Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.10.1998
 Ferrari F300 med 800hk
 Goodyear ude!
 Hakkinen forventer titel og fair kørsel
 Zanardi varmer op til Formel 1
 Belgien 1999
 Hakkinen off pace
 Ferrari test
 Toyota utilfreds med nye optagelsesregler
 Ny motor lover godt for Jordan
 Irvine er fit-for-fight
 Måske ny Prost på Suzuka
 McLaren viser flaget
 
20.10.1998
 Danske topkørere - Up-date 20.10.98
 David Richards forlader Benetton
 

Hop til top21.10.1998

Ferrari F300 med 800hk

M. Schumachers chancer for at starte på pole-position, blev i dag øget da Ferrari bekendtgjorde at de har udviklet en ekstra kraftig motor, som skal bruges til kvalifikationen på Suzuka. Motoren menes at have over 800hk som den første 3.0L V10 motor uden turbo. En talsmand for Ferrari sagde dog at teamet ikke er sikker på at de kan slå McLaren selvom Michael Schumacher har ligget meget tættere på sølvpilene i den sidste halvdel af sæsonen.
NJ  


Hop til top
Goodyear ude!

Efter et års spekulationer over Goodyears fremtid, har den amerikanske dækgigant én gang for alle sagt at de har forladt formel 1. Det betyder at Bridgestone bliver eneste dækleverandør i 1999 og dermed vil Michael Schumacher få afgjort om McLaren har en fordel over Ferrari pga dækkene - en påstand han kom med tidligere i sæsonen. Meddelelsen fra Goodyear kommer efter at FIA har lavet en ny regel om at en dækleverandør skal bekendtgøre sine handlinger med et års varsel, hvadend leverandøren forlader eller kommer til formel 1.
NJ  


Hop til top
Hakkinen forventer titel og fair kørsel

Mika Hakkinen er sikker på at han bliver den første finne siden Keke Rosberg til at vinde VM-titlen. Den førende i VM-stillingen vil dog ikke satse på defensiv kørsel på Suzuka: "Hvis alt går normalt, tror jeg at jeg vinder i Japan," har Hakkinen sagt til det tyske blad 'Bild am Sonntag'. Mika Hakkinen har kørt meget godt på Suzuka - og har haft mange gode resultater i Japan.

Hakkinen forventer ikke at Michael Schumacher vil tage ufine metoder i brug for at vinde mesterskabet. Tyskeren var i 1994 og 1997 involveret i skrammer i finaleløbet, men de tror Hakkinen ikke bliver tilfældet i år: "Han kan ikke - og vil ikke - lade sådanne ting ske. Jeg forventer ikke nogen trick fra ham og jeg er heller ikke bange for ham." Finnen mener at han egentlig ikke har noget at tabe, og derfor føler han sig helt afslappet. "Jeg har alt at vinde," konkluderer han.

BB  


Hop til top
Zanardi varmer op til Formel 1

Den kommende Williams-kører, Alex Zanardi ser ud til at slutte stærkt i sin suveræne 1998-sæson. På trods af at hans tanker efterhånden kredser mere om Formel 1 end om Champ Cars, formåede han at vinde søndagens løb på bybanen Surfers Paradise i Australien. Skiftet fra Champ Cars til Formel 1 har været et svært valg: "Jeg ville gerne have fortsat i CART resten af livet, men jeg har kun et mindre antal år tilbage, og jeg tror det var vigtigt at gøre det nu," har han sagt om hvor svært det har været at sige farvel til den amerikanske serie som han har domineret de seneste par år, men i Formel 1 får han yderligere udfordringer som han ser frem til.
BB  


Hop til top
Belgien 1999

Det belgiske grand prix er sikker på at blive afholdt i 1999, også selvom der har været rygter om at der fortsat vil være problemer med afviklingen af løbet. Løbet i 1998 var usikkert inden sæsonen gik i gang, da den belgiske regering vedtog en lov som forbød reklamer med tobak i sportsbegivenheder. Men det ser ud til at arrangørerne har fundet en udvej. Løbet på Spa kan nemlig køres under de love og den forfatning som ligger til grund for den fransktalende del af Belgien, og den har slet ikke de samme krav til tobaksreklamer.

Det betyder at bilerne i 1999 kommer til at køre med reklamer - noget som er et krav fra Bernie Ecclestone for at løbet kan godtages i kalenderen.

BB  


Hop til top
Hakkinen off pace

I gårsdagens test på Silverstone banen i England, der var McLaren køreren Mika Hakkinen kun 4. hurtigst, han var 1,25 sek. langsommere end holdkammeraten David Coulthard. Følgende teams testede på Silverstone banen igår: McLaren, Jordan, Williams, Stewart og BAR/Tyrrell. Der foreligger ingen oplysninger om testkørslernes art, men vi kan da give jer tiderne:
Nr.KørerTeamTid
1David CoulthardMcLaren1:26,25
2Damon HillJordan1:26,86
3Max WilsonWilliams1:27,22
4Mika HakkinenMcLaren1:27,50
5Rubens BarrichelloStewart1:28,52
6Jean-Christophe BoullionBAR/Tyrrell1:29,40
AN  


Hop til top
Ferrari test

Ferrari teamet testede igår på to baner. Michael Schumacher testede på Mugello banen og Luca Badoer testede på Fiorano banen. Eddie Irvine holdt fridag.

På Mugello var vejret overskyet om formiddagen, men solen kom fren om eftermiddagen. Michael Schumacher testede om formiddagen forskellige aerodynamiske ændringer på F300 modellen, og om eftermiddagen var der tale om dæktest for Goodyear. Han kørte totalt 76 omgange med en bedste tid på 1:27,611. Testen sluttede kl. 18:15.
Til sammenligning så kørte Jean Alesi, der testede for Sauber, en bedste tid på 1:28,940 på de 39 omgange som han kørte.

På Fiorano testede Luca Badoer flere nye dele på en F300 samt nogle forskellige setup's. Han kørte totalt 98 omgange med en bedste tid på 1:01,962. Testen startede kl. 10:30 og sluttede 19:00.

Idag (onsdag) skal Michael Schumacher teste på Fiorano og Eddie Irvine på Mugello.

AN  


Hop til top
Toyota utilfreds med nye optagelsesregler

FIA vedtog i sidste uge en ny regel, der begrænsede antallet af teams, der kunne deltage i F1 mesterskabet, til max. 12. Dette kom meget på tværs af den japanske bilgigant, der siges at have besluttet sig for at være med i sporten fra 2001; men det må så nødvendigvis ske enten ved opkøbe af et eksisterende team eller kun være motorleverandør.

Toyota's ærkerival, Honda , har allerede lagt beslag på den tolvte plads i feltet, og Formel 1's financielle aftaler og præmiepenge tillader ikke yderligere teams.

Det efterlader Toyota med 2 muligheder: Hvis de beslutter sig for at bygge deres bil, må de nødvendigvis opkøbe et eksisterende team, så som Arrows eller Minardi, dog forventes en sammenlægning med det tyskbaserede TTE, Toyota Team Europa, kendt for dets succes indenfor rallysporten.

Den anden mulighed er, at man beslutter sig for at blive motorleverandør til et mere succesfyldt team som Jordan eller Benetton, der hver især hurtig kan mangle en motorleverandør.

Toyota's beslutning besværliggøres af filosofien for deres deltagelse: Succes for enhver pris ! Det forventes, at Honda vil bygge deres egne biler til år 2000, selvom nogle prøveeksemplarer til 99 måske bygges af Reynard eller Dome. Honda har allerede som motorleverandør prøvet at vinde 5 kører VM's fra 1987-91. Så som udgangspunkt må Toyota nødvendigvis slå Honda.
(KLH)

AN  


Hop til top
Ny motor lover godt for Jordan

Den ny Honda motor, som Jordan håber vil hjælpe dem til tredjepladsen i konstruktørernes mesterskab, havde en lovende debut i denne uge. Jordan ligger 4 point efter Williams og 2 efter Benetton i kampen om pladsen.

Damon Hill var andenhurtigst ved testen på Silverstone med Damon's bedste tid kun 0,61 sekund langsommere end dagens hurtigste sat af David Coulthard.

Mugen har udviklet en ny specifikation af motoren i håb om et godt resultat på hjemmebane. Det menes, at både kvalifikations- og løbsmotorerne er blevet opgraderet.
(KLH)

AN  


Hop til top
Irvine er fit-for-fight

Ireren deltager i sæsonens sidste løb på Suzuka næste uge trods en genopblussen af de rygsmerter, der har plaget ham gennem hele sæsonen, hvilket har ført til bekymring om hans mulige deltagelse i løbet. Der har endda på et tidspunkt været spekulationer om behovet for en operation, og Ferrari's testkører, Luca Badoer, har fået flere testkilometre end ellers planlagt for at præparere ham som afløser for Eddie Irvine. Andre rygter gik på, at man ville låne Jean Alesi hos Sauber, hvilket afstedkom rygtet om den mulige ombytning Alesi/ Irvine.

Men i dag satte Ferrari's presseansvarlige så et punktum i sagen med en udtalelse om, at Eddie Irvine, hvis rolle er essentiel i kampen om kører VM'et , er "fit for fight" og vil deltage på Suzuka som planlagt. "Irvine's bil blev udstyret med specialbygget ortopædisk sæde" udtalte Ferrari talsmanden "og efter et medicinsk check og adskillige omgange med bilen, blev der givet grønt lys for hans deltagelse"
(KLH)

AN  


Hop til top
Måske ny Prost på Suzuka

Prost nye AP01B får måske dets debut på Suzuka efter succesen i de seneste tests. Evolutionen af teamets problemfyldte AP01 har en ny gearkasse, nyt ophæng og en ny Peugeot motor, og siges at være op til 1 sekund hurtigere pr. omgang i race trim. Efter sigende vil Jarno Trulli få æren af at køre det AP01B eksemplar, der tages med til Japan, dog er den endelige beslutning ikke taget endnu.
(KLH)
AN  


Hop til top
McLaren viser flaget

Kampen strammer til og McLaren har med dæktestene i sidste uge på Circuit de Catalyana vist Ferrari, at ingenting bliver givet væk ved årets afsluttende Grand Prix på Suzuka. Dæktestene blev som tidligere nævnt kørt, som evaluering til af de endelige dæk, og det siges at Bridgestone har fundet op mod 1 sekund pr. omgang. Det er rigtig meget, taget i betragtning at Good Year menes at have fundet 0,5 sekund.

Coulthard's hurtigste tid ugen igennem var kun 0,1 sekund fra Mika Hakkinens poleposition fra det spanske Grand Prix i Maj. Skotten satte konstant omgangstider i 1.20' erne med den bedste på 1.20,161. Hakkinen bedste var på 1.20,768. Coulthard sagde, at McLaren var utroligt opmuntrede over de forbedringer, der var sket. "Vi har udviklet et nyt dæk til Suzuka. Det fungerer rigtig godt og vi har kørt en stribe af hurtige omgange. Jeg tror, vi har gjort alt, hvad gøres kan" udtalte skotten. Prost og Benetton var også repræsenteret i Barcelona med Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz omkring 2 sekunder langsommere end Coulthard det meste af tiden. Prost evaluerede på deres nye AP01B, som bringes nedenstående.
(KLH)

AN  


 

Hop til top20.10.1998

Danske topkørere - Up-date 20.10.98

Den danske motorsportselite var samlet i forbindelse med det årlige, tilbagevendende Røde Kors arrangement på KTI Roskilde, og lidt nyt er der da også sluppet ud herfra.

For at tage den dårlige nyhed først - Jan er i flg. storebror Erik Magnussen uden job til næste år, end ikke Benetton har anmeldt deres interesse i hans tjeneste som reservekører til næste år. "Det ser sort ud. Alt forekommer at være i dødvande. Jeg kan ikke se noget lys for enden af tunnelen" udtalte Erik, der også er personlig rådgiver for Jan.

Om Kris Nissen kan det oplyses, at han i 99 sæsonen har ansættelse hos VW, som organisator af en ny Cup klasse i Tyskland: Lupo (nummeret mindre end Polo) Cup. Herudover vil det muligvis blive til et par optrædender i langdistanceløb med Golf TDI.

Kurt Thiim tager sandsynligvis et år til for BMW i Gruppe N i det tyske standardvognsmesterskab.

Frisk hjemvendt fra arrangementet på KTI var "Store" John Nielsen speaker sammen med Mike Legarth på det spændende GT løb fra Homestead, USA, over Eurosport, og han havde følgende kommentarer til sin egen situation: "Da Nissan ikke har afgjort med sig selv, om de ønsker at prøve en gang til på Le Mans eller i den nye Sportsprototypeklasse, der skal afløse GT1 til næste år, har jeg umiddelbart ikke nogen fast plads til næste år. Men jeg håber at behovet for flere kørere, kan give mig et sæde i denne nye klasse".

Om Jason Watt forlød det, at han fortsætter i F3000 til næste år med den ændring, at det til næste år bliver i et af Karsten Ree direkte ejet team i modsætning til i år, hvor "Team Den Blaa Avis" har været ejet af David Sears og sponseret af Karsten Ree. Der er til lejlighed allerede indkøbt 2 nye chassiser. Herudover vil man forsøge at skaffe Jason en testkørerplads hos et af de etablerede teams, sandsynligvis Benetton, dels fordi man tidligere har flirtet med ideen, og fordi pladsen, som tidligere nævnt, er ledig næste år.

Udenfor formel-1.dk's interessesfære; men stadig interessent set fra et rødt-hvidt synsvinkel, har vi vor rally-es: Henrik Lundgård. Toyota, som Henrik kører for her i Danmark, har på verdensplan lige under de 2-3 faste pointgivende fabrikskørere, også 3-4 lokaltansatte semi-fabrikskører kørende, der hver deltager i et varierende antal VM løb fra 4 til 8 årligt. Alle Toyota's boblere har fundet faste pladser hos andre teams i 99 sæsonen, hvilket giver Henrik Lundgaard, der allerede var på tale som "semi-fabrikskører" i år, chancen for en plads i Toyota stalden i 99 sæsonen. Rygtet vil vide, at Henrik allerede skal køre det første løb, RAC-rallliet, i november for Toyota.

Og som rosinen i pølseenden har vi Tom Kristensen, der vælter sig i tilbud. Alle vil tilsyneladende have fingre i den helstøbte og sympatiske universaltalent.

"Men det er primært verdens største 24-timers motorløb, Le Mans, jeg koncentrerer mig om lige nu" sagde Tom Kristensen og fortsatte: "Jeg har kontrakt med BMW Williams, som bliver gode i år, og jeg har allerede testet 4000 km i den nye bil, der virkelig er konkurrencedygtig. Det er halvdelen af de testkilometer, bilerne har kørt, og hvor tidligere Formel 1 kørere Pier Luigi Martini og Hans Joachim Stuck har rollen som mere løst tilknyttede medarbejdere. Jeg er med i alle tests. En dejlig kontrakt !"

Sideløbende har Tom Kristensen en to-årig kontrakt med Honda, så han har sikkerhed for at deltage i det tyske STW og/ eller det engelske BTCC standardvognsmesterskab i den nye Accord-model. Kontrakten er med en løsladelses klausul, hvis der kommer et bindende tilbud fra enten Formel 1 eller CART.

Tom har fået et kontrakttilbud fra BAR som test-/ reservekører i 99 sæsonen. Tom udtalte i den anledning: "Jeg er blevet tilbudt en kontrakt som reserve- og testkører i forlængelse af min kontrakt i år som reservekører for Tyrell. Det kontraktudkast har jeg via min manager sendt tilbage med forslag om visse rettelser. Så må vi se, hvord

AN  


Hop til top
David Richards forlader Benetton

Øverste chef David Richards, der for godt et år siden overtog stillingen efter Flavio Briatore, har uventet sagt op hos Benetton Formula One Team. Han erstattes af den 29-årige Rocco Benetton, yngste søn af Luciano Benetton.

Richards udtalte i dag, at han og Benetton ikke havde kunnet blive enige om den fremtidige udvikling af forretningen. Han bekræftede at relationerne stadig altid havde været og stadig var utroligt gode, og hans afgang alene var af forretningsmæssige grunde. "Men lige meget ! Det har været et meget spændende år og jeg har stadig stor tiltro til Benetton Teamets muligheder" konkluderede David Richards, der vil koncentrere sig om driften af sit eget team, Prodrive, der har og deltager med stor succes gennem årene i internationale Rallies og standardvognsrace.

Rocco Benetton, der har været med i teamet som salgsdirektør i et år, havde følgende kommentar: "Jeg vil gerne sige David tak, ikke alene for arbejdet; men også hans ideer om teamets fremtid. Benetton Teamets fremtid i de nærmeste år, skal bygges over vundne sejre i de første 10 år. Vi er et ungt team og vi ønsker at være konkurrencedygtige ! For at nå dette, har vi besluttet at styrke vor tilstedeværelse gennem større investeringer i såvel menneskelige som tekniske ressourcer for igen at sætte kursen mod nye mål ladet med energi og entusiasme. Jeg har et meget positivt syn på teamet, og med dets meget stærke tekniske lederskab, bestående af Pat Symonds, Joan Villadelprat og Nick Wirth, tror jeg, vi kan se frem til at være yderst konkurrencedygtige i 99"

Mon dette gyldne fodaftryk, er udtryk for at David Richards engelske og lidt forsigtige linje i forhold til den karismatiske Flavio Briatore, har været for stor en omvæltning for den italienske kontroversielle tøjgigant?
(KLH)

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk