"Der er ingen grund til bekymring over Eddie - han bliver klar," sagde Schumacher da det var klart at der var stor forskel på de to Ferrari-kørere. Blandt andet er Schumacher sikker på at teamet har fundet det rigtige set-up, men at teamet ikke har fået sat den tid der afspejler det. Irvine var ikke selv i det positive hjørne. "Raceren kørte ikke godt og vi har arbejde indtil søndag, men måske vil vi være der før den tid. Måske bliver vi endda nødt til at håbe på McLarens holdbarhedsstatistik," siger Irvine der fører med 4 point i VM. Ireren frygter ikke at Hakkinen måske starter fra pole - det har han gjort så mange gange og alligevel ikke vundet...
Parret har kun været sammen i fire måneder. Jacques og Dannii begyndte at se hinanden i juni måned, men allerede i september flyttede Dannii ind i Jacques' million dollar penthouse i Monte Carlo.
De to elskende holdt deres forlovelsesfest denne uge i Sidney, hvor Villeneuve holder en kort pause fra motorløb.
Herfra skal der blot lyde et tillykke, med håbet om at Villeneuves præstation i Japan ikke bliver for påvirket af deres hvedebrødsdage.
Hos Ferrari var man endnu ikke nået helt frem til det bedste set-up. "I dag var vores arbejde centreret om forberedelse til løbet. Ingen af kørerne har endnu fundet det rigtige set-up eller balance i racerne," sagde Jean Todt. Michael Schumacher var den bedste Ferrari-kører på en 4. plads mens Eddie Irvine var helt tilbage på 10. pladsen. Ireren havde problemer med understyring i midten af svingene og en kraftig overstyring på vej ud af svingene. Imidlertid havde Michael Schumacher fået arbejdet sig frem til et set-up som der sandsynligvis er tiendedele i. "Mod slutningen af eftermiddagens træning fandt vi et meget godt set-up, som ikke kunne ses i tiderne, da dækkene var gamle på det tidspunkt," sagde Michael Schumacher og påpeger at Suzuka-banen ikke er Ferraris kop te, eftersom den er hurtigere end Sepang hvor de røde Ferrari hingste var suveræne.
Andre der kan blande sig er Frentzen og måske også Barrichello. Deres placeringer kan være afgørende for hvordan kampen om VM udvikler sig i løbet. Hvis Hakkinen ikke fører skal Irvine mindst være på 4. pladsen - og det kan være at de to kørere bliver vigtige brikker i VM-kampen. Meget bliver dog endnu mere klar efter kvalifikationen i morgen.
Konklusion: McLaren tog første stik - men Ferrari har ikke vist deres optimale endnu. Derudover er der også en vigtig faktor - valg af dæk, og her er der kun gætterier. Kvalifikationen kan ses i morgen tidlig klokken 5:45 fra RTL.
En BAR-racer på vej - måske til point i den store Formel 1-karrusel.
Ricardo Zonta bruge dagen til at lære banen at kende og blev nummer 17, mens Villeneuve var helt fremme på 8. pladsen. Begge kørere brugte dog nye dæk i den sidste træning – Villeneuve i den sidste del af træningen hvilket også kan være årsagen til at Villeneuve var så langt fremme. BAR er under et stort pres, og især Craig Pollocks hoved er udsat hvis ikke det lykkes at få point!
Dette har Hill antydet under en pressekonference forud for grand prix'et - han overvejer at komme ind som enten teamejer eller leder af et team. "Der er ikke nogen klar plan lige nu, men det er ikke noget jeg vil afskrive," siger Damon Hill, der faktisk har afslået et meget favorabelt job som assisterende teammanager hos Jordan. Det har været nogle spændende år i Formel 1 for 39 årige brite - 22 sejre, 20 pole positions og en VM-titel. "Det var helt klart den rigtige beslutning. Jeg er meget tilfreds med hvad jeg har opnået i min karriere. Jeg har opnået mere end jeg forventede," siger Hill om tiden i Formel 1. Det bedste løb? Det japanske grand prix 1994 ifølge ham selv. "Jeg kørte ud over hvad jeg kunne i regnen den dag, og jeg anser det som det løb hvor jeg fik det meste ud af mig," siger Hill om det kaotiske løb i 1994 der blev afbrudt på grund af heftig regn - et løb hvor han slog Michael Schumacher i en hidsig kamp mod uret.
Samtidig blev det også historie at en søn af en tidligere verdensmester kunne gentage bedriften - og måske følger han i far Grahams fodspor, der oprettede sit eget team. Tiderne er dog anderledes nu end de var i begyndelsen af 1970'erne. Graham Hills team faldt fra hinanden da Graham døde i en tragisk flyulykke i 1975.
Derudover siger Hill at det kun er ham selv der har sagt at legen skal stoppe - men Formel 1 er blevet hårdere, også for en gammel rotte som Hill. Blandt andet med de mange tests og rejser plus at Hills kørestil slet ikke passer til de rillede dæk som han har haft meget svært ved at tilpasse sig. Nu står Hill imidlertid overfor en tid uden Formel 1 - men mon ikke han fortsat kommer til at bevæge sig i periferien af Formel 1. "Det mest interessante tid bliver januar og februar næste år - hvor jeg skulle ud og teste, men ikke skal det. I stedet kan jeg stå på ski," griner Hill og ser frem til tiden som Formel 1-pensionist.
Hele skandalen har dog fået Ferrari til at skærpe kravene til tjek af raceren. "Vi udfører ikke de tekniske tjek af raceren, men vil være sikre denne gang. Vi vil være meget forsigtige når det drejer sig om lovligheden af vores racere, så vi ville lave dobbelt eller tredobbelt tjek før løbet," siger Todt videre. Ferrari kunne med reglementet i hånden have fortsat med en afvigelse på +/- 5 mm., men sådan som artikel 3.12.6 siger gælder det kun ved produktionsfejl - så der er ikke grønt lys for bevidst at overtræde reglementet!
Eneste væsentligste forskydning: Frentzen kom op på 3. pladsen og kan måske stadig gøre sig kampen om sejren. Barrichello rykkede længere frem og det samme gjorde Zanardi der har ekstra pres for at levere en ordentlig indsats. Eddie Irvine forbedrede sig heller ikke og ligger tilbage som nummer 10 – ikke den bedste start for irerens forsøg på at vinde VM.
Træningen blev dog afbrudt af en heftig afkørsel af David Coulthard der smadrede hans McLaren ret kraftigt – en dyr pris på førstedagen af det afgørende VM-løb. Heldigvis skete der ikke noget med skotten – og efter godt 10 minutter bliver træningen genoptaget.
Træningen begyndte ellers roligt som det plejer at være – først efter en 10 minutter begyndte der at komme tider. Vejret var tørt med en temperatur på lidt over 20 grader. Der var ikke det store drama i den første træning. Dog fik Damon Hill et meget dårligt udgangspunkt for sit sidste grand prix da han kørte af banen og måtte parkere sin Jordan ude i gruset. Det viste sig hurtigt at det kom til at være mellem McLaren og Michael Schumacher at den foreløbig hurtigste tid skulle findes. Dog måtte Hakkinen også en tur i gruset da han spandt rundt i den langsomme chikane før start/mål. Eddie Irvine havde problemer med at hænge på og blev blot nummer 5 – over halvandet sekund efter Hakkinen. Den næste træning køres om en lille times tid, og meget kan nå at ske endnu.
Du kan se resultaterne på vores resultatside.
Blandt andet siger Ichikawa at det er banens udformning der har afgjort at det bliver medium og soft der bliver stillet til rådighed for de 11 teams. "På soft compound'en, selvom en omgang sikkert vil være hurtigere forventer vi at følingen med styringen af raceren ikke vil være så god som medium dækket. Der er en tendens til at det blødere gummi i rillerne bevæger sig," siger Ichikawa, og med forventning om et yderligere pitstop ser det ud til at medium compound'en er det bedste valg.
Med medium-dækkene kan man nøjes med et stop, mens det kræver et mere med de bløde dæk. Bridgestone medbringer også nyudviklede regnvejrsdæk hvis der bliver monsunregn under det japanske grand prix.
De overraskende flytninger har medført, at der de seneste dage har verseret rygter om at det internationale bilforbund FIA har flyttet det Engelske Grand Prix fra Juli og frem til april i næste års F1 kalender, med den hensigt at øge chancerne for et regnvejrs løb og dermed skabe mere spænding om løbets resultat, som vi senest har set det på Magny Cours og Nürburgring.
Denne påstand bliver dog benægtet af FIA og en talsmand for bil forbundet siger: ”Der Er ikke rigtig noget at sige omkring flytningen af det Engelske og Europæiske Grand Prix, det er bare et spørgsmål om omstrukturering , og der er ikke nogen specielt baggrund for det.
De verserende rygter vedr. motivet for flytningen bør nok også tages med et vist forbehold, for hvis motivet for den omtalte flytningen skulle være et ønske om at øge chancen for et regnvejrsløb, hvorfor skulle FIA så flytte det Europæiske Grand Prix fra September måned og frem til den 21 maj. Så hvis man skal se objektivt på sagen, så holder den nok ikke vand.
Teamchefen er overbevist om at løbet på Suzuka, hvor Hill har nydt adskillige mindeværdige øjeblikke, kan slutte med hans kører på toppen af podiet. Den tidligere verdensmester Damon Hill stopper efter søndagens løb en 8 år lang karriere, der har medført 22 sejre i 113 løb.
"Jeg ville ikke fornægte Damons chance," sagde Jordan, hvis hold erobrede sit hidtil bedste resultat ved at sikre sig 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab i det kontroversielle løb i Malaysia for to uger siden. "Jeg ved, han har haft nogle problemer med motivationen i år, men Suzuka har altid betydet noget særligt for ham. Jeg har bare denneher fornemmelse, at han vil yde noget ekceptionelt denne weekend. Han vil garanteret ønske at slutte på et højdepunkt."
Hill har gennem sin sidste sæson været meget svingende med hensyn til resultater og humør, og har været tæt på at stoppe adskillige gange. Den 39-årige brite ville end ikke have deltaget i de sidste 2 løb i Østen, såfremt en kompliceret aftale der indvolverede Prosts Jarno Trulli - som erstatter Hill i 2000 - var faldet på plads. Men Hill vil nyde finalen på Suzuka, hvor han scorede en af sine mest berømte sejre i 1994, hvor løbet nær druknede i regn.
Det var også på den unikke 8-tals bane at Hill for 3 år siden gentog sin afdøde faders præstation med endnu en VM-titel. Damon hill, der er far til 4 børn, medgiver at alderen omsider er ved at indhente ham, mens feltets gennemsnitsalder er stadigt faldende.
"Min alder har været medvirkende," sagde Hill, som blot har skrabet 7 point sammen denne sæson. "Det er altid noget man kæmper forgæves imod, og man kan ikke ignorere det. Jeg er ikke i tvivl om at stoppe. Jeg tror på jeg gør det rigtige, og det bliver rart at få mulighed for at bruge mere tid sammen med min kone og børn."
"Men jeg kan se tilbage på en herlig karriere, hvor jeg har opnået alt hvad jeg planlagde og håbede, da jeg startede. Det er også en rar fornemmelse at have hjulpet Jordan til at slutte som nr. 3 i mesterskabet, selvom jeg ville ønske jeg kunne have ydet noget mere for at hjælpe."
Hills afgang fra løbsverdenen bliver nu nok overskygget på søndag af afslutningen på titelkampen mellem Ferraris Eddie Irvine og McLarens Mika Hakkinen. Irvine fører med fire points foran den regerende verdensmester, når de indleder deres 'winner takes it all'-dyst, og det er fjerde gang indenfor de sidste seks år, at mesterskabet afgøres i det sidste løb.
Men Jordan er fast besluttet på at kaste grus i finale-maskineriet ved at satse hårdt på en sejr, der ville fastslå holdets status som en afgørende faktor, der skal regnes med næste år. Holdets optimisme stammer fra det faktum, at presset nu er taget fra Silverstone-team'et, da de definitivt sikrede sig trediepladsen som et hidtidigt højdepunkt. Heinz-Harald Frentzens sjetteplads i Malaysia fastnaglede denne bedrift, selvom hans personlige VM-drømme blev endeligt begravet der.
"Vi har ikke noget at tabe denne weekend," advarede Eddie Jordan, som også ville være glad for en sejr, set i sammenhæng med at løbet køres på motorleverandørens, Mugen-Hondas hjemmebane. "Det er en fantastisk fornemmelse at tage til Suzuka med bevidstheden om, vi er sikre på trediepladsen. Det var et af de bedste point vi nogensinde har scoret i Malaysia, og det betyder vi har opnået hvad vi ville fra start af."
"Nu kan vi satse alt i forsøget på at vinde det Japanske Grand Prix for os selv og for Mugen-Honda !"