Det var anden gang at Jesper Carlsen skulle køre Teams Brasks Eurocar V8, men første gang kom han aldrig med i løbet, fordi motoren brændte sammen. Søndag gik det bedre og den unge dansker fik for alvor prøvet kræfter med de tunge og voldsomme Nascar-lignende biler.
"Det giver nogle buler - der er vildt meget gang i den. Rigtig sjovt," siger Jesper Carlsen der sluttede på hhv. 5 og 4. pladserne i de to finale-afdelinger.
"Min opgave var primært, at hjælpe teamets anden kører Mark Willis, der kunne vinde mesterskabet i dag. Desværre lykkedes det ikke for ham at få tilstrækkelig point, så det blev til en andenplads til Mark og Team Brask. Men det er rigtig godt race - masser af gang i den og det er voldsomt. Der sker jo ikke noget, selvom man rammer ind i hinandens biler. Det er tæt race - rigtig fedt," siger danskeren, der arbejder intenst på at få planerne for næste sæson til at falde på plads.
"Det er for tidligt at sige noget endnu. Der er foregår mange ting, men lige nu ser jeg frem til at skulle teste F3000 senere på efteråret," siger Carlsen.
Vil man se Eurocar V8-action så viser TV 2 Zulu programmet "De dyre drenge" onsdag d. 18 kl. 20. Et dokumentarprogram om Brask-teamet og stifteren L-C Brask.
Dagens samlede vinder blev team kollegaen, Mark Willis, med en 2. og en 1. plads.
Disse placeringer sikrede ham samtidig mesterskabet i serien, med en margen på 5 point ned til Kevin Clarke.
Magnussen førte ellers løbet an i de første 50 omgange, og nåede endda også at sidde en 10 sekunders straf igennem, og stadig føre. Efter at have ført med 20 sekunder efter fem kvarter, måtte Panoz-raceren holde stille i 3 omgange for at blive checket for et problem med udstødningen.
Det blev rettet, men raceren holdt kun kort tid. Motoren mistede kraft og derfor parkerede David Brabham til sidst racer nr. 1 i garagen. Skuffende og ærgerligt for Jan og co.
Magnussen var da også meget skuffet. "Raceren kørte så godt og jeg havde en god start hvor jeg trak fra - jeg var overrasket over hvor let det var," forklarer danskeren der hele weekenden har været med fremme og matche tiderne som de ellers så uovervindelige Audi'er sætter.
Det holdt dog ikke i søndagens løb, som de ellers havde arbejdet henimod. "Hele weekenden arbejdede vi hen på vores set-up til løbet, og bekymrede os ikke så meget over kvalifikationen, og det virkede," siger Jan der sad i den hurtigste racer.
Brask Management er en talentskole for de unge racerkørere, som har potentialet til at nå i Formel 1. Inden kørerne bliver optaget, gennemgår de en meget hård optagelsesprøve, som minder meget om den, som Jægersoldater skal gennemgå. Nåleøjet er dog noget mindre, da kun kørere som har bevist noget særligt i enten gokart eller junior-racing, bliver taget i betragtning til Brask Management.
Brask Management ejer sammen med piloterne deres personlige selskab f.eks. Carlsen Racing. Jesper Carlsen har lagt sine kørerrettigheder ind i Carlsen Racing. Når han bliver fuldt professionel, betales pengene, som Brask Management har lagt ud til, at han kører i Palmer Audi, F3 og/eller i F3000 tilbage. Fremover får køreren en procentdel af fremtidens indtjening, typisk 30% om året.
Det er den danske finansmand og racerteam-ejer Lars Christian Brask som fik ideen til at starte dette management, der tilstræber at blive det førende globale talent forvaltningsselskab inden for international motorsport.
Og partnerne i Brask Management er da heller ikke hvem som helst. Formel 1-lægen Sid Watkins, Peter Collins, der har 20 års Formel 1-management erfaring og har fået kørere som Nigel Mansell og Mika Häkkinen frem, og John Nielsen med 25 års race-erfaring, er blot nogle af de eksperter, der arbejder som rådgivere for kørerne i Brask Management.
"I dag kan du blive aktionær i et enestående investeringsprojekt, samtidig med at du støtter unge kørere, som du kan se på tv i f.eks. Le Mans, Formel 3000 og Formel 1 de næste mange år. Du kan sige, at du ejer en del af dem og deres fremtidige indtjening," siger Lars-Christian Brask og forklarer:
"Aktionærerne ejer selskabet, der støtter kørerne, så de er en bliver fremtidens stjerner. Som aktionær får man finansielt afkast af de resultater, som selskabet opnår. Når og hvis aktie-prisen går op. Det gør den når kørerne klarer sig godt og får kontrakter i F1, F3, sportscar teams osv."
"For os kørere er det den perfekte måde at opnå vores drøm på. I motorsport er det ofte pengene der er problemet, men det er løst for os som er koblet til Brask Management," siger Team Brasks Jesper Carlsen, der snart skal teste F3000 og F3.
"Med Brask Management har vi skabt en model for sports-management, hvor alle vinder. Både aktionærerne og kørerne. Det er den eneste investeringsmulighed af sin slags i verden. Og det er også derfor, at vi har investorer som f.eks. Kuwait Fund, First Investment Partner, Den Københavnske Bank og flere engelske investeringsselskaber som medejere", siger Lars-Christian Brask.
Der er aktier til salg via Den Københavnske Bank. Aktierne koster pt. £6 pr. stk. Yderligere oplysninger om kørerne kan findes hos Team Brask.