Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.10.2004
 Farvel med maner
 FIA overruler TWG
 Nyt dækmærke i Formel 1?
 
23.10.2004
 Fisichella roser Sauber
 Alain Prost på vej tilbage?
 

Hop til top24.10.2004

Farvel med maner

Om det var en undskyldning for den elendige sæson, eller bare ren og skær tilfældigt skal være usagt, men Det Brasilianske Grand Prix 2004 blev et spændende og variereret løb, der efterlader et håb for fremtiden. Juan Pablo Montoya vandt løbet, det sidste løb for Williams, foran sin kommende holdkammerat, Kimi Raikkonen.

Det skulle ellers have været Rubens Barrichellos store dag. Efter en lang sæson som loyal væbner for Michael Schumacher skulle han have sin belønning, nemlig en sejr på hjemmebane. Og brasilianeren havde taget første stik i tidskørslen og skulle starte fra pole. Men samtidig skulle Schumacher starte helt nede som nummer 18. Selvfølgelig ikke fordi han var så langsom, men fordi han havde skiftet motor efter sit uheld tidligere på weekenden. Men det var måske første tegn på at tingene ikke ville gå helt som de plejede.

Da starten gik kom hjemmebanehelten godt nok bedst fra start, men der gik ikke mange hundrede meter inden Kimi Raikkonen pressede sin McLaren forbi. Montoya fik en dårlig start og røg ned bag Felipe Massa, og lignede på det tidspunkt slet ikke en vinder.

De fleste kørere var startet på dæk til vådt føre - de såkaldte intermediates. Som løbet skred frem og banen tørrede måtte de fleste en tur i pit. Undtagelsen var Renault der havde sendt Alonso og Villeneuve ud på tørvejrsdæk. Det betød at Alonso i flere omgange lå i front af løbet. Men Renault raceren kunne i længden ikke holde dampen op i forhold Kimi Raikkonen og Juan Pablo Montoya. De to kom i front af løbet og til sidst var det i pitten det blev afgjort, da Montoya kom ud af pitten i front af løbet.

Tidligere i løbet havde de to også lavet drama i pitten da de kørte ved siden af hinanden på vej gennem pitten og hen mod udkørslen. Raikkonen vandt den duel og kom først ud af pitten. Og her knækkede filmen en anelse. To biler burde ikke køre ved siden af hinanden gennem pitten, og hvis de gør, bør det få konsekvenser. Netop den episode burde efterforskes og en passende straf tildeles. Umiddelbart så det ud til at Raikkonen blev sluppet fri på et tidspunkt hvor han skulle have holdt tilbage. Senere i løbet var der også problemer da en Jordan blev sluppet fri og var ved at køre sammen med en anden racer, der måtte foretage en undvige manøvre. Den slags skal stoppes!

For Jaguar var løbet det sidste i en kort og ikke særlig imponerende tid i Formel 1. Og egentlig blev deres indsats summeret meget godt op, da Mark Webber forsøgte at overhale holdkammeraten Christian Klien. Den unge østriger var dog ikke i humør til at lukke Webber forbi, eller også ville han lige vise potentielle arbejdsgivere at han er værd at satse på. Hvis det sidste var tilfældet lykkedes det ikke særlig godt. De to biler kolliderede og Webber blev sendt ud af løbet.

For BAR var det heller ikke nogen god dag. Jenson Button røg ud tidligt i løbet, mens Sato holdt hele vejen hjem. Mod slutningen lå han og pressede Fernando Alonso i en kamp om 4. pladsen. Men det forventede angreb kom aldrig - i stedet blev han sat en plads tilbage af Ralf Schumacher, der ellers var ved at blive presset af sin storebror. At lægge Sato mellem sig selv og Ferrari raceren var et smart træk, og det virkede som om Michael Schumacher mistede lidt af interessen for den duel.

Efter en lang sæson, hvor han i store dele ikke har begået nogen fejl, har Michael Schumacher på det sidste vist at også han kan fejle. I dag lykkedes det ham at spinde rundt, men han kom igang igen og kørte et fornuftigt løb og fik en syvende plads. At Michael Schumacher laver fejl er egentlig hverken væsentlig eller overraskende. Men de fejl han har begået på det sidste har været halvtåbelige. Det tyder ikke på at han er ved at falde af på den, blot at han ikke har givet sig selv 100 procent siden VM titlen kom i hus (Japans Grand Prix som en stor undtagelse) - og hvem kan egentlig bebrejde ham det?

Formel 1 feltet fik i Brasilien lavet en flot afsked med en af de mest triste og e

MMT  


Hop til top
FIA overruler TWG

FIA har offentliggjort reglementsændringerne gældende fra 2005. Det betyder ændringer både næste og i 2006.

Den tekniske arbejdsgruppe har haft til opgave at finde ændringer som skal nedbringe farten i Formel 1. Det er ikke lykkedes at nå til enighed. Og da der ikke var total enighed, gik FIA simpelthen ind og besluttede hvad TWG ikke selv kunne finde ud af at beslutte. Det betyder reglementsændringer med virkning fra 1. marts 2005 med yderligere ændringer med virkning fra 2006.

Kort beskrevet består ændringerne for 2005 som følgende:
Frontvingen hæves,
bagvingen flyttes fremad
højden på diffuseren gøres mindre
kun ét sæt til dæk til både kvalifikation og løbÉn motor til 2(to) løbsweekender.

Fra og med 1. januar 2006 sker der yderligere ændringer primært på motorsiden:
I stedet for de nuværende 3,0 L V10 reduceres dette til 2,4 L V8 motorer.
Man vil dog stadig få mulighed for at anvende nuværende motorer, men med omdrejningsbegrænser. Dette for at gøre det muligt for de små teams ikke at skulle ofre store beløb på at købe/leje de nye motorer. Det skaber også en ekstra indtægt til de fabrikanter der kan og vil levere de gamle motorer.

BMW, Honda og Mercedes har været meget imod at skulle ændre på motorstørrelsen. Nu har FIA grebet ind og truffet beslutningen for dem. Alt sammen med henblik på at sænke farten, især ved sving. Det skulle ifølge FIA også betyde at da aerodynamikken får en teoretisk mindre effekt, at der kommer flere overhalinger.

PDL  


Hop til top
Nyt dækmærke i Formel 1?

Et koreansk dækmærke i Formel 1? Det er der ikke mange der har tænkt, men det er ikke umuligt. Kumho Tire Co. planlægger et indtog i Formel 1.

Nu vil koreanerne blande sig i Formel 1. En næsten utænkelig tanke for få år siden, og vel nok også i dag. Ikke desto mindre er Kumho Tire Co. i gang med at undersøge hvor vidt det kan lade sig gøre.

Kumho har holdt sit indtog i Europa og andre markeder, og tilsyneladende med så stor succes, at man nu har kastet øjnene på Formel 1. Firmaet har meddelt at man i første omgang er villig til at bruge op til $ 25 millioner på at undersøge muligheden for en evt. entré i Formel 1. Allerede nu er man så langt at de første dæk er planlagt til test i 2005, og går alt vel skal man hyre et team til at teste dækkene for alvor i 2006 og 2007.

Kumho er ikke ubekendt med motorsport. Mærket har deltaget i flere GT serier verden over, og har også indtil fornyelig, leveret dæk til flere Formel 3 teams. Om Kumho så får held til at først og fremmest at udvikle et dæk der kan bruges, og ikke mindst kan få lov til at deltage i Formel 1 af reglementsmæssige årsager, ja det må tiden, Kumho og FIA afgøre.

PDL  


 

Hop til top23.10.2004

Fisichella roser Sauber

Når Fisichella søndag kører årets sidste GP i Brasilien, er det samtidigt et farvel til Sauber teamet. Næste år kører Fisichella som bekendt for Renault.

Søndag siger Fisichella farvel til Sauber teamet. Et team som han har været utrolig glad for at køre for og at være hos.

Fisichella:
"Jeg er faktisk ked af at skal forlade Sauber, men sådan er livet, sådan er Formel 1. Når man tager i betragtning af at det er et privat team, så udfører de et fantastisk stykke arbejde. Gode udviklinger i den nye vindtunnel, og så har teamet den måske bedste atmosfære som jeg nogensinde har været i."

Næste sæson hedder arbejdsgiveren Renault. Flavio Briatore var forholdsvis hurtigt ude for at hente Fisichella til Renault, for øvrigt i tæt kamp med Williams, som skulle se sig om efter en afløser for Montoya, der atypisk meget tidligt lavede kontrakt med McLaren.

PDL  


Hop til top
Alain Prost på vej tilbage?

Alain Prost på vej tilbage. Det er hvad flere udenlandske bureauer fortæller i disse dage. Angiveligt er det lederstillinger hos Renault og Toyota der lokker.

Efter forlydender - bl.a. Autosport - er Alain Prost muligvis på vej tilbage til Formel 1, efter sit mislykkede forsøg på at få Prost Grand Prix til at løbe rundt. Det er mulige ledige topstillinger hos Renault og måske også Toyota, som den lille krølhårede franskmand angiveligt skulle være interesseret i.

Sagen er nemlig den at Briatore forlader Renault efter næste sæson, hvis der da ikke sker nogle forandringer ledelsesmæssigt hos Renault. En ny ledelse hos Renault har luftet ændringer. Ændringer som ikke passer Briatore ret godt, og derfor forlader teamet. Ligeledes antyder Autosport, at der måske kan findes plads til Prost hos Toyota også.

Så er spørgsmålet om hvem der vil hyre Alain Prost. Prost har godt nok været verdensmester 4 gange, men formåede ikke at holde liv i sit projekt, Prost Grand Prix. Det taler i første omgang ikke til fordel for Prost.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk