Selvom mesterskabet altså først afgøres på søndag, så er der næppe mange, som er i tvivl om at denne sæson næsten udelukkende har tilhørt columbianske Montoya. 7 sejre og 7 pole-positioner som rookie siger alt om, at han er en ekseptionel og særdeles talentfuld kører, der har en stor fremtid som racerkører i sigte.
Til trods for Montoyas klare dominans i denne sæson, der egentlig burde ha' sikret ham mesterskabet for et par løb siden, så har der været alt for mange fejl her i 2. halvdel af sæsonen - og det har betydet, at skotske Franchitti har formået at score vigtige point. De 22 point, som han scorede i det forrige løb i Australien var kort og godt et drømmeresultat.
Franchittis resultater i denne sæson er måske knap så imponerende som Montoyas, men ikke destro mindre er det blevet til 3 sejre og 2 pole-positioner - og måske endnu mere vigtigt; han har undgået at lave alt for mange fejl. Samtidig har Franchitti kun haft 4 ikke-point givende løb, hvorimod Montoya har haft 6. Alt i alt en medvirkende årsag til, at Franchitti nu har de bedste kort på hånden inden løbet på søndag.
Som førnævnt er det nu kun 9 point, der adskiller Franchitti og Montoya, så Marlboro 500 løbet på højhastigheds oval-banen i Fontana bliver en nervepirrende affære. Netop det faktum, at sæsonens sidste løb køres på en oval-bane, gør det hele til lidt af et lotterispil - og at afgørelsen på mesterskabet så oven i købet følger med oveni, giver yderligere kryderi til det, der i forvejen bør gøre løbet til lidt af en lækkerbidsken.
Desværre er Jan Magnussen ikke med, når det går løs på søndag. Patrick Racing har valgt at starte med den mere erfarne PJ Jones. Selvom det selvfølgelig er ærgeligt, at vi ikke få Jan at se i dette spændende løb, så er det vigtigt at huske på, at Jan kun én gang tidligere har været med i et oval-bane løb, nemlig i Chicago. Oval-banen i Fontana er dog af en helt anden kaliber. I modsætning til oval-banen i Chicago, hvor bilerne kørte med omkring 310-320 km/t., så ligger hastighederne på oval-banen i Fontana i nærhende af 400 km/t. (på langsiderne). Taget i betragtning af, at Jan ikke har haft mulighed for at træne på en sådan bane, og altså dermed ikke har nogen erfaring overhovedet med den slags baner, så er beslutningen om at lade Jones køre dette løb helt i orden.
Til trods for dette, så bliver denne weekend ualmindelig spændende. Udover at mesterskabet skal afgøres i FedEx CART serien, så afgøres Formel 1 verdensmesterskabet i Japan. FIA's afgørelse betød, at Ferrari alligevel ikke fik frataget deres point fra Malaysia, og uanset hvad man så mener om denne afgørelse, så har det i hvert fald betydet, at spændingen også er bevaret i denne serie.
Og så lige en vigtig reminder her til sidst; husk, at urene skal stilles en time tilbage lørdag nat.
www.cart.dk
Tom har som bekendt kørt for Honda i det tyske standardvogns mesterskab, og det virker derfor logisk, hvis han blev sat sammen med Juan "The Great Juan" Montoya på Ganassi's første hold, "Target Chip Ganassi Racing", der jo køre med Honda motorer. Det vil samtidigt betyde at Jimmy Vasser skal køre for Ganassi's andet team. Det vil være en fantastisk mulighed for Tom. Target teamet har været dominerende i CART serien de seneste år, og det er da også med det team at Alex Zanardi vandt CART mesterskabet sidste år. Desuden er Juan Montoya med helt fremme i mesterskabet i år. Efter at have ført det meste af sæsonen, blev han lige passeret af Dario Franchitti i sidste løb. Dermed vil CART få en lige så spændende afslutning på sæsonen som Formel1 (dog uden de samme kontroverser). Løbet kan følges live på søndag kl. 21.00 på Eurosport.
Der er dog også en mulighed for, at Ganassi vælger at købe Toyota motorer til begge sine hold næste sæson. Dermed er ville der ikke være grund til at ændre på Montoya/ Vasser konstellationen, og det skulle så åbne op for at Tom Kristensen og Jan Magnussen kan blive hold kammerater på det andet Ganassi hold, måske sponsoreret af Carlsberg!
Franchitti's sejr "down under" var fuldt fortjent. Han dominerede det 65 omgange lange løb og beviste, at han er en sand mester på bybaner.
Montoya, der før løbet førte PPG Cup'en med hele 12 point foran Franchitti, kæmpede sig flot op fra en startplacering som nr. 8 og han lå på et tidspunkt på 3. pladsen, hvilket kunne ha' indbragt ham 14 vigtige point. Men slutresultatet for Montoya blev, at han slet ikke scorede point i dette løb p.g.a. af en tåbelig fejl. På omgang nr. 49 missede han totalt en nedbremsning med det resultat, at han plantede hans Reynard-Honda Champ Car i en dækbarriere. En klassisk rookie-fejl på en så krævende bybane som Surfer's Paradise virkelig er.
Franchitti scorede 22 point i Australien, 1 point for flest førte løbsomgange samt 1 point for pole-position. Han fører nu PPG Cup'en med 9 point (209-200) inden det sidste løb på California Speedway i Fontana.
Løbet bar også præg af, at forskellige teams statsede med pit-stop strategierne. Det var netop sådan en satsning, der gjorde, at Max Papis sluttede på en 2. plads.
Jan Magnussen og Patrick Racing satstede også, men desværre for vores danske kører lykkedes det ikke helt. 15 omgange før løbets slutning sørgede Jan dog for, at hans navn nu står indskrevet i CART's rekordbøger. På det tidspunkt førte han nemlig som den første danske nogensinde et løb i FedEx CART serien.
Patrick Racing's satsning gik i alt sin enkelthed ud på, at der skulle komme en Full-course yellow til sidst i løbet. Netop når der køres løb på bybaner er det bestemt noget, der er værd at satse på. Det er løbet i Detroit et godt eksempel på eftersom at dette løb netop sluttede under Full-course yellow. Desværre for Jan og Patrick Racing kom der ingen Full-course yellow tilsidst i dette løb og dermed røg Jan's chancer for at slutte på en flot 2. plads i vasken. Han blev nødt til at køre i pit med kun 3 omgange tilbage og sluttede dermed på en 11. plads, hvilket dog gav han 2 PPG Cup point.
Mange vil sikkert beskrive dette som en mislykket pit-stop strategi, men netop de alternative former for stategier er en del af gamet i FedEx CART serien. Netop det gør, at det på forhånd er noget nær umuligt at udpege en vinder. Dette er især et kendetegn for løb på oval-baner.
Selvom det selvfølgelig måske for mange var et lidt skuffende resultat for Jan, så kørte han rent faktisk et ganske fornuftigt løb og dette kan meget vel være ensbetydende med, at han får chancen for at køre sæsonens sidste løb for Patrick Racing på højhastigheds oval-banen, California Speedway, i Fontana.
De resterende i Top-5 i dagens løb blev Adrian Fernandez (Jan's team-kammerat), Bryan Herta og Michael Andretti. Netop Andretti var i store dele af løbet indblandet i en rigtig herredyst med Tony Kanaan, der sluttede på en 6. plads. Gang på gang forsøgte Kanaan at overhale Andretti på start/mål-langsiden, men hver gang var det Andretti, der var modigst på bremserne. Paul Tracy, der havde haft foreløbig pole-position efter fredagens 1. kvalifikation og en endelig startplacering som nr. 4, var lynhurtig ved starten. Han var dog lidt for generøs med speederen, hvilket resulterede i en Drive-Through straf i begyndelsen af løbet. Han mistede dermed en masse placeringer, men formåede at kæmpe sig flot tilbage i løbet og sluttede på en 7. plads.
Næsten 251.000 tilskuere fulgte CART-feltet i de 4 dage, som de var på besøg i Surfer's Paradise og til dagens løb var der i alt 102.000 tilskuere, hvilket er ny rekord til et australsk CART-løb.
Det næste løb er Marlboro 500 på California Speedway i Fontana, hvilket er det sidste løb i dette års FedEx