Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
28.10.1998
Stewart vinder Anderson
Fremtidens sæson: 20 løb
Krise hos Arrows
Minardi tester et nyt talent
Jan Magnussen tager til USA
Mister Tuero sit sæde?
Jordan håber på den nye motor
Nissan nægter F1 planer
F1 folket tror på Häkkinen
Schumi håber på tørvejr
USA Grand Prix år 2000
27.10.1998
Goodyear´s sidste race
McLaren boss advarer
Alesi vil hjælpe Ferrari
Irvine kører ikke Häkkinen af
Bridgestone advarer Ferrari og Williams
Haberfeld skal køre McLaren junior team
28.10.1998
Efter længere tids tovtrækkeri mellem Stewart og Arrows er det nu sikkert at Gary Anderson bliver
en del af Stewart-Ford teamet. Den irske designer forlod Jordan i midten af sæsonen, og blev sat i
forbindelse med et skift til flere forskellige teams. Det vides ikke hvilken aftale der er lavet for at
bringe sagen ud af verden, men det er nu sikkert at Anderson skal være chefdesigner hos Stewart
mens Alan Jenkins bliver teknisk leder. Anderson tiltræder i næste uge, men tager til Japan for
at kigge på hans nye arbejdsplads. Det ventes dog ikke at den nye designer får meget indflydelse på
næste års Stewart-model, da den bliver færdig i midten af december.
BB
De 11 Formel 1-teams er enedes om at lave en tilføjelse til den allerede gældene 'grundlov' for
Formel 1, Concorde-aftalen. Hidtil har der været en ordlyd ser sagde at der maksimalt kunne
afholdes 17 løb, men det bliver nu ændret. Det sker blandt andet fordi mange lande gerne vil have et
Formel 1-løb, samtidig med at man indtil år 2005 gerne beholder de europæiske løb hvor interessen
er størst. Argentina vil arbejde sig tilbage i kalenderen, Sydafrika har fået lovning på løb i det nye
årtusind, USA arbejder for at vende tilbage for første gang siden 1991, plus flere andre lande der
har vist interesse for afholdelsen af Formel 1-løb. Det har dog ikke været et nemt stykke
arbejde for Mosley og Ecclestone at få teams'ene til at vedtage planen: tre yderligere løb vil presse
flere teams i forvejen spinkle budget.
BB
Arrows står overfor en meget svær 1999-sæson. På flere områder er der meget store problemer med
at få teamet til at hænge sammen. Alene det at man på Nettet kan læse om muligheden for at
sponsorere Arrows bevidner at der må være nogle problemer med økonomien. Et andet hul i
budgettet er Diniz' farvel. Hans økonomiske indsprøjtning har været anseelig, og derfor er det
allerede nu næsten 100% sikkert at det bliver en stenrig kører der får det ledige sæde. Blandt dem er
Takagi og Rosset de største favoritter. Baglandet i teamet er også blevet dårligere. Teamets
chefingeniør skifter til Prost og det lykkedes ikke for teamet at få fat i Gary Anderson. Læg så oveni
at teamet selv står for at udvikle deres egen motor - og når det hele er sammenfattet står teamchef
Walkinshaw med store problemer til sæsonen 1999.
BB
Minardi har arrangeret nogle tests, for nogle nye lovende unge talenter. Testen skal køres i starten af december.
Det italienske team, som har introduceret en del topkørere til Formel 1, inkl. Jarno Trulli og Giancarlo Fisichella, vil teste mindst to og måske flere nye chauffører, under testen, som vil foregå mellem den 1. og 4. december på Barcelona banen.
Teamet har allerede annonceret at Marc Gene og Donny Crevels tager del i testen.
HVJ
Formel-1.dk har igennem en unavngiven kilde, fået bekræftet, at Jan rejser til USA imorgen, sammen med sin manager, for at forhandle om et Cart sæde til den kommende sæson. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at få bekræftet hvilke teams Jan skal snakke med, men så snart der er noget nyt i denne sag, vil det blive bragt her på Formel-1.dkHVJ
Esteban Tuero mister måske sit sæde hos Minardi, som et resultat af, at det argentinske Grand Prix er røget ud af 1999 kalenderen.
Kilder siger at den unge argentiner skal finde £1.5 million, for at være sikker på at beholde sit sæde i det italienske team - penge som vil blive meget svære at finde, når der der nu ikke bliver kørt noget Grand prix i Argentina næste år.
Men der diskuteres endnu, både om det argentinske Grand prix, og Tueros sæde næste år. Den argentinske præsident Carlo Menem har snaket med mange mennesker, for at få løbet tilbage på kalenderen. Det siges at han haft et møde med F1 bossen Bernie Ecclestone under en rejse til England i denne uge.
HVJ
Jordan håber på at de får en ny Mugen Honda motor til den kommende weekend, som skal sørge for at de får det bedste samlede resultat i teamets historie.
Teamet er sluttet som nummer 5, 2 gange i konstruktørenes mesterskab, igennem de sidste 3 år, men de har en chance for at slutte som nummer 3 i dette års mesterskab, hvis de kan slå både Benetton og Williams.
Damon Hill testede den nye motor på Silverstone i sidste uge, og chef designer Mike Gascoyne siger: 'Motoren kørte fint, uden nogle problemer. Damon følte virkeligt at det var et stort fremskridt for teamet.'
Den nye motor skal både benyttes i Hill's og Ralf Schumacher's bil under kvalifikationen, hvorimode en let modificeret udgave af den gamle motor vil blive benyttet under løbet.
Eddie Jordan siger: 'Vi bliver meget skuffede hvis vi ikke kan forbedre vores mesterskabs placering.'
HVJ
Nissan nægter at have planer, om at gå ind i Formel 1 sporten.
En F1-kilde siger at i kølvandet på Honda og Toyotas beslutning om at gå ind i sporten, vil den japanske bilproducent være 'interesseret' i idéen om at levere motorer til et team.
Men en Nissan talsmand siger: "Der er overhovedet ikke noget i den historie. Vi er slet ikke interesserede i det."
"Den finansielle situation i Japan, er sådan lige nu at det ikke vil rentabelt for os at gå ind i et F1 projekt. Vi koncentrerer os om rally, touring cars og Le Mans."HVJ
Mika Hakkinen vinder verdensmesterskabet under den kommende weekends Japanske Grand Prix.
Engelske AUTOSPORT har lavet en rundspørge i formel 1 kredse, om Mika Häkkinen eller Michael Schumacher bliververdensmester.
Hakkinen fik 63% af stemmerne kun 20% tror på Schumacher chance. 17% vidste ikke hvad de skulle tro på.
HVJ
Michael Schumacher har overraskende udtalt at han håber på at det bliver et tørvejrsløb på søndag.
Den dobbelte verdensmester er ellers kendt som en regnvejrs specialist, hvor han er næsten umulig at besejre, siger i et interview med det italienske blad Autosprint: 'Jeg tror at vi kan lave et bedre resultat hvis det bliver et tørvejrs løb.'
Eksperter tror på at Goodyear har en fordel hvis det bliver regnvejr, da Bridgestone's regnvejrsdæk har nogle problemer med blister. Dette faktum gør Schumacher's udtalelse endnu mere uforståelig.
Unavngivne kilder siger at Goodyear har fundet helt op imod 4 sek. pr. omgang med deres nye regnvejrsdæk.
HVJ
Så er endnu en af kandidaterne til afholdelsen af USA's Grand Prix i år 2000 faldet fra. Det er løbsarrangøren Buddy Boren, som opgiver at lave et løb i Dallas, Texas. Han udtaler i denne forbindelse: "Jeg kom til Dallas og gav dem et enestående tilbud, men de fejede bare forslaget af bordet".
Det betyder at det så kun er Indianapolis Speedway der er inde med et bud i øjeblikket, efter at Las Vegas, Nevada, faldt fra allerede tidligere på året, da man hellere ville have en golfbane end endnu en motorbane.
Hvis der bliver et USA Grand Prix i år 2000, så er det første gang siden 1991 at der bliver kørt Formel 1 løb i Amerika.
AN
27.10.1998
Når Goodyear i øjeblikket er ved at pakke ud på Suzuka banen i Japan, så er det for sidste gang i Formel 1. De kommer til Japan med 1650 dæk, hvoraf de 800 er tørvejrs dæk fordelt ligeligt i mellem "prime-" og "optional compound". Der ud over har de tre forskellige typer af regnvejrsdæk med, sådan som FIA's reglement foreskriver.Goodyear er indstillet på at trække sig ud af Formel 1 med manerer, og de har derfor testet intensivt op til dette, deres sidste, Grand Prix løb. Specielt har teamet været meget aktive sammen med Ferrari teamet, som har testet på både Mugello banen samt hjemme på Fiorano.
Goodyear har kun gode minder fra Suzuka banen, der har været udskrevet ialt 23 Grand Prix løb i Japan, og heraf er de 13 Formel 1 løb, og de er alle blevet vundet af teams der benyttede Goodyear dæk. Og Goodyear satser på sejr igen i år, denne gang med Michael Schumacher og Ferrari teamet. Også Michael Schumacher har meget gode minder fra japan. Han er den af de aktive kørerer der har de bedste resultater i "rygsækken". Han har 2 sejre, 2 anden pladser, 2 poles samt 1 hurtigste omgang.
AN
McLaren bossen Ron Dennis advare de andre teams, om ikke at undervurdere hans team ii det sidste løb.
den 51 årige Ron Dennis, siger at McLaren har arbejdet meget hårdt siden det sidste Grand Prix. 'Vi har virkeligt forbedret holdbarheden på bilen gennem de sidste par uger. Siger han 'og vi er virkeligt på tæren, for at lave et godt resultat.'
McLaren har kun haft halvt så mange testdage som Ferrari, igennem de sidste par uger, men Dennis siger: "det er ikke kvantitet, men kvalitet der tæller. Kun tiden kan vise hvad der var rigtigst, men vi behøvede ikke mere tid, og flere test, for at gøre os klar til det store slag.
'Det er det vigtigste Grand Prix i år,' udtaler Mika Häkkinen, 'og jeg er nød til at trække det bedste frem i mig selv, for at lave et godt resultat. Det bliver hårdt, men jeg er stadig meget sikker på mig selv, og teamet og vores Bridgestone dæk. Jeg har overhoved ikke nogle negative følelser overfor det kommende løb."
Lige som Ferrari, siger Ron Dennis, at kun verdensmesterskabet tæller for McLaren.
'Vi har virkeligt gjort det godt i år,' siger han, 'Men vi er kun tilfredse hvis vi bliver verdensmestre. Nogle synes at det er flot at blive nummer to, men sådan tænker vi ikke. Vi lavede et perfekt løb i Luxembourg, og der er ikke nogen grund til at tro, at vi ikke kan gøre det igen.'
HVJ
Sauber køren Jean Alesi har sagt at han vil hjælpe Michael Schumacher, med at blive verdensmester, hvis chancen byder sig.
'hvis jeg kan hjælpe ham, vil jeg helt sikkert gøre det.' Siger den 34 årige, tidligere Ferrari køre, som i øvrigt er ven med M.Schumacher.
Alesi har formodentligt sagt dette, i et forsøg på at komme til at afløse Eddie Irvine hos Ferrari næste år. c
'Jeg vil virkligt gerne tilbage til Ferrari, og det har jeg aldrig lagt skjul på.' Siger han. 'jeg er endnu ikke blevet spurgt, og jeg har ikke haft nogen form for kontakt med Ferrari. Jeg har en rigtigt god kontrakt med Sauber, lige som Irvine har en god kontrakt med Ferrari.'
Rygter som har verseret gennem sommeren, siger at Schumacher prøvede at få Alesi over i Ferrari.
HVJ
Eddie Irvine nægter at skulle have udtalt, at han vil køre Mika Häkkinen af banen i det Japanske Grand Prix.
Ferrari satser på at lægge Irvine imellem Michael Schumacher og Häkkinen, fordi Michael Schumacher skal score mere end 4 point, mere end Häkkinen, for at blive verdensmester.
'Er det kun mig der tænker, blev der ikke skrevet noget tilsvarende for 3-4 år siden?' siger Irvine. 'Hvorfor skulle jeg risikere at få frataget min licens? '
'jeg er mange ting, men åndsvag er ikke en af dem. OK, hvis Mika ligger foran mig, forsøger jeg selvfølgeligt at komme forbi ham. Men det bliver på en legal måde. Jeg vil ikke forsøge at køre ind i ham. Jeg kan godt lide mika, han er en god ven.'
Rygtet siger ellers at Ferrari allerede har lege med tanken om at, "køre" Hakkinen ud af løbet, med hjælp fra Irvine, men det benægter han blankt.
Hakkinen siger: 'Jeg tror ikke på at Irvine vil gøre noget så dumt. Jeg tror at han så meget respekt for de andre kører.'
Hakkinen blev spurgt om han frygter, at Schumacher vil forsøge at køre ham af, selvom han så ikke vil blive mester, hvis han ikke kommer igennem løbet.
'jeg har tænkt mig at blive så lang tid foran Schumacher som muligt.
HVJ
Bridgestone har sendt en advarsel til Ferrari og Williams, som siger at hvis de ikke snart underskriver kontakten med Bridgestone så har de ikke nogen kontrakt til 1999 sæsonen.
Begge teams har på nuværende tidspunkt kontrakt med Goodyear, som forlader formel 1 sporten efter denne weekend's Japanske Grand Prix, hvilket betyder at Bridgestone bliver ene om at levere dæk til bilerne i 1999 sæsonen, selvom ingen teams har skrevet kontrak med Bridgestone for '99 sæsonen endnu.
'Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen kontrakt med Ferrari og Williams, men vi laver formodentligt en kontrakt med dem under den kommende weekends grand prix, på Suzuka,' siger Bridgestone's tekniske direktør Hirohide Hamashima.
Han tilføjer, at hvis de ikke har skrevet kontrakten under inden udgangen af denne uge, kommer de ikke med i Bridgestone's dæk tests på Suzuka i næste uge.
HVJ
Den Britiske formel 3 mester, Mario Haberfeld, har haft nogle samtaler med McLaren junior team, West Competition.
Brasilianeren, som vandt sin Formel 3 titel hos Paul Stewart Racing, Har været tilknytte sit søster Formel 1 team, hvor han har testet.
Hvis han kommer til at køre for McLaren's F3000 team, kommer hans tidligere holdkamerat Luciano Burti formodentlig ind som testkøre hos Stewart Grand Prix.
HVJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk