1 AN Honda Motor Co., Ltd. har i dag offentliggjort deres organisations struktur for sæsonen 2000. Som det sikker er de fleste bekendt, så går Honda ikke ind i Formel 1 med et eget team i år 2000, men der imod som motor leverandør til BAR teamet. Dette "nye" teams officielle navn bliver: "British American Racing Honda".
Motoren som Honda vil levere til teamet næste sæsom er blevet navngivet "RA000E". Teamet påregner at starte testkørslerne allerede i december måned.
|
Her er den samlede organisation |
|
Team name |
British American Racing Honda |
|
Honda F1 R&D Project Leader |
Takafumi Hosaka Managing Director Honda R&D Co., Ltd. |
|
Honda F1 R&D Honda Racing Development, Ltd. |
President |
Shoichi Tanaka |
Tecnical Director |
Kazutoshi Nishinawa |
Location |
Bracknell, Berkshire England |
Aktiviteter |
Levere feedback til Hondas R&D ang. chassis udvikling samt står for motorvedligeholdelse. Det er også hovedsæde for en ny PR afdeling. |
|
British American Racing |
Team chef |
Craig Pollock |
Vise Team Chef |
Adrian Raynard |
Location |
Brackley, Northamtonshire England |
Kørere |
Jacques Villeneuve (Canada)<AN Mika Salo sidder ikke og vifter med det finske flag når Japans Grand Prix går i gang. Han holder nemlig ikke med sin landsmand og barndomskammerat, men der i mod med Eddie Irvine. "Eddie er den der har fortjent mesterskabstitlen. Han har fuldført alle grand prix'erne, på nært et. Eddie og Ferrari har gjort et solidt job igennem hele sæsonen, og det er helt retfæredigt at teamet ligger i front."
Salo forsætter som testkører for Ferrari i 2000, samtidig med at han kører for Sauber - der er udstyret med Ferraris aflagte motorer omdøbt til Petronas. Så det er ingen overraskelse i hans støtte til teamet der atter fik hans karriere i gang igen og været med til at give ham, hvad han selv kalder "sin bedste sæson i Formel 1". "Jeg vidste at bilen var lovlig, så jeg stolede hele tiden på at de ville få pointene tilbage. Vindafviserne bliver ændret for hvert grand prix og teamet vil ikke fortælle kørerne om ændringerne. På det punkt laver ingen fejl."
Salos gætter på at Top 3 på Suzuka kommer til at se sådan ud: Schumacher, Hakkinen, Irvine. Hvis det kommer til at gå som han spår, er han inviteret til at fejre de to mesterskaber samme med resten af Ferrari i Rom.
CBA I McLaren lejren virker det som om Ferrari kan gå på vandet efter fredagens afgørelse, og spørgsmålet er om Ferrari kan slippe afsted med hvad som helst. Man overvejer derfor muligheden for at få Schumacher diskvalificeret fordi han skulle have kørt på ulovlige dæk. Ferrari satte brugte soft compound dæk på Schumacher's bil da han var i pit, og de rillede dæk havde derfor ikke den sædvanlige "dårlige" periode indtil gummiet bliver slidt af. Derimod høstede Schumacher fordel af, at han til sidst faktisk kørte på slicks. Schumacher's bil burde alene af den grund ikke havde klaret kontrollen efter løbet, men med all virakken omkring vindafviserne, havde FIA teknikkerne åbenbart glemt eller overset det og McLaren ikke gjort dem opmærksomme på det. McLaren havde vel egentlig også regnet med at Ferrari ville blive diskvalificeret på vindafviserne alene. Formelt set er det for sent at protestere nu, men omstændighederne omkring den første afgørelse kan måske være en formildende omstændigheder der kan åbne op for at en klage accepteres. Hvis Schumacher herefter blev diskvalificeret, ville Hakkinen kun være to point efter Irvine, men hverken McLaren eller undertegnede tror meget på udsigten til at det skulle ske. HPR Ifølge The Times, er Bernie Ecclestone involveret i et forsøg på at overtage
Brands Hatch i England for omkring 100 millioner Pund. Ecclestone er
øjensynligt interesseret i at overtage banen, for at bruge den som
udgangspunkt for at overtage flere GP baner rundt omkring i verdenen, og han
har da for nyligt også købt Paul Ricard banen i Frankrig, og skulle
yderligere have forhørt sig om mulighederne for at købe dele/hele Barcelone
og Spa-Francorchamps.
Brands Hatch skal være vært for det Britiske GP fra 2002, men skal forinden
renoveres for op mod £ 20 millioner før banen lever op til F1 standarden,
så pengene fra salget af andelen i FOA (se "Ecclestone sælger ud") skal nok
få ben at gå på.
HPR Johnny Herbert kaster tvivl om Irvines titelkandidatur.
Herbert, som skal være Irvines holdkammerat hos Jaguar næste år, synes ikke at Eddie Irvine ville være en værdig verdensmester på grund af visse brister i Nord-Irerens karakter.
Hans udtalelser faldt efter FIAs appelret lørdag gav førstepladsen tilbage til Ferrari-køreren. Irvine blev i weekenden genindsat som vinder af det Malayiske Grand Prix, efter oprindelig at have været diskvalificeret på grund af en teknisk detalje.
Irvines brovtende stil har ikke skaffet ham mange venner blandt kørerne i år. Han holder tilsyneladende meget af at psyke sine konkurrenter, hvor især rivalen til VM-titlen, Mika Hakkinen har været i skudlinien i år.
"Der har altid været nogle kørere om hvem man har sagt de var gode verdensmestre - eller det modsatte," udtalte Herbert, "På nogle områder er Eddie måske en værdig mester, men på andre ikke. Med hans karakter.... nok ikke."
Men til trods for hans forbehold om hvorvidt Irvine vil være en vædig verdensmester, er Herbert overbevist om, at hans fremtidige holdkammerats muligheder for at sejre er gode: "Eddie kan klare det - han vandt i Malaysia, så der er ingen grund til at tro han ikke kan gentage det i Japan."
"Jeg var overrasket over, hvor godt han klarede sig i Malaysia, det var første gang han var foran Mika hele året, men det var det rigtige tidspunkt at vise sin kunnen, og hvis han kan gentage det i Japan, er det godt for ham. Hvis Eddie vinder sit første mesterskab i år, ville det være helt fint - så kan jeg tvære ham ud, når han kommer over til Jaguar !"
Herberts skælmske bemærkninger er en påmindelse om, at hans nuvundne selvtillid kunne vise sig at være en trussel for Irvine næste sæson. Han fulgte sin nylige sejr i det Europæiske Grand Prix flot op med en udfordrende kørsel i Malaysia, hvor han var tæt på at kunne blande sig i kampen om podiepladserne.
Det bliver ret interessant at følge, hvordan de meget forskellige personligheder hos Irvine og Herbert kan påvirke samarbejdet næste år, og om Irvines udgydelser har været inspireret af Ferraris fanatiske Tifosi.
GRN Heinz-Harald Frentzen mistede 2 vigtige points som følge af Ferraris genindsættelse i lørdags, og skal kigge sig grundigt over skulderen efter David Coulthard, nu hvor sæsonen lakker mod enden. Skotten, hvis mesterskabsdrømme reelt forliste på Nürburgring, er pt nr 4 i VM-kampen - blot 3 points efter Jordan-køreren. Coulthards pointstal blev nemlig ikke berørt af weekendens afgørelse.
Frentzen, hvis Jordan-team har haft held til at placere sig på trediepladsen for konstruktører, vil naturligvis forsøge at bevare samme placering i kørernes mesterskab, men Coulthard drives af kravet om at score points for at støtte McLarens forsøg på at sikre sig konstruktørernes VM-titel for andet år i træk. Woking-holdet halser 4 points efter i begge mesterskaber og skal realistiskt set gå efter, at begge vogne skal slutte i points'ne, hvis de skal have en chance for at bjærge sølvtøjet. Og efter endnu et år med personlig fiasko, vil David Coulthard være nok så ivrig efter at bevise sit værd i holdsammenhæng.
Ydermere kan Frentzens koncentration være påvirket af hans giftemål i hemmelighed i den forløbne weekend. Men pressens bevågenhed i Jordan-lejren vil nok i mindst ligeså høj grad være rettet mod holdkammeraten Damon Hill, hvis stærkt omtalte exit fra F1-sporten vil være endegyldigt efter løbet på Suzuka. Alt i alt kan disse opbruds- og personlige følelser meget nemt få indfyldelse Frentzens resultat den 29. oktober.
GRN Bernie Ecclestone har solgt 12,5% af Formula One Administration (FOA er det
firma som ejer TV-rettighederne til Formel 1) til Morgan Grenfell Private
Equity (MGPE) for 325 millioner $, og firmaet har endvidere fået en "option"
på at købe yderligere 37,5 %. MGPE er allerede aktive indenfor F1, da de i
forvejen ejer 50% af Arrows teamet, som de købte sidste år for 50 millioner
pund.
Bernies "lille firma" skulle dermed være 2,6 MILLIARDER $ værd. Det er ikke
dårligt gjort for en fyr på 67 år, der oprindeligt var brugtvognsforhandler.
Det kan derfor ikke undre nogen at Bernies kommentarer til Ferrari-sagen
var til Ferraris fordel. Jo mere spænding i F1, jo flere tilskuere og
seere, og jo mere er TV-rettighederne værd. Ikke et dårligt udgangspunkt for
at sælge firmaet der ejer netop de rettigheder (uden at fornærme nogen af
vores læsere, kan det måske forklare hvorfor F1 fungere som det gør?!).
Det overraskende ved salget er, at det er lykkedes Bernie at få det
gennemført, selvom EU Kommissionen tidligere i år har udtalt, at det ser ud
til at FOA misbruger sin dominerende position indenfor motorsporten, i og
med at FOA har TV-enerettigheder til alle FIA begivenheder. Skulle EU
Kommissionen i sin videre undersøgelse få bekræftet den antagelse, kan FOA
blive tvunget til at afgive nogle af rettighederne, og dermed miste store
indtægter (FOA vil omsætte for ca. 400 millioner $ i år, og tjene omkring
200 millioner $).
Det forlyder endvidere, at Benetton også overvejer at investerer i FOA, så
Bernie ser ud til at komme til at have nok på kontoen til sin pension. Det
vides ikke hvad Bernie vil bruge alle de dejlige penge til, men en
opfordring kunne da være et par reklamebannere her på siden ;-).
HPR Lørdag formiddag: Formel 1-sæsonen tager endnu en drejning. Meget overraskende vandt Ferrari appelsagen med det udfald at både team og kørere fik deres point igen. De fem FIA-dommere byggede deres afgørelse på at de 10 mm. (som det så har vist sig ikke var den rigtige dimension) ikke havde været med til at give teamet og de to kørere en fordel over de andre teams - og så viste det sig at den berømte vinge alligevel var lovlig. Du har sikkert læst denne nyhed med samme overskrift - en nyhed der kom på et par timer efter afgørelsen. Af flere grunde valgte jeg at pille den af og skrive det hele om - den levede slet ikke op til det der burde være standarden! Den oprindelige nyhed byggede på få oplysninger - hvad der kunne læses på tekst-TV samt en kort pressemeddelelse fra FIA, og efter at have tygget ret så grundigt på det kommer jeg dog frem til et mere nuanceret billede. I FIAs officielle meddelelse siges der 1) at alle dimensionerne på vindafviseren lå indenfor tolerancen på 5 mm. så længe de var korrekt påsat på raceren, 2) at de 10 mm. som tidligere var opgivet af FIAs tekniske delegerede byggede på en målemetode som ikke var helt efter reglerne, og 3) måleredskaberne der blev anvendt ikke var helt præcise. Det er blandt andet derfor at man nu kan acceptere afvigelsen - den var ikke på 10 mm. men 5 mm. eller mindre. Med andre ord så levede raceren ikke op til artikel 3.12.1 men en passus i artikel 3.12.6 giver rum for en tolerance på +/- 5 mm. Det som dog hænger lidt i luften er hvordan Joachim Bauer og de andre tekniske delegerede kunne tage fejl - 5 mm. der sendte Formel 1 ud i endnu en skandale. Den nye måling byggede på den/de vinger som Ferrari selv medbragte. Heri er der flere der har luftet muligheden at den i givet fald passede til de 5 mm., men de to teams som overså retssagen, McLaren og Stewart må have accepteret at det bevis som Ferrari medbragte var i overensstemmelse med de "forkerte" vinger der blev anvendt i Malaysia. Derudover skal man hele tiden have i tanke at FIA kører efter retsprincippet om omvendt bevisbyrde - "du er skyldig indtil andet er bevist," og dermed er det Ferrari der skal bevise sin uskyld. Hvordan 10 mm. kan blive til 5 mm. på mindre end en uge har jeg svært ved at se! Lad os derfor gå ud fra at Joachim Bauer og hans folk var galt på den - det er jo det FIA siger at han var. Hvad med alle de andre sager? Er de delegerede overhovedet kompetente? Hvis én mand i den grad kan være med til at bringe sporten i miskredit, hvad bliver så det næste? Retningslinierne for hvordan der skal foretages målinger blev også skarpt kritiseret. Max Mosley har fortalt at der ikke var klarhed over metoderne til målingerne og at reglementet ikke var klart nok. "Efter at have set at dimensionerne på intet sted på drejevingen oversteg tolerancen i reglementet, og efter at have set den usikkerhed der var i målemetoderne og selve reglementets ordlyd, valgte appelretten at omstøde løbsledernes beslutning," sagde FIA-præsidenten hvor retssagen var kommet lidt på afstand. Var det i virkeligheden tvivlen der kom Ferrari til gode? Desværre får vi nok ikke rigtig uddybet hvordan man kunne finde ud af at FIAs i forvejen godkendte udstyr ikke levede op til målereglementer! Ifølge Mosley havde Ferrari selv medbragt en ultra-præcis lineal. Skal det nævnes igen?: Pinligt, FIA!!! Men det er ikke kun FIA der bør have røde ører. Efterhånden er Formel 1 ved at blive en sport hvor korruption og spionage er den vigtigste "idrætsgren". McLaren skal i den forbindelse heller ikke helt glemmes. Det var McLaren der angav Ferrari - og uanset hvad, så er det ikke noget der fordrer "sportsmanship". Skal dette være begyndelsen til at man nu kan henvende sig til en FIA-delegeret som stikker? Jeg mener selv at det er meget usmageligt, og så lugter det langt væk af dårlig taber! Omvendt kan man så undre sig over at Ferrari den ene dag offentligt siger står frem og indrømmer at vingen ikke levede op til det teknisk BB
24.10.1999
Efter lørdagens overraskende afgørelse på Ferraris appelsag, bør alle
i formel 1 glæde sig over at spændningen er bevaret og at retfærdigheden sejrede.
Lige så vel, som det
i ugens løb har været rimeligt at argumentere for at Ferrari måtte dømmes, hvis
holdet havde brudt reglerner, lige så selvfølgeligt var det, at holdet ikke skulle dømmes,
hvis det intet forkert havde begået. Det lykkedes i fredags Ferrari at demonstrere, at deres
sidevinge holdt sig indenfor den lovlige margin på 5mm, som reglementet tillader. McLarens repræsentanter,
som var til stede ved appelrette, havde selv lejlighed til at foretage en opmåling og medgav at overtrædelsen
kun var 5mm, hvilket artikel 3.12.6 i det tekniske reglement tillader. På baggrund heraf må det derfor konkluderes
at Ferrari stod uretmæssigt anklaget og følgeligt måtte frifindes totalt.
Sagen i sin helhed rejser en række spørgsmål. Hvordan kunne FIAs kontrollører måle forkert og derved forvandle
en spændende VM-afgørelse til en farce? Sandheden får vi nok aldrig frem, men en ting er givetvis sikkert: Jo Bauer
som var ansvarlig for opmålingen i Malaysia må se sig om efter et andet job. En anden konsekvens bliver også, at FIA
skærper reglerne omkring opmåling af bilerne og forsyner sine kontrollører med mere nøjagtige måleinstrumenter.
Imens må alle formel 1 entusiaster glæde sig over at det sidste VM i dette århundrede trods alt får en sportslig afgørelse
og ikke blev afgjort ved en domstol i Paris. Alle der i den forløbne uge har tordnet frem med kravet om at Ferrari skulle
dømmes uden nåde, må også glæde sig over at retfærdigheden i den sidste ende sejrede. Skulle der alligevel være de,
der ikke glæder sig afgørelsen, bør de spørge sig selv om de ønskede en retfærdig dom eller om de blot ønskede Ferrari dømt for enhver pris?
TK
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| |