Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.10.2005
 Pastorelli afløser Kiesa
 
24.10.2005
 Sato til Midland F1?
 Det belgiske Grand Prix i fare?
 Fra GP2 til Formel 1
 

Hop til top25.10.2005

Pastorelli afløser Kiesa

Midland Group, der nu overtager Jordan Formel 1 teamet, oplyste i går at de har ansat Nicky Pastorelli som testkører for teamet til 2006 sæsonen.

Pladsen som testkører i Jordan teamet havde danske Nicolas Kieas største delen af denne sæson, og hvis ikke det kan lykkes for Kiesa at finde en fast plads i Formel 1 feltet næste sæson, så havde han nok set frem til at kunne beholde testkører pladsen i Jordan/Midland teamet.

Men nu er det altså fastslået at denne plads går til den 22 årige hollænder Nicky Pastorelli, der vandt Superfund Euro 3000 mesterskabet i 2004, og som i 2005 sæsonen var en del af 'Young Driver Development Program of Midland F1'.

AN  


 

Hop til top24.10.2005

Sato til Midland F1?

Takuma Sato er angiveligt meget tæt på en kontrakt med det nu tidligere Jordan team. Midland F1 har tilbudt Sato en kontrakt.

Kamikaze piloten Takuma Sato er angiveligt på vej til Midland F1, og det på trods af at hans kørsel har været under stærkere og stærkere kritik. Men Midland tror på ham og har tilbudt ham en kontrakt, og han skal nu selv afgøre om det er noget for ham. Sato har selv på det seneste lydt meget fortrøstningsfuld når talen er faldet på hans fremtid i Formel 1.

Men det er dog ikke sikkert at han siger ja til kontrakten. Der er nemlig især en forhindring - Honda. Honda har godt nok meddelt at han ikke kan forsætte i teamet og har ikke forlænget hans kontrakt, men Honda står stadig som Satos bagland økonomisk og rådgivningsmæssigt. Der har i en tid nu været talt meget om det elvte team. Dette team får sandsynligvis Honda motorer og har efter hvad rygterne fortæller, den tidligere Formel 1 kører, Aguri Suzuki, som teamchef. Honda vil sandsynligvis ikke lade Sato køre for et team som anvender konkurrenten Toyotas motorer.

Hos Midland er dog ingen i tvivl. Allerede i forbindelse med det brasilianske GP overrakte man T. Sato en kontrakt som han nu ser nærmere på. Problemet for Midland F1 er dog at man ikke ved hvor mange penge teamet egentligt har til rådighed. Derfor er det ikke utænkeligt at Sato eventuelt skal betale et beløb for at få et sæde hos teamet. Og vil Honda gå med til det - sandsynligvis ikke. Situationen for Sato kan meget vel blive det at han sætter sig mellem to stole. Medmindre han ved noget som ikke ret mange har kendskab til.

PDL  


Hop til top
Det belgiske Grand Prix i fare?

Det belgiske Grand Prix er igen i fare for at være ude af kalenderen. Denne gang er det dog ikke af politiske grunde som tidligere.

Spa-Francorchamps eller Spa, banen der huser blandt andet det belgiske Formel 1 Grand Prix, er måske på vej ud af Formel 1 kalenderen. Årsagen er simpelthen den, at promotoren DDGP som står for Didier Defourney Grand Prix, og som er den der har kontrakten for det belgiske Formel 1 GP, er meget tæt på konkurs. De seneste 2 år er der ikke solgt billetter nok til GP'et. Derudover skal DDGP betale en vis procentdel af billetindtægterne til de to lokale byråd i henholdsvis Stavelot og Malmedy som en slags baneleje. Desuden skal man betale et lån tilbage til regionen som Spa ligger i - Wallonnien - på ? 15 millioner for at man i det hele taget kunne afvikle dette års Grand Prix. Så der er nok af økonomiske problemer at tage fat på.

Der er travlhed i øjeblikket i Belgien. Delstatsregeringen i Wallonnien mødtes i fredags for at prøve at finde en mulighed for at der forsat kan afvikles et belgisk Grand Prix på Spa. Og foreløbig er der sat en deadline der hedder d. 8. november. Der arbejdes også med flere forslag til hvordan man trækker folk til banen. Ét forslag på at man lige som i Frankrig reducerer billetprisen, hvilket i Frankrig gav langt flere tilskuere. Ligeledes er der også foreslået gratis adgang om torsdagen i håb om at det får flere tilskuere til at købe billetter til resten af weekenden. En anden mulighed er at overtale myndigheder og interessenter i nabolandet Luxembourg. Luxembourg har tidligere lagt navn - og penge - til et Grand Prix der dog blev kørt på Nürburgring. Måske kan man overtale naboerne til igen at investere i et Grand Prix. Et luxembourgsk Grand Prix kørt i Belgien.

PDL  


Hop til top
Fra GP2 til Formel 1

Nej, det handler ikke om Nico Rosbergs eventuelle fremtidsudsigter. Snarere om et GP2 team, som har drømme om at avancere.

Racing Engineering er så småt begyndt at kikke nærmere på mulighederne for med tiden at avancere til første division - nærmere betegnet Formel 1. Den foreløbige målsætning er deltagelse i 2008. Om det lykkedes kan kun tiden vise.

Ifølge kilder tæt på teamet, så samtales der i øjeblikket med de to spanske storsponsorer Telefonica og Repsol om muligheden for at danne et spansk Formel 1 team. Sågar den spanske regering er involveret i disse samtaler. Racing Engineering som har base i Jerez tæt ved racerbanen af samme navn, afventer blandt andet en godkendelse af en regelændring der gør det muligt at benytte at benytte aflagte chassiser fra andre teams. En regelændring der er ved at blive behandlet i øjeblikket hos FIA, og som skal indføjes i en ny Concorde aftale. Bliver regelændringen godkendt, betyder det at mange omkostninger i forbindelse med en entre i Formel 1 bliver væsentligt billigere ligesom flere teams kan få lidt penge ind igen for deres brugte chassiser. Racing Engineering har i denne sæson deltaget i GP2 serien, hvor teamets kørere Neel Jani og Borja Garcia blev henholdsvis nr. 7 og nr. 14 i slutstillingen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk