Han var utrolig fascineret over landene, og især hvordan landene fungere til dagligt! Han beskrev det således: "Hvis man kan kæmpe dig vej igennem disse oceaner af koste og cyklerne i gaderne i disse byer, vil det at køre en F1 bane igennem være utroligt nemt!"
Zonta besøger Ho Chi Minh i Vietnam
Ricardo Zonta fik en helt fantastisk velkomst på sine besøg rundt i Indokina. Første dag blev han mødt af 50 vietnamesiske journalister, hvor der blev holdt en "spørgsmål-svar" pressekonference. Dagen efter besøgte han de tidligere franske kolonier, hvor han fik et indtryk af hvordan en almindelig vietnameser lever.
Den sidste dag var han på visit i Cambodia. Han blev transporteret på en kongelig elefant til kongen af Cambodias slot, hvor der blev holdt en æresmiddag for Zonta.
Foran det royale palads i Phnom Penh i Cambodia
Zonta er stolt over at have besøgt landene, og håber at han har kunnet kaste lidt Formel 1 glamour over landene. Hvilket han sikkert har, samtidig med at han har fået en utrolig oplevelse.
Efter høringen var Ferraris topadvokat meget fåmælt. "Vi havde en meget formel og dybdegående høring," sagde den schweiziske advokat Henri Peter efter høringen. Peter fortalte også at Irvine var mødt op for eventuelt at besvare de spørgsmål som der måtte være opstået hos FIA.
Derudover var Jean Todt naturligvis mødt op, og han blev bistået af Ross Brawn og Rory Byrne. Desuden var Nigel Stepney, der er chefmekaniker hos Ferrari også mødt op for at vidne i sagen. De fem dommeres identitet er allerede blevet offentliggjort - panelet består af en hollænder, belgier, østriger, græker og en portugiser.
Til de mange danske Formel 1-fans kan afgørelsen ses live på RTL der sender direkte fra klokken 10.55. Vi venter med spænding på afgørelsen!
Derudover er der andre tendenser - opkøb! Stewart er det første eksempel på et opkøb hvor teamet er blevet købt rub og stub, og der kan komme flere! Arrows og Minardi er udset som mulige købsemner for Toyota der forventes at stille til start i sæsonen år 2002. Andre rygter har peget på at Benetton enten bliver opkøbt af Renault eller også bliver der tale om et tæt samarbejde mellem de to parter. Og så er der Honda, der kommer ind i Formel 1 med total fokus og øget budget. De står imidlertid med et mindre problem - hvilket af de to team skal de satse på?
Da det blev kendt at Honda ikke turde satse på at lave deres eget fabriksteam indgik man en aftale med BAR - det nye lovende team. Men BAR har været en total fiasko, blandt andet med meget ringe materiel og mange udgåede racere, primært fordi raceren er alt for uholdbar. Men samarbejdet med Jordan fortsætter også, men det er stadig uvist under hvilke kriterier det fortsætter. Honda har ellers i første omgang til hensigt at samarbejde tæt med BAR, men det er Jordan der er resultater i. Derfor kan det for Honda vise sig at være svært at satse på begge team. Blandt andet har denne sæson vist at BAR ikke har den bedste racer - og det er ikke kun Supertec-motorens skyld. Man kan blot se på Ralf Schumachers resultater - på trods af hans svage Supertec-motor har tyskeren leveret flotte præstationer!
Men hvem ved? Måske følger Honda den generelle trend og køber BAR-teamet efter et års tid...
"Hvad der skete i Malaysia var en af de ting der sker i sporten," sagde Mosley. "Ingen ved hvilken fordel det gjorde - det ved kun Ferrari. Jeg ville bestemt hellere have set mesterskabet afgjort på Suzuka - men hvis bilen ikke overholder reglerne og appelretten står ved deres beslutning, har jeg det fint med det - det vigtige er at vi følger de helt klare regler der er åbenlyse for alle. Det at Eddie Irvine er med i mesterskabskampen bør ikke gøre nogen forskel i spørgsmålet om appellen - det bør udelukkende tage sig af kendsgerningerne og, om end trist, ikke med følelserne."
Bernie Ecclestone, der er erklæret Ferrari-fan og altid tænker i kroner og ører, har i flere år ment at reglerne i formel 1 er for usmidige, siger han selv og begrunder: "Det er dårligt for sporten. Publikum vil se en storslået finale på et storslået mesterskab." Ecclestone har sin egen teori om hvordan Ferraris bil bevægede sig uden for reglementet: " Det er en skam hvis verdensmesterskabet bliver afgjort en underordnet der har gjort en fejl på fabrikken."
Blandt dem der skal afhøres i dag er fra Ferrari: Eddie Irvine, Jean Todt og Ross Brawn. Derudover to der vinder på Ferraris diskvalifikation: Paul Stewart og en repræsentant fra McLaren. Resten er tekniske eksperter fra FIAs egne rækker. Den endelige afgørelse bliver offentliggjort klokken 10 dansk tid i morgen, lørdag.
De to havde egentlig fået nej af arrangørerne, der mente at kun kørere der deltog i serien i år, havde lov til at være med. Dette blev senere ændret, da CARTs stærke mand, Andrew Craig, besluttede at uddele fire wild-card til folk uden for CART og både Villeneuve og Zanardi havde fået tilladelse af deres teamchefer. Men nu er løbet blevet aflyst, eftersom arrangørerne ikke var i stand til at overholde de økonomiske forpligtelser de havde til CART-serien. Syndt for de to kørere, der nok begge har drømt sig langt væk og helst til CART, efter en skuffende og pointløs sæson i formel 1.
Vejret på Magny Cours i dag: Regn hele formiddagen og solskin om eftermiddagen og banen tøret hurtig ud.
Formiddagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Olivier Panis | McLaren | 1:31,36 | 20 |
2 | Tom Kristensen | Williams | 1:36,36 | 13 |
Eftermiddagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Olivier Panis | McLaren | 1:18,58 CS Det trængte Arrows-team fik forud for det malaysiske grand prix stablet et samarbejde med et hollandsk firma, Baan der har specialiseret sig i at udvikle forretningsløsninger. Samarbejdet kommer til at være mellem TWR Group der står bag Arrwos-teamet, såvel som andre serier. En stor del af samarbejdet betyder at TWR Group kommer til at integrere et af Baans software-produkter der blandt andet skal være med til at forbedre tidsforbruget fra design til det er produceret. Der er indgået en længere sponsoraftale som blandt andet har effekt på Arrows i Formel 1. Fremover vil Baans logo være at se på sidekasserne på Arrows-raceren. Naturligvis var Tom Walkinshaw glad for at have fundet en ny sponsor til teamet: "Vi er glade for at byde Baan velkommen til vores succesfulde Arrows-team. Både TWR og Arrows er hele tiden (striving) efter fortrin i alle vore mål, og denne sponsoraftale med Baan - der selv er en vigtig aktør i den globale software-industri - forbedrer vores engagement for at få fortrin og peger mod yderligere succes i fremtiden." Flotte ord fra Arrows-bossen. Baan har fået masser af plads på Arrows-raceren David Foster fra Baans afdeling i England var glad for at kunne komme ind i Formel 1 via et samarbejde med TWR, og så har deres planer om at sponsorer også en vigtig grund. "Formel 1-løbene afholdes alle de steder hvor Baan opererer, har anslået 55 milliarder TV-seere pr. sæson, og næste år bliver det første amerikanske grand prix i næsten ti år afholdt. Baan har hovedsæde i Holland og i Virginia i USA, og har specialiseret sig indenfor stort set alle områder af udvikling på IT-området, men primært med produktions- og logistikstyring. BB Efter sit uheld i Det Europæiske Grand Prix, hvor hans Sauber endte med bunden i vejret og fik flået styrtbøjlen af, gør Pedro Diniz nu alt hvad han kan, for at situationen ikke skal gentage sig. Her er et område FIA sikkerhedsudvalg ikke bør overse, mener GPDA, kørernes fagforening, for der var ikke noget i vejen med Sauberen - det kunne sagtens ske igen med et langt mere fatalt resultat. "Det var ikke særligt rart," siger Diniz. "Det foruroligende ting er at styrtbøjlen ikke burde kunne gå i stykker som de gjorde. Det er meget uhyggeligt. Den samme ting skete i formel 3 et par uger og køreren er nu lammet. Det er noget FIA er nødt til at se nærmere på og forsøge at gøre sikrere. " CBA Japan er sidste chance for BAR, hvis de ønsker at få part i de penge FOA deler ud til de ti bedste teams, til transportudgifter. BAR er indtil videre det eneste team der ikke har nogle points i år, efter at Marc Gene scorede Minardis første point siden 1995. Bar-racerne er kun kommet i mål seks gange ud af 28 mulige. Den seneste debutant i formel 1 før BAR, Stewart, hentede i deres debutsæson 6 points hjem på Barrichellos andenplads i Monaco. "Mit mål er at slutte begge løb i pointene," sagde Craig Pollock inden Malaysia. ""Hvis du accepterer at en sæson koster omkring £60 millioner, så er et enkelt point ca. £8 millioner hver." Og de points har BAR tænkt sig at kæmpe for: hver medlem af teamet kan forvente en bonus på £1000, hvis Jacques Villeneuve eller Ricardo Zonta ender i top 6 på Suzuka. CBA Som allerede nævnt her i Pitsladder, tester Panis for McLaren denne uge, da hverken Hakkinen eller Coulthard vender tilbage til Europa inden det Japanske GP. Da testkørsel er nok ikke Panis' drømmejob, så glæder det ham sikkert at rygtet siger at han skulle være den mest sandsynlige kører til at afløse Alex Zanardi hvis Williams skulle beslutte sig for ikke at beholde Zanardi i næste sæson.
Rygterne siger nemlig, at hvis Zanardi ikke opper sig gevaldigt på Suzuka, kan han godt se sig om efter et andet arbejde i 2000. Zanardis manglende resultater gennem hele sæsonen (han har som bekendt ikke scoret ét eneste point) siges at bekymre Williams' nye motorleverandør, BMW. Spørgsmålet er derfor om Williams vælger Panis som har F1 erfaring uden de store resultater (udover Monaco) eller Kristensen som - vel efter de fleste danskeres mening - har bedre evner og resultater men trods alt ingen F1 erfaring. Såfremt Zanardi skulle bliver arbejdsløs i næste sæson, kan vi blot håbe at Frank Williams og Patrick Head ikke går med rem og seler, men er villig til at give Tom Kristensen en chance ved rattet af en Williams/BMW. Hans Peter Roth AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|