Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.10.2004
 Dubai F1 - hvad er det for en størrelse?
 Brasiliens GP - Dæk preview
 
17.10.2004
 Ny udvidelse af Galleria Ferrari indviet
 Arabisk Formel 1 team i støbeskeen
 

Hop til top19.10.2004

Dubai F1 - hvad er det for en størrelse?

Vi kunne forleden fortælle om endnu et nyt team, der har planer om at deltage i FIA Formel 1 verdensmesterskabet. Der er siden kommet mere nyt frem.

Dubai F1. Det er navnet på et nyt team som har meldt sin ankomst med sandsynlig deltagelse fra 2006. Det rejser en masse spørgsmål om hvem der står bag osv.

Tre teams er mere eller mindre til salg i øjeblikket. Det er vist ikke nogen hemmelighed at det er Jaguar, Jordan og Minardi. Jordan har været tæt på at blive solgt til en investeringsgruppe fra Dubai med Sheik Al Maktoum i spidsen. Tilsyneladende er forhandlingerne om en overtagelse af Jordan teamet gået helt i stå. I stedet har sheiken og hans kompagnoner kastet sig over et nyt projekt, nemlig at etablere deres eget nye team helt fra bunden.

Etableringen af et team er ikke billigt. Bare det at få lov til at stille op koster i små kr. 300 millioner. Dertil udvikling, løn og alle de andre store og små udgifter. Men det har ikke kuet de rige arabere. Tværtimod så forhandles der i øjeblikket med McLaren-Mercedes - både de to parter sammen og hver for sig - om et teknologisk samarbejde. Dette er bekræftet af McLarens danske presse- og talskvinde, Ellen Kolby, der fortæller at der er forhandlinger i gang i øjeblikket. Ellen Kolby siger også at en endelig og officiel bekræftelse på forhandlingerne og et evt. resultat deraf, vil komme i en pressemeddelelse fra McLaren-Mercedes en gang i november.

Sheik Maktoum har fortalt til flere medier i de seneste dage, at teamets arbejde vil begynde i starten af næste år, og at stort set al udvikling vil foregå i et nyt udviklingscenter og i en vindtunnel tæt på Grand Prix banen i Dubai. Selve fabrikken vil dog være placeret i England, sandsynligvis i McLarens gamle bygninger i Woking. Der er ubekræftede rygter om at man vil få mulighed for at anvende Mercedes motorer med de samme specifikationer som McLaren. Indtil videre er det dog ubekræftede rygter.

Flere steder spekuleres der også i hvordan bilerne vil se ud, når og hvis man når så langt. Der gættes på gul og blå, samme farver som det kendte Victory team anvender i Offshore Powerboat Racing. Et team som er indsat af de samme mennesker. Det forlyder også at teamet allerede har udfyldt diverse ansøgningspapirer til FIA. Depositumet for at deltage er dog ikke betalt endnu. FIA har endnu ikke meddelt om disse oplysninger er rigtige. Men det er interessant at se at der trods økonomiske problemer mange steder i verdenen, er nogle der tør investere en forfærdelig masse penge i at få lov til at køre i Formel 1 serien. Men som flere gange før, så vil vi gerne se diverse bekræftelser fra FIA bl.a. før vi skal glæde os til et nyt team. Også i det engelske spøger det med et nyt team, nemlig det tidligere omtalte Midland projekt.

PDL  


Hop til top
Brasiliens GP - Dæk preview

Året sidste GP kaster nok ikke de store overraskelser af sig i forhold til det sorte guld. Stort set alle de primære placeringer er afgjort.

Sidste år var det et Bridgestone dæk der sejrede. Det bliver det måske også i år, men sidste år bestod det usædvanlige i at det var en Jordan og at det var med Fisichella bag rattet. Men det var også lige på grænsen. Kun 0,945 skilte Raikkonen fra sejren som blev afgjort efter protest fra McLaren teamet. Grundet ulykke et par omgange før, blev det placeringen fra omgangen før løbet blev flaget af, der talte. Det blev afgjort til Fisichellas og Jordans fordel.

Michelin:
Michelin håber på at det denne gang er dem som kører øverst på podiet. I de seneste år har det været sådan lige ved og næsten hver gang. Vejret er ret uforudsigeligt på de kanter. Næsten lidt a la Spa, og det har Michelin luret. Man tager 4 forskellige compounds tørvejrsdæk med derud, og selvfølgelig er man forberedt på at der kan komme meget regn. Dækvalget der skal foretages efter fredagens frie træninger, kan blive en interessant afgørelse.

Bridgestone:
Bridgestone har ligesom Michelin taget højde for de til tider meget afvekslende vejrforhold på de kanter. Ikke mindre end fem forskellige tørvejrscompounds er med i fragtflyet til Brasilien når Bridgestone tager af sted. Derudover intermediate og de egentlige regnvejrsdæk. Bridgestone dækkene bliver i den bløde afdeling - fra medium til blød. Bridgestone har forbedret bagdækkene så de skulle kunne holde lidt længere end ellers. Selvom Interlagos banen har rimelig fin overflade, så kan den godt gøre lidt ondt på dækkene alligevel. Det har Bridgestone imødegået ved at ændre slidstyrken på bagdækkene. Og ligesom Michelin, så venter Bridgestone på at se hvordan fredagens tests forløber. Og mon ikke begge dækfabrikanter vil være meget opmærksomme på hvad metrologerne vil fortælle om vejret omkring Sao Paulo.

PDL  


 

Hop til top17.10.2004

Ny udvidelse af Galleria Ferrari indviet

Har man hang til historiske biler, og især Ferrari, er der god grund til at tage en tur omkring Maranello. Ferrari har netop færdiggjort en udvidelse af Galleria Ferrari.

En af de store turistattraktioner i Italien er Galleria Ferrari i Maranello. Det stolte mærke har netop færdiggjort og indviet en stor tilbygning til det eksisterende museum, og det har absolut ikke gjort det mindre se-værdigt.

Galleria Ferrari eller Ferrari museet om man vil, er nu inddelt i fire afsnit: Formel 1, temaudstillinger, teknologisk udvikling og billedudstilling. Museet har fået ny hovedindgang. Fra hovedindgangen kan man gå direkte ind i Formel 1 afsnittet, hvor bilen som Gonzalez vandt Ferraris første verdensmesterskab med er udstillet som med bl.a. Schumachers og Barrichellos racere. Men også Hawthorns 1958 vinderbil, Gilles Villeneuves 126C model kan ses der. Desuden kan man også finde de biler som Michele Alboreto, Gerhard Berger og Nigel Mansell har kørt i. I dette afsnit er der selvfølgelig også andre mere eller mindre berømte biler udstillet.

I temaudstillingsområdet vil der i første omgang være udstillet personbiler. De seneste modeller som 612 Scagletti, 575 og 360 spider. Ferrari har i flere år arbejdet på at få bygget en tro kopi af den vel nok første bil som Ferrari byggede. Det har været besværliggjort af at man ikke i huset har haft de originale tegninger, men har brugt en masse tid på at opstøve disse rundt omkring i verdenen. Flere tegninger mangler stadig, men så har man gået ud fra fotos af bilen. Det er model 125S som her er omtalt. I dette afsnit kan man også finde de racere som bl.a. Manuel Fangio, John Surtees har kørt i.

I afdeling for teknologisk udvikling er der mulighed for at se hvordan udviklingen har været op gennem tiden. Slutresultatet er pt. F50 og 550 Bachetta Pininfarina. Man kan se den aerodynamiske udvikling af Formel 1 racerne. Der er også en samling af de Formel 1 motorer som Ferrari har anvendt siden starten, ligesom der er lavet et specielt afsnit til gearkasser. Der er også vist hvordan meget af teknikken fra Formel 1 er anvendt i Ferraris personbiler.

I billedudstillingen som vil skifte løbende, kan der ses billeder af stort set alle Ferraris biler. Udstillingen vil primært indeholde billeder efter et bestemt emne, men er absolut også noget der er værd at se. Galleria Ferrari har åbent alle årets dage undtagen jule- og nytårsaften. Man kan komme ind for den beskedne sum af ? 12,00 eller i grupper hvor prisen er noget lavere. Er man på de kanter, så brug en halv til en hel dag til at se Galleria Ferrari. Som en bekendt til undertegnede fortalte en dag, så er det at se hvordan udstødningsmanifolden til Formel 1 racerne er udformet, næsten et kunstværk i sig selv.

PDL  


Hop til top
Arabisk Formel 1 team i støbeskeen

Først et team og nu måske et team til. Endnu et team har tilsyneladende meldt sin ankomst til deltagelse fra sæsonstarten 2006.

Dubai F1. Det er noget helt nyt, og så alligevel måske ikke. Araberne har før været på banen for at komme i Formel 1. Da var det med en vis interesse i Jordan teamet, men det blev som bekendt ikke til noget. Nu varsles der om et nyt team, som ifølge de oplysninger der foreløbigt er kommet frem, vil starte helt fra bunden. Det betyder at de skal betale for indgangsbilletten eller depositum for at få lov til at stille. Et beløb der er tæt på de 300 millioner kroner med dagens kurser.

Det er endnu ikke konstateret om det er den samme gruppe mennesker der tidligere lå i forhandlinger med Eddie Jordan om en overtagelse af Jordan teamet, eller om det er helt nye personer der er involveret i dette projekt. Der er forlydender om at man forhandler om et teknisk samarbejde med McLaren-Mercedes i øjeblikket. Et teknisk samarbejde der bl.a. skulle udmønte sig i motorleverance fra Mercedes og teknisk support fra McLaren-Mercedes.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk