Afkørselsarealer på en bybane er nærmest ikke eksisterende. Derfor har man kun en betonmur, et autoværn eller lignende. Flere steder har man dog fundet på at polstre barrieren på forskellig vis. I Abu Dhabi på den nye Yas Marine bane har man valgt at imødegå en afkørsel på følgende måde.
Ligesom man i Singapore, i Barcelona og på Monza har valgt at polstre visse strækninger, så gør man det samme i Abu Dhabi. Løsningen hedder Tecpro. Tecpro er pudder som er polstret med polyethylene skum, og som er utroligt stødabsorberende.
David Coulthard - ex. Formel 1 kører - som blandt andet tidligere har været involveret i sikkerhedsspørgsmål i Formel 1, har været i Abu Dhabi og set nærmere på produktet. Og han er ret begejstret for denne løsning.
"Der vil altid være en straf af en eller anden form for at køre af en bane. Det skulle ikke gerne ende med en ulykke hvor man kommer til skade, men ramt det bliver man."
"Jeg tror at man på denne bane tvinger FIA til at redefinere sikkerhedsstandarden på grund af de nye barriere."
David Coulthard var begejstret for denne nye løsning, men var til gengæld ikke ret imponeret over den pitudkørsel som er lavet på stedet, som er en del af en sving sektion hvor man kører en strækning under jorden. Men det kan man selv vurdere i de kommende dages aktiviteter på den ny bane.
Udover er de eksisterende 10 medlemmer af FOTA, figurerer nu også det nye Campos-Meta team blandt medlemmerne. FOTA har været hurtigt ude og tilføje teamets logo på deres hjemmeside.
USF1 teamet har meddelt at de har meldt sig ind under FOTAs faner, men endnu er deres logo ikke tilføjet. Det ventes også at Manor og Lotus teamene inden for ganske kort tid vil melde sig ind.
FOTA som har tilkendegivet at alle de nye teams er velkomne til at deltage i sammenslutning og som har fået invitationer til det, har endnu ikke ønsket at kommentere noget.
Spekulationerne fortsætter med at blive udviklet, især efter at Jean Todt har nævnt tyskeren. Måske ikke direkte, men indirekte. Og især når Jean Todt - i forbindelse med sin udnævnelse - taler meget varmt om den 7-dobbelte verdensmester. "Han er som en søn for mig. Der vil altid være plads til ham ved siden af mig," siger den tidligere Ferrari teamchef.
Nu venter alle så at se om det virkelig er en opgave som Michael Schumacher er interesseret i - og ikke mindst om Formel 1 er enige i at det vil være fordelagtigt at have tyskeren som bindeleddet mellem Formel 1 og FIA.
De vel nok få der havde ønsket at se det britiske Formel 1 Grand Prix kørt på en anden bane end Silverstone, kan efterhånden godt skrue helt ned for forventningsblusset. Donington banens ejere fik for et par uger siden forlænget deres godkendelsesfrist fordi det lovede budget ikke var klart. Fristen blev forlænget til i forgårs - mandag - men ved fristens udløb, var der endnu ikke kommet noget budget frem.
Det betyder at Silverstone igen er i spil om at arrangere det britiske Formel 1 Grand Prix. Noget der selvfølgeligt glæder den tidligere Formel 1 verdensmester, Damon Hill, der nu sidder i spidsen for banens ejere, British Racing Drivers Club. Han siger blandt andet at man er i samtale med Bernie Ecclestone, men at man ikke vil arrangere Grand Prixet for enhver pris.
Bernie Ecclestone siger at han da gerne ser at det britiske Grand Prix stadig er på kalenderen, men modsat vil han ikke yde specielle rabatter for at bevare det britiske Grand Prix. Det er en kendt sag at Bernie Ecclestone ikke altid har været lige begejstret for Silverstone af efterhånden mange forskellige årsager. Han siger dog også at han og Damon Hill er i gang med forhandlingerne. Datoen for det britiske Grand Prix ligger fast og som tingene ligger nu, ser det ud til at Silverstone bevarer det, men til hvilken pris og hvor længe?