Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.10.1998
 Forvirring om næste års kalender
 Forskellige farver forbudt
 BAR-test, 1. oktober
 Honda år 2000 næsten sikker.
 
1.10.1998
 Hvem skal køre for Arrows i 1999?
 Sidste slag i dækkrigen
 Ralf har "Magnussen-klausul"
 Jordan jagter Mugen-Honda aftale
 Todt roser Hakkinen
 Bernard til Prost?
 BAR-test dag 2
 

Hop til top2.10.1998

Forvirring om næste års kalender

Den endelige kalender for 1999 er blevet forsinket da flere løb skal bekræftes. Det er dog sikkert at sæsonen begynder igen den 7. marts og at det igen til næste år bliver i Australien at det første løb køres. Yderligere er det også sikkert at Malaysia er med i kalenderen som det næstsidste løb inden sæsonen skulle slutte i Japan. Der er især problemer med det franske grand prix som i de seneste år har haft skænderier med Bernie Ecclestone om TV-rettighederne. Samtidig kan løbet på Nürburgring komme i fare, eftersom det var den nu afgående kansler Helmuth Kohl der var foregangsmand for endnu et grand prix på tysk grund. Der skal derfor forhandles med den kommende kansler. Det forventes at den endelige kalender er klar i midten af oktober.
BB  


Hop til top
Forskellige farver forbudt

FIA vil ikke godkende teams der kører med forskellige farver på hver deres biler. Emnet er blevet debatteret efter at BAR har haft ønske om at køre med to forskellige reklamer på bilerne, henholdsvis 555 og Lucky Strike som er mærker under hovedsponsoren BAT. Craig Pollock var skuffet over beslutningen og mener at FIA ødelægger mulighederne for teams til at tjene penge. Et team som kan komme til at få gavn af beslutningen er Arrows som BAT længe har vist interesse for at bruge til at reklamere for sig. Tilgengæld har teamet definitivt sluppet af med Tyrrell og kan derfor godt kaldes for BAR.
BB  


Hop til top
BAR-test, 1. oktober

Den sidste dag i Barcelona. Temperaturerne var køligere, i nærheden af 19 grader. Dette er perfekte forhold til at få nogle tider, på den sidste testdag inden teamet vender tilbage til England i morgen tidlig. Gennem de sidste to dage - og nætter - har teamet udført et enormt arbejde på helt nye hydraulik- og elektroniksystemer. Teamet har nu opsamlet en væsentlig mængde data som vil blive analyseret på fabrikken i Brackley, så tidligt som fredag aften. Nu hvor det vigtigste udviklingsarbejde er blevet udført, tog teamet chancen til morgen, til at tage et par hurtige runder. Jean-Christophe Boullion - F1 testkører for British American Racing - som nu er velkendt med bilen, var meget ivrig efter at køre og presse bilen til dens grænser. På hans anden tur klokken 11:15 var Jean-Christophe i stand til at køre en omgangtid der var hurtigere end hans medkørere Wurz og Fisichella fra Benetton med 1:23,46, kun 0,1 sekund fra Hill og 1,6 sekund efter Michael Schumacher.

Dr. Adrian Reynard, teknisk direktør: "Jeg er meget tilfreds med den måde materiellet kører, men frem for alt er jeg glad for det hold af personer som har udvist en utrolig begejstring - nogle fik kun få timers søvn i de to sidste nætter. De arbejdede utroligt sammen. Moralen er høj, hvilket reflekteres tydeligt i resultatet."

Robert Synge, testteam manager: "Vi havde et mindre problem i går med koblingen... som gjorde at vi måtte stoppe tidligt klokken 16:30. Jeg vil kalde det en forklædt velsignelse, da det gav os rigelig tid til at forberede bilen til denne morgen og have den bygget og kørende så den rykkede op i tidstabellen. Som et resultat, var vi i stand til at køre stærkere end to af topteamsene. Det er en meget opmuntrende præstation. Holdbarheden på denne prototype er en hyldest til de mange folk der har bygget den."

Jean-Christophe Boullion: "Jeg havde en utrolig tid til morgen. Jeg var spændt på at få grønt lys og presse bilen. Bilen opførte sig rigtig godt og har en god balance. Teamet har tydeligvis gjort et godt stykke arbejde for at blive fri for tidligere problemer med understyring og overstyring. Den mangler stadig noget downforce, en meget vigtig faktor på denne bane, men det giver en indtryk af hvor meget hurtigere vi vil være med det nye chassis."

Olivier Boutron, Supertec: "Vores hovedmål med denne test i Barcelona var at sikre os at bilen reagerede godt til motoren og at det nye British American Racing luftkølings- og hydrauliksystem var kompatibelt med Supertec-motoren. Alle hos Supertec Sports er meget tilfredse med de resultater vi fik gennem de sidste tre dage og er ekstremt optimistiske med fremtiden. British American Racing har allerede vist os at de vil være en ny faktor i Formel 1 som man skal holde øje med i Formel 1-sæsonen 1999. Vi er meget stolte af at samarbejde med det nye team."

BB  


Hop til top
Honda år 2000 næsten sikker.

Honda's entre i Formel 1 er nu så godt som sikker, da den blev accepteret sidste uge af F1 kommissærerne. Honda's forespørgsel om optagelse i F1 serien mangler nu således kun at blive ratificeret af FIA's øverste råd. Honda, der forventes at annoncere beslutningen på deres 50 års jubilæumsdag næste måned, vil begynde at teste allerede næste år som forberedelse for entreen i 2000 med egne biler og motorer. Tyrells nuværende førstekører Toranosuke Takagi forventes at gennemføre alle testene, selvom kilder tæt på mener, at der bliver tale om en 2 bils testteam. Rygterne vil vide, at Mika Salo har en aftale om at teste for Honda, hvis Arrows kontrakten skulle falde på gulvet. Selve testbilerne vil blive designet af racerbilsfabrikanten Dallara under Honda's bevågenhed, selvom det anses for sandsynligt Honda selv vil stå for designet  fra scratch af den endelige racer til år 2000. ( KLH )
BB  


 

Hop til top1.10.1998

Hvem skal køre for Arrows i 1999?

Det ser ud til at Mika Salo fortsætter hos Arrows til næste år, mens Pedro Diniz forlader Arrows efter denne sæson. Topfavoritterne til pladsen ved siden af Salo er en anden Pedro, nemlig Pedro de la Rosa eller den nye japaner Tora Takagi. Det bliver et økonomisk tilbageslag for Arrows, da Diniz råder over godt 65 millioner kr. til at købe en plads. Men Takagi og de la Rosa kan også bringe penge med til teamet, men det er noget mindre en Diniz' 65 millioner. Hvor de mange penge bliver lagt til næste år er ikke afgjort endnu, men han taler med Sauber og BAR.
BB  


Hop til top
Sidste slag i dækkrigen

I den knivskarpe kamp mellem Hakkinen og Schumacher om VM-guldet, har de to rivaliserende dækmærker offentliggjort at de har de nyudviklede dæk med til det japanske grand prix. Goodyear er sikre på at de kan være godt med i løbet, selvom Bridgestone har fordel af at kende Suzuka meget godt. Goodyear kommer på banen med nye dæk - lige før at de trækker sig ud af Formel 1. Dækkene vil blive testet på Silverstone og naturligvis især med Ferrari. Bridgestone vil også være klar med et helt nyt dæk til finaleløbet.
BB  


Hop til top
Ralf har "Magnussen-klausul"

Kilder indenfor hos Williams fortæller at Ralf Schumachers 4-årige kontrakt med Williams har en klausul som giver Williams en mulighed for at fyre ham efter 2 år, hvis han ikke scorer 60% så mange point som Alex Zanardi. Dette er en klausul i stil med den som Jan Magnussen havde i sin kontrakt. Klausulen er et sikkerhedsnet for Williams og grunden til at de ønsker et sikkerhedsnet er, at Ralf Schumacher har ry for at være meget vild og umoden. F.eks havde Ralf Schumacher efter de første 3 løb i sæsonen, kun gennemført sølle 5 omgange...
NJ  


Hop til top
Jordan jagter Mugen-Honda aftale

Jordan teamet siges at være optimistiske for at beholde Mugen-Honda motorerne som gav teamet sin første sejr i år. Jordans kontrakt med Mugen-Honda er en kundeaftale men teamet er så begejstrede for motorerne, at de ønsker at forlænge kontrakten frem til år 2001. Kontrakten udløber efter 1998 så Jordan skal måske ud og købe de meget dyre Mecachrome motorer så en billigere Mugen-Honda aftale ville være at foretrække for middelklasse-teamet Jordan. Desuden bruger Mugen-Honda flere resourcer på udvikling end Mecachrome.
NJ  


Hop til top
Todt roser Hakkinen

Ferrari-chefen, Jean Todt, mener at Mika Hakkinens sejr i søndags på Nurburgring var den flotteste i finnens karriere. Efter løbet var både Jean Todt, Michael Schumacher og resten af Ferrari-teamet nærmest i chok over Mika Hakkinens sejr efter at det havde set så lovende ud for Ferrari. Todt lagde dog vægt på at afstanden mellem Ferrari og McLaren hele tiden ikke var mere end et par sekunder: "Dette viser hvor tæt vi ligger og hvor tæt det bliver i Japan. Det bliver en tæt og hård afslutning på sæsonen. Matematisk er VM stadig meget åbent og vi kan teste i 5 uger og øve os på at gøre alting rigtigt."
En af forklaringerne på den store forskel i McLarens kvalifikationshastighed og løbshastighed blev afsløret at Ron Dennis. Han fortalte at teamet bevidst havde kørt med mere brændstof under træningerne for at øge Ferraris selvtillid på en bane hvor McLaren var spået til at have en stor fordel.
NJ  


Hop til top
Bernard til Prost?

Rygtet siger at Alain Prost har sikret sig den tidligere Ferrari designer John Bernard. Selvom Prost nægter at Bernard skal lede designet af næste års bil, siger unavngivne kilder at aftalen mellem de to er underskrevet. Prost siger dog at Barnard meget vel kan blive en del af teamet: 'hvis vi kan finde en god økonomisk løsning for begge parter,' sagde han ved Luxembourg Grand Prix, 'Vi vil godt have at John bliver i England. Vi ønsker at han bliver sådan en slags "research and development centre", og ikke teknisk direktør.'
HVJ  


Hop til top
BAR-test dag 2

British American Racing startede deres 2. testdag med en lidt længere session, på 36 omg. Denne session kunne have været endnu bedre, hvis ikke vejret havde spillet os et lille puds her til formiddag. Det var lidt vådt her til morgen, så vi valgte at sætte regnvejrsdæk på Jean-Christophes bil. Banen tørrede selvfølgeligt op imens vi kørte på den, vi prøvede også et nyt setup under denne session, og denne session tog ca. en time. Formiddagens test var dedikeret til chassis og differentiale test, Supertec ingeniørerne ville så bruge eftermiddagen til "engine-mapping". Her til morgen blev der fulgt op på gårsdagens arbejde, med kontrol af motorens set-up. Tiderne som vi laver under denne her Barcelona test, er ikke motivationsfaktoren i sig selv. Teamet koncentrere sig om at udvikle bilen. (Tiden her til morgen: 1:25.85/Barrichello(Stewart):1:26.00)
 
ROBERT SYNGE, Test Team Manager:
"Her til morgen, prøvede vi forskellige ting med vores gearskift strategi, og vi fandt faktisk nogle positive ting, som vi vil afprøve her i eftermiddag. Så vi er allerede et skridt længere fremme end i går. Og det er bare ekstremt vigtigt at vi finder nogle små forbedringer, for det motivere hele teamet, som har arbejdet non-stop de sidste to dage. I eftermiddag vil vi mest arbejde på holdbarhed på bilen, og prøve at få kørt så mange omgange som muligt. Jean-Christophe er i top form, og han gør det fantastisk godt. hans 'first class' tekniske feedback hjælper os rigtigt meget, så vi får samlet alle de vigtige data, og der ved kan gøre fremskridt."
 
JEAN-CHRISTOPHE BOULLION
"Jeg har kørt meget her til formiddag. Vi har allerede kørt mere i dag, end vi gjorde hele dagen i går, og alt fungere bare. Vi prøvede her til formiddag, på Goodyears anbefaling, nogle andre dæk, som måske skal bruge i Japan, for jeg var ret godt tilfreds med dem. Vi arbejdede en del med differentialet, og prøvede forskellige ting, og det endt med at blive rigtigt godt."
 
OLIVIER BOUTRON, Supertec Engine Development
"Indtil nu, er vores anden test dag gået godt. Motoren passer fint til bilen, og det hele fungere bare som det skal. Det er en meget vigtig faktor, hvilket gør at vi kan dedikere mere tid til motoren så som "engine-mapping" og måske finde spec. opgraderinger."
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk