Hakkinen forventer ikke at Michael Schumacher vil tage ufine metoder i brug for at vinde mesterskabet. Tyskeren var i 1994 og 1997 involveret i skrammer i finaleløbet, men de tror Hakkinen ikke bliver tilfældet i år: "Han kan ikke - og vil ikke - lade sådanne ting ske. Jeg forventer ikke nogen trick fra ham og jeg er heller ikke bange for ham." Finnen mener at han egentlig ikke har noget at tabe, og derfor føler han sig helt afslappet. "Jeg har alt at vinde," konkluderer han.
Det betyder at bilerne i 1999 kommer til at køre med reklamer - noget som er et krav fra Bernie Ecclestone for at løbet kan godtages i kalenderen.
Nr. | Kører | Team | Tid |
1 | David Coulthard | McLaren | 1:26,25 |
2 | Damon Hill | Jordan | 1:26,86 |
3 | Max Wilson | Williams | 1:27,22 |
4 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:27,50 |
5 | Rubens Barrichello | Stewart | 1:28,52 |
6 | Jean-Christophe Boullion | BAR/Tyrrell | 1:29,40 |
På Mugello var vejret overskyet om formiddagen, men solen kom fren om eftermiddagen. Michael Schumacher testede om formiddagen forskellige aerodynamiske ændringer på F300 modellen, og om eftermiddagen var der tale om dæktest for Goodyear. Han kørte totalt 76 omgange med en bedste tid på 1:27,611. Testen sluttede kl. 18:15.
Til sammenligning så kørte Jean Alesi, der testede for Sauber, en bedste tid på 1:28,940 på de 39 omgange som han kørte.
På Fiorano testede Luca Badoer flere nye dele på en F300 samt nogle forskellige setup's. Han kørte totalt 98 omgange med en bedste tid på 1:01,962. Testen startede kl. 10:30 og sluttede 19:00.
Idag (onsdag) skal Michael Schumacher teste på Fiorano og Eddie Irvine på Mugello.
Toyota's ærkerival, Honda , har allerede lagt beslag på den tolvte plads i feltet, og Formel 1's financielle aftaler og præmiepenge tillader ikke yderligere teams.
Det efterlader Toyota med 2 muligheder: Hvis de beslutter sig for at bygge deres bil, må de nødvendigvis opkøbe et eksisterende team, så som Arrows eller Minardi, dog forventes en sammenlægning med det tyskbaserede TTE, Toyota Team Europa, kendt for dets succes indenfor rallysporten.
Den anden mulighed er, at man beslutter sig for at blive motorleverandør til et mere succesfyldt team som Jordan eller Benetton, der hver især hurtig kan mangle en motorleverandør.
Toyota's beslutning besværliggøres af filosofien for deres deltagelse: Succes
for enhver pris ! Det forventes, at Honda vil bygge deres egne biler til år
2000, selvom nogle prøveeksemplarer til 99 måske bygges af Reynard eller Dome.
Honda har allerede som motorleverandør prøvet at vinde 5 kører VM's fra
1987-91. Så som udgangspunkt må Toyota nødvendigvis slå Honda.
(KLH)
Damon Hill var andenhurtigst ved testen på Silverstone med Damon's bedste tid kun 0,61 sekund langsommere end dagens hurtigste sat af David Coulthard.
Mugen har udviklet en ny specifikation af motoren i håb om et godt resultat på
hjemmebane. Det menes, at både kvalifikations- og løbsmotorerne er blevet
opgraderet.
(KLH)
Men i dag satte Ferrari's presseansvarlige så et punktum i sagen med en
udtalelse om, at Eddie Irvine, hvis rolle er essentiel i kampen om kører VM'et
, er "fit for fight" og vil deltage på Suzuka som planlagt. "Irvine's bil
blev udstyret med specialbygget ortopædisk sæde" udtalte Ferrari talsmanden "og efter et medicinsk check og adskillige omgange med bilen, blev der givet
grønt lys for hans deltagelse"
(KLH)
Coulthard's hurtigste tid ugen igennem var kun 0,1 sekund fra Mika Hakkinens
poleposition fra det spanske Grand Prix i Maj. Skotten satte konstant
omgangstider i 1.20' erne med den bedste på 1.20,161. Hakkinen bedste var på
1.20,768. Coulthard sagde, at McLaren var utroligt opmuntrede over de
forbedringer, der var sket. "Vi har udviklet et nyt dæk til Suzuka. Det
fungerer rigtig godt og vi har kørt en stribe af hurtige omgange. Jeg tror, vi
har gjort alt, hvad gøres kan" udtalte skotten.
Prost og Benetton var også repræsenteret i Barcelona med Giancarlo Fisichella
og Alexander Wurz omkring 2 sekunder langsommere end Coulthard det meste af
tiden. Prost evaluerede på deres nye AP01B, som bringes nedenstående.
(KLH)
For at tage den dårlige nyhed først - Jan er i flg. storebror Erik Magnussen uden job til næste år, end ikke Benetton har anmeldt deres interesse i hans tjeneste som reservekører til næste år. "Det ser sort ud. Alt forekommer at være i dødvande. Jeg kan ikke se noget lys for enden af tunnelen" udtalte Erik, der også er personlig rådgiver for Jan.
Om Kris Nissen kan det oplyses, at han i 99 sæsonen har ansættelse hos VW, som organisator af en ny Cup klasse i Tyskland: Lupo (nummeret mindre end Polo) Cup. Herudover vil det muligvis blive til et par optrædender i langdistanceløb med Golf TDI.
Kurt Thiim tager sandsynligvis et år til for BMW i Gruppe N i det tyske standardvognsmesterskab.
Frisk hjemvendt fra arrangementet på KTI var "Store" John Nielsen speaker sammen med Mike Legarth på det spændende GT løb fra Homestead, USA, over Eurosport, og han havde følgende kommentarer til sin egen situation: "Da Nissan ikke har afgjort med sig selv, om de ønsker at prøve en gang til på Le Mans eller i den nye Sportsprototypeklasse, der skal afløse GT1 til næste år, har jeg umiddelbart ikke nogen fast plads til næste år. Men jeg håber at behovet for flere kørere, kan give mig et sæde i denne nye klasse".
Om Jason Watt forlød det, at han fortsætter i F3000 til næste år med den ændring, at det til næste år bliver i et af Karsten Ree direkte ejet team i modsætning til i år, hvor "Team Den Blaa Avis" har været ejet af David Sears og sponseret af Karsten Ree. Der er til lejlighed allerede indkøbt 2 nye chassiser. Herudover vil man forsøge at skaffe Jason en testkørerplads hos et af de etablerede teams, sandsynligvis Benetton, dels fordi man tidligere har flirtet med ideen, og fordi pladsen, som tidligere nævnt, er ledig næste år.
Udenfor formel-1.dk's interessesfære; men stadig interessent set fra et rødt-hvidt synsvinkel, har vi vor rally-es: Henrik Lundgård. Toyota, som Henrik kører for her i Danmark, har på verdensplan lige under de 2-3 faste pointgivende fabrikskørere, også 3-4 lokaltansatte semi-fabrikskører kørende, der hver deltager i et varierende antal VM løb fra 4 til 8 årligt. Alle Toyota's boblere har fundet faste pladser hos andre teams i 99 sæsonen, hvilket giver Henrik Lundgaard, der allerede var på tale som "semi-fabrikskører" i år, chancen for en plads i Toyota stalden i 99 sæsonen. Rygtet vil vide, at Henrik allerede skal køre det første løb, RAC-rallliet, i november for Toyota.
Og som rosinen i pølseenden har vi Tom Kristensen, der vælter sig i tilbud. Alle vil tilsyneladende have fingre i den helstøbte og sympatiske universaltalent.
"Men det er primært verdens største 24-timers motorløb, Le Mans, jeg koncentrerer mig om lige nu" sagde Tom Kristensen og fortsatte: "Jeg har kontrakt med BMW Williams, som bliver gode i år, og jeg har allerede testet 4000 km i den nye bil, der virkelig er konkurrencedygtig. Det er halvdelen af de testkilometer, bilerne har kørt, og hvor tidligere Formel 1 kørere Pier Luigi Martini og Hans Joachim Stuck har rollen som mere løst tilknyttede medarbejdere. Jeg er med i alle tests. En dejlig kontrakt !"
Sideløbende har Tom Kristensen en to-årig kontrakt med Honda, så han har sikkerhed for at deltage i det tyske STW og/ eller det engelske BTCC standardvognsmesterskab i den nye Accord-model. Kontrakten er med en løsladelses klausul, hvis der kommer et bindende tilbud fra enten Formel 1 eller CART.
Tom har fået et kontrakttilbud fra BAR som test-/ reservekører i 99 sæsonen. Tom udtalte i den anledning: "Jeg er blevet tilbudt en kontrakt som reserve- og testkører i forlængelse af min kontrakt i år som reservekører for Tyrell. Det kontraktudkast har jeg via min manager sendt tilbage med forslag om visse rettelser. Så må vi se, hvord
Richards udtalte i dag, at han og Benetton ikke havde kunnet blive enige om den fremtidige udvikling af forretningen. Han bekræftede at relationerne stadig altid havde været og stadig var utroligt gode, og hans afgang alene var af forretningsmæssige grunde. "Men lige meget ! Det har været et meget spændende år og jeg har stadig stor tiltro til Benetton Teamets muligheder" konkluderede David Richards, der vil koncentrere sig om driften af sit eget team, Prodrive, der har og deltager med stor succes gennem årene i internationale Rallies og standardvognsrace.
Rocco Benetton, der har været med i teamet som salgsdirektør i et år, havde følgende kommentar: "Jeg vil gerne sige David tak, ikke alene for arbejdet; men også hans ideer om teamets fremtid. Benetton Teamets fremtid i de nærmeste år, skal bygges over vundne sejre i de første 10 år. Vi er et ungt team og vi ønsker at være konkurrencedygtige ! For at nå dette, har vi besluttet at styrke vor tilstedeværelse gennem større investeringer i såvel menneskelige som tekniske ressourcer for igen at sætte kursen mod nye mål ladet med energi og entusiasme. Jeg har et meget positivt syn på teamet, og med dets meget stærke tekniske lederskab, bestående af Pat Symonds, Joan Villadelprat og Nick Wirth, tror jeg, vi kan se frem til at være yderst konkurrencedygtige i 99"
Mon dette gyldne fodaftryk, er udtryk for at David Richards engelske og lidt
forsigtige linje i forhold til den karismatiske Flavio Briatore, har været for
stor en omvæltning for den italienske kontroversielle tøjgigant?
(KLH)