Der har i de seneste år været en del kendelser og som tendensen ser ud i øjeblikket kunne man nemt få det indtryk af, at det ikke handler om rigtig eller forkert, men derimod om at holde spændingen i VM-sammenhæng. Da Schumacher blev diskvalificeret i 1994 efter det Belgiske Grand Prix var det fordi hans bundplanke var én millimeter for tynd i den ene ende - problemet dengang var at Michael Schumacher dengang førte VM overlegent. Med diskvalifikationen kom spændingen tilbage og dengang var én millimeter for meget nu er fem millimeter acceptabelt.
Hvis man hos FIA har besluttet at have det ståsted, så har de ikke fundet det endnu. Men de har opretholdt spændingen forud for det Japanske Grand Prix, men det vil senere vise sig om prisen har været for høj.
Han var utrolig fascineret over landene, og især hvordan landene fungere til dagligt! Han beskrev det således: "Hvis man kan kæmpe dig vej igennem disse oceaner af koste og cyklerne i gaderne i disse byer, vil det at køre en F1 bane igennem være utroligt nemt!"
Zonta besøger Ho Chi Minh i Vietnam
Ricardo Zonta fik en helt fantastisk velkomst på sine besøg rundt i Indokina. Første dag blev han mødt af 50 vietnamesiske journalister, hvor der blev holdt en "spørgsmål-svar" pressekonference. Dagen efter besøgte han de tidligere franske kolonier, hvor han fik et indtryk af hvordan en almindelig vietnameser lever.
Den sidste dag var han på visit i Cambodia. Han blev transporteret på en kongelig elefant til kongen af Cambodias slot, hvor der blev holdt en æresmiddag for Zonta.
Foran det royale palads i Phnom Penh i Cambodia
Zonta er stolt over at have besøgt landene, og håber at han har kunnet kaste lidt Formel 1 glamour over landene. Hvilket han sikkert har, samtidig med at han har fået en utrolig oplevelse.
Efter høringen var Ferraris topadvokat meget fåmælt. "Vi havde en meget formel og dybdegående høring," sagde den schweiziske advokat Henri Peter efter høringen. Peter fortalte også at Irvine var mødt op for eventuelt at besvare de spørgsmål som der måtte være opstået hos FIA.
Derudover var Jean Todt naturligvis mødt op, og han blev bistået af Ross Brawn og Rory Byrne. Desuden var Nigel Stepney, der er chefmekaniker hos Ferrari også mødt op for at vidne i sagen. De fem dommeres identitet er allerede blevet offentliggjort - panelet består af en hollænder, belgier, østriger, græker og en portugiser.
Til de mange danske Formel 1-fans kan afgørelsen ses live på RTL der sender direkte fra klokken 10.55. Vi venter med spænding på afgørelsen!
Derudover er der andre tendenser - opkøb! Stewart er det første eksempel på et opkøb hvor teamet er blevet købt rub og stub, og der kan komme flere! Arrows og Minardi er udset som mulige købsemner for Toyota der forventes at stille til start i sæsonen år 2002. Andre rygter har peget på at Benetton enten bliver opkøbt af Renault eller også bliver der tale om et tæt samarbejde mellem de to parter. Og så er der Honda, der kommer ind i Formel 1 med total fokus og øget budget. De står imidlertid med et mindre problem - hvilket af de to team skal de satse på?
Da det blev kendt at Honda ikke turde satse på at lave deres eget fabriksteam indgik man en aftale med BAR - det nye lovende team. Men BAR har været en total fiasko, blandt andet med meget ringe materiel og mange udgåede racere, primært fordi raceren er alt for uholdbar. Men samarbejdet med Jordan fortsætter også, men det er stadig uvist under hvilke kriterier det fortsætter. Honda har ellers i første omgang til hensigt at samarbejde tæt med BAR, men det er Jordan der er resultater i. Derfor kan det for Honda vise sig at være svært at satse på begge team. Blandt andet har denne sæson vist at BAR ikke har den bedste racer - og det er ikke kun Supertec-motorens skyld. Man kan blot se på Ralf Schumachers resultater - på trods af hans svage Supertec-motor har tyskeren leveret flotte præstationer!
Men hvem ved? Måske følger Honda den generelle trend og køber BAR-teamet efter et års tid...
"Hvad der skete i Malaysia var en af de ting der sker i sporten," sagde Mosley. "Ingen ved hvilken fordel det gjorde - det ved kun Ferrari. Jeg ville bestemt hellere have set mesterskabet afgjort på Suzuka - men hvis bilen ikke overholder reglerne og appelretten står ved deres beslutning, har jeg det fint med det - det vigtige er at vi følger de helt klare regler der er åbenlyse for alle. Det at Eddie Irvine er med i mesterskabskampen bør ikke gøre nogen forskel i spørgsmålet om appellen - det bør udelukkende tage sig af kendsgerningerne og, om end trist, ikke med følelserne."
Bernie Ecclestone, der er erklæret Ferrari-fan og altid tænker i kroner og ører, har i flere år ment at reglerne i formel 1 er for usmidige, siger han selv og begrunder: "Det er dårligt for sporten. Publikum vil se en storslået finale på et storslået mesterskab." Ecclestone har sin egen teori om hvordan Ferraris bil bevægede sig uden for reglementet: " Det er en skam hvis verdensmesterskabet bliver afgjort en underordnet der har gjort en fejl på fabrikken."
Blandt dem der skal afhøres i dag er fra Ferrari: Eddie Irvine, Jean Todt og Ross Brawn. Derudover to der vinder på Ferraris diskvalifikation: Paul Stewart og en repræsentant fra McLaren. Resten er tekniske eksperter fra FIAs egne rækker. Den endelige afgørelse bliver offentliggjort klokken 10 dansk tid i morgen, lørdag.
De to havde egentlig fået nej af arrangørerne, der mente at kun kørere der deltog i serien i år, havde lov til at være med. Dette blev senere ændret, da CARTs stærke mand, Andrew Craig, besluttede at uddele fire wild-card til folk uden for CART og både Villeneuve og Zanardi havde fået tilladelse af deres teamchefer. Men nu er løbet blevet aflyst, eftersom arrangørerne ikke var i stand til at overholde de økonomiske forpligtelser de havde til CART-serien. Syndt for de to kørere, der nok begge har drømt sig langt væk og helst til CART, efter en skuffende og pointløs sæson i formel 1.