Jaguars tekniske direktør Gary Anderson kommenterede holdets fremskridt på Sepang ved at sige: "Jeg synes, at det til en vis grad er, hvor vi skal være. Eddie gjorde det godt og det samme gjorde holdet, og vi lavede nogle gode stop. Vi har lavet mange fejl i de foregående løb og vi kæmpede virkelig i sæsonens sidste løb. Vi ændrede bilen meget fra kvalifikationen frem til løbet."
Anderson tilføjede bagefter: "Alle har nu opdaget, at vi ikke er en samling idioter, og at det hele handler om hårdt arbejde. Vi var meget skarpere, folkene var tændt, og vi var i stand til at gøre tingene som vi ville, og de forstod grundene til, at vi ville det. Både Irvine og Herbert kørte på forskellige strategier, og det synes jeg gik godt."
Julia Jensen
Og det bliver ikke nemt! "Jeg håber blot at Giancarlo tager det lidt med ro, fordi han stadig er den samme da vi var sammen tidligere, og de får ikke et godt samarbejde næste år," siger Ralf direkte. Fisichella og Ralf Schumacher kørte for Jordan i 1997, og der blev det til utallige sammenstød - især fordi Ralf blev ret frustreret over at Fisichella på daværende tidspunkt var hurtigere...
Så der kan blive ballade i teamet, også da Fisichella skal til at tage sig sammen, efter at Briatore har luftet at italieneren ikke skal vide sig sikker på sit sæde.
Teamet udvider nu med flere medarbejdere, og har sikret sig Alan Smith fra Reynards Champ Car-afdeling. Han vil især koncentrere sig om udvikling af gearkassen, samt design af denne. Derudover vil han også arbejde med aerodynamik.
Teamet regner med at udvide yderligere til den kommende 2001-sæson, der er svær at sige meget om indtil vi har set AMT-motoren for fulde omdrejninger.
Der er ingen - ikke en gang Williams-teamet - der ved hvor god Montoya i virkeligheden er. "Jeg håber at der vil være en ny sydamerikaner der kører efter sejre, men jeg ved dog ikke hvor godt han vil klare sig i Formel 1," siger Barrichello. Han overværede ChampCar-løbet i Australien, men der nåede han ikke at se særlig meget til Montoya. "Jeg så løbet i Australien, hvor han kørte af på den første omgang, så jeg var ikke i stand til at se meget til ham," siger han om 'spiontogtet' til ChampCar.
Hurtig exit - det er ikke den vej Montoya skal køre i F1...
I 1992 vandt Nigel Mansell verdensmesterskabet, bl.a. ved hjælp af ni sejre i denne sæson. I 1995 gjorde Schumacher bedriften efter. Og igen i år gentog han denne bedrift. Også i år har MS slået en næsten rekord. Det drejer sig om Ayrton Sennas personlige rekord. Nu er MS oppe på 44 sejre, og nærmer sig Alain Prosts rekord på 51 sejre.
Man kan også se, at Michael Schumacher ikke har været så dominerende som Nigel Mansell var. I år har der været tæt kamp med McLaren og Mika Hakkinen. Nigel Mansell vandt i 1992 med en difference på 52 point til den næstbedste kører det år, Ricardo Patrese.
Heller ikke mange har vundet tre verdensmesterskaber, men det er ikke slut endnu. Går man lidt mere i detaljerne, vil MS rangere højest. Tyskeren har kørt 144 løb, og det betyder at, han har vundet et løb for hver 3.3 løb han har kørt. Til sammenligning er tallene for Senna og Prost henholdsvis en sejr for hver 3,9 kørte løb og en sejr for hver 4 kørte løb.
Et andet område hvor MS også er bedst, er hvor mange points han har scoret i snit pr. løb. Nemlig 4,2. Sammenligner man igen med Senna og Prost, er deres tal henholdsvis 3,9 og 3,7 points pr. løb.
Schumacher har yderligere chancer for at forbedre disse tal, idet hans kontrakt løber endnu to sæsoner.
Chefredaktør-stillingen beklædes af ingen ringere end Niki Lauda, og den skrivende stab kommer blandt andet til at bestå af Eddie Irvine og Nigel Mansell.
"Det handler ikke om hvor god man er. Det handler ikke om hvorvidt man er en Schumacher, en Senna, en Lauda eller en Stewart, for man har brug for den basis. Det er måske ikke for seks-otte år, måske ikke engang fire, men jeg er sikker på at der vil komme et tidspunkt i hans karriere hvor han ville ønske at han havde gjort det," siger Jackie Stewart, der mener, at skiftet til Benetton vil være godt Button. Selv hvis den unge brites anden sæson bliver en skuffelse, vil det være en lærerig oplevelse.
Et af emnerne er Prodrive, der igen er på banen. David Richards er ved at købe Reynard Cars - ejet af BARs designer Adrian Reynard. Han har planer om at lukke sit eget firma og i stedet overtage 50% af aktierne som British American Tobacco har i teamet, for dermed at få fuld kontrol over teamet.
Craig Pollock er dog helt på det klare med at der ikke bliver solgt nogle aktier. "For blot at sælge en procent af firmaet, skal alle aktionere acceptere det. BAT kan ikke sælge deres aktiepost uden min accept, og jeg kan ikke sælge min uden deres," forklarer han og siger at de derfor står uden en realisering af handlen, da han ikke vil sælge!
Dermed skyder han købsrygterne ned. Han finder det upassende at der er disse rygter, da teamet nu mest af alt har behov for ro og stabiliet. "Det skuffer mig, da det eneste jeg vil er at holde teamet stabilt," forklarer han. Honda har også været sat i forbindelse med en overtagelse, men det vil i givet fald først når forbudet mod tobaksreklamer træder helt igennem i EU efter sæsonen 2006. Så vil BAT næppe være aktionerer i teamet...
Montoya skyder med skarpt som et modspil mod Ralf Schumachers kommentarer, og han forsøger allerede nu at markere sig. "Europæere er mentalt svage. De starter altid dette psykiske spil, for at vise hvem der fører an, eller at vinde et point. Men for at være helt ærlig, så er jeg ligeglad," siger Montoya. Det er Ralf Schumachers udtalelser om at Jenson Button ville være bedre, der får colombianeren til at stejle. "Hvis jeg klarer mig godt eller ikke gør det, vil det være mig selv der er årsagen, og ikke fordi en eller anden tror at han kan påvirke mig med sine kommentarer," slutter han direkte - og så er der ellers lagt op til mere ballade.
Det synes Ralf lige var lidt for arrogant, hvilket egentlig er lidt underligt da tyskeren selv er kendt for at være meget arrogant. "Juan lader til at være en meget selvsikker person når det kommer til hans evner. Den dag hvor han begynder at køre og han ikke er hurtig nok, bliver det meget svært," lyder det som modsvar. Ralf Schumacher mener at Montoya kan få det svært i Formel 1.
"Husk at han kæmpede med Nick Heidfeld i Formel 3000 om mesterskabet, og Nick ser ud til at have svært ved at tilpasse sig Formel 1," vurderer Ralf. Men det er dog lidt svært at sammenligne Heidfelds situation med Montoyas, da Heidfeld ikke havde de bedste rammer at debutere i.
Mere gods er der i de følgende udtalelser. "Prøv at se Zanardi. Han vandt to titler i træk og var den hurtigste mand i USA - da han kom hertil var han stort set ingen steder," forklarer han. Men han forsøger også til sidst at lægge en dæmper på den til tider ret barnlige øv-bøv-du-er-dum-debat. "Jeg vil ikke være uretfærdig men sådan er det. Jeg er sikker på at Juan ikke vil slutte som Alex - han vil være hurtig, men han sætter sig under et stort pres ved at have det ry og at han siger det han gør," slutter Ralf. BMW-Williams har virkelig fået fat i to selvbevidste kørere.
22. september 2000 - Montoya skal i arbejdstøjet
26. september 2000 - Montoya er ingen ny Zanardi
Der er i hvert fald en der vil mangle, og det er teamets store strateg, Ross Brawn, som tager på en allerede planlagt ferie.
Ross Brawn:
"Jeg vil tage på fisketur til Seychellerne i næste uge. Jeg vil have gjort det hvad enten vi havde vundet eller ej, af forskellige årsager. Når jeg kommer derud, vil jeg tænke på succesen. Vi har meget at gøre op til næste sæson. Vi må ikke blive selvtilfreds, men må arbejde videre med det vi har. Det kan være en byrde. Jeg er helt sikker på, at forventningerne til os bliver endnu større. Det bliver ikke mindre vanskeligt."
Da de fleste i Ferrari staben, incl. kørerne landede i lufthavnen ved hjemkomsten til Italien, var der gang i hyldesten. Ca. 200 mennesker var mødt op i lufthavnen i Bologna for at modtage de dobbelte verdensmestre.
Michael Schumacher er af flere prominente mennesker blevet bebrejdet at han står og dirigerer til den italienske nationalsang, mens han står på podiet. Andre mener, at det er forkert at han ikke gør det til sin egen nationalsang, og andre igen, mener at han slet ikke burde gøre det i det hele taget. Bl.a. det tidligere italienske præsident, Francesco Cossiga, har kritiseret Michael Schumacher. Men nu kommer forklaringen fra Michael Schumacher på, hvorfor han gør det.
Michael Schumacher:
"Det er lidt en skam, for når jeg hører den tyske nationalsang, er der ingen til at synge den sammen med mig. Men når den italienske kommer, så synger alle mine italienske mekanikere, specielt Pino, med på den. Jeg har hørt rygter om, at ikke alle er tilfredse med det, så jeg stoppede, men så klagede mine mekanikere. Så jeg besluttede at jeg ville hellere glæde dem, end nogle få mennesker der klager. Dem som synes, at jeg ikke respekterer den italienske nationalsang, tager fuldstændig fejl, for den respekterer jeg meget."
En del af de festligheder som Ferrari vil arrangere til weekenden, kommer til at foregå på Mugello banen. Der vil i disse dage blive kørt en afd. af en serie som er ved at blive meget populær over hele verdenen, nemlig Ferrari Challenge. Det er en serie hvor man kører i et par forskellige klasser, bilerne er alle Ferrarier, nemlig F360 Modena og F355. Og så vidt vides er der en enkelt dansker, som deltager i Ferrari Challenge serien.
Hvis nogen skal tage kampen op med Ferrari - McLaren duoen til næste år, er det Williams-BMW. Det mener Michael Schumacher. "Det må være ret klart, hvem man skal lægge mærke til næste år. Efter hvad vi har set i år i den nye kombination med Williams og BMW, og med en hel del nye ting, speciel fra BMW, så er det dem man skal lægge mærke til. De har lært meget i denne sæson, og det har bragt dem tættere på. Måske er de i stand til at vinde et par sejre i næste sæson. Jeg har selvfølgelig fulgt min bror meget, og jeg synes at det er flot hvad de har fået ud af det i år."
I den sidste halvdel af sæsonen, har teamet været rigtig godt med fremme under kvalifikationen, og det tyder jo godt for den kommende sæson. Dog ved ingen rigtig hvad Montoya kan præstere. Rubens Barrichello glæder sig dog til at der kommer en sydamerikansk topkører i F1 igen. "Jeg håber, at det vil være en sydamerikansk kører, der kører for at vinde. Jeg kender ham ikke rigtigt, men det er imponerende hvad han klaret i Cart serien.
Efter festlighederne i weekenden tager de fleste på ferie. Det skal overstås inden man begynder på testkørslerne i december igen. Der må som bekendt ikke testes i november måned.
Hverken BMW eller Williams har tænkt sig at hvile på laurbærene, og allerede i december måned er der planer om en større test, hvor BMW's nye motor skal prøves af. Den nye motor er et stort skridt videre på vejen mod VM titlen, da den ifølge Mario Thiessen, som er BMWs motorsportschef, er betydeligt lettere end forgængeren. Der har været megen snak om at BMW er bagude i tidsplanen, og at motoren måske først bliver færdiggjort i starten af det nye år, dette bortforklares dog af Mario Thiessen.
Mario Thiessen:
"Vi er en anelse bagefter i planen, men jeg er ret sikker på at vi nok skal indhente det tabte, og at motoren vil være installeret i en bil og klar til test som planlagt, første uge i December."
"Den første test vil egentlig kun dreje sig om at finde eventuelle designmæssige fejl i motoren, og kortlægge dem, så den ville kunne køre. For at sikre os at vi er klar til det kommende testprogram, har vi produceret nogle enkelte prototyper af motoren. I begyndelsen af det nye år, vil jeg skyde på at vi kan være klar til at fremstille egentlige produktionsversioner af motoren."
BMW har tidligere, med succes, leveret motorer til bl.a Brabham og Benetton, men har endnu ikke formået at vinde en konstruktørtitel. I 1983 fik BMW dog en lille trøst, da Nelson Piquet vandt verdensmesterskabet i sin Brabham BMW. 9 sejre er alt hvad BMW har fået ud af deres 114 løb, hvilket giver en sejrsprocent på mindre end 8%. Nelson Piquet er iørigt uden sammenligning den mest succesfulde BMW kører, da han har hentet 78% af BMW's samlede sejre hjem.
BMW har uden tvivl det der skal til for at vinde en konstruktørtitel, hvis både viljen og pengepungen er tilpas store. Med en samarbejdspartner som Williams, som før har høstet konstruktørtitler med både Honda og Renault, så er mulighederne absolut til stede, det er nu eller aldrig...
Heidfeld, med det nu sjældnere hørte tilnavn 'Quick Nick', vil især huske ét GP, nemlig det europæiske, hvor han kvalificerede sig som nr. 13, men en kontrolgennemgang af bilen afslørede at bilen var et par kilo for let, og Heidfeld blev diskvalificeret. "Nürburgring var bestemt meget hård. Det var mit hjemme-GP og jeg kvalificerede mig i min bedste startposition og det blev alt sammen taget fra mig. Men man lærer at leve med det."
Udover denne hårde lektie, har Heidfeld dog også lært i sit første år i F1. "Jeg har forbedret mine køreevner og jeg er langt bedre til at sætte en F1-bil op, så dette har ikke været spildt," siger han. Næste sæson bliver tilbragt hos Sauber og det ser han optimistisk på - det kan nemlig simpelthen ikke blive værre: "Det er svært at forudsige, hvad der vil ske næste år, men det vil ikke være så slemt som i år. Der er ikke muligt."
Men der er jo et også et liv efter sejren. David Coulthard gjorde sig positivt bemærket på pressemødet, straks efter løbet, ved offentligt undskylde og beklage, at de uoverensstemmelser han har haft med Michael Schumacher, er blevet udtrykt i gennem pressen, i stedet for mand til mand. Efterfølgende har Michael Schumacher accepteret og modtaget undskyldningen. Bl.a. med følgende kommentar: "Jeg værdsætter fuldt ud denne gestus fra David Coulthard, men jeg vil gerne tilføje, at han er ikke den eneste, som har gjort nogle ting forkert."
Nogle mennesker har gransket lidt i historien, og har fundet ud af, at det er 12 år siden at Enzo Ferrari døde, men samtidig er det også 12 år siden, at der sidst var kun 2 teams som delte sejrene i mellem sig. I år har der så næsten heller ikke været konkurrence fra andre. Eneste trussel har været en plads i forreste startrække for Jordan i Monacos Grand Prix.
Søndag aften startede den store sejrsfest. Ferrari præsiden Montezemolo, havde taget et par dage fri, og var taget til Malaysia. Han var dog ikke at finde på banen, men ifølge Jean Todt, så han løbet på tv på sit hotel. Han ville dog komme til den planlagte sejrsfest om aftenen.
Ross Brawn er selvfølgelig også glad for hvad man har fået ud af de sidste 4 år, og specielt sæsonen 2000. " Jeg er så glad for denne sejr, det kan ikke udtrykkes med ord. Sidste år delte vi med McLaren. Vi har vundet begge mesterskaber i år, og det er det ultimative i denne sport. Til næste år håber jeg på mere af det samme. Vi må bygge på denne succes, og jeg er sikker på, at vi vil få fuld opbakning hjemme i Italien, så vi kan forsætte i dette spor."
Denne første tilkendegivelse fra Italien er allerede kommet. Borgmesteren i Modena har til pressen udtalt, at han vil foreslå byrådet at gøre Michael Schumacher til æresborger i byen. Byen er hjemby for Enzo Ferrari - Ferraris hovedkvarter ligger som bekendt i nærheden i den lille by, Maranello. Ved samme lejlighed, annoncerede borgmesteren, at man nu vil opføre et Enzo Ferrari museum. Der bliver sandelig gjort noget ud af navnet Ferrari nu. Og det er vel ikke så sært, efter den lange ventetid der gik inden man fik mesterskaberne i hus.
Nu glæder han sig til at begynde på et nyt kapitel af sit liv: "Nu ser jeg til USA. Jeg har været heldig nok til at have ti år i Formel 1. Jeg har altid ville vinde verdensmesterskabet og det tror jeg ikke er realistisk mere. De sidste to år har været svære og nu kan jeg acceptere at det er på tide at skifte." Det kan måske undre lidt at det tog Herbert så lang tid at indse at chancerne for en VM-titel var lig nul, men man må da beundre hans optimisme.
Stor jubel blandt teamcheferne - der dumper snart en lille check ind ad døren. Dennis, Briatore og Pollock er tilsammen gode for 220 mio. kr.
Så her er beløbene i danske kroner, sådan som det er anslået at de fordeles ud fra Concorde-aftalen:
Ferrari - 115 millioner
McLaren - 100 millioner
Williams - 77 millioner
Benetton - 62 millioner
BAR - 58 millioner
Jordan - 53 millioner
Arrows - 41 millioner
Sauber - 37 millioner
Jaguar - 29 millioner
Minardi - 23 millioner
Og så kostede det Prost-teamet 23 millioner gode og rare kroner at blive slået af Minardi. Set i forhold til hvor mange penge de bruger hvert år til deres budgetter, er det kun en dråbe i havet. Men lidt har da også ret...
Der blev ikke plads hos andre teams, så derfor valgte Wurz at tage rollen som testkører for McLaren. Et job der på sigt kan give et comeback, såfremt han viser at han kan køre lige op med McLarens grand prix-kørere. Fra næste år giver det comeback til Olivier Panis, der blev fyret hos Prost - heldigt for ham. - og som efter et år nu kan træde til i Formel 1's femtebedste team. Så det kan betale sig at lave dette nummer!
Han er ked af at skulle forlade Benetton, som har været rammen om hans Formel 1-entre. "Men livet går videre, og vi er hverken gift eller forlovet. Vi har haft et godt arbejdssamarbejde, og det har været lidt mere med et par få folk, men det er noget som jeg ikke vil afbryde," siger han om de relationer der er blevet skabt i teamet.
Nu er det nye folk, og nye opgaver der står på programmet. "Jeg skal nu til at arbejde i et andet miljø, og det bliver anderledes og nye folk at arbejde sammen med. I fremtiden vil vi se hvor mange venner jeg får her eller ej," siger han, og forventer at vende tilbage til Formel 1 inden for overkommelig tid. "Som racerkører er det mit mål at køre race. Jeg har stadig må at nå i Formel 1," siger han direkte. Så Ron Dennis skal ikke forvente at en gigantisk check kan holde på østrigeren for evigt.
Jordan-raceren har simpelthen været alt for ustabil. Utallige gange er den gået i stykker, og det eneste der redder sæsonen for Frentzen og Jordan, var deres podieplads i USA. Men ellers har sæsonen været en lang mekanisk fejl. På Sepang var det elektronikken der drillede. "Jeg er stoppet med at tælle efter, men det er vist nok 11. eller 12. gang at tekniske problemer i år har tvunget mig til at udgå," siger han skuffet. "Denne gang var det et kredsløb i elektronikken," forklarer han videre.
Ganske langsomt begynder raceren så at gå i stykker - det ene system bliver lukket ned efter det andet, og til sidst er der intet at gøre: raceren er færdig. "Nu forsøger jeg at glemme det, og jeg skal ikke sidde i en Formel 1-racer i seks uger," siger han og ser frem til ferien - hvor han også vil forsøge at bygge optimismen og motivationen til 2001 op. Til sidst lige et par tørre tal: I 1999 sikrede Frentzen sig 54 point - i år blev det blot til 11. Det må vist siges at være en ekstrem tynd sæson.
Sådan vurderer Flavio Briatore situationen, men 2000-sæsonen kan næppe siges at have været fænomenal. De fleste point blev hentet tidligt på sæsonen, hvorefter teamet ganske langsomt faldt tilbage. Nu kan de blot se frem til en ny sæson, med flere nytilførsler. "Vi ser frem til at køre med Jenson og Giancarlo næste år," siger Briatore der selv gjorde comeback til Formel 1 i denne sæson med Renaults køb af Benetton-teamet. "Vi arbejdet også meget hårdt på den nye motor og chassis. Næste år vil vi gøre alt hvad der er muligt for at være så gode som vi kan," forklarer han.
Det ventes blandt andet at Renault bruger 2001-sæsonen til at prøve flere nye stumper af, inden de fra 2002 overtager den totale kontrol med teamet. Men reelt er det Renault der styrer showet fra nu. "Vores må er sat til 2002, men for at være gode i 2002 skal vi også være gode i 2001," forklarer teamchefen. Indtil videre kan de blot arbejde på at være mere konstante. Sølle to point blev hentet i den sidste halvdel af sæsonen.