Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.10.2004
 F3000 Superfund løbskalender offentliggjort
 
1.10.2004
 ICS venter med endelig afgørelse
 A1 Grand Prix præsenterer de første teams
 

Hop til top3.10.2004

F3000 Superfund løbskalender offentliggjort

F3000 Superfund serien som kun køres i Europa, har netop offentliggjort deres foreløbige løbskalender for 2005. Samtidigt ændres kvalifikationsformatet.

Formel 3000 Superfund, Euro 3000 eller måske endnu et nyt navn som ikke er annonceret endnu, har deres foreløbige løbskalender klar til næste sæson. Formel 3000 Superfund som vi kalder den her indtil videre, annoncerer samtidigt ændringer i kvalifikationsformatet i serien, som ude i Europa er temmelig populær. Således er der lavet aftale om direkte live transmission til mindst 15 lande. At det ikke er en helt ubetydelig serie, kan bl.a. ses af at Felipe Massa og Gianmaria Bruni begge har kørt i serien, og nu kører i Formel 1 hos henholdsvis Sauber og Minardi. Vinderen af serien vil som en del af den store præmie, få en Formel 1 Superlicens samt en Formel 1 test.

Kvalifikationsformatet bliver ændret så det nu ser således ud:

Fredag:
2 x gange 45 minutters fri træning.
Lørdag:
30 minutters fri træning.
50 minutters kvalifikation, hvor der må anvendes to nye sæt dæk.
Søndag:
15 minutters warmup.
Race.

Den foreløbige løbskalender, som mangler at blive endelig bekræftet, ser således ud:

Dato:Bane:Land:
1. majBrnoTjekkiet
15. majIkke fastsatFrankrig
12. juniEstorilPortugal
26. juniMonzaItalien
10. juliNurburgringTyskland
24. juliZandvoortHolland
28. augustDoningtonEngland
18. septemberZolderBelgium
PDL  


 

Hop til top1.10.2004

ICS venter med endelig afgørelse

Vi kunne i starten af august fortælle at ICS organisationen planlægger at køre løb på alm. racerbaner. Nu har fem teams testet en alm. racerbane.

ICS tager kampen op med CCWS og andre serier i det amerikanske for at vinde både publikums og kørernes gunst yderligere. Derfor meldte ICS organisationen ud i starten af august at man til næste sæson planlægger at i hvert fald 2 af afdelingerne i ICS serien skal køres på alm. racerbaner, og altså ikke på den for serien gængse ovalbane.

I den forløbne uge har 5 ICS teams testet på Homestead banen i Miami for at prøve at køre på alm. racerbane, altså at kunne dreje til højre også. Nu skal ICS organisationen vurdere på alle data som er indsamlet under testen. Mange informationer er indsamlet. Det være sig kørernes oplevelse af testen, ligeledes på hvordan bilerne har været at køre. Bilerne er rent faktisk konstrueret til at køre race på ovalbane, mens bilerne som de 5 teams testede var modificerede biler.

Fra ICS lyder foreløbigt, at testen har været mere positiv end først antaget, men at man stadig vil vurdere testen udfra de samme kriterier som hidtil. Flere af kørerne som deltog i testen, har aldrig prøvet andet end ovalbaner, og for dem var det noget af en omvæltning at skulle prøve noget helt andet. Andre havde kun kørt på alm. racerbane meget tidligt i deres karriere, mens kører som Dario Franchitti, Scott Dixon, Helio Castroneves og Alex Barron alle tidligere i deres karriere har kørt på alm. racerbaner.

Fælles for alle som deltog i testen var, at det var en positiv oplevelse. Flere sagde dog at mere træning vil være nødvendig. Fra ICS organisationens side skal man nu evaluere på alle data. Der vil sandsynligvis komme flere tests. Det skal fastlægges hvordan bilerne skal opbygges teknisk, og kørerne med deres manglende erfaring fra denne type baner, skal have trænet og testet i kunsten i at dreje til højre. ICS organisationen forventer dog at de annoncerede baneløb stadig vil blive gennemført. Det er sikkert ikke uden grund, at de er placeret i august og september måned på næste års løbskalender.

PDL  


Hop til top
A1 Grand Prix præsenterer de første teams

A1 Grand Prix som præsenterede sig selv for seks måneder siden, er allerede nu klar til at præsentere de første seks teams, som vil køre i serien.

A1 Grand Prix som vi har beskrevet og skrevet om flere gange i løbet af i år, er nu længere fremme end forventet i deres handlingsplan. Inden for ganske kort tid kan organisationen bag serien præsentere de første seks teams som allerede nu har tilmeldt sig serien.

I en pressemeddelelse fra A1 GP forlyder det, at man inden for den allernærmeste fremtid vil præsentere de første seks teams samtidigt med de endelige data på bilen. Det vil ske i London. Præsentationen vil blive foretaget af CEO og stifteren af serien, Sheik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum. Sheiken med det lange navn kommer fra Dubai, hvor A1 Grand Prix har sit hovedsæde.

De første seks teams som repræsenterer de lande som skal deltage i den Nations Cup som serien bygger på, kommer fra henholdsvis Storbritannien, Sydafrika, Kina, Portugal, Pakistan og Libanon. Serien er en vinterserie, som skal køres i nogle af de arabiske og asiatiske lande. Bilen, som vi har omtalt flere gange, er kort fortalt et Lola chassis med en 3,4 liter V8 Zytek motor og som vi omtalte forleden, skal der køres på Avon dæk, dog med ejerens, Cooper Tire and Rubber Company, navn på.

De nærmere og nyeste specifikationer på bilen vil blive afsløret ved præsentationen i London, hvor det britiske team også vil præsentere deres bil, som vi allerede nu kan afsløre vil være bemalet i de kendte britiske farver blå, hvid og rød. Det britiske team vil blive præsenteret af John Surtees, tidligere verdensmester på motorcykel og i Formel 1. John Surtess vil stå i spidsen for den britiske indsats i serien. I løbet af nogle få uger er det meningen at man vil præsentere yderligere teams eller nationer, som man i øjeblikket er ved at få de sidste detaljer på plads med.

Og som noget helt exceptionelt, kan vi afsløre at der også fra dansk side er stor interesse for deltagelse i serien. Foreløbig er det på undersøgelsesstadiet, men der arbejdes med planer om en mulig dansk deltagelse. Bliver planerne til noget, er det bl.a. med den hensigt, at man via den vej vil gøre det muligt at få danske kørere og talenter frem i international motorsport.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk