Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.10.1998
 Gerhard Berger bliver personlig manager
 Fremskridt i forhandlingerne med EU
 
2.10.1998
 Forvirring om næste års kalender
 Forskellige farver forbudt
 BAR-test, 1. oktober
 Honda år 2000 næsten sikker.
 

Hop til top3.10.1998

Gerhard Berger bliver personlig manager

Ikke nok med at den tidligere Formel 1-kører Gerhard Berger har fået et ledende job hos BMW, der arbejder hen imod samarbejdet med Williams, udvider østrigeren også sine interesser til at omfatte personlig management. Den tidligere Formel 3000 mester, Jörg Muller har endnu ikke fået chancen i Formel 1, men har måttet nøjes med at være testkører for Arrows og nu for Sauber. Endvidere tilbringer Muller tiden i GT-mesterskabet hvor han kører for Porsche. Tyskeren har som mål at komme med i Formel 1 inden år 2000 og Berger skal efter alt at dømme tale hans sag overfor teamcheferne.
BB  


Hop til top
Fremskridt i forhandlingerne med EU

EUs konkurrencekommisær, Karel van Miert der i øjeblikket undersøger organisationerne bag Formel 1, og især Bernie Ecclestones enevældige position i forhold til reklamerettigheder, har efter samtaler med FOCA bossen gjort fremskridt på flere områder. Det er især spørgsmålet om de monopollignende rettigheder som Ecclestone har over mange år til Formel 1 der ligger til grund for undersøgelsen fra EU. Talsmænd siger dog at der fortsat er meget der skal diskuteres og undersøges.
BB  


 

Hop til top2.10.1998

Forvirring om næste års kalender

Den endelige kalender for 1999 er blevet forsinket da flere løb skal bekræftes. Det er dog sikkert at sæsonen begynder igen den 7. marts og at det igen til næste år bliver i Australien at det første løb køres. Yderligere er det også sikkert at Malaysia er med i kalenderen som det næstsidste løb inden sæsonen skulle slutte i Japan. Der er især problemer med det franske grand prix som i de seneste år har haft skænderier med Bernie Ecclestone om TV-rettighederne. Samtidig kan løbet på Nürburgring komme i fare, eftersom det var den nu afgående kansler Helmuth Kohl der var foregangsmand for endnu et grand prix på tysk grund. Der skal derfor forhandles med den kommende kansler. Det forventes at den endelige kalender er klar i midten af oktober.
BB  


Hop til top
Forskellige farver forbudt

FIA vil ikke godkende teams der kører med forskellige farver på hver deres biler. Emnet er blevet debatteret efter at BAR har haft ønske om at køre med to forskellige reklamer på bilerne, henholdsvis 555 og Lucky Strike som er mærker under hovedsponsoren BAT. Craig Pollock var skuffet over beslutningen og mener at FIA ødelægger mulighederne for teams til at tjene penge. Et team som kan komme til at få gavn af beslutningen er Arrows som BAT længe har vist interesse for at bruge til at reklamere for sig. Tilgengæld har teamet definitivt sluppet af med Tyrrell og kan derfor godt kaldes for BAR.
BB  


Hop til top
BAR-test, 1. oktober

Den sidste dag i Barcelona. Temperaturerne var køligere, i nærheden af 19 grader. Dette er perfekte forhold til at få nogle tider, på den sidste testdag inden teamet vender tilbage til England i morgen tidlig. Gennem de sidste to dage - og nætter - har teamet udført et enormt arbejde på helt nye hydraulik- og elektroniksystemer. Teamet har nu opsamlet en væsentlig mængde data som vil blive analyseret på fabrikken i Brackley, så tidligt som fredag aften. Nu hvor det vigtigste udviklingsarbejde er blevet udført, tog teamet chancen til morgen, til at tage et par hurtige runder. Jean-Christophe Boullion - F1 testkører for British American Racing - som nu er velkendt med bilen, var meget ivrig efter at køre og presse bilen til dens grænser. På hans anden tur klokken 11:15 var Jean-Christophe i stand til at køre en omgangtid der var hurtigere end hans medkørere Wurz og Fisichella fra Benetton med 1:23,46, kun 0,1 sekund fra Hill og 1,6 sekund efter Michael Schumacher.

Dr. Adrian Reynard, teknisk direktør: "Jeg er meget tilfreds med den måde materiellet kører, men frem for alt er jeg glad for det hold af personer som har udvist en utrolig begejstring - nogle fik kun få timers søvn i de to sidste nætter. De arbejdede utroligt sammen. Moralen er høj, hvilket reflekteres tydeligt i resultatet."

Robert Synge, testteam manager: "Vi havde et mindre problem i går med koblingen... som gjorde at vi måtte stoppe tidligt klokken 16:30. Jeg vil kalde det en forklædt velsignelse, da det gav os rigelig tid til at forberede bilen til denne morgen og have den bygget og kørende så den rykkede op i tidstabellen. Som et resultat, var vi i stand til at køre stærkere end to af topteamsene. Det er en meget opmuntrende præstation. Holdbarheden på denne prototype er en hyldest til de mange folk der har bygget den."

Jean-Christophe Boullion: "Jeg havde en utrolig tid til morgen. Jeg var spændt på at få grønt lys og presse bilen. Bilen opførte sig rigtig godt og har en god balance. Teamet har tydeligvis gjort et godt stykke arbejde for at blive fri for tidligere problemer med understyring og overstyring. Den mangler stadig noget downforce, en meget vigtig faktor på denne bane, men det giver en indtryk af hvor meget hurtigere vi vil være med det nye chassis."

Olivier Boutron, Supertec: "Vores hovedmål med denne test i Barcelona var at sikre os at bilen reagerede godt til motoren og at det nye British American Racing luftkølings- og hydrauliksystem var kompatibelt med Supertec-motoren. Alle hos Supertec Sports er meget tilfredse med de resultater vi fik gennem de sidste tre dage og er ekstremt optimistiske med fremtiden. British American Racing har allerede vist os at de vil være en ny faktor i Formel 1 som man skal holde øje med i Formel 1-sæsonen 1999. Vi er meget stolte af at samarbejde med det nye team."

BB  


Hop til top
Honda år 2000 næsten sikker.

Honda's entre i Formel 1 er nu så godt som sikker, da den blev accepteret sidste uge af F1 kommissærerne. Honda's forespørgsel om optagelse i F1 serien mangler nu således kun at blive ratificeret af FIA's øverste råd. Honda, der forventes at annoncere beslutningen på deres 50 års jubilæumsdag næste måned, vil begynde at teste allerede næste år som forberedelse for entreen i 2000 med egne biler og motorer. Tyrells nuværende førstekører Toranosuke Takagi forventes at gennemføre alle testene, selvom kilder tæt på mener, at der bliver tale om en 2 bils testteam. Rygterne vil vide, at Mika Salo har en aftale om at teste for Honda, hvis Arrows kontrakten skulle falde på gulvet. Selve testbilerne vil blive designet af racerbilsfabrikanten Dallara under Honda's bevågenhed, selvom det anses for sandsynligt Honda selv vil stå for designet  fra scratch af den endelige racer til år 2000. ( KLH )
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk