Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.10.1999
 Retfærdigheden sejrede
 
23.10.1999
 Ferrari vandt appelsag
 

Hop til top24.10.1999

Retfærdigheden sejrede

Efter lørdagens overraskende afgørelse på Ferraris appelsag, bør alle i formel 1 glæde sig over at spændningen er bevaret og at retfærdigheden sejrede.
Lige så vel, som det i ugens løb har været rimeligt at argumentere for at Ferrari måtte dømmes, hvis holdet havde brudt reglerner, lige så selvfølgeligt var det, at holdet ikke skulle dømmes, hvis det intet forkert havde begået. Det lykkedes i fredags Ferrari at demonstrere, at deres sidevinge holdt sig indenfor den lovlige margin på 5mm, som reglementet tillader. McLarens repræsentanter, som var til stede ved appelrette, havde selv lejlighed til at foretage en opmåling og medgav at overtrædelsen kun var 5mm, hvilket artikel 3.12.6 i det tekniske reglement tillader. På baggrund heraf må det derfor konkluderes at Ferrari stod uretmæssigt anklaget og følgeligt måtte frifindes totalt.
Sagen i sin helhed rejser en række spørgsmål. Hvordan kunne FIAs kontrollører måle forkert og derved forvandle en spændende VM-afgørelse til en farce? Sandheden får vi nok aldrig frem, men en ting er givetvis sikkert: Jo Bauer som var ansvarlig for opmålingen i Malaysia må se sig om efter et andet job. En anden konsekvens bliver også, at FIA skærper reglerne omkring opmåling af bilerne og forsyner sine kontrollører med mere nøjagtige måleinstrumenter.
Imens må alle formel 1 entusiaster glæde sig over at det sidste VM i dette århundrede trods alt får en sportslig afgørelse og ikke blev afgjort ved en domstol i Paris. Alle der i den forløbne uge har tordnet frem med kravet om at Ferrari skulle dømmes uden nåde, må også glæde sig over at retfærdigheden i den sidste ende sejrede. Skulle der alligevel være de, der ikke glæder sig afgørelsen, bør de spørge sig selv om de ønskede en retfærdig dom eller om de blot ønskede Ferrari dømt for enhver pris?
TK  


 

Hop til top23.10.1999

Ferrari vandt appelsag

Præsidenten for det internationale motorsportsforbund FIA, Max Mosly offentliggjorde i dag kl. 11.00 dommen vedr. Ferraris appelsag som blev behandlet i går fredag i Paris. Udfaldet blev en sejr for Ferrari da både Eddie Irvine, Michael Schumacher og Ferrari teamet fik deres point fra det Malaysiske Grand Prix tilbage, og det på trods af at FIA erkendte at de to Ferrari’er ikke levede op til FIA’s eget regelsæt.
Der tales derfor nu heftigt, om gummi paragrafer og Max Mosly blev tydelig irriteret da en journalist spurgte ham om denne kendelse ikke udhulede FIA-paragraffer og hvor man skulle forvente at grænsen går i fremtiden.

Der har i de seneste år været en del kendelser og som tendensen ser ud i øjeblikket kunne man nemt få det indtryk af, at det ikke handler om rigtig eller forkert, men derimod om at holde spændingen i VM-sammenhæng. Da Schumacher blev diskvalificeret i 1994 efter det Belgiske Grand Prix var det fordi hans bundplanke var én millimeter for tynd i den ene ende - problemet dengang var at Michael Schumacher dengang førte VM overlegent. Med diskvalifikationen kom spændingen tilbage og dengang var én millimeter for meget nu er fem millimeter acceptabelt.

Hvis man hos FIA har besluttet at have det ståsted, så har de ikke fundet det endnu. Men de har opretholdt spændingen forud for det Japanske Grand Prix, men det vil senere vise sig om prisen har været for høj.

CS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk