Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.10.1998
 Danske topkørere - Up-date 20.10.98
 David Richards forlader Benetton
 
19.10.1998
 Ferrari news
 Ny motor til Arrows
 

Hop til top20.10.1998

Danske topkørere - Up-date 20.10.98

Den danske motorsportselite var samlet i forbindelse med det årlige, tilbagevendende Røde Kors arrangement på KTI Roskilde, og lidt nyt er der da også sluppet ud herfra.

For at tage den dårlige nyhed først - Jan er i flg. storebror Erik Magnussen uden job til næste år, end ikke Benetton har anmeldt deres interesse i hans tjeneste som reservekører til næste år. "Det ser sort ud. Alt forekommer at være i dødvande. Jeg kan ikke se noget lys for enden af tunnelen" udtalte Erik, der også er personlig rådgiver for Jan.

Om Kris Nissen kan det oplyses, at han i 99 sæsonen har ansættelse hos VW, som organisator af en ny Cup klasse i Tyskland: Lupo (nummeret mindre end Polo) Cup. Herudover vil det muligvis blive til et par optrædender i langdistanceløb med Golf TDI.

Kurt Thiim tager sandsynligvis et år til for BMW i Gruppe N i det tyske standardvognsmesterskab.

Frisk hjemvendt fra arrangementet på KTI var "Store" John Nielsen speaker sammen med Mike Legarth på det spændende GT løb fra Homestead, USA, over Eurosport, og han havde følgende kommentarer til sin egen situation: "Da Nissan ikke har afgjort med sig selv, om de ønsker at prøve en gang til på Le Mans eller i den nye Sportsprototypeklasse, der skal afløse GT1 til næste år, har jeg umiddelbart ikke nogen fast plads til næste år. Men jeg håber at behovet for flere kørere, kan give mig et sæde i denne nye klasse".

Om Jason Watt forlød det, at han fortsætter i F3000 til næste år med den ændring, at det til næste år bliver i et af Karsten Ree direkte ejet team i modsætning til i år, hvor "Team Den Blaa Avis" har været ejet af David Sears og sponseret af Karsten Ree. Der er til lejlighed allerede indkøbt 2 nye chassiser. Herudover vil man forsøge at skaffe Jason en testkørerplads hos et af de etablerede teams, sandsynligvis Benetton, dels fordi man tidligere har flirtet med ideen, og fordi pladsen, som tidligere nævnt, er ledig næste år.

Udenfor formel-1.dk's interessesfære; men stadig interessent set fra et rødt-hvidt synsvinkel, har vi vor rally-es: Henrik Lundgård. Toyota, som Henrik kører for her i Danmark, har på verdensplan lige under de 2-3 faste pointgivende fabrikskørere, også 3-4 lokaltansatte semi-fabrikskører kørende, der hver deltager i et varierende antal VM løb fra 4 til 8 årligt. Alle Toyota's boblere har fundet faste pladser hos andre teams i 99 sæsonen, hvilket giver Henrik Lundgaard, der allerede var på tale som "semi-fabrikskører" i år, chancen for en plads i Toyota stalden i 99 sæsonen. Rygtet vil vide, at Henrik allerede skal køre det første løb, RAC-rallliet, i november for Toyota.

Og som rosinen i pølseenden har vi Tom Kristensen, der vælter sig i tilbud. Alle vil tilsyneladende have fingre i den helstøbte og sympatiske universaltalent.

"Men det er primært verdens største 24-timers motorløb, Le Mans, jeg koncentrerer mig om lige nu" sagde Tom Kristensen og fortsatte: "Jeg har kontrakt med BMW Williams, som bliver gode i år, og jeg har allerede testet 4000 km i den nye bil, der virkelig er konkurrencedygtig. Det er halvdelen af de testkilometer, bilerne har kørt, og hvor tidligere Formel 1 kørere Pier Luigi Martini og Hans Joachim Stuck har rollen som mere løst tilknyttede medarbejdere. Jeg er med i alle tests. En dejlig kontrakt !"

Sideløbende har Tom Kristensen en to-årig kontrakt med Honda, så han har sikkerhed for at deltage i det tyske STW og/ eller det engelske BTCC standardvognsmesterskab i den nye Accord-model. Kontrakten er med en løsladelses klausul, hvis der kommer et bindende tilbud fra enten Formel 1 eller CART.

Tom har fået et kontrakttilbud fra BAR som test-/ reservekører i 99 sæsonen. Tom udtalte i den anledning: "Jeg er blevet tilbudt en kontrakt som reserve- og testkører i forlængelse af min kontrakt i år som reservekører for Tyrell. Det kontraktudkast har jeg via min manager sendt tilbage med forslag om visse rettelser. Så må vi se, hvord

AN  


Hop til top
David Richards forlader Benetton

Øverste chef David Richards, der for godt et år siden overtog stillingen efter Flavio Briatore, har uventet sagt op hos Benetton Formula One Team. Han erstattes af den 29-årige Rocco Benetton, yngste søn af Luciano Benetton.

Richards udtalte i dag, at han og Benetton ikke havde kunnet blive enige om den fremtidige udvikling af forretningen. Han bekræftede at relationerne stadig altid havde været og stadig var utroligt gode, og hans afgang alene var af forretningsmæssige grunde. "Men lige meget ! Det har været et meget spændende år og jeg har stadig stor tiltro til Benetton Teamets muligheder" konkluderede David Richards, der vil koncentrere sig om driften af sit eget team, Prodrive, der har og deltager med stor succes gennem årene i internationale Rallies og standardvognsrace.

Rocco Benetton, der har været med i teamet som salgsdirektør i et år, havde følgende kommentar: "Jeg vil gerne sige David tak, ikke alene for arbejdet; men også hans ideer om teamets fremtid. Benetton Teamets fremtid i de nærmeste år, skal bygges over vundne sejre i de første 10 år. Vi er et ungt team og vi ønsker at være konkurrencedygtige ! For at nå dette, har vi besluttet at styrke vor tilstedeværelse gennem større investeringer i såvel menneskelige som tekniske ressourcer for igen at sætte kursen mod nye mål ladet med energi og entusiasme. Jeg har et meget positivt syn på teamet, og med dets meget stærke tekniske lederskab, bestående af Pat Symonds, Joan Villadelprat og Nick Wirth, tror jeg, vi kan se frem til at være yderst konkurrencedygtige i 99"

Mon dette gyldne fodaftryk, er udtryk for at David Richards engelske og lidt forsigtige linje i forhold til den karismatiske Flavio Briatore, har været for stor en omvæltning for den italienske kontroversielle tøjgigant?
(KLH)

AN  


 

Hop til top19.10.1998

Ferrari news

Ferrari teamet afsluttede i torsdags ugens testkørsler på den 5,250 km. lange Mugello bane i Italien. Der har i løbet af ugen været testet på de racere der skal bruges til det sidste Grand Prix løb i denne sæson på Suzuka banen i Japan, ligeledes har de testet nogle helt nye dæktyper fra Goodyear og man har også påbegyndt testen af nye dele til 1999 modellen.
På den sidste dag, blev testen udsat på grund af tåge i formiddagstimerne, men omkring middagstid kom testen igang.
Luft temp.: 8 - 20C.
Bane temp: 12 - 30C.
Tider blev følgende:
Kører Tid Omg. Testkørsel
Michael Schumacher 1:27,685 35 Test af div. setup samt øvede starter
Eddie Irvine 1:28,291 46 Long wheelbase setup.
Test af div. setup samt øvede starter

Ferrari teamet fortsætter deres testkørsler i denne uge, de vil teste tirsdag til torsdag, på enten Mugello eller Fiorano, og dette bliver den sidste test inden det Japanske Grand Prix den 1. nov. '98. Hvor Michael Schumacher har muligheden for at skaffe Ferrari deres første verdensmesterskab siden 1979.

Biaggi skal teste Ferrari
Den tidligere verdensmester i 125cc samt 250cc Max Biaggi skal testkøre en Ferrari F1 racer. En talsmand fra Ferrari udtaler: "Det er en gammel aftale imellem Max Biaggi og Ferrari chefen Luca di Montezemolo, han lovede Biaggi at hvis han vandt et GP i sin første sæson i 500cc klassen, så ville han få lov til at testkøre en Formel 1 racer".
Max Biaggi har gjort mere den det, og han ligge nu på anden pladsen i mesterskabet.
Talsmanden fortsætter: "Vi regner dog ikke med at skrive kontrakt med Max Biaggi for næste sæson".

AN  


Hop til top
Ny motor til Arrows

Arrows teamet håber på at de kan benytte den nye D-spec. motor i årets sidste Grand Prix i Japan. Pedro Diniz testede motoren i sidste uge på Silverstone banen i England, hvor han kørte 80 omgange helt uden problemer. Modsat så testede Mika Salo med C-spec. motoren og han havde mange problemer, dog fortrinsvis med gearkassen, og han nåede kun 49 omgange. Teamet's testkører, Steve Watson, skal imorgen køre shakedown på de racere der skal sendes til Japan.
Teamet planlægger at bruge D-spec. motoren under kvalifikationen, og først der efter beslutter de hvilken motor de vil benytte til selve racet.
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk