Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.10.2000
 Briatore giver Fisichella løbepas
 Badoer savner at køre race
 Hakkinen - Ja tak til ferie
 Hvad gik galt?
 BMW vil runde af med maner
 Rubens favoritter
 
17.10.2000
 Toyota ønsker at købe F1-bane!
 Prost: Schuey er bedre
 Telefonica trækker sig ud af F1
 Barrichello på ferie hos vennerne
 Bilfabrikanter på vej ind i SLEC?
 Bernie Ecclestone i ny skandale?
 Tak for denne gang
 Williams vinder i 2001
 

Hop til top18.10.2000

Briatore giver Fisichella løbepas

"Næste år kører Giancarlo og Jenson Button for os," siger Benettons teamchef Flavio Briatore. "Men i 2002 regner jeg med at Trulli overtager Fisichellas sæde. Button har vi option på den sæson med, og må forvente Williams tager ham tilbage. Det giver os mange muligheder, jeg kunne godt tænke mig f.eks. Ralf Schumacher som holdkammerat til Trulli."

Det må vist siges at være en ret speciel vinkel at anlægge i forhold til motivationen at sine kørere, når man tænker på at Benetton skal kæmpe for at bevare sin nuværende 4.plads i konstruktørernes mesterskabskamp kun 2 henholdsvis 3 points foran BAR og Jordan.

Holdets andenkører Wurz er forlængst afskrevet og Fisichella har ikke været i stand til at score points siden han gentagne gange var involveret i voldsomme sammenstød i det ene Grand Prix efter det andet i midtsæsonen. Skulle det lykkes for team'ets kørere at score points i sæsonens sidste løb må det vel nærmest være på trods af denne svada fra Briatores side, eller måske fordi de har haft godt af den korte ferie mellem de to GP'er i henholdsvis Japan og Malaysia.

GRN  


Hop til top
Badoer savner at køre race

Det er vel heller ikke så underligt. Luca Badoer tester Ferrarier og laver shakedown tests osv. Men han har tidligere siddet bag rattet, når det er gået løs i Grand Prix'erne.

Luca Badoer startede med at køre i Formel 1 i 1993, sjovt nok i en bil med Ferrari motor. Nemlig i en BMS Lola Ferrari. Siden da, har han været omkring Minardi Ford, Forti Ford og igen Minardi i sidste sæson, inden han fik kontrakt med Ferrari, som deres testkører. Alt i alt er det blevet til ca. 50 GP'er. Men en ting mangler dog.

Han har aldrig været så heldig, at komme ud at køre i et af top mærkerne. Til gengæld har testet og testet for Ferrari, og har kørt en længere distance som testkører, end mange kørere har kørt på banerne rundt omkring i løbene. Det er godt nok fast arbejde, men mon ikke han alligevel savner, at køre race? Og specielt nu hvor Olivier Panis, som efter et år som testkører for McLaren, får chancen hos BAR fra næste sæson.

Luca Badoer:
"Panis fik en god mulighed. Det er en lidt anden situation, men det kunne være, at der skete noget lignende for mig. Jeg savner at køre løb, men jeg vil kun komme tilbage i feltet, hvis jeg kan få en plads i et af de mange teams midt i feltet, eller i et top team. Jeg har kørt i for mange dårlige biler i min karriere. Det har jeg prøvet så meget, at det vil jeg ikke igen. Det er dejligt at køre race, og det kan endda være godt - engang i mellem - i en dårligere bil, men nej, det er ikke noget for mig."

Mon ikke han bliver tilgode set hos Ferrari? Luca Badoer har egentligt lavet et kæmpe arbejde for Ferrari, selvfølgelig sammen med primært Michael Schumacher. Mange ting er testet godt og grundigt igennem inden Michael Schumacher, arbejder videre med dem.

PDL  


Hop til top
Hakkinen - Ja tak til ferie

Eddie Jordan foreslog at give mere ferie i Formel 1. FIA har taget dette til sig, og efter det tyske grand prix vil der være tre ugers ferie. Ingen tests før det ungarske grand prix! Velkommen til Formel Ferie.

Mika Hakkinen glæder sig til ferien - jobbet som Formel 1-kører er meget stressende. "Mange forstår ikke hvad det kræver at rejse for at køre race, eller hvad det tager for at teste eller til PR," forklarer han. Finnen mener at det vil være meget gavnligt for sporten af der er denne ferie. "Jo mere en kører kan tage fri og være et sted, des bedre. Det giver os lidt mere stabilitet," siger han.

Og netop det med ferier viste sig i år at blive en succes. Mika Hakkinen blev efter løbet på Magny-Cours sendt på ferie - og da han vendte tilbage var han som forvandlet og kom igen i VM. "Det var der at hele sæsonen begyndte at vende for mig, og jeg var tilbage," siger han om ferien. Pressen holder dog næppe ferie - de tre uger kan blive en rigtig højsæson for Silly Season...

15. juli 2000 - Hakkinen tilbage på toppen
4. september 2000 - Jordan - Ferie i august
7. september 2000 - Nye tider i Formel 1

BB  


Hop til top
Hvad gik galt?

Peugeot trækker sig ud af Formel 1 efter løbet i Malaysia. 7 år blev det til - uden sejre! Det har været et af de største flop i nyere tid, og nu dropper de ud af Formel 1.

Men hvorfor gik det galt? Det er er flere forklaringer på - dels så skiftede de til andre teams på det helt forkerte tidspunkt. De kom ind i Formel 1 i 1994 hos McLaren, men efter gensidig forståelse (og mange gnidninger) stoppede samarbejdet efter blot en sæson. I 1995 til 97 lå motorerne i Jordan-racerne, men teamet slog ikke for alvor igennem, så fra 1998 forpligtede de sig til Prost-teamet. Alt sammen uden succes.

Det gik galt hos Prost da der opstod tvivl om samarbejdet. Corrado Provera forklarer: "En af grundene var at vores forpligtelser i rally bekymrede Prost om at vores forpligtelse overfor ham var usikker." Ser man det udefra kunne det ellers godt se sådan ud. Motoren er stort set ikke blevet udviklet i samme omfang som det der er normalt i Formel 1, og derfor er Peugeot-motoren forældet. Så måske var bekymringen ikke helt ubegrundet.

Det er dog ikke Proveras opfattelse at det er dem der har skylden, men sådan er det jo altid når noget ikke går godt. Han indrømmer dog at det var en fejl at skifte til Prost efter 97. "Jeg ville gerne have fortsat med at levere til Eddie Jordan efter 97-sæsonen, men det ville være blevet tolket som manglende forpligtelse overfor Prost," siger Provera. Peugeot tror dog at det er det rette valg. "Jeg lover dig - vores beslutning er den rigtige," siger han og henviser til de store fabriksteams der er med i Formel 1. De har solgt deres motorer og viden til AMT, der fra næste år leverer motorer til Arrows.

BB  


Hop til top
BMW vil runde af med maner

BMW-Williams går efter at slutte 2000-sæsonen med et flot resultat. De er allerede sikret 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab, men de kommer ikke til Malaysia for at få løbet overstået. De vil slutte med maner.

"I det sidste løb i sæsonen, vil vi fokusere på at gennemføre en allerede succesfuld sæson for BMW-Williams," siger Gerhard Berger der er direktør for BMW Motorsport. "Vi vil gerne styrke vores 3. plads i konstruktørernes VM - hvilket er ret opnåeligt," siger han videre. Der skal faktisk et utopisk resultat til at hindre BMW-Williams i at blive nummer 3. De vil kun blive slået hvis de ikke scorer point og Benetton sikrer sig en dobbeltsejr!

BB  


Hop til top
Rubens favoritter

Formel 1-kørerne når at prøve en masse biler af - det er en af glæderne ved at være Formel 1-kører. Eller er det så let som det lyder? Rubens Barrichello fortæller om sine favoritter.

Brasilianeren begyndte som gokart kører i en meget ung alder, og han fik da også sin debut i trafikken før det var lovligt: han fik lov til at køre sin søster til skolen. "Mine forældre vidste at jeg gerne ville køre, og de lavede den aftale med mig, at hvis jeg kun tog hende med til skole og kom tilbage, så fik jeg selv lov at køre," erindrer Rubens. Heldigvis blev han ikke fanget af politiet.

Den første 'rigtige' bil var en Golf - der på behørig vis blev tunet. Senere købte han en BMW M3 - som han også brugte til at hyle en af 1990'ernes dårligste F1-kørere ud af den. "Jeg husker en gang jeg kørte med Ricardo Rosset. Vi var på denne her vej fra Silverstone til Banbury, og det var regn og jeg kørte normal fart - og han sagde hele tiden at jeg skulle tage det roligt - tag det roligt," husker Barrichello - (og vi ser vist forskellen på en god og en mindre god F1-kører.)

Nu er Barrichello Ferrari-kører - og så er det jo naturligt at fabrikken åbner op for den helt store samling af biler. Nej - det er ikke Ferraris politik at sende biler i nakken på deres kørere. "Men Ferrari gav mig en 360'er at køre i Miami i ugen før vi tog til Montreal," siger Rubens og overvejer at købe en. Ferrari er en del af Fiat-koncernen og derfor får han stillet andre biler til rådighed.

Drømmebilen? "Ferrari 360 - den er så smuk!"

BB  


 

Hop til top17.10.2000

Toyota ønsker at købe F1-bane!

Japans største bilproducent, Toyota meddelte op til det japanske Grand Prix, at de ønsker at købe en af Japans største racing-baner. Man har øjnet "Fuji Speedway Circuit", som ligger i Oyama knap 120 km sydvest for Tokyo. Den 4.4 km lange Fuji-bane blev grundlagt i 1965 og ligger ved foden af det berømte bjerg med det samme navn. To gange tidligere har banen dannet ramme om det japanske Grand Prix: I 1976 og 1977. I '76 blev James Hunt i øvrigt verdensmester på banen, da Niki Lauda nægtede at køre i regnvejret...

Iflg. avisen Sankei Shimbun ville Toyota købe en andel på mere end 51% af banen til den nette sum af knap 40 mia. yen (ca. $370 mio. = ca. 3 mia. kr.) og yderligere investere 10 mia. yen i forbedringer!! Toyota ønskede dog ikke at bekræfte disse tal.

Årsagen til købet er ikke, at Toyota ønsker en F1-testbane. Det ville ikke være smart at købe en bane i Japan, når F1-hovedkontoret ligger i Köln!

Toyota ønsker derimod at genintroducere F1 på banen, såfremt Japan får endnu et Grand Prix. To gange tidligere; i 1994 og 1995 havde Japan to GP'er, som fandt sted på hhv. Suzuka og Aida - banen hvor Jan Magnussen i 1995 fik sin F1-debut i en McLaren.

Således ønsker Toyota at løsne Hondas greb om motorsporten, og F1 i særdeleshed, i Japan. Honda er Japans næststørste bilproducent og ejer Suzuka-banen samt den ultra-moderne Motegi Speedway, som bl.a. er vært for et CART-race.

I 2002 indtræder Toyota i Formel 1, og manges øjne vil være fokuseret på, hvordan teamet klarer sig i forhold til sin japanske konkurrent Honda, som dog besidder langt mere F1-erfaring. Købet af Fuji-banen forventes at blive en realitet allerede inden årets udgang.

Sådan er det, når man har penge nok...

ISH  


Hop til top
Prost: Schuey er bedre

Der er masser af ros til den nye verdensmester – noget fra mere prominente folk end andre. Michael Schumacher slog i år Ayrton Sennas 41 sejre kan nu gå efter Alain Prosts rekord på 51, og det er netop den firdobbelte verdensmester, der senest har udtalt sig om Schumachers fortræffeligheder.

"Jeg var ikke i stand til at køre alle biler ved tophastighed lige med det samme – det er han bedre til end jeg var," indrømmer Prost, der kørte for Ferrari for ti år siden og derfor har et godt indblik i hvordan Schumacher har påvirket Ferrari. "Det var en risiko for Ferrari at introducere Schumacher-systemet," siger han og hentyder til den måde teamet er bygget om én person. Det er ikke en løsning Prost selv ville vælge, men han kan godt se at den har givet bonus. Ja, ikke alene bonus: Alain Prost tvivler simpelthen på om der ville have været et Ferrari-team i dag, uden en Michael Schumacher.

"Selvfølgelig kan man kritisere, at alt blev gjort for at tilfredsstille én mand. Men for Ferrari var det den måde. For at få succes, måtte de have disciplin. Uden en kører af hans kaliber ville Ferrari næppe have overlevet uden en titel. Uden Michael ville teamet være blevet ødelagt politisk," fastslår han. Efter at Alain Prost således har blotlagt Ferraris system og fordelene og ulemperne ved det, kan han så passende gå i gang med en langt større opgave: at finde et system, der kan få hans eget team på benene igen…

CBA  


Hop til top
Telefonica trækker sig ud af F1

Choknyhed i dag: den spanske telegigant Telefonica trækker sig ud af Formel 1. Dette kommer som lidt af en overraskelse, da det var formodet at de talte sammen med blandt andet Prost om et samarbejde.

Men i dag kom udmeldingen - Formel 1 har ikke givet noget som helst til Telefonica, og derfor smider de røret på! "I de sidste to år, har resultaterne - set i forhold til det image - været meget skuffende," lyder det i en pressemeddelelse fra Telefonica. Dermed står Minardi med lidt af et problem, da de mister den sponsor de selv har bragt ind i sporten.


Telefonica fik 'forkert nummer' med Formel 1

Marc Gene bliver også den anden store taber i spillet, da han nu ikke har opbakning fra Telefonica. Dermed er han også blevet uinteressant for Prost-teamet, og det ventes nu at Pedro Diniz er favorit til at lægge penge hos Prost i 2001. Gaston Mazzacane er dog sikret hos Minardi i 2001 efter at PSN købte Gabriele Rumis aktieandel.

26. september 2000 - Minardi solgt
14. oktober 2000 - Gene benægter Prost-forbindelse

BB  


Hop til top
Barrichello på ferie hos vennerne

Det er ferietid i Formel 1 - alle holder ferie i Asien hvor der lades op til sæsonens sidste grand prix. Barrichello tog sin ferie sammen med vennerne, der lige kom forbi.

Brasilianeren overværede nemlig CART Honfa Indy 300 i Australien, og der kom der jo flere brasilianske venner forbi. Han gæstede Newman-Hass teamet hvor hans ven Christian Fittipaldi kører. "Min kone vil ikke være så glad for at jeg er her. I sidste uge var jeg på Suzuka til løbet og jeg skulle bruge en uge før Malaysia, så jeg tænkte at jeg ville besøge min venner," siger Barrichello.

BB  


Hop til top
Bilfabrikanter på vej ind i SLEC?

Der har i den seneste været mange forlydender om, at en sammenslutning af nogle af de store bilfabrikanter, er på vej til at opkøbe 50% af aktierne i SLEC. SLEC er det selskab, som kontrollerer de kommercielle rettigheder i F1. Lige nu er fordelingen af aktierne sådan, at Bernie Ecclestone ejer de 50%, og et tysk medieselskab, EM.TV ejer de andre 50%.

Bernie Ecclestone har i sidste måned udtalt, at han ikke er interesseret i at sælge sin andel, men EM.TV skulle være villige til at diskutere et eventuelt salg. Bilfabrikanternes sammenslutning skulle ifølge ubekræftede forlydender være Ford, Fiat, Daimler-Chrysler, Renault og Toyota.

Bernie Ecclestone er på den anden side, ikke så bekymret. Grunden til det er, at bag SLEC står en slags fond, som i sidste ende bestemmer, uanset hvor stor en del aktier, som man er ihændehaver af. Hvem er bestyrelsesformand for fonden? Bernie Ecclestone selvfølgelig. Og dermed bestemmer han alt alligevel, selvom han tidligere mere eller mindre blev tvunget til at sælge en større andel af SLEC.

Bernie Ecclestone:
"EM.TV ejer 50%, men har ingen kontrol. Overhovedet ingen kontrol. EM.TV kan sælge sin andel til hvem de måtte ønske, men det vil ingen forskel gøre. Deres 50% er lige så meget værd som 5%. Kontrollen af SLEC ligger udelukkende hos fonden, og jeg er stadig bestyrelsesformand for det selskab, som fonden ejer."

Til oplysningerne om at en gruppe bilfabrikanter måske ønsker at overtage en aktieandel i SLEC, siger Bernie Ecclestone: "Hvis de er seriøse, vil både EM.TV og jeg overveje tilbuddet."

Den 70 årige Bernie Ecclestone har endnu engang vist sig som en dygtig forretningsmand. Ved at sælge en aktieandel i et selskab, som ikke tager den afgørende beslutning alligevel, har han scoret kassen. Og ved at være den bestemmende i den fond, som styrer selskabet, er det alligevel ham som i sidste ende bestemmer alt.

13. oktober 2000 - Bilfirmaer vil købe F1-aktier

PDL  


Hop til top
Bernie Ecclestone i ny skandale?

Skandalen er for så vidt ikke ny, men snarere en udbygning af en gammel skandale. For få år siden var Bernie Ecclestone involveret i en tvivlsom partistøtte til det engelske Labour parti. Men nu er nye afsløringer om Bernie Ecclestones donationer til det engelske partivæsen dukket op.

Den første sag som blev kendt, var Ecclestones støtte til Tony Blair, som få forinden var blevet til premierminister i England. Støtten til Labour partiet, som Tony Blair tilhører, var mere eller mindre øremærkede til at prøve at forhindre et skærpet forbud mod tobaksreklamer. Da dette blev afsløret skulle pengene være blevet tilbagebetalt. Beløbet skulle efter en ny lov være tilbagebetalt, så ingen kunne få gavn af disse penge.

Det er nu kommet frem, at Bernie Ecclestone nogle måneder forinden, havde givet støtte til den modsatte fløj i det engelske overhus, nemlig det konservative parti. Det var inden, at den nye lov var trådt i kraft, og ingen af disse penge er ifølge forlydender blevet tilbagebetalt. Men måske gør det ikke så meget. De penge som det konservative parti har fået doneret fra Bernie Ecclestone, er ikke hans egne penge alene, men indsamlede penge fra en del af hans forretningsforbindelser.

Jeff Randall, som er en højt anset redaktør hos den engelske avis Sunday Business, har fornyelig afsløret, hvordan han blev forhindret i at få et scoop, af Bernie Ecclestone. Bernie Ecclestone havde fået nys om, at Jeff Randall var kommet i besiddelse af oplysninger om, at Bernie Ecclestone måske støttede på to fronter. Samtidig er der i en nylig udkommet bog om det engelske Labour parti, fremkommet lignende afsløringer. Den engelske avis, Sunday Times, har fornyelig beskrevet hele handlingsforløbet af de to donationer som Bernie Ecclestone har foretaget.

PDL  


Hop til top
Tak for denne gang

Jenson Button siger farvel til BMW-Williams i Malaysia. Han håber at det også kan blive med et "vi ses igen". Nu skal han videre til Benetton, hvor der vener større udfordringer og måske også to svære sæsoner.

Button har været et fund - og det er næsten en brøler at lade ham forlade Williams. Men de havde jo forpligtet sig overfor Montoya. Tre kørere - det var en for meget, og Button - den p.t. stærkeste - blev siet fra... Nu satser den 20-årige brite på at slutte debutsæsonen med en stor finale. "Da det er mit sidste løb med Williams, vil jeg gerne slutte på toppen - en plads længere fremme end tidligere i år," siger Button og går altså efter sin første plads på podiet.

Button har 4. pladsen på Hockenheim som sit bedste indtil videre, og det er måske sidste chance for at få en plads blandt de tre første. Sepang er en ny bane for Button, og han har klaret sig rigtig godt på baner han ikke har haft kendskab til - og et godt tip er at han i kvalifikationen klarer sig bedre end Ralf Schumacher... "Sepang er en helt ny udfordring for mig, men med alle de nye baner i denne sæson, er jeg sikker på at jeg kan lære den relativt hurtigt at kende under fredagens frie træning," siger briten der har kørt utrolig godt (og lidt vildt...) de seneste løb.


Button har kørt lige op med Ralf Schumacher

Tak for alt!

Briten blev Formel 1-kører på afbud, og Frank Williams' satsning gav pote. Button blev et godt køb. Derfor er han taknemmelig for at have kørt for teamet og fået succes. "Jeg kan ikke takke BMW-Williams nok for det arbejde, støtte og forpligtelse som de har vist hele sæsonen," siger Button. Han ser frem til at komme tilbage til teamet i nær fremtid. "Jeg er ikke i tvivl om at teamet vil komme til at ligge med fremme, og jeg ser frem til at være en del af succes'en i fremtiden," siger Button og lægger op til at der bliver sagt "på gensyn".

BB  


Hop til top
Williams vinder i 2001

BMW er kommet rigtig godt fra start i deres comeback til Formel 1. Allerede i det første grand prix endte Ralf Schumacher på podiet, og igennem hele sæsonen har det været BMW-Williams der har markeret sig som 'best of the rest'.

De ligger da også suverænt nr. 3 i konstruktørernes mesterskab, og nu har de indstillet kanonen mod de helt store. Også selvom der er mere end 100 point frem til teamet på andenpladsen! Sejrene kommer nemlig i 2001! Det er Ralf Schumacher 100% sikker på. "Det er selvfølgelig en udfordring," siger tyskeren der endnu har sin første sejr til gode. Det er han skuffet over, da han er par gange har snuset til sejren.

"Hvis man ikke er i en Ferrari eller en McLaren kan man ikke vinde, og det er selvfølgelig det som vi arbejder på at ændre. Jeg har ingen tvivl om at vi er i stand til det," siger tyskeren. Det bliver svært, men i 2001 burde det være muligt. "Det vil blive meget tæt i starten af 2001," siger han og tror på et par sejre. "Vores plan er at vinde et eller to sejre. Men jeg tror at der vil gå yderligere en halv sæson," forklarer han.


Næste år i front? Williams går efter sejre i 2001

BMW-Williams har i længere tid arbejdet hen imod 2001-sæsonen, og det har de kunnet gøre uden de store bekymringer efter at deres 3. plads er blevet cementeret. BMW-Williams har 36 point, mens Benetton har 20. Hvis de skal tabe 3. pladsen kræver det at Benetton leverer en dobbeltsejr - den er straks mere usandsynlig... Williams seneste sejr blev hentet i Luxembourgs grand prix i 1997 af Jacques Villeneuve.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk