Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.10.2010
 Koreansk Formel 1 team og kører(e) - ja tak
 Motorsituationen inden det brasilanske GP
 
27.10.2010
 Skal Red Bull Racing ændre taktik resten af året?
 Belgiens Grand Prix igen i risikogruppen
 

Hop til top28.10.2010

Koreansk Formel 1 team og kører(e) - ja tak

Entusiasmen i Korea når det gælder Formel 1 fejler ingenting. Der var rigtig mange tilskuerer på lægterne trods dårligt vejr til selve Grand Prixet i søndags. Men også udenfor Grand Prix banen er der stor interesse for Formel 1.
Ambitionen er at få et koreansk Formel 1 team med i feltet og allerhelst med mindst én koreansk kører i sædet.

Begejstringen for Formel 1 i Korea vil næsten ingen ende tage, især ikke at landet nu har afviklet sit første Formel 1 Grand Prix. Det er endda sådan at arrangørerne af Grand Prixet i Korea, gerne ser at der inden for en overskuelig fremtid skal være et koreansk Formel 1 team og allerhelst med mindst én koreansk kører.

Arrangørerne af Grand Prixet - KAVO - udtaler endda at de er klar til at gå ind og støtte tiltag som har til formål at skabe et Formel 1 team. Bestyrelsesformanden for KOVA, Chung Yung-cho, siger endda at man allerede er gået i gang med at danne et joint-venture selskab og som med støtte fra den regionale regering, skal sætte gang i planerne.

Den kan dog umiddelbart være en vanskelig opgave. Det vil være nærliggende at få en koreansk bilfabrikant med i skabelsen af et Formel 1 team, men verdens femtestørste bilfabrikant, Hyundai, med fast adresse i netop Korea, har flere gange udsendt meddelelser om at man ikke er interesseret i at deltage i Formel 1. Derimod er en af verdens største elektronik fabrikanter - LG - allerede inde over som storsponsor i Formel 1.

Koreanerne er dog kreative folk, og der vil med garanti arbejdet længe og hårdt for at se mulighederne an. Om det så lykkes på sigt at få et koreansk team, er en helt anden sag.

PDL  


Hop til top
Motorsituationen inden det brasilanske GP

Med to Grand Prixer tilbage er det store spørsmål om motorsituationen kan få indflydelse på udfaldet af mesterskabskampen. Det kan den i værste fald. For de tre topteams er situationen ikke optimal. Der er ingen helt friske motorer at tage af.
Reglementet vedrørende motorskift gør situationen lidt anspændt og skal håndteres rigtigt i de teams som er med i mesterskabskampene, for dem er der to af.

Hos FIA holder man skarpt øje med at der ikke bliver brugt for mange motorer. Man holder også øje med hvordan de tilgængelige motorer bliver anvendt. Efter det koreanske Grand Prix, har den FIA delegerede Jo Bauer set nærmere på den øjeblikkelige situation. For de tre teams og de kørere, der er med i kampen om de to mesterskaber ser det således ud:

Ferrari skiftede motor i begge biler i forbindelse med Bahrains GP efter kvalifikationen. Ifølge reglementet må denne motor kun anvendes til fri træning og i Abu Dhabis GP. Fernando Alonsos ene motor gik i stykker under den frie træning i Kinas GP.

Umiddelbart er Ferrari dårligst stillede idet hver kører kun har to motor tilbage der hver kun kan køre ét Grand Prix. Fernando Alonso dog 3 motorer. Teoretisk er det nok, men er der stadig fart og ikke mindst holdbarhed tilbage i disse motorer?

PDL  


 

Hop til top27.10.2010

Skal Red Bull Racing ændre taktik resten af året?

Det blev ikke til points til Red Bull Racing og teamets kørere i det koreanske Grand Prix i weekenden. Den nuværende stilling betyder endnu større fokus på at få points da begge kørerne er blevet overhalet af Fernando Alonso i Ferrari.
Sebastian Vettel mistede også points i forhold til Lewis Hamilton der også er en kandidat til kørernes mesterskab.

Jenson Button mistede en masse points i det koreanske Grand Prix i søndags. Men det er vel også det eneste positive i den øjeblikkelige stilling hvis man ser det fra Red Bull Racings side. De andre bejlere til titlen fik alle points mens Red Bull kørerne ikke fik noget som helst med fra Korea. Spørgsmålet i teamet er om man ikke skal ændre taktik i de sidste to Grand Prixer i år.

Man har hidtil mere eller mindre satset på begge teamets kørere, men teoretisk er det ikke nok mere. Situationen er den at Mark Webber som har det bedste udgangspunkt af de to kørere, skal vinde de to resterende Grand Prixer og så må Fernando Alonso ikke blive bedre end nummer tre i de to Grand Prixer. Det værste scenarie er faktisk at Sebastian Vettel tager points fra Mark Webber.

Man må dog ikke glemme Lewis Hamilton i dette spil. Han er 21 points efter Fernando Alonso og kun 10 points efter Mark Webber. Teoretisk kan Red Bull Racing risikerer at tabe begge verdensmesterskaber i de sidste to Grand Prixer. Ferrari kan ikke vinde konstruktørmesterskabet, men McLaren kan med et godt resultat fra begge deres kørere, inklusiv et enkelt udfald fra en af Red Bull kørerne, vinde konstruktørmesterskabet, og måske kørernes mesterskab også, såfremt det ikke går Fernando Alonsos vej.

Teamchef Christian Horner havde efter det koreanske Grand Prix ikke nogen umiddelbar løsning klar, men sagde dog at man i teamet inden det brasilanske GrandPrix, vil kigge dybt i de teoretiske muligheder man har. Christian Horner ville ikke sige at der nu skal køres for Mark Webber som er 14 points foran Sebastian Vettel der indtager den øjeblikkelige fjerdeplads. Mark Webber er 11 points efter Fernando Alonso i den øjeblikkelige mesterskabsstilling.

Vi er sidst på sæsonen. Det betyder også at forbruget af motorerne får betydning. Har man brugt alle motorer helt op eller er der stadig kilometer nok i de man har tilbage? Sebastian Vettel sparede på sin løbsmotor i Korea, men det var ikke nok. Red Bull Racing og Renault har endnu ikke analyseret motoren der sendte Vettel ud af det koreanske Grand Prix. Havde motoren kørt for mange kilometer, var der en teknisk defekt, og skyldtes det simpel slitage? Motorerne er en væsentlig faktor i den nu afgørende kamp om mesterskaberne.

PDL  


Hop til top
Belgiens Grand Prix igen i risikogruppen

Det belgiske Formel 1 Grand Prix har tidligere været ude - dog kun i enkelte sæsoner. Dog har dette Grand Prix i de seneste sæsoner levet på kanten til at ryge ud af Formel 1 kalenderen næsten fra sæson til sæson.
Den situation er ved at opstå igen. FIA præsident Jean Todt kan ikke garantere for Formel 1 på banen, der fattes penge endnu en gang.

Spa-Francorchamps banen i Belgien står trods forbedringer i de seneste sæsoner, til endnu en gang at risikere at ryge ud af kalenderen. Det er igen økonomien der truer banens placering på Formel 1 kalenderen.

Ifølge Jean Todt som kom med udtalelsen om det belgiske Grand Prix i forbindelse med sin tilstedeværelse ved det koreanske Grand Prix, så er det ikke det sportslige element der er afgørende når det drejer sig om det belgiske Grand Prix. Det er snarere et økonomisk politisk problem der er afgørende her.

Han kom også ind på det franske Grand Prix. Selvom at han er franskmand vil han ikke favorisere dette. Han sammenligner faktisk de to forhold lidt idet han nævner at det igen er på højt politisk plan at forholdende skal afgøres. Jean Todt siger at FIA kan godkende et Grand Prix, men ellers er det de lokale politikere på alle niveauer, de lokale forbund, promotoreren og FOM der skal afklare hvorvidt et Grand Prix kan komme på kalenderen eller ej.

FOM kan være den afgørende faktor. Bernie Ecclestone har tidligere sendt det belgiske Grand Prix ud - og ind igen på kalenderen. Men samtidigt kommer der nu pres fra andre steder i verden, hvor nye baner gerne vil på kalenderen. Det går ud over det forholdsvis store antal Grand Prixer som Europa som verdensdel altid har været repræsenteret med.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk