Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.10.1998
 Dyrt at køre på Suzuka
 Bonus til Irvine
 Tidsplan for Japans GP
 Suzuka vejrudsigt
 
28.10.1998
 Stewart vinder Anderson
 Fremtidens sæson: 20 løb
 Krise hos Arrows
 Minardi tester et nyt talent
 Jan Magnussen tager til USA
 Mister Tuero sit sæde?
 Jordan håber på den nye motor
 Nissan nægter F1 planer
 F1 folket tror på Häkkinen
 Schumi håber på tørvejr
 USA Grand Prix år 2000
 

Hop til top29.10.1998

Dyrt at køre på Suzuka

Søndagens Japanske Grand prix bliver nok det mest spændende løb i år - Men formodentligt også det dyreste.
 
Da det er årets sidste løb, satses der alt på at lave et godt resultat. Ferrari mod McLaren - hvem vinder dette års mesterskab? Og Bridgestone mod Goodyear i dækkrigen? Ingen af dem sparer på noget.
 
Omkostningerne er virkeligt eskaleret i de sidste fem uger. Dette skyldes bl.a. at det Portugisiske Grand Prix blev droppet fra dette års kalender, på grund af at banen ikke kunne nå at blive færdig.
 
De forskellige teams har derfor haft væsentligt mere tid til at forberede sig til det kommende løb, end de plejer. både Ferrari og McLaren, har næsten været på testbanerne non-stop i den sidste måned. Ferrari har haft 30 testdage på Mugello og Maranello.
 
Det er selvfølgeligt svært og sige hvad det præcist har kostet Ferrari at teste så meget, for penge er jo noget man næsten aldrig taler om i motorsport, men der har været mange mennesker i sving for at få det hele til at flyde, og dertil kommer så reparationer, motorer, dæk, hotel og rejser, så der skydes på at Ferrari har brugt i omegnen af 33 millioner dollars.
 
Så, selv om Ferrari's budget er ubegrænset, har de brugt væsentligt flere penge i denne måned, end de gjorde i den foregående, men det betyder ikke noget for ledelsen i Maranello, som desperat forsøger at få kørenes verdensmesterskab tilbage til Ferrari. Det er 19 år siden de sidst har haft den titel.
 
Selvom McLaren ikke har deres egen test bane, som Ferrari, har de derfor været nød til at leje Barcelona banen til deres test.
 
Bridgestone har estimeret deres omkostninger i slutningen af denne sæson, til at være omkr. 30 millioner dollar. Og de har brugt omkr. 116 millioner dollar på hele sæsonen.
 
Omkostningerne til det kommende løb, for McLaren og Ferrari er også store. De vil fylde tre jumbo jets med op imod 30 tons udstyr, som skal flyves til Japan, lige som de skal have mellem 60 og 80 medarbejdere med. Dette beløber sig til omkring $12 millioner for hvert team.
 
De to teams vil køre hårdt på fra Fredag morgen, under de første frie træninger, for at få en indikation af om deres intense test har båret frugt.
 
De to teams vil tilsammen bruge 83 millioner dollars på dette løb. Men der er måske nogen der vil være en lille smule mere forsigtige med at bruge penge på den kommende weekend. Sidste år til Grand Prixet på Jerez, var der blevet lavet 1 million baseball hatte og T-shirts som var blevet påtrykt med teksten Schumacher as 'The 1997 world champion' men de måtte jo som bekendt destrueres.
HVJ  


Hop til top
Bonus til Irvine

I følge den engelske avis "The Sun" så er Eddie Irvine blevet tilbudt en bonus på 1 mill. pounds, hvis han hjælper Michael Schumacher til at blive verdensmester. Det vil kræve af Eddie Irvine at han kommer ind efter Michael Schumacher, men foran Mika Hakkinen, og at de slutter som nummer 1, 2 og 3 i nævnte rækkefølge. Eddie Irvine regnes som lidt af en Suzuka ekspert fra hans formel 3000 dage, og han udtaler da også at han vil gøre alt hvad han kan, inden for reglementet, for at hjælpe Michael Schumacher med at bliver verdensmester. Men han påpeger samtidig at det bliver en fair kamp, som han har svært ved at vinde, han har kun to gange i år været istand til at slutte foran Mika Hakkinen.
AN  


Hop til top
Tidsplan for Japans GP

For natteravnene bringer vi her tidsplanen for Japans Grand Prix i dansk tid. På formel-1.dk sørger vi naturligvis for at resultaterne er online hurtigst muligt efter hver session.
 
FredagLørdagSøndag
03.00 - 1. fri, p 101.00 - 2. fri, p 100:30 - Warm Up
05.00 - 1. fri, p 202.15 - 2. fri, p 205.00 - Japans GP
05.00 - Kval.
MBP  


Hop til top
Suzuka vejrudsigt

I følge vejrudsigten for Nagoya som ligger 80 km. syd for Suzuka banen bliver det vådt i de første frie træninger, men godt vejr til kvalifikationen og løbet:
 
FredagLørdagSøndag
RegnSkyfritDelvist skyet
Max 19Max 20Max 20
Min 12Min 12Min 10
MBP  


 

Hop til top28.10.1998

Stewart vinder Anderson

Efter længere tids tovtrækkeri mellem Stewart og Arrows er det nu sikkert at Gary Anderson bliver en del af Stewart-Ford teamet. Den irske designer forlod Jordan i midten af sæsonen, og blev sat i forbindelse med et skift til flere forskellige teams. Det vides ikke hvilken aftale der er lavet for at bringe sagen ud af verden, men det er nu sikkert at Anderson skal være chefdesigner hos Stewart mens Alan Jenkins bliver teknisk leder.

Anderson tiltræder i næste uge, men tager til Japan for at kigge på hans nye arbejdsplads. Det ventes dog ikke at den nye designer får meget indflydelse på næste års Stewart-model, da den bliver færdig i midten af december.

BB  


Hop til top
Fremtidens sæson: 20 løb

De 11 Formel 1-teams er enedes om at lave en tilføjelse til den allerede gældene 'grundlov' for Formel 1, Concorde-aftalen. Hidtil har der været en ordlyd ser sagde at der maksimalt kunne afholdes 17 løb, men det bliver nu ændret. Det sker blandt andet fordi mange lande gerne vil have et Formel 1-løb, samtidig med at man indtil år 2005 gerne beholder de europæiske løb hvor interessen er størst. Argentina vil arbejde sig tilbage i kalenderen, Sydafrika har fået lovning på løb i det nye årtusind, USA arbejder for at vende tilbage for første gang siden 1991, plus flere andre lande der har vist interesse for afholdelsen af Formel 1-løb.

Det har dog ikke været et nemt stykke arbejde for Mosley og Ecclestone at få teams'ene til at vedtage planen: tre yderligere løb vil presse flere teams i forvejen spinkle budget.

BB  


Hop til top
Krise hos Arrows

Arrows står overfor en meget svær 1999-sæson. På flere områder er der meget store problemer med at få teamet til at hænge sammen. Alene det at man på Nettet kan læse om muligheden for at sponsorere Arrows bevidner at der må være nogle problemer med økonomien. Et andet hul i budgettet er Diniz' farvel. Hans økonomiske indsprøjtning har været anseelig, og derfor er det allerede nu næsten 100% sikkert at det bliver en stenrig kører der får det ledige sæde. Blandt dem er Takagi og Rosset de største favoritter.

Baglandet i teamet er også blevet dårligere. Teamets chefingeniør skifter til Prost og det lykkedes ikke for teamet at få fat i Gary Anderson. Læg så oveni at teamet selv står for at udvikle deres egen motor - og når det hele er sammenfattet står teamchef Walkinshaw med store problemer til sæsonen 1999.

BB  


Hop til top
Minardi tester et nyt talent

Minardi har arrangeret nogle tests, for nogle nye lovende unge talenter. Testen skal køres i starten af december.
Det italienske team, som har introduceret en del topkørere til Formel 1, inkl. Jarno Trulli og Giancarlo Fisichella, vil teste mindst to og måske flere nye chauffører, under testen, som vil foregå mellem den 1. og 4. december på Barcelona banen.
Teamet har allerede annonceret at Marc Gene og Donny Crevels tager del i testen.
HVJ  


Hop til top
Jan Magnussen tager til USA

Formel-1.dk har igennem en unavngiven kilde, fået bekræftet, at Jan rejser til USA imorgen, sammen med sin manager, for at forhandle om et Cart sæde til den kommende sæson. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at få bekræftet hvilke teams Jan skal snakke med, men så snart der er noget nyt i denne sag, vil det blive bragt her på Formel-1.dk
HVJ  


Hop til top
Mister Tuero sit sæde?

Esteban Tuero mister måske sit sæde hos Minardi, som et resultat af, at det argentinske Grand Prix er røget ud af 1999 kalenderen.
Kilder siger at den unge argentiner skal finde £1.5 million, for at være sikker på at beholde sit sæde i det italienske team - penge som vil blive meget svære at finde, når der der nu ikke bliver kørt noget Grand prix i Argentina næste år.
Men der diskuteres endnu, både om det argentinske Grand prix, og Tueros sæde næste år. Den argentinske præsident Carlo Menem har snaket med mange mennesker, for at få løbet tilbage på kalenderen. Det siges at han haft et møde med F1 bossen Bernie Ecclestone under en rejse til England i denne uge.
HVJ  


Hop til top
Jordan håber på den nye motor

Jordan håber på at de får en ny Mugen Honda motor til den kommende weekend, som skal sørge for at de får det bedste samlede resultat i teamets historie.
Teamet er sluttet som nummer 5, 2 gange i konstruktørenes mesterskab, igennem de sidste 3 år, men de har en chance for at slutte som nummer 3 i dette års mesterskab, hvis de kan slå både Benetton og Williams.
Damon Hill testede den nye motor på Silverstone i sidste uge, og chef designer Mike Gascoyne siger: 'Motoren kørte fint, uden nogle problemer. Damon følte virkeligt at det var et stort fremskridt for teamet.'
Den nye motor skal både benyttes i Hill's og Ralf Schumacher's bil under kvalifikationen, hvorimode en let modificeret udgave af den gamle motor vil blive benyttet under løbet.
Eddie Jordan siger: 'Vi bliver meget skuffede hvis vi ikke kan forbedre vores mesterskabs placering.'
HVJ  


Hop til top
Nissan nægter F1 planer

Nissan nægter at have planer, om at gå ind i Formel 1 sporten.
En F1-kilde siger at i kølvandet på Honda og Toyotas beslutning om at gå ind i sporten, vil den japanske bilproducent være 'interesseret' i idéen om at levere motorer til et team.
Men en Nissan talsmand siger: "Der er overhovedet ikke noget i den historie. Vi er slet ikke interesserede i det." "Den finansielle situation i Japan, er sådan lige nu at det ikke vil rentabelt for os at gå ind i et F1 projekt. Vi koncentrerer os om rally, touring cars og Le Mans."
HVJ  


Hop til top
F1 folket tror på Häkkinen

Mika Hakkinen vinder verdensmesterskabet under den kommende weekends Japanske Grand Prix.
Engelske AUTOSPORT har lavet en rundspørge i formel 1 kredse, om Mika Häkkinen eller Michael Schumacher bliververdensmester.
Hakkinen fik 63% af stemmerne kun 20% tror på Schumacher chance. 17% vidste ikke hvad de skulle tro på.
HVJ  


Hop til top
Schumi håber på tørvejr

Michael Schumacher har overraskende udtalt at han håber på at det bliver et tørvejrsløb på søndag.
Den dobbelte verdensmester er ellers kendt som en regnvejrs specialist, hvor han er næsten umulig at besejre, siger i et interview med det italienske blad Autosprint: 'Jeg tror at vi kan lave et bedre resultat hvis det bliver et tørvejrs løb.'
Eksperter tror på at Goodyear har en fordel hvis det bliver regnvejr, da Bridgestone's regnvejrsdæk har nogle problemer med blister. Dette faktum gør Schumacher's udtalelse endnu mere uforståelig.
Unavngivne kilder siger at Goodyear har fundet helt op imod 4 sek. pr. omgang med deres nye regnvejrsdæk.
HVJ  


Hop til top
USA Grand Prix år 2000

Så er endnu en af kandidaterne til afholdelsen af USA's Grand Prix i år 2000 faldet fra. Det er løbsarrangøren Buddy Boren, som opgiver at lave et løb i Dallas, Texas. Han udtaler i denne forbindelse: "Jeg kom til Dallas og gav dem et enestående tilbud, men de fejede bare forslaget af bordet".

Det betyder at det så kun er Indianapolis Speedway der er inde med et bud i øjeblikket, efter at Las Vegas, Nevada, faldt fra allerede tidligere på året, da man hellere ville have en golfbane end endnu en motorbane.

Hvis der bliver et USA Grand Prix i år 2000, så er det første gang siden 1991 at der bliver kørt Formel 1 løb i Amerika.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk