Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.10.2000
 En god og hård dag for Kiesa
 DTC - Officielt EM i 2001
 DTC - kun for kvinder i år 2018?
 Kiesa på vej mod Formel 1
 
20.10.2000
 Kiesa spændt på testen
 Portræt af Anders Majgaard
 

Hop til top21.10.2000

En god og hård dag for Kiesa

Nicolas Kiesa fik testet Jaguars Formel 3-racer i dag – og det var en hård oplevelse. For det første kendte han ikke banen, og det var ikke en kort testdag, så danskeren var totalt udmattet da formel-1.dk talte med det danske talent.

"Jeg kan sige så meget at det er gået godt, og jeg holdt mig på banen," siger Kiesa, og kan ikke fortælle noget om hvordan han lå i forhold til den anden kører teamet testede, Gianmaria Bruni. "Men jeg føler at det gik rigtig godt, og jeg gav alt hvad jeg havde," siger danskeren. "Så nu trænger jeg bare til at få sovet," siger Kiesa efter den udmattende testdag.

BB  


Hop til top
DTC - Officielt EM i 2001

I 2001 vil deltagerne i Dansk Touringcar Challenge få ekstra muligheder for at deltage i udenlandske løb ud over de løb, som DTC-programmet rummer.

Det internationale motorsportsforbund, Fédération International d'Automobile, har nemlig givet sin forhåndsgodkendelse til, at den italienske organisation Euro STC afvikler en EM-serie for såkaldte Super Production.biler ved siden af det Europamesterskab for Super Touring-biler, man i forvejen har fået verdensforbundets godkendelse til.

FIAs Super Production-reglementet er grundlaget for de fleste nationale standardvognsmesterskaber i Europa, herunder også Dansk Touringcar Challenge, hvor man dog forventer, at der vil ske mindre modificeringer af reglementet forud for 2001-sæsonen.

Løbsprogrammet for EM-serien ligger dog endnu ikke fast.

XT  


Hop til top
DTC - kun for kvinder i år 2018?

Bliver Dansk Touringcar Challenge anno 2018 udelukkende afviklet med kvindelig deltagelse? Ja, meget kan tyde på det, hvis man skal tage de seneste bulletiner fra de danske barselsgange som en rettesnor.

Onsdag blev den vejlensiske Hyundai-kører Brian Mikkelsen nemlig for anden gang far til en velskabt datter, der fik vægtens viser til at runde 4.150 gram.

"Ja, hun var en stor dame, men det må være fra sin mor, hun har det," konstaterede DTC-køreren efter fødslen, der faktisk var tæt på at gå i gang allerede søndag morgen ved årets finale. Ved den lejlighed begyndte vandet at gå, men det viste sig at være falsk alarm, så Brian Mikkelsen kunne stille op i det afsluttende DTC-løb, hvor det endte med en flot foreløbig andenplads.

"Pigerne har det godt, men far er lidt træt oven på alt dette. Veerne begyndte klokken otte, og allerede klokken kvart i ti var hun født, så det gik stærkt. Så stærkt, at det kan være, at hun skal overtage faderens sæde i DTC?".

Tidligere på sæsonen blev 1999-mesteren Jesper Sylvest, Jægerspris, fader til et hold tvillingepiger, mens Seat Cordoba-køreren Jørgen Weinreich, Hammel, i sensommeren fik sin førstefødte, der også blev en datter.

Fire piger er det altså blevet til for det produktive DTC-team i 2000, så noget kunne tyde på, at 2018-udgaven af Dansk Touringcar Challenge bliver udskrevet for kvinder? Med mindre Super John i vinterens løb kan rette op på balancen, når kæresten barsler med parrets første. John Nielsen lægger ikke skjul på, at han meget gerne vil have en søn.

XT  


Hop til top
Kiesa på vej mod Formel 1

Nicolas Kiesa er et af de danske talenter der kan komme til at gå hele vejen - og målet er klart: Formel 1 er det danskeren satser på! Han har i år kørt i det der nok må betragtes som den bedste rugekasse for talenter - det engelske Formel 3.

Danskeren kom til Formel 3 med et sikkert og suverænt Formel Ford-mesterskab, og det var ventet at Kiesa ville klare sig godt. Han kom til RC Motorsport, der er et juniorteam med forbindelse til Benettons Formel 1-team. Teamet debuterede i det engelske Formel 3, og derfor lå det i luften af 2000-sæsonen ville være et læreår for Kiesa. Det har det også været - og han er udset til at være blandt mesterskabsfavoritterne til Formel 3-titlen næste år.

I denne weekend tester han således for Jaguars Formel 3-team (det der tidligere hed Stewart) og han satser meget på at få et sæde - og det vil betyde meget at han kommer ind i teamet. "De har startet et projekt der går ud på at feede nye kørere og bringe dem frem. Bobby Rahal er blevet chef for Formel 3-teamet, så det vil betyde rigtig meget. Han har jo mange kontakter, også i USA og med Ford," siger Kiesa der ser det som en stor chance at komme ind i Jaguar/Ford-familien.

Svingende sæson

Sæsonen har været meget svingende for Kiesa - ikke så meget fordi han ikke har klaret sig godt, men der har været mange tekniske problemer - især med Opel-motoren som har ligget i hans racer. Det har været det svage led i denne sæson. "Sæsonen må siges at været gået op og ned, men jeg fik det meste ud af det," siger danskeren der sluttede i mesterskabet som nummer 6 med 77 point. "Jeg viste jo at jeg kunne vinde når det endelig kørte. Der skete virkelig noget når det hele passe. Når alt forløb perfekt, jamen så lå jeg jo i top-4," siger Kiesa. Han sejrede i løbet på Donington og hentede derudover to pole positions i sæsonen.

Derudover var der også en anden faktor der skal huskes - han kørte som nybegynder i serien for et team der ikke kendte banerne. "Alle var nye - teamet var nyt og jeg var ny. Vi har helt sikkert lært hvad der var at lære," siger Kiesa i sin vurdering af sæsonen. Nu gælder det den vigtige test for Jaguar F3. "Det betyder at jeg ikke kører med i Macua eller Korea, da Jaguar er i gang med at teste efter at testbegrænsningen er blevet fjernet," siger han. Og der kommer klarhed over hvad der bliver hans situation meget snart. "Jeg ved inden for 10 dage om jeg får sædet, og så skal vi til at teste," siger han.

Formel 3000 er ikke den rette vej

Men hvis det glipper at komme ind hos Jaguar - bliver han så hos RC Benetton Junior Team? "Nej, det ved jeg ikke endnu. Jeg kan faktisk bare ringe til et andet team og spørge om jeg kan komme ind der, men jeg mener at der er en rimelig mulighed for at jeg kommer til Jaguar," siger Kiesa. Han afviser at skifte til Formel 3000 - selvom han faktisk har fået tilbud derfra. "Det er ikke lige der at der kommer de fleste Formel 1-kørere ud. Chancen for at komme videre er minimal. Du kan bare se på de kørere der var med fremme i år - de er på vej til ChampCar og jeg vil i Formel 1," siger han direkte og ligger ikke skjul på ambitionerne.

Han peger på Kristian Kolbys sæson - hvor det er gået op og ned. "Se bare på hvordan det er gået med Kristian. Jeg tror altså ikke er han er så dårlig som resultaterne viser - det er slet ikke rigtigt at han ikke kvalificerer sig. Han er meget bedre end det," siger Kiesa om Kolby - de to danskere der er på vej til at løfte arven efter Tom K, Jason og ikke mindst Jan Magnussen. Så Formel 3000 er ikke noget for Nicolas Kiesa. "Den ene gang kan man køre med om sejr - i det næste kan man dårlig nok kvalificere sig. Det er ikke noget jeg er klar til," siger Kiesa.

Vi har mere om Kiesas spændende test i Valencia de kommende dage.

BB  


 

Hop til top20.10.2000

Kiesa spændt på testen

Nicolas Kiesa kører i denne weekend test for Stewart i Formel 3 - det der fra næste år kommer til at skifte navn til Jaguar. Den danske kører har kørt et flot debutår i Formel 3 i et debuterende team, og han glæder sig meget til testen.

Testen skal køres i Valencia, og danskeren var lige ankommet da formel-1.dk talte med ham. "Jeg er lige kommet til banen, så jeg er lige lidt rundt og se på banen. I øjeblikket kører der nogle rundt på superbikes og det er meget sjovt at se," siger Kiesa. Han skal op imod flere gode kørere, og der er tale om en direkte shoot-out test, hvor det virkelig gælder om at køre flot. "Det er en seriøs test - Valencia ligger jo ikke lige om hjørnet," siger han nøgternt.

Danskeren skal køres mod Andy Priaulx, der også sættes i forbindelse med Manor-teamet, I modsætning til Kiesa, sejrede Priaulx ikke i denne sæson og derudover er det en kører der efterhånden er blevet noget ældre - 27 år. Den anden kandidat er Gianmaria Bruni fra Italien der i tidligere år har kørt lige op med et af de virkelig hotte navne, Antonio Pizzonia. "Det er Priaulx og Bruni der bliver de hårdeste konkurrenter," vurderer danskeren - hvor også Gary Paffett - en ny engelsk darling tester med.

"Jeg glæder mig meget til testen - og jeg er slet ikke i tvivl om at jeg vil være den hurtigste," siger Nicolas Kiesa fra Spanien. Vi har mere om testen og Kiesas sæson i Formel 3 de kommende dage.

BB  


Hop til top
Portræt af Anders Majgaard

Allerede fra morgenstunden af står dagen i motorsportens tegn. I bussen sidder en lille dreng og snakker om go-kart, på gymnasiet snakkes der om Formel 1 duellen og sådan fortsætter dagen. Det er i dag, at jeg skal mødes med Anders Majgaard, endnu et af Danmarks mange ambisiøse talenter, som i år har kørt Formel 1800 hos Team Havoline i Danmark!

Til min store overaskelse ringer han og fortæller, at han er forsinket. Det er jeg bestemt ikke vant til, at racerkørere gør! Kun et kvarter senere kommer en charmerende fyr smilende ind af døren til Café Creme og introducerer ham selv som Anders Majgaard, og interviewt kan begynde…

Anders startede sin motorsportskarriere, da han var 9 år gammel i Gladsakse Gokart team, sammen med den ene af hans to storebrødre. Grunden til at han valgte go-kart var, at han altid havde været fascineret af motorsport og så kedede han sig i øvrigt også.

På dette tidspunkt var det faktisk kun Anders, der rigtigt interesserede sig for motorsport, men det har siden ændret sig drastisk, efterhånden som Anders viste mere og mere talent på en racerbane.

Når Anders er ude at køre løb, bliver han altid støttet af sin familie og venner. Dog ser hans mor ikke altid på, da der har været tendens til, at det går galt, når hun ser på, så hun går sig altid en lille tur under løbene. Men de er alle stolte af Anders og synes "det er rigtigt fedt" at han kører.

Til spørgsmålet om motorsport ikke er en usikker karriere, smiler Anders og svarer "Jo da! Men det er en kæmpe oplevelse! Man oplever noget nyt hver dag. Og så er jeg i øvrigt gulvlægger ved siden af". Men selvom det gode opvejer det dårlige, indrømmer Anders, at han har måttet ofre alt for motorsporten. Venner, tid osv. men han fortryder ikke.

Han har da også fået en masse ud af det. Udover at høste sejre og ros, er han kommet under "vingerne" hos Remar Racing. Et management, der tager sig af unge talenter og er ledet af Morten Remar, en mand med en masse jern i ilden (bl.a. manager, musiker og gokartkører!).

Anders beskriver sig selv som: Ret provokerende, en rigtig dårlig taber, men også en rigtig god vinder og så synes han også han er ret sjov. Dertil kan man godt tilføje utrolig ambitiøs og meget nysgerrig!

Det eneste tidspunkt Anders opnår total frihed er, når han kører og det gælder både i gokart og Formel 1800. "Det er en ubeskrivelig frihed! Det er simpelthen fedt!" fortæller Anders, der dog foretrækker at vinde. "Det bedste i verden! Når man vinder er alt perfekt, og når man taber er absolut intet perfekt! At blive 2'er er uudholdeligt!" griner Anders. Anders' store idol er, som så mange andre racerkørere, Ayrton Senna, men han synes også at Jason Watt er "cooooool" og så ser han selvfølgelig også op til sin ven Jan Magnussen.

Anders har i år, som tidligere nævnt, kørt for Team Havoline i den danske Formel 1800 serie. Selvom han har fået masser erfaring, har det været skuffende. Selve teamet er godt nok, men det lykkedes alligevel at få alt til at gå galt for Anders og hans bil. Han fik ingen muligheder for at teste, og i løbet af sæsonens 12 løb har Anders kun fuldført fire, i resten måtte han udgå pga. tekniske problemer eller konkurrenter der har forsøgt at køre ham af banen!

Anders tager nok et år i gokart til næste sæson, og så regner han med at køre vintersæsonen i England for at finde ud af hvilket talentmæssigt stadie han er på.

Hvad er så den 22-årige danskers mål? "At leve af motorsport. Hvilken del af motorsport er ligegyldigt, bare der er fire hjul og et rat!" fortæller Anders med et stort smil.

Jeg er sikker på, at vi nok skal se mere til ham! Bare vent og se…

MEL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk