Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.10.2000
 Todt ovenud lykkelig
 Salo takker af
 Coulthard pressede - for hårdt
 Hakkinen uforstående
 Ron ønsker tillykke
 Coulthard: Undskyld, Schumacher!
 Herbert sluttede med stort uheld
 AMT satser højt
 Kommende tests
 Ferrari verdensmestre
 Sepang - warm up
 
21.10.2000
 Formel 1 siger farvel til Herbert
 Button bliver verdensmester
 Panik i pitten
 Sauber vil have Räikkönen
 Diniz og Prost nærmer sig
 Wurz testkører hos McLaren
 Sepang - Kvalifikation
 Button ved ikke hvad der venter
 Sepang - 4. fri træning
 Sepang - 3. fri træning
 

Hop til top22.10.2000

Todt ovenud lykkelig

Den altid alvorlige og eftertænksomme franske teamchef hos Ferrari, Jean Todt, jublede efter dagens malaysiske grand prix. Det lykkedes endelig for Enzo Ferraris tropper at sikre begge VM-titler, og dermed går han ned i historien som den der endelig løftede arven efter Enzo Ferrari.

"Mesterskabet kunne ikke være sluttet bedre end det gjorde i dag, med to kørere på podiet," jubler Todt, der også kunne ses med rød paryk... "Tallene for denne sæson, taler for sig selv. Ti sejre, ni til Michael og en til Rubens. Det har været et fantastisk år. Vi kunne have sikret os titlen med bare tre points, men vi ville have det hele med," siger han videre.


'Vi gjorde det' - Schumacher, Todt og co. jubler over den anden VM-titel

Det har været meget vigtigt med stor støtte. Det har han fået af blandt andet Ferrari præsidenten Luca di Montezemolo. "En stor tak til Montezemolo, som vil være med os i aften for at fejre begivenheden med alle i teamet. En lige så stor tak til alle de fans som har støttet hos hele vejen. Drømmen er nu gjort til virkelighed, takket være et dream team," siger Jean Todt, hvis sæde blev ekstremt varmt i sommers, da det ikke gik så godt for teamet. Nu er han en helt hos de vilde tifosis.

BB  


Hop til top
Salo takker af

En af de kørere der også trækker sig tilbage efter denne sæson, er Mika Salo. Men han siger ikke helt farvel til Formel 1, da han fra næste sæson skal teste og udvikle Toyota-raceren, og så vender han tilbage til grand prix-løbene i 2002.

Finnen fik ikke det helt store ud af sæsonen, hvor det blev til en håndfuld point – 6 stk., og set i forhold til hvad der måske kunne have været forventet af teamet, så var det lidt skuffende. Nu siger han tak for denne gang – og for chancen hos Sauber. "Jeg vil gerne takke Peter Sauber og hele teamet for et godt år," siger finnen der sluttede det malaysiske grand prix på 8. pladsen. Han håber at hans arbejde har været værdsat. "Jeg håber at man få gavn af nogle af de ting som jeg har været med til at udvikle - f.eks. den servostyring vi bruger," siger finnen der altså taget et års pause.

BB  


Hop til top
Coulthard pressede - for hårdt

David Coulthard havde en stor chance for at slutte sæsonen af med et godt resultat, især efter et sidste halvår i skyggen af Mika Hakkinen. Men selvom han pressede hårdt på, så pressede han sig lidt for meget.

Han fik en god start og kunne tage føringen da Mika Hakkinen blev hevet ud til en ti sekunders straf for tyvstart. Det fik han ikke omsat til sejr, da pitstrategien blev ændret. "Uheldigvis kom jeg for langt ud i et af svingene, der blev der suget noget græs ind på den ene af kølerne. Der forårsagede en overophedning af motoren, og teamet valgte at tage mig ind, så de kunne fjerne græsset. Samtidig gennemførte vi dækskifte og benzinpåfyldning," forklarer skotten der pressede på for at sikre sig sejren.


Coulthard førte, men en satsning kom til at koste dyrt

Men det lykkedes ikke at finde en vej forbi Schumacher. "Jeg prøvede at lægge pres på ham i håb at han ville lave en fejl, men det gjorde han desværre ikke. Så jeg måtte stille mig tilfreds med andenpladsen," siger Coulthard. Nu ser han frem til 2001, hvor han satser på at vinde VM – ligesom i 99 og i år… "Jeg vil gerne takke teamet for deres store indsats i hele sæsonen, og jeg ser allerede nu frem til næste sæsonstart i Australien," slutter han.

BB  


Hop til top
Hakkinen uforstående

Mika Hakkinen var meget uforstående overfor den stop and go-straf han fik for at tyvstarte. TV-billederne viser med al tydelighed at han starter før tid - eller i hvert fald tager et lille hop frem. Det var derfor en skuffende afslutning på sæsonen - og han følte at sejren kunne have været hans.

Han er skuffet over straffen. "Jeg er meget skuffet over at de gav mig stop and go-straffen. Da alle de røde lys var på, så jeg at Michael kørte lidt og min racer rullede også lidt. Michael stoppede sin racer. Jeg stoppede min, og så gik lyset," siger han - men TV-billederne viser dog ikke noget der for alvor bekræfter dette. Dog kan Hakkinen ikke komme uden om at han tog et spring frem - og det skal uanset hvad straffes!

Alligevel var han overrasket - men der er ikke mere at sige til det. I stedet må han og McLaren nu se frem til 2001-sæsonen. "Jeg vil gerne takke alle for den store indsats som de har lavet igennem hele året. Jeg er stort set tilfreds med forløbet at sæsonen, og har nogle gode minder fra den. Jeg ser nu frem til en pause inden vi skal begynde at teste igen i december," slutter den detroniserede verdensmester.

BB  


Hop til top
Ron ønsker tillykke

Ron Dennis har overgivet sig - og ønsker Ferrari tillykke med begge VM-titler. Det er første gang siden 1995 at Adrian Newey har tabt til Byrne/Brawn - dengang var det Williams der tabte til Benetton. Nu er det McLaren-staben der tabte til Ferrari.

Dennis er kendt som en meget dårlig taber - og ganske som han siger i sit reklameslogan der ruller over de danske TV-skærme, så må man begynde forfra, da man ikke er bedre end sin sidste præstation. "Nu er det tiden til at lykønske både Michael og resten af Ferrari teamet med begge mesterskaber. Jeg håber, at deres sejrsfest vil strække sig over de næste tre måneder, så vi kan få en lille fordel til næste år," siger han - og meget tyder på at det igen i 2001 bliver de to teams der krydser klinger om VM-titlen.

Selvom det ikke blev til VM-titler til McLaren - hvilket burde være en skuffelse for et team der forventede at vinde - så tager Norbert Haug den med ro. "Det har været en stor og flot sæson, hvor vi har været med i den tætte kamp om begge mesterskaber. Alle i teamet har arbejdet rigtig flot, og jeg gerne takke dem for det," siger Mercedes-bossen, og fortæller at de allerede er gået i gang med at forberede sig til 2001, hvor de skal levere nogle mere holdbare motorer. Det var dem der i sidste ende kostede McLaren dyrt.

BB  


Hop til top
Coulthard: Undskyld, Schumacher!

Det mest bemærkelsesværdige i Sepang post-race var måske Coulthard. Begyndende fra omkring midtsæsonen og frem, har han udkæmpet en mediekrig med Schumacher. Med store ord har de to beskyldt hinanden for hhv. ”unfair race” og ”unødvendig hyleri”. Senest lancerede Schumacher en barsk salut mod Coulthard (og en vis anden engelsk eks-verdensmester) for at føre krigen gennem aviserne. Schumacher roste Hakkinen for altid at holde deres interne stridigheder imellem dem og i stedet ordne uoverensstemmelser ansigt til ansigt. Bl.a. ITV gav tyskeren ret i dette; Coulthard burde, iflg. de engelske kommentatorer, have brugt lidt mindre krudt på ’forside-krigen’.

Og umiddelbart efter løbet i dag fik Coulthard og Schumacher en længere snak om tingene. Coulthard indrømmede på pressekonferencen, at han undskyldte overfor Schumacher: ”Jeg undskyldte dette år overfor Schumacher. Vi har haft nogle uoverensstemmelser, og jeg er flov over nogle af de ting, jeg har sagt og gjort. Jeg fortalte ham, at han var en værdig mester, og at jeg ser frem til at race mod ham næste år.”

”Vi reagerer alle forskelligt i kampens hede og reagerer på måder, som vi fortryder. Jeg har altid sagt, at jeg ikke ville begynde at snakke med en anden gennem pressen, men det gjorde jeg. Jeg mener ikke, at det var fair overfor Michael, og jeg ønskede at undskylde.”


Coulthard og Schumacher har banket hjul et par gange i sæsonen - her på Indianapolis

”Jeg siger ikke, at jeg ikke har ret i mine meninger, men jeg ønsker at afklare dem ansigt til ansigt. Når du kommer ind i sæsonen, bygger du barrierer op [omkring dig], og jeg ønskede at snakke med Michael og rense luften.”

Coulthard fastslog herved igen, at han nok er en af sportens største gentlemen. Om konstruktørernes mesterskab, som det endnu en gang ikke lykkedes for McLaren-kørerne at hjembringe, var Coulthards tørre bemærkning: ”Jeg vidste dét øjeblik, hvor Mika rørte på sig, at konstruktørernes mesterskab var borte!”

Dermed burde der være lagt låg på både stridighederne mellem Coulthard og Schumacher, samt diskussionen om starten på årets sidste Grand Prix, som mange ellers mente ville blive et hedt diskussionsemne i lang tid fremover.


Der har været kold luft mellem Coulthard og Schumacher, men det er der nu lagt låg på

Coulthard har haft sin bedste sæson nogensinde, og for første gang lignede han en reel VM-rival, men fra og med Østrigs Grand Prix, var det finnen der trak det længste strå. Han forklarede, hvorfor det gik skævt for ham og Mclaren: ”I første halvdel [af sæsonen], scorede jeg en masse point, men i anden halvdel af sæsonen begik jeg nogle fejl. Da det kom til at lægge nogle af vores strategier, som jeg også er en del af, tog teamet måske ikke de bedste beslutninger på banen. Der var steder som Spa og Hockenheim, hvor vi bare ikke fik det helt rigtigt, og nogle gange bliver du nødt til at tage de beslutninger for at kunne score maksimum point.”

”Det var en kombination af, hvad jeg gjorde, og hvad vi gjorde som et team, som betød, at vi ikke scorede så meget i anden halvdel af sæsonen. Jeg var der stadig mht. hastighed og kvalifikation. Det er løbsresultaterne, som ikke har været så stærke.”

ISH  


Hop til top
Herbert sluttede med stort uheld

Det var tæt på at Johnny Herbert sluttede Formel 1-karrieren med et alvorligt uheld. På vej mod et sving på Sepang, brød baghjulsophænget sammen, og sendte ham af banen med meget stor fart. Heldigvis er han ikke kommet noget alvorligt til - men det var en kedelig afslutning på tiden i Formel 1.

Herbert tog det dog fra den mere muntre side, da han efter et kort besøg på banens hospital fik grønt lys. "Der er ikke noget som at slutte ens karriere med et brag," siger han spøgefuldt. Det var ellers tæt på at han kunne have sikret sig point, da han lå i nærheden af top-6, men 2000-sæsonen bød altså ikke på point til briten. "Det er meget skuffende at et godt løb skal ødelægges af en sådan fejl," siger han skuffet og forklarer at han forsøgte at finde frem til den bedste måde at beskytte sine ben. Og det var næsten tæt på at han kom til at slutte karrieren som den startede.

Herbert ødelagde sine ben under et Formel 3000-løb (læs mere om dette og resten af Herberts karrieren i artiklen Herbert og heldet) og da han debuterede i Formel 1 måtte han også hives ud af raceren. "Jeg tror det var uundgåeligt, fordi jeg begyndte min karriere med at blive båret til raceren, så skulle jeg slutte med at blive båret op af den," siger briten der nu sætter kursen mod USA.

Formel 1 vil komme til at mangle Herbert - men i det mindste stopper han før han skal smides ud af sporten - og så har han da æren i behold. Officielt er det ham der trækker sig for at prøve noget nyt, og så er hans renomme noget bedre end de kørere der blev smidt på porten. "Formel 1 vil savne ham," siger Eddie Irvine der ellers ikke er kendt for at være sentimental.
Tak for denne gang Herbert - og held og lykke i USA

BB  


Hop til top
AMT satser højt

Udenfor det store rampelys, har AMT - Asia Motor Technologies - været i gang med at opbygge et fundament til deres Formel 1-satsning. Men hvem der konkret ligger bag AMT er stadig ikke klart, men meget tyder på at det er første trin i en raket der skal sælges eller transporteres til et asiatisk bilmærke når det er bæredygtigt.

Derfor satser de højt og budgettet er skruet højt op. Chefen for AMTs teknologiske afdeling er argentineren Enrique Scalabroni, der kommer fra Ferrari. John Gano er præsidenten for AMT, og de er godt i gang med at strukturerer firmaet og de regner med at øge antallet af medarbejdere med 15% i den kommende sæson.

AMTs bagland er som omtalt ikke helt kendt, men det er også meningen - det er et fællesskab der går fremad mod at skabe en succes. En af disse støtter er Hideo Morita, der står i spidsen for Sony-koncernen.

Den nye motor er allerede blevet testet. Arrows har prøvet den nye motor ved en test i Valencia - eller det der mere var en modificeret Peugeot. "Vi måtte modificere Peugeot A20'eren med ny udstødning, ændre køleren og lave en ny forbindelse mellem motor og gearkasse," forklarer Guy Audoux, der kommer fra Peugeot, men som er med i det nye projekt. Han betegner testen som en succes, der forløb uden de store problemer, og vi kan være sikre på at vi kommer til at høre mere til AMT.

13. august 2000 - AMT vil bygge 200 motorer
13. oktober 2000 - Valencia test - torsdag

BB  


Hop til top
Kommende tests

Knapt nok er sæsonen forbi, før man er i fuld gang med planlægningen af kommende tests. Det sker bl.a. fordi man fra næste sæson får en dækleverandør mere, nemlig Michelin.

I november måned er der fred og ro, i hvert fald på banerne rundt omkring i verdenen. Der er nemlig testforbud i denne måned, men i december måned går det løs igen. Og der vil blive testet flere steder. Lige nu ser det ud til at den første test vil finde sted i dagene 4 - 7 december på Jerez, hvor McLaren, Arrows og BAR vil teste. Om der kommer nogle nye 2001 modeller er ikke sandsynligt, men dækkene kan testes. De tre førnævnte vil teste for Bridgestone, i mens Jaguar og Benetton tester for Michelin, som man har kontrakt med næste år.

Næste test vil blive en uge senere i dagene 12 - 15 december på Barcelona banen. McLaren tester for Bridgestone, og Jaguar og Benetton for Michelin. Samtidig vil Arrows teste på Valencia banen.

Og indtil videre regner man med at årets sidste test vil finde sted i dagene 18 - 22 december. På Jerez vil BAR og McLaren teste, og Jaguar og Benetton på Estoril. Hvordan resten af de forskellige teams vil teste, vides endnu ikke. Det kan forekomme, at nogle af de planlagte tests, ikke vil blive offentliggjort før i allersidste øjeblik på grund af den skærpede konkurrence, både blandt teams, men ikke mindst blandt de to dækleverandører.

PDL  


Hop til top
Ferrari verdensmestre

Ferrari teamet sikrede sig idag verdensmesterskabet for konstruktører, da de på Sepang banen i Malaysia, kørte over målstregen som nummer et og tre. Det så ellers ikke alt for lovende ud i starten af løbet, da det var de to McLaren kørere, Mika Hakkinen og David Coulthard, der lavede de bedste starter. Og for Mika Hakkinens vedkomne en lige god nok start, selv om det ikke var til at se med det blotte øje, så viste elektroniken at han havde lavet en tyvstart, og det blev straks takseret til en 10 sekunders "stop'n'go" straf. Dette bragte han helt ned bagerst i feltet.

Løbet igennem var det så kun Michael Schumacher, David Coulthard og Rubens Barrichello der kæmpede om de tre første pladser. Og ca. halvt igennem løbet, så havde Michael Schumacher og David Coulthard klart distanceret Rubens Barrichello. Til gengæld så kæmpede de to så meget desto mere om første pladsen, og afstanden imellem dem skiftede i mellem 0,5 sek. og 2 sek. En meget spændende og jævnbyrdig fight.

Men det blev Michael Schumacher der kom først over målstregen, 0,732 sek. foran David Coulthard. Rubens Barrichello var på 3. pladsen 18.444 sek. efter dem, Mika Hakkinen havde kørt sig op til en flot 4. plads, og sluttede 35,269 sek. efter vinderen.


Med sejren i dag sikrede Michael Schumacher Ferrari konstruktørenes mesterskab.

Med Ferrari teamets et - tre sejr i dag, så kom de op på ialt 170 point, og vinder der med verdensmesterskabet for konstruktører.
McLaren på 2. pladsen har 152 point. Og Williams på 3. pladsen kun 36 point.

AN  


Hop til top
Sepang - warm up

Det er tidligt om morgenen - dansk tid, men i Malaysia har man været vågne længe, og i fuld gang med at klargøre bilerne, både til dagens warm up, men sandelig også til dagens og årets sidste Grand Prix.

Hvilke betingelser finder dagens warm up så sted under? Jo, meget lyse forhold, hvor solen prøvede at kikke igennem et tyndt skylag, tørt og 30° varmt.

Alle biler ude på banen, og køre den sædvanlige ene omgang. Dog virkede det som om, at Michael Schumacher havde lidt problemer, han var i hvert fald sidste mand på banen, og det efter at alle havde kørt den første omgang. Marc Gene nåede ikke ret langt, efter halvanden omgang, måtte Minardien parkeres i rabatten med et motorproblem. Gene tilbage i pitten og ud i teamets reservebil. Michael Schumacher fik ikke nogen god tid i bilen, og steg over i reservebilen, for at prøve denne.

Efter de første 10 min, var mange af agterlanternerne fra kvalifikationen, godt med fremme. Verstappen og ikke mindst Pedro Diniz var i top 6. Men billedet vender hurtigt, pludselig var MS hurtigst, og billedet fra kvalifikationen begyndte at nærme sig. Det blev nu tydeligt, at alle skulle finde bremsepunkterne ved svingene, med forskellige benzinmængder ombord i bilerne. Hvordan reagerer bilen ved de forskellige vægtbelastninger? Alt skulle prøves i race-setup.

Flere kørere var ude og berøre curberne, hvilket specielt på Sepang banen ikke er godt. Bl.a. Michael Schumacher beskadigede bilen meget i de foregående dage, ved at bruge curberne for meget. Udformningen af curberne er anderledes end de fleste andre steder, og mange steder på banen, frarådes det at bruge dem. Frentzen var uheldig, og skred lidt ud, og var en tur ud over curben, og kørte straks derefter i pit, øjensynlig for at få tjekket bilen.

Med fire minutter tilbage, satte Mika Hakkinen en tid der var ½ sekund hurtigere end Michael Schumachers hidtil hurtigste tid, og overtog dermed førstepladsen i dagens arm up. Men pludselig fik alle noget at kikke på - Zonta var hurtigst. Men ellers var Top 6 den samme som i kvalifikationen, dog med en anden rækkefølge. For Ralf Schumacher var det en skuffelse, helt tilbage i feltet.

Men som sædvanlig skal man ikke ligge alt for meget i tiderne fra warm uppen. Det er sidste mulighed for at tjekke alt af inden Grand Prix'et, muligvis indikererer det noget i forhold til pitstop-strategien. Mange vil muligvis vælge én etstops-strategi.

Se det samlede resultat af morning warm-up'en på vores resultat side.

PDL  


 

Hop til top21.10.2000

Formel 1 siger farvel til Herbert

Som det er kutyme i Formel 1, bliver der sagt fornemt farvel til de kørere der stopper og forlader sporten med æren i behold. Herbert stopper efter Malaysia – og briten har fået en flot fest med på vejen.

Den evigt knevrende Marray Walker stod for 'Her er dit liv' – og det blev til et meget farverigt program, hvor adskillige anekdoter kom frem. Utallige holdkammerater og arbejdsgivere fortalte om hans karriere. Adskillige kørere og teamchefer lagde også vejen forbi Jaguars motorhome, og dannede rammen om et flot farvel.

Et par historier fra det 'virkelige liv' gik på et par episoder hvor stakkels Johnny ikke orkede at slæbe sig ud af raceren og over på et toilet… Mika Hakkinen huskede også de gode gamle dage hos Lotus – hvor teamet og kørerne var så fattige at de måtte dele hotelværelse… Og så var der også en historie om at Herbert legede med and i badet!

Barrichello kom måske også med en forklaring på hvorfor der altid var problemer med lækager i Stewart-raceren – og igen havde Herbert været trængende, så mekanikerne rodede rundt for at finde ud af hvad der var galt, og det var vist ikke kun én gang det skete… Irvine – der har været hans holdkammerat forklarer at de to kørere mødtes i deres unge dage. Dengang var Herbert hot, mens Irvine blot var en kartoffelfarmer, som han selv siger det.

Og de kunne blive ved med at komme med skæve historier. Herbert fik et par minder med på vejen – en skruetrækker mangen til en han bankede ind i en campingvogn i sine unge dage, mens han fik flip over sin far – Jackie Stewart havde været på rov i Stewarts brugtvognsforretning, og fik overrakt endepladen af frontvingen på den racer som han sejrede i for et år siden. Eddie Irvine gav Herbert et 'Turn Left'-skilt – som en husker om at dreje til venstre på de hurtige ovaler, så han kører sikkert når han nu ventes at køre i ChamCar.

Du kan læse formel-1.dks artikel om Herberts karriere - Herbert og heldet.

BB  


Hop til top
Button bliver verdensmester

Det er Johnny Herbert der forudsiger det, nu på falderebet for hans egen F1 karriere. Og ifølge Johnny Herbert, er Jenson Button den næste brite, der bliver det.

Johnny Herbert:
"Han har imponeret en masse mennesker - ja, vel egentlig alle - det er utrolig godt for britisk motorsport. Hvis det går godt for ham hos Benetton næste år, så bliver han verdensmester. Han har stadig meget at lære, men har allerede ved flere lejligheder vist, hvor stor en beslutsomhed han har. Det bedste ved ham, er at han helt klart nyder det. Vi har ikke set dette i lang tid. Vi ved alle hvordan Flavio Briatore kan være. Jeg tror dog, at Flavio vil være en stor hjælp for Jenson. Det vil ikke være så dårligt. Rent faktisk tror jeg ikke det vil skade ham, tværtimod vil det gøre ham stærkere."

Jenson Button har vel, som Johnny Herbert siger, overrasket alle positivt i år. Om Benetton er det rette sted at udvikle ham, kan måske diskuteres, men det vil på mange områder være godt for ham, at komme væk fra Frank Williams lidt underlige personalepolitik. Om Briatore er bedre, kan diskuteres, men han er i hvert fald anderledes.

PDL  


Hop til top
Panik i pitten

Der var panik i pitten under kvalifikationen. David Coulthards racer kunne, hvis uheldet virkelig havde været ude, været gået i brand.

"Vi havde et forfærdeligt uheld lige før det sidste forsøg, hvor benzinslangen hoppede af raceren," forklarer skotten. Det gik galt - men heldigvis kun i mindre omfang. "Jeg havde selvfølgelig slået mit visir op. Vi blev sprøjtet til med benzin, og der var en lille ild og lidt panik. Jeg fik benzin i mit venstre øje, hvorfor jeg brugte øjendråber," siger han.

Han peger på den fare der var for mekanikerne - det kunne have været gået alvorligt galt. "Det fremhæver den fare som der er for mekanikerne, fordi de alle går i shorts og T-shirts, mens jeg er totalt beskyttet - lige med undtagelse af mit ansigt i dette tilfælde. Hvis de ikke havde reageret hurtigere, kunne det have været et meget uhyggeligt uheld," siger skotten rystet. Coulthard starter som nummer 3.

BB  


Hop til top
Sauber vil have Räikkönen

Sauber testede et nyt talent som kan være på vej til Formel 1 - finnen Kimi Räikkönen. Han er klar til at tage over efter to gange Mika - og Sauber meget interesseret i at bruge Räikkönen.

"Vi har haft to tests med Kimi på Mugello, som var meget gode," siger Peter Sauber der blev overvist over Formel Renault-mesterens kvaliteter. "Han overraskede os meget og overvejer at arbejde sammen," siger Peter Sauber. Om det bliver til en plads som Formel 1-kører vides endnu ikke - og det vil også kræve mange testkilometer for at han kan få licens til Formel 1. Men om ikke andet så er han måske et emne som test- og reservekører, og så på sigt komme ind i Formel 1.

BB  


Hop til top
Diniz og Prost nærmer sig

Pedro Diniz kører fra næste sæson sandsynligvis for Prost-Ferrari, men intet er endnu faldet på plads. De to parter taler sammen, og er ganske langsomt ved at nærme sig hinanden.

"Jeg har haft meget tæt kontakt med Prost om næste år," siger brasilianeren. "Det skulle blive bedre end det var i år, da de har Ferrari-kontrakten. Jeg ved ikke hvornår det falder på plads, da der er mange vigtige beslutninger der skal tages," forklarer Diniz. I øvrigt kommer Diniz fra et team der i forvejen har Ferrari-motorer, så det er tvivlsomt om det bringer Diniz længere frem end hvor han i forvejen ligger.

En af de ting der ikke skal falde på plads er ikke at farmand Diniz køber sig ind i teamet. "Jeg kender intet til at min far vil købe teamet," forklarer sønnike sig.

BB  


Hop til top
Wurz testkører hos McLaren

Den officielle udnævnelse af Alexander Wurz som testkører for McLaren kom her i løbsweekenen - selvom det allerede var kendt for lang tid siden at østrigeren ville få sædet hos McLaren.

Begge parter glæder sig meget til samarbejdet. "Jeg er meget forventningsfuld omkring udfordringen. At blive en del af McLaren, er et godt træk for karrieren. Jeg vil være i stand til at lære og udvikle mig som kører," siger Wurz der har haft et par dårlige sæsoner siden sin debut.

McLaren hilser også den 26-årige østriger velkommen - som en vigtig del af teamet der står for testarbejdet. "Vi er glade for at fortsætte denne proces ved at hyre Wurz og vi er glade for at vi endelig kan præsentere vores kørere til 2001," forklarer Martin Whitmarsh, der er leder af McLaren International.

Wurz er sat til at skulle teste for sin nye arbejdsgiver i december, hvor han overtager Olivier Panis' plads - franskmanden fik bragt sig i en position så han kunne vende tilbage til Formel 1 - og han kører næste år for BAR.

BB  


Hop til top
Sepang - Kvalifikation

Michael Schumacher er på pole, efter en times kvalifikation i Malaysia. Han starter side om side med sin VM-rival gennem flere år, Mika Hakkinen. Men kvalifikationen havde ikke den samme nerve og intensitet som vi så på Suzuka for 14 dage siden. Ferrari ser ud til at være på vej til en ny sejr og dermed sikre sig konstruktørernes VM.

Det begyndte ellers med en dødssyg stillingskrig på over et kvarter uden en eneste racer på banen – Mika Hakkinen var den første til at åbne op for kvalifikationen, mens Michael Schumacher fra pitten kan se sin nærmeste rival sætte det første mærke – 1:38,648, hvilket er dårligere end tiden i morgenens træning. Coulthard er også kommet på banen, mens Michael Schumacher er i gang med gøre sig klar til sit første forsøg.

I den første sektor er skotten 0,132 sekund hurtigere, og i den følgende sektor udvider han det med yderligere end tiendedel, og sætter ny bedste tid: 1:38,095. Imens kører Alexander Wurz igen med frem – så det var ikke kun et lucky punch her til morgen. Østrigeren sætter tiden 1:38,847 – men der er langt op til Coulthard. Villeneuve kører under Wurz' tid, og så er der ellers lagt op til en hård kamp om 4. pladsen i konstruktørernes VM. Næste mand til at forsøge at tage den hurtigste tid er Barrichello – og han sætter tiden 1:38,430 og støder Hakkinen ned på 3. pladsen.

Endnu har vi ikke set Michael Schumacher på banen – han venter stadig. Der er også stærk trafik på banen. Han er bedre end Coulthard i de to første sektorer og det omsætter han i tiden 1:37,840 – ny poletid og rekord i Malaysia!

Stillingen efter en halv times kørsel:

1. Michael Schumacher – 1:37,840
2. David Coulthard – 1:38,095
3. Rubens Barrichello – 1:38,430
4. Mika Hakkinen – 1:38,648
5. Jacques Villeneuve – 1:38,816
6. Alexander Wurz – 1:38,847

Så er der ved at være linet op til andet forsøg: Mika Hakkinen er igen den første på banen til forsøget, forbedrer sin tid, men er stadig et godt stykke fra Schumacher. Mens Barrichello og Coulthard droppede deres andet forsøg, så pressede Wurz sig igen forbi Villeneuve. Ny mand i duellen om at være best of the rest – Ralf Schumacher. Han kører sig op på 5. pladsen og nu bliver der kæmpet hårdt om pladserne.

Michael Schumacher afbryder også sit andet forsøg efter at have misset en nedbremsning. Med et kvarter igen har kørerne nok omgange tilbage til at levere en intens finale – om det så kan omsættes til bedre tider må vi vente og se.

Stillingen efter tre kvarter:

1. Michael Schumacher – 1:37,840
2. David Coulthard – 1:38,095
3. Mika Hakkinen – 1:38,285
4. Rubens Barrichello – 1:38,430
5. Ralf Schumacher – 1:38,739
6. Alexander Wurz – 1:38,753

Tredje forsøg til Barrichello rykker ikke noget ved stillingen. Også de to McLaren-racere kommer ikke ned under deres tider – og Mika Hakkinen demonstrerer en flot redning af en alt for sen nedbremsning. Der blev gjort klar til det sidste forsøg, men det lå i luften at der nok ikke kom de store forbedringer. Og så alligevel: Michael Schumacher vinder 3/10 i den midterste del af banen og ser ud til at være på vej til en uhyggelig god tid – og det bliver det også til: 1:37,397. Rubens Barrichello følger op på det – og kører sig op på 2. pladsen. Nu skal der dykkes rigtig langt ned hos McLaren for at vende det billede…


Schumacher blæste alle væk og sikrede sig pole med et stort forspring

Coulthard er den første til at prøve at forbedre sin tid – men kommer ikke rigtig tæt på Schumachers bedste tid. Men han slår Rubens Barrichello tilbage – og Mika Hakkinen slår til i sidste sekund og slår Coulthard en plads tilbage. De fire første ligger inden for et halvt sekund – men der var Michael Schumach

BB  


Hop til top
Button ved ikke hvad der venter

Jenson Button forlader efter dette grand prix BMW-Williams i mindst 2 sæsoner. Han skifter til Benetton hvortil han er lejet ud. Men hvad der venter, ved han endnu ikke.

Benetton har haft en meget svingende sæson i år, og selvom de ligger nummer 4 i konstruktørernes VM, så har det været et dårligt år for teamet. "Det er svært at vide hvad jeg kan forvente. Jeg kører ikke raceren indtil slutningen af året," forklarer Button. Det er med andre ord et skridt tilbage i forhold til nu - og det kan blive svært, da teamet er ved at blive genopbygget som et Renault fabriksteam.

Men Button har stor tiltro til teamet. "Ud fra det jeg har set, så kan teamet klare sig godt, især nu da Flavio er tilbage. Med det nye samarbejde med Renault, kan jeg ikke se hvorfor vi ikke skulle få en god racer," forklarer han. Button holder fokus på at vende tilbage til BMW-Williams efter de to sæsoner, men han må koncentrere sig om de kommende to sæsoner. "Jeg er med Benetton i to år, så lad os håbe vi kan få nogle gode resultater," siger en forventningsfuld brite der har haft en succesfuld debutsæson.

BB  


Hop til top
Sepang - 4. fri træning

Det store spørgsmål til den sidste træning var: kan Wurz holde spidsen? Eller vil de stærkere McLaren og Ferrari-racere blot storme forbi? De sidste 45 minutters træning indikerer at det bliver meget tæt i toppen.

Barrichello var en af de første til at udfordre østrigerens tid, men han fik ikke den store succes. I det hele taget var det noget skuffende at se at Barrichello næsten er et sekund langsommere end de bedste. Efter et kvarters tid bliver Wurz dog støt fra pinden. Michael Schumacher sætter den foreløbig bedste tid: 1:38,203, hvilket også bliver den nykårede verdensmesters bedste tid forud for kvalifikationen.

Imens kører David Coulthard af banen i et forsøg på at presse mere ud af raceren – han er heldig nok til at holde sig i gang og ender ikke i gruset resten af tiden. Imens er Frentzen blevet klar til at køre sine første omgangen. Jordan har måttet skifte motor, da den gik i den 3. fri træning. Tyskeren blev sat meget tilbage, og hans forhåbninger om at slutte sæsonen af med et godt løb, har vist fået indtil flere skud for boven. Button, der også havde problemer i dagens første træning, var også tilbage. Han satte 8. bedste tid og var 2/10 bedre end Ralf Schumacher… Han er altså hurtig den knægt!

Inden for de sidste ti minutter blev der lige fyret et par hurtige omgange af, og det bliver Coulthard der tager den bedste tid - 1:38,109 noteres han for. Det bliver den hurtigste tid indtil videre på Sepang. Tiderne er markant under poletiden fra 1999, som lød på 1:39,688 – sat af Michael Schumacher. Både Schumacher og Hakkinen forsøger til sidst at gøre det bedre, men det mislykkes. Den sidste træning er forbi – og Coulthard fører an foran Michael Schumacher og overraskelsen Wurz, der ikke forbedrede sin tid i den sidste træning. Hakkinen tabte lidt terræn, mens Barrichello skuffende er nummer 5 – over 8/10 efter Coulthard. Lidt overraskende er det Herbert der ligger som den sidste i top-6, så måske kan Johnny få det point han stadig ikke har fået i år… Tiderne fra den 4. fri træning kan ses her.

BB  


Hop til top
Sepang - 3. fri træning

Ganske overraskende var det ikke Ferrari eller McLaren der var hurtigst i den første træning – og dog lidt alligevel: Alexander Wurz overraskede alt og alle ved at sætte den hurtigste tid… Wurz bliver fra næste år testkører for McLaren.

På banen var det overskyet og 26 grader – men stadig meget fugtigt. Træningen var dog ikke den helt store oplevelse for mange. Flere kørere fik tekniske problemer: Frentzen allerede på den første omgang – han noteres ikke for en tid i den 3. træning, Jenson Button måtte også stoppe, og det sammen må siges om Fisichella. Så var der også de kørere der var af banen. Men træningen var meget overraskende domineret af østrigeren Wurz.

Han satte nemlig meget tidligt en hurtig tid som især var grundlagt på succes i den sidste sektor hvor han vandt meget tid. Hos McLaren blev der også presset meget hårdt på for at få racerne klar til kvalifikationen, og de kom rigtig tæt på Wurz' tid: de var mindre end 1/10 efter… Og Michael Schumacher var også godt med – han kunne også følge tiderne. Eddie Irvine kørte sig meget fornemt frem på 5. pladsen, og måske er der noget i vente fra Jaguars side her kort før lukketid.

Så det må siges at der er meget stor spænding om udfaldet – og det bliver meget interessant at se om Wurz kan holde skansen og være med blandt de store. Se resultaterne af den 3. fri træning.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk