes Silly Season. Denne sæson er allerede startet, men det er nu at den begynder for alvor.

Som det ser ud lige nu, så er der 5 mulige pladser der skal forhandles om:

Jaguar - 1 plads
Jordan - 2 pladser
Minardi - 2 pladser

Mest interessant er for de mulige køreremner vel nok pladserne hos Jaguar og Jordan. De to teams repræsenterer også 60 % af de ledige pladser. Men der er mange kandidater. Først og fremmest er der de der ikke har fået forlænget deres kontrakt:
Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld, Heinz-Harald Frentzen, Ralph Firman, Justin Wilson, Jos Verstappen og Nicolas Kiesa.

Lige efter dem står der andre på spring også:

Björn Wirdheim, Anthony Davidson, Zsolt Baumgartner og Allan McNish.
Der kan muligvis føjes endnu flere til de sidstnævnte. Men det er de emner der i de seneste måneder har været nævnt og har været mest fremme i medierne. Stort set alle de ledige pladser, er bestemt af én ting, nemlig penge. Pengene har stor magt når man skal sikre sig et sæde, men der har i år også været en retning i bedømmelsen af kørerne, der hedder resultater. Ved det spanske GP gik der rygter om fyring af Antonio Pizzonia, som blev fyret ved et senere GP. Men også Ralph Firman var den gang i søgelyset. Til stort held for Nicolas Kiesa, blev Pizzonia fyret hvilket gav plads til Justin Wilson der kom fra Minardi. Det ledige sæde hos Minardi, blev så købt af Kiesa, eller rettere pengebagmændene. De næste måneder bliver travle måneder for managers, kørere og mulige sponsorer.

Jaguar har meddelt at deres kørersammensætning vil blive offentliggjort i december måned. Denne ene plads bliver der kamp om. Og mon ikke at Jordan og Minardi venter til de første måneder næste år med at lave deres endelige beslutning. Minardi venter gerne længst muligt pga. at de i forvejen ikke har ret mange penge, og da slet ikke til at teste for før sæsonen.

Der bliver også andre pladser at kæmpe om, nemlig pladserne som testkørere. Men det er en helt anden historie. Mange har sikkert bemærket hvad Fernando Alonso har fået ud af sit år som testkører for Renault.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk