Inklusiv 1968 og 1986, da teamet kørte med Matra chassis og i 1970 hvor det stillede op med en March-Ford i det meste af sæsonen, har Tyrrell Racing Organisation og dets kørere sikret sig 33 sejre, taget 19 pole positions, sat 27 hurtigste omgangstider og sikret 3 Formel 1 verdensmesterskaber for kørere (Jackie Stewart i 1969, 1970 og 1971). Som konstruktør i sit eget navn vandt Tyrrell også VM i 1971 og sluttede som nummer to eller tre ved fire andre lejligheder.
Igennem årene har Tyrrell spillet en rolle i mange af de kendteste Formel 1-køreres karriere. Teamet har også fået ry for at være en af sporten største tekniske udviklere, banebrydende med forskellige koncepter som "forhøjet næse" (Tyrrell-Ford 019), Hydrolink-ophæng (Tyrrell-Yamaha 023) og "X-wings" (Tyrrell-Ford 025), inden for de seneste par år. Tyrrells mest dramatiske opfindelse var uden tvivl den sekshjulede Tyrrell-Ford 034 der overraskede grand prix-verden ved dens præsentation i 1976.
Tiden og formel 1 bevæger sig hele tiden fremad og til næste år er teamets plads på grid'en overladt til British American Racing, den nye organisation der har købt Tyrrell sidste november.
"Det er kedeligt at et berømt navn i formel 1 vil forsvinde efter dette løb," siger Tyrrells direktør, Dr. Harvey Postlethwaite, "men for at være ærlig, er der ikke meget plads til at blive nostalgisk i grand prix i disse tider. Det er en ren forretningaftale - Tyrrell er blevet solgt og livet i formel 1-depotet fortsætter. Med al respekt, drejer motorløb sig om at følge tendensen fra andre moderne professionelle sportsgrene, hvor teams ofte bliver købt og solgt."
"Dette er ikke en måde at bortlede opmærksomheden fra Ken Tyrrell eller de folk som har arbejdet for teamet i mange år. Faktisk er det et udtryk for den proffesionialisme og begejstring hos Tyrrells medarbejdere som har fortsat med at være fokuserede og motiverede gennem dette år, på trods af den usikkerhed der er et resultat af salget. Tyrrell Racing Organisations præstationer er store og vil forblive en uudslettelig del af formel 1. De vil uden tvivl fortsætte med at være interessante for dem der har passion for sporten og dens historie."
Dørene på Tyrrells fabrik i Ockham vil officielt lukke den 15. november. Der er ikke i øjeblikket inden melding på stedets fremtid.
Formel-1.dk har udarbejdet en artikel - 'Ikke helt på BAR bund' - der tager et tilbageblik på Tyrrells 30-årige Formel 1-historie som en hyldest til et af Formel 1's store teams. Den findes under menuen 'Artikler'.
Den franske testkører, Jean-Christophe Boullion, kørte 29 omgange til morgen.
Dagens program for BARs testteam inkluderede en masse data og simulationsefterprøvelse. Dette indebærer evaluering af data indsamlet fra støddæmpernes bevægelser og accelerationer samt vurdering af nøjagtigheden af computerens forudsigelser.
Teamet har også testet forskellige bagstøddæmpere som er blevet målt ved hjælp af udstyr på fabrikken, for at få en karakteristik over deres præstation.
BAR teamet vil blive på Silverstone fredag for generel forberedelsesarbejde på bilen. Bilen vil ikke komme på banen. Teamet vil også teste på Silverstone mandag den 19. og tirsdag den 20. med Jean-Christophe Boullion. En ny V10 Supertec-motor med flere omdrejninger vil blive lagt i bilen til næste uges test.
Robert Synge:
"Vi får meget ud af det gode vejr ved at køre så meget
som muligt med bilen i dag. Vi havde en meget produktiv morgen. Vi sluttede vores testprogram
med støddæmpere. Bilen kørte gnidningsløst og var meget holdbar. Til morgen havde vi en lille
smule for meget understyring på det nye sæt dæk. Alligevel har teamet korrigeret problemet ved
middagstid. Vi har afsat eftermiddagens afdeling til at skifte gearlængde for at optimere motorens
omdrejninger. Vi har helt sikkert lært meget ved disse tre dages test. Det er en velfortjent belønning
for det hårde arbejde der er gennemført af teamet."
Jean-Christophe Boullion:
"Jeg kørte
godt til morgen og var klar til at køre nogle tider. Uheldigvis var nedgange af benzintilførelsen
skyld i en nedgang af hydraulikpresset og jeg måtte spinde ud i gruset. Som et samlet hele, er jeg
dog meget tilfreds med bilens opførsel, den har en god balance og det nye elektroniksystem har nu
vist sig at være effektivt og holdbart. Vi har opnået en masse i denne uge og jeg ser frem til at få en
ordentlig tur i bilen på mandag!"
Den nye motor er blevet presset igennem udvikling og produktion efter en skuffende sæson for det franske team med den problemfyldte AP01. Den radikalt anderledes konstruerede transmission har vist sig at være meget drilagtig, og ingeniørerne startede allerede efter det 3. Grand Prix på konstruktionen af en kraftig revideret model.
Efter en problemfri test var der kun øre-til-øre smil at finde hos hele Prost teamet. Alain kunne ikke skjule sine følelser : " Efter alle de Blow-up?s vi har haft, er dette virkeligt et solstrejf. Udeblivelsen af en hver slags problemer med gearkasse eller motor var helt fantastisk. Normalt skal man påregne børneproblemer; men dem vi havde var så små, at vi kan betragte dem som værende ikke eksisterende. Det har jeg aldrig oplevet før. "
En afsluttende test afholdes på Circuit de Catalyona, Barcelona i denne uge, hvorefter teamet beslutter sig for at bruge den nye bil eller ej på Suzuka. Alain Prost forklarede den vanskelige beslutning med ordene: " Hvis vi tager AP01B?eren med en A18 motor sammen med 2 stk. med A16 motoren til Japan, vil det kræve en del extra af os p.g.a. de ekstra reservedele. Men først og fremmest ønsker vi at bevare den utroligt store driftsikkerhed vi viste på Magny-Cours.
Direkte adspurgt om AP01B gav Alain Prost følgende svar:
Sp.: AP01B?eren har en ny gearkasse og motor. Er der andre ændringer i forhold
til den gamle model ?
A.P.: Den har længere akselafstand, en anden vægtfordeling og bilen er blevet
en smule tungere. Men der ikke så mange ændringer som når vi først afslører 99
bilen.
Sp.: Er det et betydeligt skridt fremad for teamet ?
A.P.: Vi bliver ikke for opløftede ! Magny Cours er en nem bane for os, og
selv om vi gennemførte 900 km test af den nye bil, blev det kun til 50 omgange
i tørvejr. ( der stiller større krav til bilen )
Sp.: Og hvad skal der ske nu ?
A.P.: Vi skal være helt sikre på at bilen er driftsikker. Vi vil teste både
den gamle og den nye i Barcelona i denne uge, så vi kan få en ide om dens
rigtige potentiale.
Og har det så hjulpet ?
Prost teamet startede onsdag på en 3-dages test session på Circuit de Catalyona ved Barcelona repræsenteret ved teamets 2 faste kørere: Jarno Trulli og Oliver Panis. Begge arbejdede på såvel deres egne biler ( AP01 ) i forberedelse til det japanske Grand Prix samt den nyudviklede AP01B.
Onsdag kørte Oliver Panis sin egen bil, hvor der blev arbejdet med både dækudvikling for Brigdestone og set-up til Suzuka.
I modsætning hertil fortsatte Jarno Trulli på udviklingen på AP01B?eren og han
prøvede for første gang bilen på en tør bane.
( KLH )
FIA?s World Council, der har holdt møde i dag har givet de ungarske arrangører en møde på godt 6,0 mill. danske kroner, heraf de 4,5 mill. betinget af om problemet skulle opstå igen de næste to år.
Ligemeget - Ungarns plads i løbskalenderen er langtfra sikker. Det vil blive
afgjort i forbindelse med World Motor Sport Council møde i december måned.
Organisatorerne skal komme med en komplet detaljeret plan inklusive en
politirapport om, hvordan de vil forhindre en gentagelse af baneinvasionen,
inden løbet bliver endelig fastlagt.
(KLH)
Deltagere: - Max. Antallet af biler i mesterskabet er fastsat til 24
Dæk: En kører må ikke anvende mere end 32 ( tidligere 40 ) tørvejrsdæk gennem
en hel løbsweekend. Hver fordæk skal være med 4 langsgående riller ( tidligere
3 ). Max. Brede for forhjulene er fastsat til max. 270 mm. FIA vil blive
forpligtet til at meddele næste års dækspecifikationer, hvert år senest den 1.
September. En gang meddelt dækspecifikationer kan kun ændres, hvis hele Formel
1 Kommisionen er enige herom.
(KLH)
Ånderøret fra motoren må ikke længere udmunde direkte til det fri; men føres ind i motorens luftindtag.
For sikkerheds skyld skal der indbygges en sikkerhedsventil i kølesystemet.
For at banekommisærerne kan få mulighed for at fjerne biler, der stopper ved siden af banen ved at gribe hurtigt og effektivt ind, skal anordningen, der kan sætte bilen i frigear, fremover være placeret ens på alle biler.
Der skal monteres kabler, der forhindrer hjulene i at flyve væk ved et uheld.
Kørerens sæde skal være af en sådan konstruktion, at den kan fjernes med køreren i.
Hastigheden ved de såkaldte crashtest af næsesektionen er blevet øget fra 10 m/ s til 13 m/ s, hvilket igen øges til 14 m/ s i år 2000.
Et nyt brændstofregulativ skal gøre benzinen meget renere ved at reducere
indholdet af benzen og svovl radikalt.
(KLH)