Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.10.2004
 Trulli kører de sidste to GP'er i år
 "Suzuka Special" motor klar til BAR teamet
 
1.10.2004
 Det britiske Grand Prix ude
 

Hop til top2.10.2004

Trulli kører de sidste to GP'er i år

Efter kun et GPs fravær er Jarno Trulli igen tilbage i en racer, denne gang hos Toyota der laver plads til ham i de to sidste GP'er i år.

Trulli der har forladt Renault teamet, og er begyndt hos sin nye arbejdsgiver, er allerede i den kommende weekend tilbage i sædet i en Formel 1 racer. Toyota teamet laver nemlig plads til ham, på en lidt tricky, men også herlig måde. I det japanske GP, skal Trulli erstatte Ricardo Zonta. Dermed bliver konstellationen i det japanske GP Panis/Trulli. Og i årets sidste GP byttes der. Til glæde for Ricardo Zonta, får han nemlig lov til at køre i sit hjemlands GP. Konstellationen hedder i Brasilien Zonta/Trulli. Det betyder så også at det japanske GP, bliver det sidste GP som Olivier Panis kører.

Dermed kan Panis begynde i sin nye rolle som testkører for Toyota. Ryan Briscoe forsætter som testkører i teamet.

Jarno Trulli har testet for Toyota i denne uge på Jerez for at vænne sig til en noget anden bil end den Renault han har kørt i de seneste år. Teamchef Tomita glæder sig over de fremskridt Trulli allerede har vist under testen, og ser ingen problemer i at Trulli allerede nu kører for teamet. For os andre bliver det spændende at se hvad Trulli kan - efter kun at have testet bilen - i forhold til Panis der har kørt bilen i hele sæsonen - i både a og b versionen.

PDL  


Hop til top
"Suzuka Special" motor klar til BAR teamet

Honda er på hjemmebane når det næste GP køres i Japan. Det betyder at der er store forventninger på både Hondas og BARs skuldre næste weekend.

Når sæsonens næstsidste GP køres på Suzuka banen i Japan om en god uges tid, så har Honda efterhånden traditionen tro, en "Suzuka Special" motor klar til BAR kørerne. Meddelelsen kommer fra BARs tekniske direktør Geoff Willis. Han fortæller at man hos BAR er blevet enige om ved denne lejlighed, at køre med en motor der er lidt stærkere på bekostning af en måske nedsat holdbarhed i og med at "Suzuka Special" motoren kører med flere omdrejninger end i de motorer som Honda normalt forsyner BAR teamet med.

Geoff Willis fortæller også at BAR vil anvende en ny frontvinge og en ændret diffuser i netop det japanske GP. Der satses på at BAR kan vinde teamets første GP sejr nogensinde netop her i Japan på Hondas hjemmebane. Sker det, vil der garanteret blive skålet med adskillige glas sake.

PDL  


 

Hop til top1.10.2004

Det britiske Grand Prix ude

Tilsyneladende skal der ikke køres noget britisk Grand Prix i 2005. BRDC som står for promoveringen, og FOM er ikke blevet enige om en aftale.

Det britiske Grand Prix er ude af kalenderen for 2005. Sådan står sagerne i øjeblikket hvis den udtalelse som præsidenten for BRDC, Sir Jackie Stewart, er kommet med til britisk radio holder stik.

Forhistorien er den - kort fortalt - at den tidligere promotor for det britiske Grand Prix, Octagon, tidligere i år gav fortabt og opsagde alle indgåede aftaler. BRDC, som står for British Racing Drivers Club, og som ejer Silverstone banen, overtog promotionen, men på betingelse af at man kunne forhandle en ny aftale i stand med FOM, Formula One Management, hvis ejer er Bernie Ecclestone. Samtidigt skal man også slås med en mulig kommende lov i Storbritannien, der forbyder tobaksreklamer i England og udlandet også, hvis britisk relaterede firmaer, selskaber osv. er involveret.

Fristen for indgåelse af en aftale udløb i går torsdag d. 30. september. Og ifølge Sir Jackie Stewart har BRDC ikke fået nogen accept på det tilbud man har afgivet til FOM. Det betyder at det britiske Grand Prix ikke køres i 2005. Det skulle da lige være hvis enten BRDC kan finde de nødvendige økonomiske midler så man kan forhøje tilbuddet, eller at FOM bøjer sig og siger ok til det tilbud som BRDC har afgivet.

Sker det at parterne ikke kan mødes, vil det være første gang siden 1950 hvor det første Formel 1 Grand Prix blev kørt - på netop Silverstone - at det britiske GP ikke vil være med på kalenderen. Den seneste foreløbige løbskalender som for øvrigt blev publiceret torsdag, indeholder ikke det britiske GP. Der er umiddelbart kun én chance tilbage, nemlig at de to parter kan blive enige om en aftale, inden det næste møde i WMSC, Verdens Motorsports Rådet, afholdes d. 13. oktober.

Kommer det britiske GP ikke med, vil der sikkert lyde et ramaskrig af dimensioner ud over hele motorsportsverdenen. Man er ikke forvænt med at det britiske GP ikke er med, ej heller at det for så vidt er højborgen i nyere motorsportshistorie der ikke er med. Mange vil begræde den mulige kendsgerning. Problemet er tilsyneladende en mindre forskel økonomisk. Dog skal der også huskes på at Bernie Ecclestone i indtil flere år, har gjort opmærksom på at Silverstone ikke hører til de mest tidssvarende anlæg, og at forholdene skal ændres væsentligt. Der er sket ændringer, men tilsyneladende ikke nok. Vi kan kun håbe det bedste for det engelske Grand Prixs skyld. En flot tradition kan få et afbræk.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk