Jos Verstappen er en af de seriøse deltagere i jagten på et sæde i Formel 1 i næste sæson. Der arbejdes til flere sider, men der er ikke ret mange sæder at kæmpe om. Det gør selvfølgelig arbejdet mere intens for de som varetager kørernes interesser. Hans manager, Raymond Vermeulen, udtaler sig således om den nuværende situation.
"Vi forhandler stadig med et antal teams, selvfølgelig mest dem som endnu har ledige sæder i næste sæson. Vi fokuserer primært på et fast sæde, i stedet for et testsæde. Vi er stadig positive overfor for at beholde Jos i Formel 1. Forhandlingerne tager meget tid, meget lang tid for det meste, men lige med ét kan en forhandling være afsluttet inden for ganske få dage."
Vermeulen siger intet nyt, men der er ingen tvivl om at kampen om sæderne bliver intensiveret i den kommende tid. Et af de mange elementer er sponsorer. I de fleste tilfælde de sponsorer som skal betale for en kørers sæde. Jos Verstappen har været rigtig god til at finde sponsorer, og umiddelbart ser det ud til at Verstappen og hans manager Vermeulen kan overtale i hvert fald et par af sponsorerne fra i år til at forsætte næste år.
"Både Trust og Wilux har tilkendegivet at de har fået meget ud af at blive eksponeret sammen med Jos og Minardi. Det er jo meget opmuntrende. Hvis vi kan give dem lige så gode eller bedre muligheder i 2004, vil de ganske sikkert blive som sponserer for Jos endnu en sæson i Formel 1."
Det er selvfølgelig rart at høre at der er skred i forhandlingerne. Men samtidigt ligger det også et vist pres på især de kørere som også kandiderer til et af de ledige sæder. Kørernes managers skal være kolde et vist sted for ikke at blive for nervøse. De skal efter bedste evne varetage deres kørers interesse. I øjeblikket må det ikke være sjovt at være dansk kører og ikke vide om man kan forsætte i motorsportens kongeklasse.
Hos Ferrari fortsætter de med verdensmesteren Michael Schumacher samt Rubens Barrichello.
Også Williams teamet fortsætter med begge deres kørere Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya.
McLaren teamet forbliver ligeledes uændret med Kimi Raikkonen og David Coulthard.
Og dermed er der slet ingen forandringer i kørerbesætningerne i de tre top team i Formel 1.
I midterfeltet fortsætter både Fernando Alonso og Jarno Trulle hos Renault.
Ligeledes fortsætter begge Toyota's kørere fra denne sæson, Olivier Panis og Christiano da Matta.
Sauber teamet stiller med to 'nye' kørere, det er Giancarlo Fisichell og Felipe Massa.
BAR udskifter en kører og ender op med Jenson Button og Takuma Sato.
Jaguar har på nuværende tidspunkt kun en ene kører på plads, og det er igen Mark Webber.
Jordan har ingen kørere på plads endnu, og det samme gælder for Minardi teamet.
Men med tanke på at Formel 1 kontrakter ikke altid er det papir værd de er skrevet på, så er der stadig spænding om den endelige kørerbesætning i Formel 1 feltet til 2004 sæsonen, og da ikke mindst om det bliver muligt for Nicolas Kieas at få sig en plads.
Det var også hos Sauber at Massa i 2002 debuterede i Formel 1 feltet, og her var hans præstationer så gode at han til 2003 sæsonen blev hyret af Ferrari teamet som testkører.
Men til 2004 sæsonen er han altså nu igen tilbage hos Sauber teamet, og dermed også en fast plads i Formel 1 feltet.
Hos Sauber bliver Massa i 2004 teamkollega med den tidligere Jordan kører italieneren Giancarlo Fisichella.
Felipe Massa er udråbt som den ene af kørerne hos Sauber. Men Peter Sauber er endnu ikke kommet med den endelige officielle bekræftelse. Det ventes dog at det vil ske indenfor en overskuelig fremtid. Og når det sker, hvad så hos Ferrari?
Med Massa hos Sauber står Ferrari lige pludselig med kun én testkører. Teamet har i de seneste mange år pr. tradition anvendt to testkørere. Og så er det at spekulationerne begynder at tage fart. Vil Ferrari genansætte Luciano Burti som makker til Luca Badoer, eller vil man hellere have en udefra med erfaring? Godt spørgsmål.
Et af de emner som der bliver spekuleret i, som kunne have en chance, er Allan McNish. Kikker man lidt på Allan McNish, så har han faktisk en stor erfaring, også som testkører.
Fra 1990 til 1992 arbejde han hos McLaren.
Videre til Benetton fra 1993 til 1995.
Så lokkede Lola med deres mislykkede Formel 1 projekt. Allan McNish gik i stedet til sportsvognsracing, og vandt bl.a. på Le Mans for Porsche i 1998.
Derefter gik turen til Toyota - først i GT-One sportsvognen og siden med i opbygningen og udviklingsprogrammet til Toyotas entre i Formel 1.
I år har han været testkører hos Renault. Selv siger Allan McNish at første prioriteten næste år er at få et fast sæde i Formel 1. Hvis ikke det lykkedes, satses der på en testkørerrolle.