Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
22.10.1998
Ungarn kan ikke betale
Nyt chassis til Prost
Schumacher giver måske Irvine sejren
21.10.1998
Ferrari F300 med 800hk
Goodyear ude!
Hakkinen forventer titel og fair kørsel
Zanardi varmer op til Formel 1
Belgien 1999
Hakkinen off pace
Ferrari test
Toyota utilfreds med nye optagelsesregler
Ny motor lover godt for Jordan
Irvine er fit-for-fight
Måske ny Prost på Suzuka
McLaren viser flaget
22.10.1998
Arrangørerne af Ungarns grand prix har bedt FIA om udskydelse af betalingen af den bøde som de fik efter årets grand prix. Bøden på 1 mio dollars blev givet fordi arrangørerne ikke havde gjort nok for at forhindre at publikum kunne komme ind på banen - bøden blev reduceret til 250.000 dollars, men arrangørerne skal betale resten, hvis det gentager sig. Arrangørerne siger i en pressemeddelelse, at de bliver nødt til at låne pengene i banken, hvis de ikke kan få bøden udskudt.NJ
Prost-teamet vil lade en af teamets kørere starte det Japanske grand prix i det nye AP01B-chassis, som teamet har testet intensivt på det seneste. Det nye chassis har ændret gearkasse, støddæmpere og en helt ny motor. Chassiset menes at være et helt sekund hurtigere i løbsopsætning. Jarno Trulli menes at skulle køre chassiset, da teamet kun vil medbringe ét.NJ
Michael Schumacher fortalte i et interview med Autosport, at han vil give Irvine sejren, hvis Hakkinen skulle udgå og de to Ferrarier ligger 1-2.
Schumachers gave til Irvine ville være en gengældelse for alle de gange hvor Irvine har måtte vige sin position i løbet for at lade Schumacher komme forbi.
Inden Japans grand prix er M.Schumacher 4 point efter Hakkinen. Hvis Hakkinen udgår eller ligger udenfor pointene, så skal Schumacher kun bruge en 2. plads (6 point) for at sikre sit 3. VM.NJ
21.10.1998
M. Schumachers chancer for at starte på pole-position, blev i dag øget da Ferrari bekendtgjorde at de har udviklet en ekstra kraftig motor, som skal bruges til kvalifikationen på Suzuka. Motoren menes at have over 800hk som den første 3.0L V10 motor uden turbo. En talsmand for Ferrari sagde dog at teamet ikke er sikker på at de kan slå McLaren selvom Michael Schumacher har ligget meget tættere på sølvpilene i den sidste halvdel af sæsonen.NJ
Efter et års spekulationer over Goodyears fremtid, har den amerikanske dækgigant én gang for alle sagt at de har forladt formel 1. Det betyder at Bridgestone bliver eneste dækleverandør i 1999 og dermed vil Michael Schumacher få afgjort om McLaren har en fordel over Ferrari pga dækkene - en påstand han kom med tidligere i sæsonen. Meddelelsen fra Goodyear kommer efter at FIA har lavet en ny regel om at en dækleverandør skal bekendtgøre sine handlinger med et års varsel, hvadend leverandøren forlader eller kommer til formel 1.NJ
Mika Hakkinen er sikker på at han bliver den første finne siden Keke Rosberg til at vinde
VM-titlen. Den førende i VM-stillingen vil dog ikke satse på defensiv kørsel på Suzuka: "Hvis alt
går normalt, tror jeg at jeg vinder i Japan," har Hakkinen sagt til det tyske blad 'Bild am Sonntag'.
Mika Hakkinen har kørt meget godt på Suzuka - og har haft mange gode resultater i Japan.
Hakkinen forventer ikke at Michael Schumacher vil tage ufine metoder i brug for at vinde
mesterskabet. Tyskeren var i 1994 og 1997 involveret i skrammer i finaleløbet, men de tror
Hakkinen ikke bliver tilfældet i år: "Han kan ikke - og vil ikke - lade sådanne ting ske. Jeg forventer
ikke nogen trick fra ham og jeg er heller ikke bange for ham." Finnen mener at han egentlig ikke
har noget at tabe, og derfor føler han sig helt afslappet. "Jeg har alt at vinde," konkluderer han.
BB
Den kommende Williams-kører, Alex Zanardi ser ud til at slutte stærkt i sin suveræne 1998-sæson.
På trods af at hans tanker efterhånden kredser mere om Formel 1 end om Champ Cars, formåede
han at vinde søndagens løb på bybanen Surfers Paradise i Australien. Skiftet fra Champ Cars til
Formel 1 har været et svært valg: "Jeg ville gerne have fortsat i CART resten af livet, men jeg har
kun et mindre antal år tilbage, og jeg tror det var vigtigt at gøre det nu," har han sagt om hvor svært
det har været at sige farvel til den amerikanske serie som han har domineret de seneste par år, men i
Formel 1 får han yderligere udfordringer som han ser frem til.
BB
Det belgiske grand prix er sikker på at blive afholdt i 1999, også selvom der
har været rygter om at der fortsat vil være problemer med afviklingen af løbet.
Løbet i 1998 var usikkert inden sæsonen gik i gang, da den belgiske regering
vedtog en lov som forbød reklamer med tobak i sportsbegivenheder. Men det ser
ud til at arrangørerne har fundet en udvej. Løbet på Spa kan nemlig køres under
de love og den forfatning som ligger til grund for den fransktalende del af
Belgien, og den har slet ikke de samme krav til tobaksreklamer.
Det betyder at bilerne i 1999 kommer til at køre med reklamer - noget som er
et krav fra Bernie Ecclestone for at løbet kan godtages i kalenderen.
BB
I gårsdagens test på Silverstone banen i England, der var McLaren køreren Mika Hakkinen kun 4. hurtigst, han var 1,25 sek. langsommere end holdkammeraten David Coulthard. Følgende teams testede på Silverstone banen igår: McLaren, Jordan, Williams, Stewart og BAR/Tyrrell. Der foreligger ingen oplysninger om testkørslernes art, men vi kan da give jer tiderne:
|
Nr. | Kører | Team | Tid |
|
1 | David Coulthard | McLaren | 1:26,25 |
2 | Damon Hill | Jordan | 1:26,86 |
3 | Max Wilson | Williams | 1:27,22 |
|
4 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:27,50 |
5 | Rubens Barrichello | Stewart | 1:28,52 |
6 | Jean-Christophe Boullion | BAR/Tyrrell | 1:29,40 |
|
|
AN
Ferrari teamet testede igår på to baner. Michael Schumacher testede på Mugello banen og Luca Badoer testede på Fiorano banen. Eddie Irvine holdt fridag.
På Mugello var vejret overskyet om formiddagen, men solen kom fren om eftermiddagen. Michael Schumacher testede om formiddagen forskellige aerodynamiske ændringer på F300 modellen, og om eftermiddagen var der tale om dæktest for Goodyear. Han kørte totalt 76 omgange med en bedste tid på 1:27,611. Testen sluttede kl. 18:15.
Til sammenligning så kørte Jean Alesi, der testede for Sauber, en bedste tid på 1:28,940 på de 39 omgange som han kørte.
På Fiorano testede Luca Badoer flere nye dele på en F300 samt nogle forskellige setup's. Han kørte totalt 98 omgange med en bedste tid på 1:01,962. Testen startede kl. 10:30 og sluttede 19:00.
Idag (onsdag) skal Michael Schumacher teste på Fiorano og Eddie Irvine på Mugello.
AN
FIA vedtog i sidste uge en ny regel, der begrænsede antallet af teams, der
kunne deltage i F1 mesterskabet, til max. 12.
Dette kom meget på tværs af den japanske bilgigant, der siges at have
besluttet sig for at være med i sporten fra 2001; men det må så nødvendigvis
ske enten ved opkøbe af et eksisterende team eller kun være motorleverandør.
Toyota's ærkerival, Honda , har allerede lagt beslag på den tolvte plads i
feltet, og Formel 1's financielle aftaler og præmiepenge tillader ikke
yderligere teams.
Det efterlader Toyota med 2 muligheder: Hvis de beslutter sig for at bygge
deres bil, må de nødvendigvis opkøbe et eksisterende team, så som Arrows eller
Minardi, dog forventes en sammenlægning med det tyskbaserede TTE, Toyota Team
Europa, kendt for dets succes indenfor rallysporten.
Den anden mulighed er, at man beslutter sig for at blive motorleverandør til
et mere succesfyldt team som Jordan eller Benetton, der hver især hurtig kan
mangle en motorleverandør.
Toyota's beslutning besværliggøres af filosofien for deres deltagelse: Succes
for enhver pris ! Det forventes, at Honda vil bygge deres egne biler til år
2000, selvom nogle prøveeksemplarer til 99 måske bygges af Reynard eller Dome.
Honda har allerede som motorleverandør prøvet at vinde 5 kører VM's fra
1987-91. Så som udgangspunkt må Toyota nødvendigvis slå Honda.
(KLH)
AN
Den ny Honda motor, som Jordan håber vil hjælpe dem til tredjepladsen i
konstruktørernes mesterskab, havde en lovende debut i denne uge. Jordan ligger
4 point efter Williams og 2 efter Benetton i kampen om pladsen.
Damon Hill var andenhurtigst ved testen på Silverstone med Damon's bedste tid
kun 0,61 sekund langsommere end dagens hurtigste sat af David Coulthard.
Mugen har udviklet en ny specifikation af motoren i håb om et godt resultat på
hjemmebane. Det menes, at både kvalifikations- og løbsmotorerne er blevet
opgraderet.
(KLH)
AN
Ireren deltager i sæsonens sidste løb på Suzuka næste uge trods en
genopblussen af de rygsmerter, der har plaget ham gennem hele sæsonen, hvilket
har ført til bekymring om hans mulige deltagelse i løbet. Der har endda på et
tidspunkt været spekulationer om behovet for en operation, og Ferrari's
testkører, Luca Badoer, har fået flere testkilometre end ellers planlagt for
at præparere ham som afløser for Eddie Irvine. Andre rygter gik på, at man
ville låne Jean Alesi hos Sauber, hvilket afstedkom rygtet om den mulige
ombytning Alesi/ Irvine.
Men i dag satte Ferrari's presseansvarlige så et punktum i sagen med en
udtalelse om, at Eddie Irvine, hvis rolle er essentiel i kampen om kører VM'et
, er "fit for fight" og vil deltage på Suzuka som planlagt. "Irvine's bil
blev udstyret med specialbygget ortopædisk sæde" udtalte Ferrari talsmanden "og efter et medicinsk check og adskillige omgange med bilen, blev der givet
grønt lys for hans deltagelse"
(KLH)
AN
Prost nye AP01B får måske dets debut på Suzuka efter succesen i de seneste
tests. Evolutionen af teamets problemfyldte AP01 har en ny gearkasse, nyt
ophæng og en ny Peugeot motor, og siges at være op til 1 sekund hurtigere pr.
omgang i race trim. Efter sigende vil Jarno Trulli få æren af at køre det
AP01B eksemplar, der tages med til Japan, dog er den endelige beslutning ikke
taget endnu.
(KLH)
AN
Kampen strammer til og McLaren har med dæktestene i sidste uge på Circuit de
Catalyana vist Ferrari, at ingenting bliver givet væk ved årets afsluttende
Grand Prix på Suzuka. Dæktestene blev som tidligere nævnt kørt, som evaluering
til af de endelige dæk, og det siges at Bridgestone har fundet op mod 1 sekund
pr. omgang. Det er rigtig meget, taget i betragtning at Good Year menes at
have fundet 0,5 sekund.
Coulthard's hurtigste tid ugen igennem var kun 0,1 sekund fra Mika Hakkinens
poleposition fra det spanske Grand Prix i Maj. Skotten satte konstant
omgangstider i 1.20' erne med den bedste på 1.20,161. Hakkinen bedste var på
1.20,768. Coulthard sagde, at McLaren var utroligt opmuntrede over de
forbedringer, der var sket. "Vi har udviklet et nyt dæk til Suzuka. Det
fungerer rigtig godt og vi har kørt en stribe af hurtige omgange. Jeg tror, vi
har gjort alt, hvad gøres kan" udtalte skotten.
Prost og Benetton var også repræsenteret i Barcelona med Giancarlo Fisichella
og Alexander Wurz omkring 2 sekunder langsommere end Coulthard det meste af
tiden. Prost evaluerede på deres nye AP01B, som bringes nedenstående.
(KLH)
AN
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk