Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.10.2009
 Brasiliens GP - de hurtigste omgangstider
 
23.10.2009
 McLaren går efter 3. pladsen
 FOTA byder Jean Todt velkommen
 Lotus med mange ambitioner
 Brasiliens GP - pitstop oversigt
 

Hop til top24.10.2009

Brasiliens GP - de hurtigste omgangstider

Red Bull køreren Mark Webber ikke bare vandt Brasiliens Grand Prix 2009, undervejs mod sejren satte han også løbets hurtigste omgangstid, Webber's tid for en omgang på Interlagos banen lød på 1:13,733. Det var henholdsvis 0,157 og 0,217 sekund hurtigere end teamkollega Sebastian Vettel på 2. pladsen og lokalhelten Rubens Barrichello fra Brawn GP teamet på 3. pladsen.

Pl. Kører Team Tid Omg.
1 Mark Webber Red Bull-Renault 1:13,733 25
2 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:13,890 59
3 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:13,950 20
4 Robert Kubica BMW Sauber 1:14,155 38
5 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:14,303 68
6 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:14,345 59
7 Jenson Button Brawn-Mercedes 1:14,353 46
8 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:14,370 16
9 Kimi Raikkonen Ferrari 1:14,558 47
10 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:14,563 58
11 Kamui Kobayashi Toyota 1:14,676 71
12 Romain Grosjean Renault 1:14,789 54
13 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:14,861 59
14 Giancarlo Fisichella Ferrari 1:14,931 55
15 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:14,988 19
16 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:14,990 43
17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:15,073 21

AN  


 

Hop til top23.10.2009

McLaren går efter 3. pladsen

Efter en mildest talt miserabel start på sæsonen er McLaren kommet godt med i den sidste halvdel af sæsonen. Teamet håber at slutte på toppen - og holde sig på 3. pladsen.

På Interlagos lykkedes det for teamet at overhale Ferrari i konstruktørernes mesterskab. Og det er målet at den nuværende 3. plads bevares. "Da det kun er med en forskel på ét point, kommer vi til Abu Dhabi weekenden total fokuseret på at få det maksimale antal point med hjem for at sikre 3. pladsen," siger teamchef Martin Whitmarsh.

Teamchefen ser frem til sæsonfinalen på en bane som sætter nye standarder for Formel 1. "Weekendens race bliver en milepæl for Formel 1 og åbner nye muligheder for sporten i Mellemøsten og i resten af verden," siger Whitmarsh.

Lewis Hamilton satser også meget hårdt på at tage en sidste sejr. "Vi har haft en fantatisk anden halvdel af sæsonen og det vil være perfekt at slutte året med en sejr. Det vil sende os ind i vinterpausen med motivation og forventning til 2010 sæsonen," siger Hamilton der selv tror at teamet får et stærkt løb på den nye bane. "Der er mange langsomme svnig som leder ind på strækninger hvor KERS vil have en fordel," siger han.

KERS bliver efter alt at dømme anvendt for sidste gang - fra 2010 er det ikke længere tilladt at bruge KERS.

BB  


Hop til top
FOTA byder Jean Todt velkommen

Efter at det fredag eftermiddag blev klart at den nye FIA præsident hedder Jean Todt, har FOTA meldt ud at de byder franskmanden velkommen - og håber at parterne fremover får et godt samarbejde.

FOTAs formand, som er Jean Todts tidligere overordnede chef, Luca di Montezemolo ønsker ham tillykke. "Jeg er sikker på at forbundet vil blive forynget og vil genfinde et åbent klima til dialog og konstruktivt samarbejde med teams'ene og FOTA, og dermed sikre stabilitet i reglementet og miljøet," siger han med tydelig henvisning til den voldsomme magtkamp mellem FIA og FOTA henover sommeren.

John Howett der er næstformand og teamchefen hos Toyota håber også på et godt samarbejde. "FOTA ser frem til at støtte ham i at udbrede sporten så den appellere til fans og sponsorer mens Formel 1s arv bliver respekteret - hvilket han selv har været med til at bidrage til," er ordene fra Howett.

BB  


Hop til top
Lotus med mange ambitioner

Lotus og Formel 1. De to ting har været og bliver igen tæt forbundet. Meget tyder dog på at de nye ejere af Lotus vil række længere ud end kun Formel 1. Ambitionerne peger i retning af både Le Mans, GT racing og Indy Car Series. Store ambitioner i en kriseramt tid vil mange sikkert sige. Det hele kommer dog ikke på en dag.

De nye ejere af Lotus Group, Proton, har skiftet ud på lederposten. Den nye CEO, Dany Bahar, har planer og ambitioner om at udover deltagelsen i Formel 1, så vil man arbejde hen imod at komme til at deltage i Le Mans, GT racing og Indy Car Series.

Lidt af en mundfuld må man sige, men Dany Bahar har et eller andet at have sin ambitioner i. Han har tidligere været en af Dieter Mateschitz's højre hænder om så må sige. Dernæst har han været hos Ferrari inden han kom til den malaysiske bilproducent Proton.

Noget af det der dog mangler, men som der arbejdet på er, at udskille Lotus navnet til racebrug. Der er visse licensielle ting der skal løses inden man kan sprede aktiviteterne til at omfatte Le Mans, GT racing og Indy Car Series deltagelserne.

Dany Bahar siger at planerne om deltagelse i flere vidt forskellige løbsserier, har en overordnet strategi. Man vil så vidt muligt søge at overføre teknologi fra de enkelte serier til andre, og dermed opnå en så bred platform som muligt rent teknologisk. Et lignende koncept som VW group også anvender i form af en basis platform til gruppens mange mærker og modeller. Dany Bahar håber at med deltagelsen i flere forskellige raceserier at man derved kan spare omkostninger på det teknologiske område. Og måske en oplagt mulighed for at placere noget af teknologien også i Protons gadebiler på et eller andet niveau.

PDL  


Hop til top
Brasiliens GP - pitstop oversigt

Som bekendt er de enkelte Formel 1 teams strategier vidt forskellige når det angår deres pitstop under Grand Prix løbene, sådan var det også sidste weekend i Brasilien.
Lægger men dertil den noget kaotiske start på løbet, og den dertil hørende safety car periode, hvor flere teams nok justerede lidt på den planlagte strategi, kan man let miste overblikket.

Der blev under Brasiliens Grand Prix 2009 på Interlagos banen foretage ialt 33 registrerede pitstop, og de faldt forekom i nedenstående rækkefølge.

Kører Team # Omg. Tid i pit Total tid
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1 1 25.059 0:25.059
Kimi Raikkonen Ferrari 1 1 40.485 0:40.485
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1 1 50.009 0:50.009
Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1 2 23.806 0:23.806
Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 2 3 22.889 0:46.695
Nick Heidfeld BMW Sauber 1 20 24.883 0:24.883
Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1 21 25.463 0:25.463
Robert Kubica BMW Sauber 1 23 24.326 0:24.326
Nico Rosberg Williams-Toyota 1 24 25.968 0:25.968
Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1 24 26.433 0:26.433
Mark Webber Red Bull-Renault 1 26 25.614 0:25.614
Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1 26 25.364 0:25.364
Jenson Button Brawn-Mercedes 1 29 24.585 0:24.585
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 2 29 24.574 1:14.583
Kamui Kobayashi Toyota 1 30 24.680 0:24.680
Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1 30 24.897 0:24.897
Romain Grosjean Renault 1 34 24.824 0:24.824
Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1 37 26.731 0:26.731
Giancarlo Fisichella Ferrari 1 37 27.310 0:27.310
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 2 42 25.129 0:50.188
Kimi Raikkonen Ferrari 2 43 25.860 1:06.345
Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 3 44 25.402 1:12.097
Robert Kubica BMW Sauber 2 46 24.056 0:48.382
Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 2 50 23.513 0:48.976
Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 2 50 24.694 0:49.591
Mark Webber Red Bull-Renault 2 52 25.454 0:51.068
Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 2 54 25.655 0:52.088
Jenson Button Brawn-Mercedes 2 55 23.107 0:47.692
Romain Grosjean Renault 2 55 25.218 0:50.042
Sebastian Vettel Red Bull-Renault 2 56 22.974 0:49.705
Kamui Kobayashi Toyota 2 56 28.423 0:53.103
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 3 59 22.903 1:37.486
Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 3 63 25.547 1:14.523

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk