Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.10.2008
 McLaren med ny hækvinge i Brasilien
 
28.10.2008
 Sådan kan mesterskabet afgøres
 

Hop til top29.10.2008

McLaren med ny hækvinge i Brasilien

McLaren teamet kommer med flere nye ting på bilerne til årets sidste Grand Prix i Brasilien. En ny hækvinge er en af de ny ting.

Når Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen fredag formiddag kører ud på Interlagos banen, så sker det med en ny hækvinge på bilerne. Trods næsten sikre på kørernes mesterskab, så har McLaren ikke ligget på den lade side. Nu skal det være efter at det glippede i sidste sæson.

En ny hækvinge og andre større aerodynamiske ændringer på mindst seks områder på bilen. Det er hvad man møder op med. Som Ron Dennis siger, så er det primære at sikre en så stor holdbarhed som muligt. At bilens samlede præstation så også bliver bedre er kun et plus. Ron Dennis udtaler dog at man møder op til Brasiliens Grand Prix som til ethvert andet Grand Prix. Forberedelserne er de samme.

De specielle forhold der kan præge ethvert lokalt Grand Prix gør sig selvfølgelig også gældende her. Det vil sige især luftfugtighed og regn. Og så er banen ikke den mest jævne selvom at den de sidste par år er blevet udbedret rigtig meget. Et eller andet sted kan dog spore en vis nervøsitet hos McLaren. Og det er der vel ikke noget at sige til. Det glippede sidste år af forskellige årsager, og i år er man igen meget tæt. Nu må det bare ikke glippe. Eller gentager historien sig?

PDL  


 

Hop til top28.10.2008

Sådan kan mesterskabet afgøres

Når deltagerne i dette års Formel 1 mesterskab den kommende weekend kører ud på Interlagos banen i Brasilien, er det med McLaren køreren Lewis Hamilton i kamp med Felipe Massa fra Ferrari teamet om sejren i mesterskabet.

Som pointstillingen ser ud i øjeblikket er det kun Lewis Hamilton og Felipe Massa der kan tage titlen i år, og de ankommer til Brasilien med henholdsvis 94 og 87 point i bagagen.

Hamilton vinder mesterskabet hvis:

Massa vinder mesterskabet hvis:

Der er ingen tvivl om at de 7 points forspring Hamilton har stiller ham med et godt udgangspunkt, men han havde faktisk en tilsvarende føring sidste år, og tabte alligevel mesterskabet - den gang til Massa's teamkollega Kimi Raikkonen.
Massa står dog med den største udfordring, han skal faktisk vinde løbet, og håbe på uheld for Hamilton for at blive mester.
Så vi må nok udråbe Lewis Hamilton som favorit til at vinde titlen.

Også i teammesterskabet er der noget at kæmpe om, her fører Ferrari i øjeblikket med 11 point i forhold til McLaren på 2. pladsen, og da der er maksimalt 18 point at kæmpe om, så er alt åbent mellem dem endnu.
Her må Ferrari dog anses for at være favoritterne.

Weekenden bliver altså en kamp om vigtige point, for at hjemtage de to mesterskabstitler, ligesom hele sæsonen selvfølgelig har været det, men det kan være sidste gang at kørernes mesterskab skal afgøres på point.
På det næste møde i FIA World Council vil Bernie Ecclestone foreslå en anden måde at premiere kørerne på i fremtiden.

Bernie Ecclestone's plan er at kørerne skal tildeles henholdsvis guld, sølv og bronce medaljer ved hvert løb, og når sæsonen er slut tæller man sammen hvem der har flest medaljer.
Argumentet fra Bernie Ecclestone's side er at det giver kørerne større motivation til at kæmpe med om sejren i hvert eneste løb, og ikke 'blot' ligge og samle sikre point på de sekundære placeringer.

Om systemet virker, og om det nogensinde bliver indført, er meget uvist, men helt sikkert er at det ikke er nytænking fra Bernie Ecclestone's side.
Det er nøjagtig det samme system som man benyttede ved de første historiske Olympiskelege, hvor de tre vindere blev tildelt mønter, og hvor mønterne blev talt op når legene var slut.
For at gøre forvirringen total, så skal pointsystemet bevares i teammesterskabet.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk