Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.10.2010
 Mercedes GP 2011 - hvad nu?
 Koreas GP - efterspil
 
24.10.2010
 Koreas GP - de hurtigste omgangstider
 

Hop til top26.10.2010

Mercedes GP 2011 - hvad nu?

Ross Brawn vandt med sin Brawn racer i sidste sæson verdensmesterskabet. I denne sæson er resultaterne ikke rigtig kommet på tavlen i samme grad som i sidste sæson. Ingen sejre og bedste placeringer som nummer 3 i 3 Grand Prixer er det blevet til.
Efterfølgeren til dette års W01 racer er færdig designet, og er til tests i vindtunnelen i øjeblikket. Skal den redde Mercedes's indsats i Formel 1?

Ingen kan være i tvivl om at Mercedes havde stilet højere i denne sæson end den nuværende fjerdeplads som man er næsten sikker på at have med kun 2 Grand Prixer tilbage. Det er blevet til et hav af tredje- og især fjerdepladser for teamet. Og det er man nok ikke tilfreds med hjemme i Tyskland.

Flere kilder indikerer at hvis ikke Mercedes forbedrer sig væsentlig, hvilket i den verden kun kan betyde at være et af de to bedste team, efter at 2011 sæsonen er kørt, ja så vil man i Daimler koncernen overveje om Mercedes stadig skal være repræsenteret i Formel 1. Det afviser Norbert Haug dog, idet han udtaler at det er ikke noget man har snakket om hos Mercedes.

Dog er der måske grobund for et nyt rygte idet at Ross Brawn indikerer at han måske ikke i fremtiden - efter 2011 - vil være tilstede ved alle Grand Prixer. Hans kommentar er at han i forbindelse med sit sabbatår efter tiden hos Ferrari og senere, har overvejet sin fremtid. Planen er at han selvfølgelig vil arbejde for Mercedes i forhold til det der er aftalt, men at han også arbejder videre på sin gradvise tilbagetrækning fra Formel 1 sporten.

Det kan i første omgang betyde en af to ting. Enten er han simpelthen ved at køre træt efter mange års formiddabelt og også krævende arbejde i Formel 1 sporten, eller også er der nogen ting hos hans nuværende arbejdsgiver som ikke fungerer efter hensigten.

I hvert fald tilkendegiver både Ross Brawn og Norbert Haug at det grundlæggende designarbejde med 2011 raceren er færdig og at man nu er i fuld gang med at teste i og videreudvikle designet i vindtunnellen. Ifølge begge personligheder vil den ny racer være væsentlig mere innovativ end forgængeren. Norbert Haug forlænger med at sige at man har været nødt til at tage visse risici i designprocessen. Hvordan det skal forstås kan ingen vide, men der antydes af Norbert Haug, at udseendet af raceren bliver noget anderledes end på 2010 raceren.

PDL  


Hop til top
Koreas GP - efterspil

Der blev ikke givet straffe til nogen kørere mens de var på banen, omend nogen godt kunne mene at det var nødvendigt.
Efterfølgende er der dog blevet evalueret på visse køreres indsats eller mangel på samme. To kørere har begge fået en straf der dog først bliver effektueret i det kommende brasilianske Grand Prix.

To kørere blev straffet efter det koreanske Grand Prix. Begge fik en straf i form af 5 placeringers tilbagerykning i startopstillingen i det kommende brasilianske Grand Prix. Force India køreren Adrian Sutil fik de fem placeringers straf for en noget kraftig påkørsel af Kamui Kobayashi på omgang 47 da Adrian Sutil forsøgte en overhaling. Under nedbremsningsmanøvren på den efterhånden mere og mere tørre bane, ramte Sutil en våd plet og tabte for så vidt raceren og kørte ind i Kobayashi.

Ydermere får Adrian Sutil en straf på $10.000 for bevidst at have kørt næsten hele løbet med defekte bremser. Det er en overskridelse af et element i det sportslige reglement.

Toro Rosso køreren Sebastien Buemi får den samme 5 placeringers straf som Adrian Sutil. Han får den for at have sendt Timo Glock fra Virgin Racing ud af løbet i en noget håbløs nedbremsningsmanøvre for enden af langsiden. Både Sebastien Buemi og Timo Glock røg af banen med defekte biler og ingen af dem kunne forsætte.

Især Timo Glock var mere end almindelig træt af episoden, da både han og teamet på dette tidspunkt lå til at køre sæsonens bedste placering hjem. Faktisk kunne Virgin Racing have overhalet Lotus i den samlede stilling hvis Glocks placering havde holdt løbet ud.

PDL  


 

Hop til top24.10.2010

Koreas GP - de hurtigste omgangstider

Desværre blev Formel 1 Grand Prix løbet på Yeongam banen i Korea afviklet under van(d)skelige forhold, der både betød udsættelse af starten, samt mange omgange bag safety car'en i regnvejret, før Koreas Grand Prix 201 endelig kom i gang.
På grund af den meget fugtige bane, blev der ikke kørt rigtige rekord tider, men da det er første gang at der køres et Formel 1 løb på banen, blev der naturligvis også sat banerekord.

Det næste års tid kan Ferrari køreren Fernando Alonso, der også vandt løbet, smykke sig med at have banerekorden på Yeongam banen.
Rekord tiden lyder på 1:50,257 for en omgang på den 5621 meter lange bane, og tiden blev sat på 42. omgang.

Da der ikke er tidligere rekord tider at sammenligne med, bringer vi her de hurtigste tider fra de frie træninger samt kvalifikationen som sammenligning:
1. fri træning = Lewis Hamilton 1:40,887
2. fri træning = Mark Webber 1:37,942
3. fri træning = Robert Kubica 1:37,354
Kvalifikation 1 = Lewis Hamilton 1:37,113
Kvalifikation 2 = Mark Webber 1:36,039
Kvalifikation 3 = Sebastian Vettel 1:35,585
Race = Fernando Alonso 1:50,257

Koreas GP - de hurtigste omgangstider:
Pl. Kører Team Tid Diff. Omg.
1 Fernando Alonso Ferrari 1:50,257 42
2 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:50,375 +00,118 44
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:50,430 +00,173 42
4 Felipe Massa Ferrari 1:50,502 +00,245 44
5 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:51,371 +01,114 45
6 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:51,564 +01,307 45
7 Robert Kubica Renault 1:51,604 +01,347 45
8 Michael Schumacher Mercedes 1:51,835 +01,578 43
9 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:51,962 +01,705 43
10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:51,982 +01,725 43
11 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:52,193 +01,936 42
12 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:52,601 +02,344 40
13 Vitaly Petrov Renault 1:53,031 +02,774 39
14 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:53,086 +02,829 42
15 Nick Heidfeld Sauber-Ferrari 1:53,263 +03,006 42
16 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:55,018 +04,761 43
17 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:56,768 +06,511 27
18 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:58,102 +07,845 29
19 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:58,313 +08,056 36
20 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:59,290 +09,033 30
21 Mark Webber Red Bull-Renault 2:00,025 +09,768 18
22 Nico Rosberg Mercedes 2:00,652 +10,395 18
23 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 2:02,635 +12,378 25
24 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 2:05,161 +14,904 20

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk