Ingen kan være i tvivl om at Mercedes havde stilet højere i denne sæson end den nuværende fjerdeplads som man er næsten sikker på at have med kun 2 Grand Prixer tilbage. Det er blevet til et hav af tredje- og især fjerdepladser for teamet. Og det er man nok ikke tilfreds med hjemme i Tyskland.
Flere kilder indikerer at hvis ikke Mercedes forbedrer sig væsentlig, hvilket i den verden kun kan betyde at være et af de to bedste team, efter at 2011 sæsonen er kørt, ja så vil man i Daimler koncernen overveje om Mercedes stadig skal være repræsenteret i Formel 1. Det afviser Norbert Haug dog, idet han udtaler at det er ikke noget man har snakket om hos Mercedes.
Dog er der måske grobund for et nyt rygte idet at Ross Brawn indikerer at han måske ikke i fremtiden - efter 2011 - vil være tilstede ved alle Grand Prixer. Hans kommentar er at han i forbindelse med sit sabbatår efter tiden hos Ferrari og senere, har overvejet sin fremtid. Planen er at han selvfølgelig vil arbejde for Mercedes i forhold til det der er aftalt, men at han også arbejder videre på sin gradvise tilbagetrækning fra Formel 1 sporten.
Det kan i første omgang betyde en af to ting. Enten er han simpelthen ved at køre træt efter mange års formiddabelt og også krævende arbejde i Formel 1 sporten, eller også er der nogen ting hos hans nuværende arbejdsgiver som ikke fungerer efter hensigten.
I hvert fald tilkendegiver både Ross Brawn og Norbert Haug at det grundlæggende designarbejde med 2011 raceren er færdig og at man nu er i fuld gang med at teste i og videreudvikle designet i vindtunnellen. Ifølge begge personligheder vil den ny racer være væsentlig mere innovativ end forgængeren. Norbert Haug forlænger med at sige at man har været nødt til at tage visse risici i designprocessen. Hvordan det skal forstås kan ingen vide, men der antydes af Norbert Haug, at udseendet af raceren bliver noget anderledes end på 2010 raceren.
To kørere blev straffet efter det koreanske Grand Prix. Begge fik en straf i form af 5 placeringers tilbagerykning i startopstillingen i det kommende brasilianske Grand Prix. Force India køreren Adrian Sutil fik de fem placeringers straf for en noget kraftig påkørsel af Kamui Kobayashi på omgang 47 da Adrian Sutil forsøgte en overhaling. Under nedbremsningsmanøvren på den efterhånden mere og mere tørre bane, ramte Sutil en våd plet og tabte for så vidt raceren og kørte ind i Kobayashi.
Ydermere får Adrian Sutil en straf på $10.000 for bevidst at have kørt næsten hele løbet med defekte bremser. Det er en overskridelse af et element i det sportslige reglement.
Toro Rosso køreren Sebastien Buemi får den samme 5 placeringers straf som Adrian Sutil. Han får den for at have sendt Timo Glock fra Virgin Racing ud af løbet i en noget håbløs nedbremsningsmanøvre for enden af langsiden. Både Sebastien Buemi og Timo Glock røg af banen med defekte biler og ingen af dem kunne forsætte.
Især Timo Glock var mere end almindelig træt af episoden, da både han og teamet på dette tidspunkt lå til at køre sæsonens bedste placering hjem. Faktisk kunne Virgin Racing have overhalet Lotus i den samlede stilling hvis Glocks placering havde holdt løbet ud.
Det næste års tid kan Ferrari køreren Fernando Alonso, der også vandt løbet, smykke sig med at have banerekorden på Yeongam banen.
Rekord tiden lyder på 1:50,257 for en omgang på den 5621 meter lange bane, og tiden blev sat på 42. omgang.
Da der ikke er tidligere rekord tider at sammenligne med, bringer vi her de hurtigste tider fra de frie træninger samt kvalifikationen som sammenligning:
1. fri træning | = | Lewis Hamilton | 1:40,887 |
2. fri træning | = | Mark Webber | 1:37,942 |
3. fri træning | = | Robert Kubica | 1:37,354 |
Kvalifikation 1 | = | Lewis Hamilton | 1:37,113 |
Kvalifikation 2 | = | Mark Webber | 1:36,039 |
Kvalifikation 3 | = | Sebastian Vettel | 1:35,585 |
Race | = | Fernando Alonso | 1:50,257 |
Koreas GP - de hurtigste omgangstider:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:50,257 | 42 | |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:50,375 | +00,118 | 44 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:50,430 | +00,173 | 42 |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 1:50,502 | +00,245 | 44 |
5 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:51,371 | +01,114 | 45 |
6 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:51,564 | +01,307 | 45 |
7 | Robert Kubica | Renault | 1:51,604 | +01,347 | 45 |
8 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:51,835 | +01,578 | 43 |
9 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:51,962 | +01,705 | 43 |
10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:51,982 | +01,725 | 43 |
11 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:52,193 | +01,936 | 42 |
12 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:52,601 | +02,344 | 40 |
13 | Vitaly Petrov | Renault | 1:53,031 | +02,774 | 39 |
14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:53,086 | +02,829 | 42 |
15 | Nick Heidfeld | Sauber-Ferrari | 1:53,263 | +03,006 | 42 |
16 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:55,018 | +04,761 | 43 |
17 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:56,768 | +06,511 | 27 |
18 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:58,102 | +07,845 | 29 |
19 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:58,313 | +08,056 | 36 |
20 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:59,290 | +09,033 | 30 |
21 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 2:00,025 | +09,768 | 18 |
22 | Nico Rosberg | Mercedes | 2:00,652 | +10,395 | 18 |
23 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 2:02,635 | +12,378 | 25 |
24 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 2:05,161 | +14,904 | 20 |