Michael Schumacher er klar til at give sig mere end 110% for at sikre sig VM-titlen et løb før tid. Kravet er at han slutter foran Hakkinen - med mindre han slutter dårligere end nr. 3.
Det har været en stresset tid efter det amerikanske grand prix. Han har underholdt de tyske fans på Hockenheim, hvor han tog nogle snurreture i en ny Ferrari 360 Spyder. "Jeg føler mig lidt stresset. Der har overhovedet ikke været tid til at slappe af og jeg er ikke helt kommet mig over jetlagget efter løbet i USA," forklarer tyskeren der fører i VM med 8 point.
Næste stop hedder Suzuka, og det hårde program skal sætte ham i stand til at vinde VM. "Jeg er klar til at ofre alt og meget mere for at få titlen tilbage til Maranello. Det samme kan siges om hele teamet," siger Schumacher. Han har stået i 3 VM-finaler og kun trukket sig sejrrig ud af den ene.
Alle de minder er dog helt forsvundet når han sætter sig i raceren. "Min styrke kommer når jeg sætter mig i raceren, hvor alt andet forsvinder. Der er kun mig og min Ferrari og motoren som er med mig omgang efter omgang," forklarer Schumacher der kan lukke alt ude. "Alt andet - fans, forventningerne fra alle dem i pitten, nervøsiteten og frygten - de forsvinder alle sammen." Det bliver et meget spændende race i Japan, hvor vi forhåbentlig for det close race vi ikke nåede at få i USA.
Formel 1-kørerne lever stort set kun i en kuffert, men i denne tid er der mange rejser rundt i verden. Kørerne når dårlig nok at komme af med jetlag fra det ene løb, inden de skal igennem det igen.
Heinz-Harald Frentzen har en hård tid lige nu. "Jeg er dårlig nok kommet af med jetlag efter USA, og nu skal jeg allerede forbedre mig på løbet i Japan," siger tyskeren, der først skulle komme sig over de "manglende" 7 timer fra Indianapolis. Nu skal han derefter finde 9 timer til Japan!
Han er i øjeblikket i gang med PR-arbejde for Jordan. "Jeg skal lave noget PR-arbejde, både for Jordan og Bridgestone, men jeg ser meget frem til at besøge Tokyo, som er en storby jeg husker fra mine dage i Formel 3000," erindrer Frentzen. Frentzen og Jordan skal forsøge at holde BAR-teamet bag sig for at sikre sig 4. pladsen i konstruktørernes VM - og ikke mindst slå storebroder Honda.
|
Team | 1. kører | 2. kører | Kvalificering |
|
McLaren | Häkkinen | Couldhard | 8-7 |
Ferrari | M. Schumacher | Barrichello | 13-2 |
Williams | R. Schumacher | Button | 10-5 |
|
Jordan | Frentzen | Trulli | 7-8 |
Benetton | Fisichella | Wurz | 13-2 |
Sauber | Salo | Diniz | 9-6 |
|
Arrows | de la Rosa | Verstappen | 11-4 |
Jaguar | Irvine | Herbert | 11-3 |
Prost | Alesi | Heidfeld | 8-6 |
FLY
Tony George, øverst i hierarkiet på Indianapolis, blev for nylig spurgt om hvordan han så på Formel 1-seriens fremtid i USA ti år frem. George svarede at han opfattede den nuværende aftale som en mulighed for begge parter over en lang årrække, men han er blevet så begejstret for F1, at han gerne så Grand Prix'er på andre amerikanske baner i de kommende år. "Forhåbentlig vil det rejse endnu større interesse for Formel 1, så en dag om måske fem, måske ti år, vil Indianapolis være en af mange Formel 1-GP'er afholdt i USA," drømmer Tony George. Bernie Ecclestone, der jo nok en tid endnu har noget at skulle have sagt om den sag, har derimod ikke planer om at realisere Georges utopi. Der ingen planer om at sprede flere GP'er ud i USA, har Ecclestone slået fast.
CBA
Det er dyrt at overtræde en hastighedbegrænsning. Det har de fleste bilister måtte sande og det svider godt i husholdningskassen når Statskassen skal have sit.Det er også dyrt at overtræde hastighedsbegrænsningen i pitområdet i Formel 1. Det koster nemlig, 250$..per kilometer. Og gentager man denne forsegelse under samme sæson, så stiger prisen radikalt.
Under US GP var det Pedro Diniz som røg i FIA's fartfælde, ikke bare én, men hele 2 gange under en løbsweekend. Dog kunne Diniz få rabat hos FIA på sidstnævnte fartbøde, eftersom teamet kunne dokumenterer at det var en teknisk fejl som gjorde at han ikke kunne overholde fartbegrænsningen.
Så Diniz slap med sølle 8000$ denne gang.
Men det betyder ikke så meget i de indkomstklasser. En fartbøde på 8000$ sammenlignet med Michael Schumachers årsløn, vil svare til at en fartbøde på 1500 kr skulle modsvare en dansk årsløn på 9,5 mill. kroner.
FLY
Resultatet af dette års kørerverdensmesterskab tog en radikal vending efter det amerikanske GP, da Mika udgik og Ferrari scorede max point. Schumacher fører med 8 point og det kan blive afgjort ved denne weekends GP i Japan.
Men Mika giver langt fra op. "Godt nok føler jeg at presset stiger, men jeg er sikker på at hvis bilen ikke havde givet op under løbet, havde jeg vundet. Jeg indhentede Michael i hver eneste sektor. Men vi har 2 løb tilbage, som kræver max. ydelse fra hele teamet, men jeg erkender dog er det bliver svært, meget svært. Hvad skal man sige, det bliver kamp lige til målstregen. Vi har 2 løb tilbage og løbet er ikke kørt for os endnu."
De siste sæsoner har det været utroligt tæt i kørerverdensmesterskabet, og det har blevet afgjort i det sidste GP. Og McLaren har jo haft heldet med sig i det afgørende løb, hvor imod Ferrari har haft en del uheld i det sidste løb. (Lige bortset fra Schumachers forsøg på at køre Villeneuve af banen i 1997, det kan vel ikke regnes som uheld, selv ikke hos FIA !).
FLY
Så kom der også et par kommentarer fra Jackie Stewart om Jaguars udnævnelse af Bobby Rahal som den nye teamchef.
Den tidligere ejer af teamet er tilfreds med Rahals ankomst. "Jeg mener at det er godt at få nyt blod. Formel 1 har en tendens til at blive meget sammenspist. Der er ikke mange folk som ikke allerede er på kontrakt, og i det fleste tilfælde i en lang årrække," siger Jackie Stewart der nu har en rolle som medlem i bestyrelsen i Jaguar Racing.
Han mener ikke at det bliver noget problem at Rahal kommer til Formel 1 uden videre kendskab. "Der er ikke noget magisk over Formel 1. Jeg mener at vi viste at vi kom ind som et ungt team og gjorde det godt med det samme," vurderer han selv. Det har dog ikke været en konstant formkurve som Stewart/Jaguar har vist de seneste år, men det bliver sikkert bedre... Derudover er det også aflastende for Neil Ressler. "Neil fandt ud af omfanget i jobbet som leder og formand, og jeg tror at han behøvede en eller anden," vurderer han. Rahal træder til 1. december 2000.
BB
Hvis der var én, som ikke var imponeret over Jenson Button i USGP, så var det Jarno Trulli. Deres "sammenstød" i kampen om 5. pladsen på 2. omgang, var vist dråben, som fik bægeret til at flyde over hos Jarno Trulli.
I de 3 seneste løb har der været kollisioner mellem de 2 på banen og det sidste sammenstød i USA, fik så de stærke toner frem hos Jarno Trulli: "Jenson Button er virkelig en idiot for tiden. Han kører som en sindssyg. Han pressede mig hårdt og prøvede at udbremse mig, men da var det allerede for sent. Han kolliderede med mig og vi kørte af banen. Jeg havde en punkteret dæk, så jeg måtte tilbage i pitten. Mit løb var definitivt over på dette tidspunkt pga. Jensons store fejltagelse. Det er ikke først gang, at han laver en sådan fejl og jeg mener, at han bør dæmpe sig lidt, fordi det kan kan blive farligt for alle."
Jenson Button havde en anderledes rolig udgave af episoden: "Jeg havde placeret mig til en overhaling af Jarno på slutningen af langsiden. Jarno svingede ikke fra side til side for at forsvare sin position og jeg gik så efter at tage ham indenom. Herefter så det ud til at Jarno svingede over imod mig - måske var det fordi hans bil svingede lidt under opbremsningen, jeg ved det ikke, men bilerne 'stødte' sammen og jeg fik en punktering."
At Jenson Button var hurtig i USA, beviste han ved at have samme hurtigste omgang som Michael Schumacher i starten af løbet. Button måtte udgå af løbet efter bare 14 omgange. Han sagde om dette: "Jeg var ved at komme på omgangshøjde med Rubens Barrichello - da jeg ramte noget og moteren døde pludseligt. Ærgeligt at jeg ikke kunne afslutte løbet, fordi de amerikanske fans har været fantastiske og det er en god bane bane."
Det skulle vist ikke være nogen hemmelighed, at Jarno Trulli var svært utilfreds med at skulle udgå af løbet, nu hvor han lå med chance for point.
Lad os håbe, at de to kamphaner får kontrol på både temperament samt speeder og bremser, når de tørner sammen i det næste Grand Prix på Suzuka-banen.
Per Liebst
XT
1.10.2000
Mika Hakkinen tror, at han ville have været mindst seks point foran Michael Schumacher, hvis ikke hans Mercedes-Ilmor-motor havde svigtet ham i jagten. Hvis det ikke var sket ville finnen have vundet løbet, siger han selv: "Jeg tror at jeg kunne have vundet det. Jeg halede ind på Michael for hvert stykke." Hakkinen er nu i stedet otte point efter Michael Schumacher. Finnen mener dog godt at han kan sikre sig sit tredje mesterskab i de to asiatiske løb: "Vi har to løb tilbage. Det er meget, meget svært nu og det bliver hårdere endnu. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige, men det bliver en kamp til det sidste. Der er to løb igen og løbet er ikke ovre endnu."
CBA
Den Jacques Villeneuve, der kører for British American Racing-teamet, er en langt bedre kører end den Jacques Villeneuve, der vandt mesterskabet for Williams i 1997. "Jeg tror at mine evner har forbedret sig over de to sidste år. Når vi får en vinder-bil bliver dette meget nyttigt," vurderer Villeneuve og det kan man jo ikke være uenig med ham i.
"Det har været de to hårdeste år at køre, som jeg har oplevet. Hvis man stadig er sulten efter vinde, så kan man arbejde som man kan. Jeg er stadig meget sulten."
CBA
Eddie Irvine kender Suzuka-banen utrolig godt og det har altid været hans absolutte favorit blandt f1-banerne. "Selvfølgelig ser jeg frem til det japanske GP," siger Irvine. "Jeg tror, at alle ved at det er min favorit-begivenhed og at jeg opfatter Suzuka som den mest udfordrende bane i kalenderen. Suzuka er en særlig bane for mig. Jeg har kørt tusinder af kilometre her i løb og test, og det var her at jeg fik min Formel 1-debut i 1993." Ireren har kigget lidt nærmere på sine resultater siden da og er nået frem til denne statistik: "Jeg har sluttet det japanske Grand Prix i hver eneste point-position fra sjette til anden."
Irvine kan især godt lide den udfordring, som banen byder på. For ham er sværhedsgraden et plus: "Suzuka er en svær bane, ikke bare at køre godt, men også at finde frem til bilens set-up, eftersom man har brug for en masse trækkraft ud af de langsomme sving og masser af fart til de lige, hurtige dele af banen. Der er nogle virkeligt udfordrende sving, især 130R, en bugtning til venstre, som kræver al koncentration, hvis man vil tage den med speederen i bund." Og det er jo nok den løsning Eddie Irvine vælger.
CBA
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk