"Jeg kan ikke forstå at de tager pointene og min føring i verdensmesterskabet fra mig for så små ting" siger EI.
Ferrari har appelleret mod beslutningen, og høringen er planlagt til fredag i Paris. Ingen beslutning er forventet før tidligst lørdag. "Jeg stoler på Ferraris evne til at forsvare sig selv," fortsætter EI. "Som kører kan jeg ikke appellerer. Alt hvad jeg kan gøre er at køre og sige at bilen var fuldstændig den samme som den vi brugte på Nurburgring. Det virker vanvittigt at tabe et verdensmesterskab på grund af sådan noget. Alle i F1 ved at sådanne ting giver dig meget lille eller slet ingen fordel...det var en forglemmelse," sagde EI.
"Jeg håber at dommerne beslutter sig for at straffen er for hård. Jeg er overbevist om at bortset fra facts vil den endelige beslutning falde ud til vores fordel."
Der er i første omgang tale om en test der især er kommet hjem efter at Tom har kørt rigtig godt i den tyske STW-serie hvor han har domineret serien totalt i den sidste del af sæsonen. Derudover er Tom nok også blevet ”head-huntet” af Williams tekniske direktør, Patrick Head der har overværet de tests som Tom har udført for BMW i forbindelse med hans forberedelser til LeMans. Der blev han rost for hans store tekniske indsigt og danskeren blev allerede tidligt på sæsonen stillet en test i udsigt – og endeligt bliver det en realitet.
Det er ikke første gang at Tom Kristensen kører Formel 1. Han har tidligere testet for Minardi og Tyrrell, men stadig uden en chance i et Formel 1-grand prix. Dog er begge pladser i teamet optaget i den kommende sæson – men et godt resultat kan stadig holde danskerens forhåbninger om en plads i Formel 1 i live. Derudover kan testen måske give ham en plads som testkører eller reservekører. Det ventes at Jörg Müller under alle omstændigheder får en plads som testkører eftersom han har været med til at udvikle teamets kommende motor, BMW. Dog kan Tom komme ind som en ekstra test/reserve kører.
Stort tillykke fra formel-1.dk . Tom har virkelig fortjent en chance i formel 1!
"Jeg er meget oprørt over, at mine kommentarer til pressekonferencen efter løbet, hvor jeg sagde, at vi var blevet regulært slået i en fair kamp, er blevet brugt til at give det indtryk, at de blev sagt efter at Ferrari havde været i reglementsilden og derfor ekskluderet fra løbet. Dette er helt forkert. Mine kommentarer til pressekonferencen var ment i al respekt for Ferrari og deres præstation i løbet. Dette var før jeg vidste, at de var blevet ekskluderet, efter at jeg forlod banen."
Udsendt af Mika Hakkinen’s kontor Monte Carlo, 18 oktober 1999.
Andre aviser går også efter Ross Brawn der er teknisk leder i teamet, samt andre fremtrædende mekanikere der også bærer en del af skylden. Skam, at de mange fans er blevet snyd, ført bag lyset er det gennemgående tema i de italienske aviser.
Det er åbenbart blevet for meget for Jean Todt og han har derfor indgivet en begæring om at fratræde sin stilling som teamchef for Ferrari. Luca di Montezemolo har modtaget fratrædelsen og de foreløbige rapporter indikerer at Jean Todt forlader teamet efter løbet på Suzuka, eftersom di Montezemolo afviser at lade Todt gå før det sidste grand prix. Dog kan det være at Todt trækker sig opsigelse tilbage hvis det alligevel lykkes for teamet at vinde appellen og verdensmesterskabet.
Den manglende centimeter har indtil videre ført Ferrari og Irvine helt ud af kampen om VM-titlerne og disse marginaler kan være afgørende for det valg som Jean Todt har taget. Blandt andet har franskmanden med en fortid hos Peugeot valgt at forlade teamet eftersom det er ham der er hovedansvarlig for at det er endt som det er.
Beslutning kan yderligere være meget udslagsgivende for Ferraris fremtid, hvor blandt andet Todt, Ross Brawn og Michael Schumacher er det stærke trekløver i teamet der totalt dominerer Ferrari. Om Ross Brawn også vælger at forlade teamet kan naturligvis ikke afvises eftersom den taktisk begavede englænder totalt bakker Jean Todt op.
Det viser blot hvor lidt der skal til for at vælte et helt korthus – 10 mm. og Ferrari går fra stor succes til totalt at være ved at falde fra hinanden. Formel 1 er en barsk sport!
Den kontroversielle vinge som har sat debatten i fuld gang, er placeret lige bag frontvingen og den har et klart formål, nemlig at lede fartvinden væk fra raceren, hvormed luftindtagene på raceren ikke bliver belastet af at der kommer turbulente luftstrømme derind. Det kan være med til at forbedre kølingen. Det som er problemet er de manglende 10 mm. Det er sådan at bunden af vingen skal være den laveste flade når man ser fra bunden af raceren og op. "Da materialet, der går ned mod bunden blev tjekket, blev det bemærket at den øvre del af drejevingerne ikke lå på enten forbindelsesfladen eller på sporplanet. Efter min mening opfylder ingen af racerne artikel 3.12.1 i FIAs tekniske reglement," sagde Joachim Bauer. Efter at løbsledelsen havde indkaldt til et møde med Ferrari fortalte løbsdirektøren at Ferrari havde forklaret sig og teamet accepterede at materialet ikke levede op til reglementet i henhold til artikel 3.12.1. Ferrari benyttede sig derfor af muligheden for at appellere og det er så her vi er endt nu!
På et improviseret pressemøde, som viste en overraskende åbenhed om problemet fra Ferraris side, fortalte Ross Brawn under stor bevågenhed om hvad det er der gået galt for teamet i denne forbindelse. "Reglementet siger at bunden af vindafviseren skal være den laveste overflade når man ser fra bunden af raceren. Uheldigvis mangler der en del, godt 10 mm. eller en centimeter. Vi har ikke fundet grunden til at det er opstået," sagde den tekniske direktør og fortæller at afviseren har været "lovlig" eftersom de dele der produceres og udvikles, altid bliver checket i forhold til reglementet inden raceren bliver indsat i et grand prix.
Brawn får støtte fra andre teams, blandt andet fra Jordans aerodynamiske leder Tim Edwards. Han fortæller at de manglende millimeter ikke giver nogen fordel, hvilket også bliver Ferraris væsentligste bevis når sagen på fredag kommer til høring hos FIA.
Vi følger naturligvis sagen i de kommende dage - fredag kan VM måske være afgjort!
"For at vinde en titel skal de rigtigt ting være på den rigtigt plads og hverken Mclaren eller Ferrari har haft det i år," sagde Skeckter.
'Hvem skal være dette års verdens mester'? "Jeg mener at de bedste køre i år har været Heinz-Harald Frentzen og Ralf Schumacher, men nu er det mere bilen en køreren, men de fortjener titlen, mere end andre.
"Der er intet galt i det vi gjorde. Det er en del af motorsporten," sagde den dobbelte verdensmester, Schumacher. "Eddie har arbejdet meget hårdt for mig i langt tid og nu er det min tur til at arbejde for ham. Det ville ikke give mening, for mig, hvis jeg vandt, men samtidig fratog Ferrari chancen for at vinde kørernes mesterskab. Jeg gør kun for Eddie, hvad jeg forventer han ville gøre for mig."
Ron Dennis, Mclaren chef, havde følgende spørgsmål efter løbet: "Er det motor løb? Måske står det i reglerne, men jeg tror ikke at vi ville bruge sådanne midler, ligemeget hvad der stod på spil."
Ferrari bilerne blev efter løbet diskvalificeret, fordi de kørt med ulovlige biler.
Men allerede før dette skete, havde Ron Dennis protesteret over at Ferrari bilernes dæk, fik lov at blive så slidte som de blev. Da Ron Dennis blev spurgt lige efter løbet, om han ville indlevere en officiel protest over det med dækkene sagde han: "Vi overvejer det stadig."
"Jeg blev virkelig sur af at sidde der bag ved Michael hele løbet," sagde en meget oprevet Hakkinen efter løbet. "Men ikke desto mindre står der i reglerne, at man må. Han tog fart af på vej ud af svingene og sinkede mig en hel del.
Men Ferrari ventes endda at ville true FIA med ikke at tage til Japan hvis ikke dommen bliver omstødt og både teamet og dets kørere for pointene retur, eftersom de mener at FIA dermed har "stjålet" et potentielt VM til det legendariske team. Det vil blot gøre en i forvejen speciel sæson endnu mere kontroversiel Ferrari hævder stadig at vindafviseren ikke gav nogen fordel, og at det måske har været en fejl fra producentens side. Det vil endda også være historie hvis FIA omstøder dommen...
Sidste gang hvor kørerne beholdt deres point og teamet måtte bøde, var under det brasilianske grand prix i 1995, hvor Benetton og Williams kørte med en "forkert" Elf-benzin. Den var ikke i sig selv ulovlig, men passede ikke til den standard prøve som FIA havde modtaget før sæsonen.
Det som Ferrari påpeger er at der er tale om et mindre brud på reglementet, og at det ikke er noget der har givet de to racere en fordel. Hos Ferrari ønsker man også selv at undersøge omstændighederne. "Vi skal undersøge den tekniske situation. Vi undersøgte delen for at se om de passede, men det er for tidligt at give en forklaring," siger Ferraris talsmand Claudio Berro og dermed afviser han ikke at der kan være tale om et brud på reglementet. Ferraris tekniske direktør, der er "hovedansvarlig" for de dele der sætte på raceren, afviser blankt at den meget omtalte vindafviser har givet Irvine og Schumacher en fordel over de andre racere. "Delen blev brugt på Nürburgring og vi har kørt med den hele weekenden," siger Ross Brawn og peger dermed på at fejlen i givet fald skulle have været opdaget ved de tilfældige undersøgelser der bliver foretaget i løbsweekenden.
"FIA træffer deres egne beslutninger om hvilke dele der bliver checket - det er ikke noget vi har indflydelse på. Vi er sikre på at der ikke var nogen fordel i præstationen ved den del," understreger Ross Brawn.
Ferrari ventes altså at gå til FIA med dette budskab og i øvrigt henvise til Mika Hakkinens tyvstart på Spa, hvor han ikke blev idømt nogen straf eftersom finnen ikke havde nogen fordel af tyvstarten (selvom der stadig er noget uldent i den sag, jævnfør vores artikel om Sundholm-affæren.) Men heri ser Ferrari på to forskellige ting: der er tale om to forskellige reglementer. Det sportslige reglement bliver i mange tilfælde tolket meget individuelt, hvilket man har set mange eksempler på de sidste par år. Men på det tekniske område afsiger FIA mere stringente domme.
Tidligere i år blev Rubens Barrichello diskvalificeret efter det spanske grand prix, efter at hans undervogn ikke levede op til de tekniske specifikationer - og det var en overtrædelse der heller ikke gav brasilianeren noget overtag i forhold til konkurrenterne. Vi kan gå længere tilbage i tiden, hvor Michael Schumacher i 1994 blev diskvalificeret fra sin sejr på Spa, på grund af at planken under Benetton-raceren ikke var stor nok. Det var heller ikke en overtrædelse der gav tyskeren en markant fordel - han havde et forspring på over et halvt minut ned til Damon Hill, der så senere blev udråbt til vinder.
Selvfølgelig kan Ferrari altid henvise til at raceren tidligere er blevet godkendt, men den tror jeg ikke holder vand. Der er gået 3 uger siden det sidste løb, og der kan sagtens været sket forandringer. Vi taler også om noget der foregår i småtingsafdelingen - 1 cm. er det der skiller Ferrari'en fra at være lovlig igen. Reglementer er blevet brudt om end i småtingsafdelingen. Det vil være en meget stor overraskelse hvis FIA underkender deres egne marshalls og tekniske delegerede. Dog kan man ikke afvise at der fra forskellige sider kommer et stort pres for at godkende appellen. Indtil videre er resultatet dog at Mika Hakkinen er verdensmester - men resultatet er endnu ikke officielt. Vi vil i de kommende dage naturligvis følge udviklingen i sagen, der ødelægger lidt af charmen af Formel 1.