Franchitti's sejr "down under" var fuldt fortjent. Han dominerede det 65 omgange lange løb og beviste, at han er en sand mester på bybaner.
Montoya, der før løbet førte PPG Cup'en med hele 12 point foran Franchitti, kæmpede sig flot op fra en startplacering som nr. 8 og han lå på et tidspunkt på 3. pladsen, hvilket kunne ha' indbragt ham 14 vigtige point. Men slutresultatet for Montoya blev, at han slet ikke scorede point i dette løb p.g.a. af en tåbelig fejl. På omgang nr. 49 missede han totalt en nedbremsning med det resultat, at han plantede hans Reynard-Honda Champ Car i en dækbarriere. En klassisk rookie-fejl på en så krævende bybane som Surfer's Paradise virkelig er.
Franchitti scorede 22 point i Australien, 1 point for flest førte løbsomgange samt 1 point for pole-position. Han fører nu PPG Cup'en med 9 point (209-200) inden det sidste løb på California Speedway i Fontana.
Løbet bar også præg af, at forskellige teams statsede med pit-stop strategierne. Det var netop sådan en satsning, der gjorde, at Max Papis sluttede på en 2. plads.
Jan Magnussen og Patrick Racing satstede også, men desværre for vores danske kører lykkedes det ikke helt. 15 omgange før løbets slutning sørgede Jan dog for, at hans navn nu står indskrevet i CART's rekordbøger. På det tidspunkt førte han nemlig som den første danske nogensinde et løb i FedEx CART serien.
Patrick Racing's satsning gik i alt sin enkelthed ud på, at der skulle komme en Full-course yellow til sidst i løbet. Netop når der køres løb på bybaner er det bestemt noget, der er værd at satse på. Det er løbet i Detroit et godt eksempel på eftersom at dette løb netop sluttede under Full-course yellow. Desværre for Jan og Patrick Racing kom der ingen Full-course yellow tilsidst i dette løb og dermed røg Jan's chancer for at slutte på en flot 2. plads i vasken. Han blev nødt til at køre i pit med kun 3 omgange tilbage og sluttede dermed på en 11. plads, hvilket dog gav han 2 PPG Cup point.
Mange vil sikkert beskrive dette som en mislykket pit-stop strategi, men netop de alternative former for stategier er en del af gamet i FedEx CART serien. Netop det gør, at det på forhånd er noget nær umuligt at udpege en vinder. Dette er især et kendetegn for løb på oval-baner.
Selvom det selvfølgelig måske for mange var et lidt skuffende resultat for Jan, så kørte han rent faktisk et ganske fornuftigt løb og dette kan meget vel være ensbetydende med, at han får chancen for at køre sæsonens sidste løb for Patrick Racing på højhastigheds oval-banen, California Speedway, i Fontana.
De resterende i Top-5 i dagens løb blev Adrian Fernandez (Jan's team-kammerat), Bryan Herta og Michael Andretti. Netop Andretti var i store dele af løbet indblandet i en rigtig herredyst med Tony Kanaan, der sluttede på en 6. plads. Gang på gang forsøgte Kanaan at overhale Andretti på start/mål-langsiden, men hver gang var det Andretti, der var modigst på bremserne. Paul Tracy, der havde haft foreløbig pole-position efter fredagens 1. kvalifikation og en endelig startplacering som nr. 4, var lynhurtig ved starten. Han var dog lidt for generøs med speederen, hvilket resulterede i en Drive-Through straf i begyndelsen af løbet. Han mistede dermed en masse placeringer, men formåede at kæmpe sig flot tilbage i løbet og sluttede på en 7. plads.
Næsten 251.000 tilskuere fulgte CART-feltet i de 4 dage, som de var på besøg i Surfer's Paradise og til dagens løb var der i alt 102.000 tilskuere, hvilket er ny rekord til et australsk CART-løb.
Det næste løb er Marlboro 500 på California Speedway i Fontana, hvilket er det sidste løb i dette års FedEx
Selvom Franchitti er med i kampen om dette års PPG Cup (mesterskab), så har han bestemt ikke været "forkælet" med pole-positioner. Det er rent faktisk kun hans 2. i denne sæson. Den 1. opnåede han på Mid-Ohio, hvor det ligeledes var 2. år i træk, at han var på den startplacering.
Franchitti's nye banerekord er 0,585 sekunder hurtigere end hans pole-tid fra sidste år, så endnu engang beviste den 26-årige skotte, at han er og bliver fænomenal på bybaner. I modsætning til de fleste andre bybaner i FedEx CART serien, så er der på banen i Surfer's Paradise bedre plads til at overhale, men alligevel gælder den samme regel som for alle de andre bybaner; én fejl, og man siger goddag til den altid ventende barriere, der omkranser banen.
Med pole-position scorede Franchitti endnu et vigtigt point i hans mesterskabskamp mod Juan Pablo Montoya. Han er nu 12 point efter den unge columbianer og kodeordet for Franchitti i selve løbet vil være, at slutte på en placering foran Montoya, der starter fra en lidt skuffende 6. plads.
Bryan Herta, der endnu ikke meddelt, hvor han kører næste år, gjorde den bedst tænkelige reklame for sig selv med en startplacering som nr. 2.
Scott Pruett fra Arciero/Wells teamet starter meget overraskende som nr. 3. Det er den bedste startplacering for Toyota i FedEx CART serien.
Paul Tracy starter som nr. 4 til trods for, at han ikke kom på banen i den 2. kvalifikationsrunde p.g.a., at han smadrede hans Reynard-Honda Champ Car under træningen før lørdagens kvalifikation. Alligevel var hans hurtigste tid fra fredagens 1. kvalifikation nok til at give ham 4. startplacering.
Den sidste i Top-5 startplaceringerne blev Michael Andretti.
Danske Jan Magnussen gjorde det lidt bedre i lørdagens kvalifikation og starter som nr. 19.
Husk, løbet vises direkte på Eurosport, søndag d. 17. oktober. Transmissionen forventes at starte omkring kl. 06.00 CET.
www.cart.dk