Allerede på første omgang i det brasilianske Grand Prix opstod den første dramatiske situation som krævede at løbets officials skulle på arbejde. Det skete da Jarno Trulli i sin Toyota ville prøve at overhale Adrian Sutil i hans Force India racer. Efter flere forsøg besluttede Jarno Trulli at ville prøve at overhale på ydersiden af Adrian Sutil. Men med det resultat at han tabte kontrollen over sin racer og forulykkede. Lige den episode har man vurderet til at være en "løbshændelse". Efterspillet hvor Jarno Trulli overfusede Adrian Sutil og konsekvent nægtede at efterkomme hjælpernes og reglementets påbud om at forlade selve baneområdet og komme i sikkerhed bagved sikkerhedsafspærringerne, er det man nu straffer Jarno Trulli for. At betale en bøde på $ 50.000 ved kasse et.
Den anden bøde som indtil videre er givet, rammer McLaren teamet. Hændelsen skete da Heikki Kovalainen var inde til pitstop. I et forsøg på at få Heikki Kovalainen ud på banen igen så hurtigt som muligt, fik han besked på at køre lidt for tidligt. Brændstofpåfyldningen var knapt afsluttet på det tidspunkt, og Heikki Kovalainen fik derfor det meste af slangen fra brændstofpåfyldningen med sig. Han stoppede dog ved udkørslen fra pittet så crewet fra Brawn GP kunne fjerne slangen. Men den resterende benzinmængde i slangen løb ud og antændte kortvarigt da Kimi Raikkonen umiddelbart efter kørte ud efter Heikki Kovalainen. Faktisk fik Kimi Raikkonen enkelte dråber benzin i øjet på det tidspunkt. McLaren teamet fik en bøde på $ 50.000 for dette uheld.
Noget atypisk for Formel 1, var det ikke planen, at den denne fri træning der var berammet til 60 minutter, skulle startes op i sin fulde længde efter udsættelsen af starttidspunktet.
Den blev af løbsarrangørene afkortet til blot 20 minutter, men som nævnt flaget af efter kun 15 minutter, da Grosjean aquaplanede ude på anden sektor af Interlagos banen, og snurrede ind i barrieren og beskadigede forpartiet på sin Renault - heldigvis kunne Grosjean gå uskadt fra uheldsstedet.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. |
1 | 16 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:23,182 | |
2 | 17 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:23,832 | +0,650 |
3 | 22 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:24,122 | +0,940 |
4 | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:24,125 | +0,943 |
5 | 20 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:24,149 | +0,967 |
6 | 8 | Romain Grosjean | Renault | 1:24,389 | +1,207 |
7 | 12 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:24,443 | +1,261 |
8 | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:24,859 | +1,677 |
9 | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:24,867 | +1,685 |
10 | 14 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:25,440 | +2,258 |
11 | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:25,508 | +2,326 |
12 | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:25,685 | +2,503 |
13 | 11 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:26,224 | +3,042 |
14 | 23 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:26,530 | +3,348 |
15 | 15 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:27,047 | +3,865 |
16 | 21 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:27,341 | +4,159 |
17 | 1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:27,798 | +4,616 |
18 | 3 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:29,285 | +6,103 |
19 | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:29,895 | +6,713 |
20 | 10 | Kamui Kobayashi | Toyota | 1:30,259 | +7,077 |