"Det var meget svært i dag at få en hurtig kvalifikationstid, fordi vi både løb tør for tid og benzin. Jeg kom ind halvvejs i kvalifikationen, og vi lavede et par få mindre ændringer som gjorde bilen lidt bedre, men Audi'erne er så hurtige at vi ikke kunne hente dem. Jeg håber blot at jeg kan få en god start i morgen for at give et spændende løb," siger Jan Magnussen om kvalifikationen.
Jan gjorde hvad han kunne, men Audis dominans kunne han ikke bryde
Pantano har tidligere på sæsonen kørt test for Benetton, men tabte duellen til Antonio Pizzonia. De to Formel 3-kørere sikrede sig hver sin titel - Pizzonia i England mens Pantano gjorde det i Tyskland.
Tysk mester 2000 - Giorgio Pantano
Pantano sikrede sig mesterskabet med en 3. og 4. plads i de to sidste løb - og endte med at vinde mesterskabet med 24 points forspring.
12. maj 2000 - Dansker bag ny Formel 3-sensation
12. maj 2000 - Hvem er Pantano?
Det er desuden 5. gang i denne sæson, at Ferran starter fra pole-position, men det er måske endnu mere vigtigt, at han scorede yderligere 1 point i kampen om dette års PPG Cup (mesterskab). Han har nu 154 point, hvilket er 6 mere end Adrian Fernandez, der har 148. Paul Tracy og Kenny Brack har begge 134 point og de er to er sammen med Fernandez nu de eneste, der endnu har en chance for at fravriste mesterskabet fra Ferran.
Gil de Ferran på pole igen.
Michael Andretti starter som nr. 2 i søndagens GP på højhastigheds oval-banen i Fontana. Han tangerede dermed hans hidtil bedste startplacering i denne sæson, der sjovt nok også blev sat på den anden af de hurtige oval-baner i CART serien, nemlig Michigan Speedway.
Andretti's team-kammerat, Christian Fittipaldi, starter fra som nr. 3. Helio Castroneves følger tæt efter, og Juan Pablo Montoya starter lidt skuffende kun som nr. 5. Skuffende fordi han i træningskørslerne rent faktisk var oppe over 242 mph., hvilket jo er hurtigere end Ferran's pole-tid.
De øvrige i Top-10 startplaceringerne blev: Jimmy Vasser, Dario Franchitti, Kenny Brack, Paul Tracy og Alexandre Tagliani.
35-årige Fernandez har i efterhånden et par år grublet over muligheden for at etablere et team, og det er nu altså en realitet. Sammen med Tom Anderson, der i de sidste 11 år har været en del af Ganassi Racing, så er der virkelig tale om et solidt sammentømret team, der forventes at bruge Reynard-chassis og Honda-motor.
Den tidligere japanske F1 kører, Tora Takagi, er muligvis på vej til at afløse netop Nakano hos Walker Racing. Denne aftale er dog endnu ikke helt på plads, men det forventes annonceret i løbet af meget kort tid.
PPI Motorsports fortsætter ikke i næste års CART serie - i hvert fald ikke som det ser ud lige i øjeblikket. Teamets to kørere bliver dog ikke arbejdsløse. Det skulle nemlig nu være officielt, at Cristiano da Matta skifter til Newman/Hass. Oriol Servia er desuden meget tæt på en aftale med Patrick Racing.
Della Penna teamet er blevet kvittet af Toyota, og Ford har også givet den argentinske team-ejer et nej til at blive motorleverandør. Han håber nu, at han kan få en aftale i stand med Honda, men hvis det ikke lykkes, så er det også slut for dette teams vedkommende i CART.
Og så er der stadig intet officielt omkring den tidligere 2-foldige CART mester, Alex Zanardi. Han indrømmer, at han nok har tøvet lidt for længe. Han kunne bl.a. have overtaget sædet hos Neman/Hass efter Michael Andretti. Men mon ikke der skulle være et par andre teams i CART, som ville være mere end interesseret i at få fingrene i den vellidte og karasmatiske italiener.
Med undtagelse af 1 hastighedsprøve var Poulsen generelt hurtigst på de andre af løbets 16 hastighedsprøver. Største overraskelse var prøve 1, hvor mange nok havde forventet at Poulsen skulle bruge lidt indkørings tid. Allerede her besatte han løbets første plads foran Pilgård.
Det har været en stor oplevelse fortalte Kristian på løbets afsluttende pressemøde og jeg er selvfølgelig glad for at kunne aflevere en bil til Jens uden en eneste defekt. Bilen havde masser af potentiale til at køre hurtigere fortalte Kristian også, men så længe vi var i front sparede vi lidt på krudtet og brugte stort set det samme hold dæk under hele rallyet.
Den nærmeste fremtid må nu vise hvad der skal ske til næste år, sluttede Kristian uden at kunne afsløre noget.
Valvoline-Racing
Der er ingen tvivl om, at Herta er godt sulten efter igen at køre i CART. Han skulle efter planen have kørt hos det McDonalds sponsorerede Forsythe team i denne sæson, men alt dette blev alligevel ikke en realitet. Han har i stedet måte "nøjes" med rollen som afløser hos Walker Racing (2 løb), Mo Nunn Racing (3 løb) og så hos Player's/Forsythe på Laguna Seca.
Nu har han så i stedet sikret sig en kontrakt med det nok mest succesrige tyske motorsports team, Zakspeed. De har i de sidste 30 år opnået en masse nationale og internationale resultater. Teamet var desuden med i Formel 1 fra 1985 - 1990.
Team-ejer, Peter Zakowski er meget tilfreds med, at det nu igen bliver til et comeback i USA, og ikke mindst i CART. Han sagde bl.a. følgende på fredagens pressekonference i Fontana:
"Zakspeed's deltagelse i CART er ikke kun ensbetydende med et comeback til amerikansk motorsport, men det er også lig med deltagelse i verdens måske mest jævnbyrdige og økonomisk mest interessant motorsportsserie. Udvidelsen af serien har også haft en afgørende betydning for den endelige beslutning fra vores side. Det faktum, at vi næste år skal køre løb i både USA, Mexico, Japan, Canada, Australien, Brasilien, England og især det tyske løb på Lausitzring, har spillet en afgørende rolle. Der åbner et potientielt meget stort marked for os, og udsigten til, at CART for første gang skal køre i Tyskland, har selvfølgelig meget stor betydning for os. Vi har dermed en chance for at køre på hjemmebane."
Der er, som førnævnt, endnu ingen officielle meldinger om, hvem der bliver Herta's team-kammerat, men rygter går på, at det bliver en tysk kører. Johnny Herbert har dog også været nævnt som en mulig kører.
Med de to nye F3000 stjerneskud fortsætter Ganassi den linie, som har været så succesfuld de sidste 4 sæsoner. I stedet for at hente kørere fra f.eks. Indy Lights, så har Ganassi endnu engang vendt blikket mod Europa. Og her fandt han så Junqiera og Manassian.
Junquiera og Manassian var sammen med Buddy Rice og Casey Mears i sidste måned med i en test-kørsel for Ganassi Racing på Firebird-banen i Phoenix. Ud fra de opnåede resultater så faldt valget altså helt som forventet på brasilianeren og franskmanden.
Ganassi glæder sig allerede til den næste sæson. Under fredagens pressemøde i Fontana, sagde han bl.a.:
"Disse to unge mænd har de samme kvaliteter som både Alex Zanardi, Jimmy Vasser og Juan Pablo Montoya. De har først og fremmest hjerte og sjæl og en passion for motorsport."
Chip Ganassi med sine F3000-tropper
23-årige Junqueira, der bl.a. i 1999 afløste Montoya som test-kører hos Williams-teamet, mener selv, at CART for hans vedkommende er et bedre valg end hvis han havde valgt at køre i Formel 1.
"Jeg havde et par tilbud fra Formel 1 i baglommen, men Ganassi Racing er ét af de absolutte top-teams i amerikanske motorsport, og herovre er der langt flere muligheder. Jeg er udemærket klar over, at det første år i en nye serie altid er meget svær - måske endnu mere i denne serie, eftersom at der køres på oval-baner. Men jeg glæder mig meget til at prøve kræfter med den slags baner."
27-årige Manassian bliver den 2. franskmand, der har kørt i CART. Stephan Gregoire var den første. Manassian havde følgende kommentar til hans skifte til CART:
"Jeg har altid fulgt CART serien på TV, og jeg elsker det fordi det er så utrolig jævnbyrdigt. Næsten alle har en mulighed for at vinde løb - i modsætning til Formel 1, hvor det reelt kun er 2 teams. Jeg må indrømme, at jeg aldrig selv har været vildt opsat på at komme til at køre i Formel 1. Jeg har sådan set hele tiden håbet på at få en karriere her i USA, og at jeg nu kan se frem til at køre hos Ganassi Racing, ja det er simpelthen en drøm, der går i opfyldelse."
Hvor vidt Ganassi Racing endnu engang har valgt rigtigt, må vi vente med at se til næste år. Der er dog ingen tvivl om, at med valget af Junquiera og Manassian, så må teamet absolut høre til blandt favoritterne.
De to nye kørere kan nu se frem til massevis af test-kørsler i løbet af den nært forestående vinterperiode.
"Det var først i går torsdag jeg fik mulighed for at køre de første meter i bilen" fortæller Kristian." Mit umiddelbare indtryk er meget positivt og vækker minder om de mange oplevelser vi tidligere havde i min Celica" slutter han.
Kristian Poulsen og 2.kører Ib Hildebrandt får med start nummer 1 ca. 2,5 min. til at sætte sig ind i hvordan bilen fungerer optimalt. Dette må forventes at være køretiden på løbets første lille asfalt rundbane på havnen i Esbjerg der starter fredag aften kl. 18.34.
Efter prøve 1 og mørkets frembrud starter deltagerne ud på 3 meget krævende hastighedsprøver hovedsagelig på grusunderlag. Rigtig dækvalg, godt lys, og en smule held kan meget nemt være afgørende for startplaceringen lørdag morgen. Hurtigste deltager fredag aften starter lørdag morgen som første deltager præcis kl. 08.00 ud på de resterende 13 hastighedsprøver fortrinsvis på asfalt. Løbets vinder kører over rampen præcis kl. 18.10 ved Bramminge sportscenter.
Mesterskabet i gruppe A er for længst afgjort til Jens Mulvads fordel, men Kristian Poulsen vil med en sejr kunne lave ravage i de sekundære placeringer og få en fortjent oprejsning efter en meget problematisk sæson.. Gruppe H bliver først afgjort i weekenden hvor den største chance må tillægges Ove Pedersen i hans 4 hjultrukne Ford Sierra.
Mesterskabet i gruppe N bliver en kamp mellem 2 deltagere. Den regerende danmarksmester Karl Åge Jensen og 2. kører Hans Marx har de bedste kort på hånden med et forspring på 20 sek. I deres Mitsubishi. Det psykiske forspring har Mikael Sørensen og 2.kører Ole Frederiksen i bil nummer 9. De er i de sidste 3 indbyrdes kampe løbet af med sejren i et tilsvarende bilmærke, der denne gang også er støttet af Valvoline Danmark.
Tom Nielsen og Klaus Kammersgaard i den lille Peugeot med startnummer 33 håber de kan afslutte sæsonen med en klassejr i klassen 0-1400 ccm. Grp. N,A,H.
Vejrudsigten lover ikke for godt, men rallyfolket er kendt for at trodse vejr og vind. Deltagerne og deres servicefolk kan hele lørdagen ses i arbejde på servicepladsen hos Shell ved Korskroen. Valvoline har deres store trailer på plads til at servicere deres kørere og pressefolk. Valvoline har tænkt på vejret og tilbyder alle pressefolk og gæster et gratis regnslag så længe lager haves.
Vi ønsker alle et rigtig godt motorløb.
Valvoline-Racing