Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.10.2003
 Allan McNish til Ferrari?
 Valentino siger nej tak til Ferrari
 
16.10.2003
 FIA vedtager ny kvalifikationsprocedure
 Piquet i Formel 1?
 

Hop til top18.10.2003

Allan McNish til Ferrari?

Den tidligere kører hos Toyota, og senest testkører hos Renault, Allan McNish, er måske på vej til en testkørerrolle hos Ferrari.

Den ene af Ferraris testkørere, Felipe Massa, skal næste år køre for Sauber. Derfor kigger Ferrari sig naturligvis om efter en erstatning. Et af emner kunne godt være den tidligere Toyota pilot, og Renault testkører, Allan McNish. Allan McNish har også været omkring sportsvognsracing og ALMS inden han kom til Formel 1. Renault har allerede meddelt at de har tegnet kontrakt med Franck Montagny for 2004. Derfor står Allan McNish tilsyneladende uden job i 2004. Allan McNish nægter at kommentere forbindelsen til Ferrari, men indrømmer dog at han overvejer alle chancer og muligheder for at forsætte i Formel 1 på en eller anden måde.

"Mit hjerte banker for racing, og dette er min topprioritet. Men hvis dette ikke bliver muligt næste år, så er der flere chancer andre steder i motorsporten."

Ferrari har som sædvanligt Luca Badoer på kontrakt, og har også brugt Luciano Burti ved flere lejligheder som en ekstra testkører.

PDL  


Hop til top
Valentino siger nej tak til Ferrari

Superstjernen i Moto GP klassen, Valentino Rossi, siger nej tak til en test hos Ferrari. Han mener ikke at han kan bruge det til noget - lige nu.

Luca di Montezemolo, øverste Ferrari høvding, har tilbudt den efterhånden mangfoldige verdensmester på motorcykel, Valentino Rossi, en test for det berømte og stolte Formel 1 team. Men den unge knøs takker nej tak i denne omgang. Det sker nok bl.a. efter pres fra hans far, som forleden offentligt meddelte, at han absolut ikke ville anbefale sønnen at begive sig ned i en kraftfuld Formel 1 racer.

Valentino Rossi:
"Det er vældigt pænt af Ferrari at tilbyde mig en test, men selv om jeg en dag måske skulle køre i Formel 1, så vil det ikke alligevel ikke blive indenfor de første 2 - 3 år. En dag vil jeg se hvor godt jeg kan klare mig rattet i en Formel 1 bil."

Tilsyneladende har både Ferrari og Minardi tilbudt Valentino Rossi en testtur i en Formel 1 racer. Men Valentino Rossi siger nej tak i forlængelse af hans far. Faderen mener nemlig ikke at det er klogt af Valentino at køre Formel 1 så længe han kører motorcykel. Det kan være at Valentino Rossi nøjes med at købe en mere ordinær Ferrari personvogn.

PDL  


 

Hop til top16.10.2003

FIA vedtager ny kvalifikationsprocedure

FIA og Formel 1 bosserne har været samlet i Paris for at drøfte og vedtage en ny kvalifikationsprocedure. Der er lavet flere ændringer.

Måden man har kvalificeret sig på i år, har været omdiskuteret. Der har været krævet ændringer fra flere sider. På mødet i Paris i går blev følgende vedtaget:

Fredag kommer det til at se sådan ud:

11,00 - 12,00 fri træning
14,00 - 15,00 fri træning

Den ekstra træning som visse teams har kunnet anvende i år, er dermed væk. Der må fremover maksimalt anvendes 4 kørere gennem en sæson, dog undtaget den testkører der vil blive anvendt til fredagens frie træninger. Ved begge sessioner må der indsættes en tredje bil, dog ikke for de 4 bedst placerede teams fra den forrige sæson. Der er dog visse krav til denne tredje bil.

Det må ikke være en af teamets normalt nominerede kørere der kører bilen.
Køreren i tredje bilen skal have superlicens.
Køreren må ikke have deltaget i mere end 6 Formel 1 løb gennem de seneste 2 sæsoner.
Hvis en af et teams normalt nominerede kørere af en eller anden årsag ikke er i stand til at køre på et tidspunkt efter den første tekniske kontrol, vil køreren af tredje bilen kunne erstatte ham. Dette såfremt at stewards godkender dette kørerskifte. Ved dette eventuelle skifte, skal erstatningskøreren anvende den samme motor gennem resten af weekenden. Tredje bilen er ikke umiddelbart omfattet af reglementet omhandlende bilernes bemaling. Kun hvis bilen skal anvendes som reservebil i resten af weekenden træder reglementet i kraft. Dermed får de mindre teams mulighed for at kunne fremhæve sponsorer der ellers ikke ville få promoveret deres reklame eftersom fredagens kvalifikation er væk.

Lørdagens program vil i næste sæson se således ud:

10,00 - 10,45 fri træning
11,15 - 12,00 fri træning
14,00 - 15,30 2 kvalifikationer

Kvalifikationen vil blive afholdt via 2 sessioner, adskilt af en 2 minutters pause.

I den første session vil startrækkefølgen være den samme som slutstillingen i det seneste års verdensmesterskab. Hver kører får en flyvende omgang. Nye kørere starter i numerisk rækkefølge.

Stopper en bil i den første kvalifikationssession, vil den ikke få lov til at deltage i den anden session. Bliver bilen bragt tilbage til pitten inden session er omme, opbevares bilen i parc ferme til den pågældende session er færdig.

Det bliver tilladt at fylde benzin på bilerne i den første session.

Startrækkefølgen i den anden session vil være den samme som stillingen efter første session, bare i omvendt rækkefølge - ligesom vi kender det fra denne sæson.

Bilerne skal i anden session køre med løbssetup og løbsbenzinmængde - lige som vi kender fra i år.

Ved begge sessioner vil næste bil få grønt lys til banen når den foregående bil passerer målstregen for at starte sin flyvende omgang.

Lige som i år vil der være pause efter bil nr. 5 - 10 osv. som vi kender fra i år.

Søndagens program:

14,00 løbet startes

Desuden er der vedtaget følgende:

Rådighedsantallet af tørvejrsdæk forbliver det samme, nemlig 40 dæk til hver kører; 20 fordæk og 20 bagdæk. Antallet dækker en hel løbsweekend. Hver kører må bruge op til 3 sæt tørvejrsdæk om fredagen, disse må ikke anvendes senere i løbet af weekenden, ligesom dæk beregnet til brug lørdag og søndag ikke må anvendes fredag.

Bliver begge fredagens træninger blive erklæret for regnvejrssessioner, kan de blive udsat til lørdag dog senest til kl. 13,00.

Antallet af regnvejrsdæk er også uændret, nemlig 28 dæk; 14 fordæk og 14 bagdæk.

I parc ferme anvendes det nuværende reglement - med en undtagelse. Det bliver fremover forbudt at cirkulere eller bevæge benzin med det formål at nedkøle den.

Farten i pitlane hæves til 100 km/t under træning og kvalifikation. På baner med en særlig smal pitlane - som eksempelvis Monaco - vil der blive farten i pitlane være nedsat.

Og endelig vil der som det nok er bekendt for de fleste - være 18 Grand Prix'er næste år. Canada

PDL  


Hop til top
Piquet i Formel 1?

'AFP press' oplyser at Williams teamet er meget interesseret i at give den 18 årige Nelsinho Piquet en Formel test, og at dette skal ske allerede i november i år.

Nelsinho Piquet er søn af Nelson Piquet, der vandt Formel 1 verdensmesterskaberne i 1981,1983 samt 1987.

Nelsinho Piquet har i år deltaget i det engelske Formel 3 mesterskab, hvor han sluttede på tredje pladsen.

Det er Frank Williams' søn, Jonathan Williams som har fulgt med i Nelsinho Piquet udvikling i løbet af denne sæson, og som ønsker at den unge brasilianer nu skal have en Formel 1 test.
Det var også Jonathan Williams der skaffede Juan Pablo Montoya over til Williams teamet.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk