Sebastian Vettel sikrede sig sin fjerde pole position i denne sæson, da han var hurtigst på Suzuka banen i Japan. Jarno Trulli var næsthurtigste og bevarede dermed sit momentum fra den 3. fri træning. På tredjepladsen kom Lewis Hamilton i McLaren.
Desværre blev kvalifikationen præget af uheldige omstændigheder. Mark Webber kunne ikke stille start på grund af en smadret racer. Heikki Kovalainen præsterede at køre af i samme sving to gange - henholdsvis i Q1 og Q3. Sebastien Buemi formåede også at køre af banen 2 gange. Sidste gang var dog efter at han havde passeret det ternede flag i Q2, men kunne ikke deltage i Q3.
Jaime Alguersuari i Toro Rosso fulgte teamkollegaens eksempel og kørte også af. Endda i samme sving. Værst gik det udover Timo Glock, som i banens sidste sving kørte galt. Det der umiddelbart lignede kraftig understyring, bragte Timo Glock af banen og i en voldsom kollision med afspærringen. Han blev bragt til banens medical center liggende på en båre. Efterfølgende blev han bragt til et nærliggende hospital til nærmere undersøgelse. De seneste oplysninger siger at han har slået ryggen kraftigt og at han har adskillige snitsår på det ene ben.
Efter kvalifikationen er det kommet frem at mindst 5 kørere skal stå skoleret for ikke at overholde reglementet om overhaling i gul flagzone. Der kan påregnes straffe hvilket så betyder en ændret startopstilling i forhold til de tider som kørerne har kvalificeret sig på.
Resultatet af kvalifikationen:
![]() | ||||||
Pos | Kører | Team | Omg | Q1 | Q2 | Q3 |
![]() | ||||||
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 14 | 1:30.883 | 1:30.341 | 1:32.160 |
2. | Jarno Trulli | Toyota | 20 | 1:31.063 | 1:30.737 | 1:32.220 |
3. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 21 | 1:30.917 | 1:30.627 | 1:32.395 |
![]() | ||||||
4. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 20 | 1:31.386 | 1:31.222 | 1:32.466 |
5. | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 18 | 1:31.272 | 1:31.055 | 1:32.660 |
6. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 19 | 1:31.501 | 1:31.260 | 1:32.945 |
![]() | ||||||
7. | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 18 | 1:31.041 | 1:30.880 | 1:32.962 |
8. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 23 | 1:31.228 | 1:31.052 | 1:32.980 |
9. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 21 | 1:31.499 | 1:31.223 | no time |
![]() | ||||||
10. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 12 | 1:31.196 | 1:31.103 | no time |
11. | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 17 | 1:31.286 | 1:31.482 | |
12. | Fernando Alonso | Renault | 14 | 1:31.401 | 1:31.638 | |
![]() | ||||||
13. | Robert Kubica | BMW Sauber | 15 | 1:31.417 | 1:32.341 | |
14. | Timo Glock | Toyota | 13 | 1:31.550 | no time | |
15. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 14 | 1:31.571 | no time | |
![]() | ||||||
16. | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 11 | 1:31.704 | ||
17. | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 8 | 1:31.718 | ||
18. | Romain Grosjean | Renault | 8 | 1:32.073 | ||
![]() | ||||||
19. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 9 | 1:32.087 | ||
20. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 0 | no time | ||
![]() |
Tiderne fra den 3. fri træning:
![]() | |||||
Pos | Kører | Team | Omg | Tid | Diff |
![]() | |||||
1. | Jarno Trulli | Toyota | 24 | 1:31.709 | |
2. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 26 | 1:31.771 | 0.062 |
3. | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 28 | 1:32.343 | 0.634 |
![]() | |||||
4. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 19 | 1:32.414 | 0.705 |
5. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 26 | 1:32.445 | 0.736 |
6. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 25 | 1:32.467 | 0.758 |
![]() | |||||
7. | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 24 | 1:32.488 | 0.779 |
8. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 22 | 1:32.546 | 0.837 |
9. | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 25 | 1:32.668 | 0.959 |
![]() | |||||
10. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 20 | 1:32.689 | 0.980 |
11. | Romain Grosjean | Renault | 25 | 1:32.717 | 1.008 |
12. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 21 | 1:32.736 | 1.027 |
![]() | |||||
13. | Fernando Alonso | Renault | 21 | 1:32.742 | 1.033 |
14. | Timo Glock | Toyota | 26 | 1:32.749 | 1.040 |
15. | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 23 | 1:32.752 | 1.043 |
![]() | |||||
16. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 19 | 1:32.789 | 1.080 |
17. | Robert Kubica | BMW Sauber | 20 | 1:32.848 | 1.139 |
18. | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 26 | 1:32.878 | 1.169 |
![]() | |||||
19. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 15 | 1:32.930 | 1.221 |
20. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 18 | 1:33.167 | 1.458 |
![]() |
Englænderen Jenson Button kan sikre sig mesterskabet hvis han slutter på -
- 1. pladsen og Rubens Barrichello bliver nummer 4 eller derunder.
- 2. pladsen og Rubens Barrichello bliver nummer 6 eller derunder.
- 3. pladsen og Rubens Barrichello bliver nummer 8 eller derunder.
- 4. pladsen og Rubens Barrichello bliver nummer 9 eller derunder.
For køreren på anden pladsen, brasilianeren Rubens Barrichello, gælder det bare om at score så mage point som muligt, og helst flere end Jenson Button, for at holde drømmen om mesterskabet i live.
Straksværre ser det ud for tyske Sebastian Vettel på tredje pladsen, han kan teoretisk nå at blive verdensmester i år, og for at fastholde den mulighed skal han slutte på -
- 1. pladsen og Jenson Button bliver nummer 5 eller derunder.
- 2. pladsen og Jenson Button bliver nummer 7 eller derunder.
- 3. pladsen og Jenson Button bliver nummer 9 eller derunder.
Sæsonens to sidste løb køres i Brasilien 18. oktober, samt Abu Dhabi den 1. november, holder spændingen helt til det sidste løb, eller bliver Formel 1 verdensmesterskabet afgjort i denne weekend.
Brawn GP
Det er mere eller mindre stensikkert at Jenson Button, der har mere end en hånd på VM-pokalen fortsætter hos Brawn. Derudover er der også meget stærke forventninger til at Nico Rosberg træder til. Mercedes har ham i kikkerten og det kan styrke dem at indsætte en tysk kører. Rubens Barrichello vil gerne fortsætte, men i forbindelse med løbet i Singapore blev det mere end indikeret at brasilianeren ikke er sikker på at bevare sædet. Teamet vil nok gerne beholde ham, men for at please Mercedes må de tage Rosberg ind.
Red Bull Racing
Intet nyt - begge kørere er allerede bekræftet for 2010, så det bliver fortsat Vettel og Webber der fører an i læskedriks-raceren.
Ferrari
Allerede da Felipe Massa kørte galt og blev sygemeldt efter det ungarske Grand Prix meldte Ferrari direkte ud at de forventede at få ham i sædet for 2010. Fernando Alonso fik endelig skrevet kontakten under med Ferrari, måske efter at det lykkedes for Ferrari at finde en 'mindelig' løsning med Raikkonen som fik annulleret sin kontrakt et år før tid.
McLaren
Teamet bevarer Lewis Hamilton der har genvundet sin form igen efter et miseralt år. Han har en længere aftale med teamet der varer frem til 2012, men kontakter i Formel 1 er som regel ikke så holdbare igen. Heikki Kovalainen er på vej ud efter at der har været gentagne kritiske bemærkninger fra teamchef Martin Whitmarsh om finnens præstation. Når han har været lagt under pres har han ikke svaret igen med overbevisende kørsel, så derfor må det forventes at han er ude af teamet til 2010. Oprindelig var det rygtedes at Nico Rosberg var i retning af McLaren, men det fik Mercedes guidet mere mod Brawn GP. Dermed var det et ledigt sæde åbent, og da det kom frem at Raikkonen har skrevet en forhåndskontrakt med sin tidligere arbejdsgiver liger det et comeback til en anden finne. Teamet har i pressen fortalt at de sagtnes kan håndtere to store kørere - en indikation af at Raikkonen kunne være på vej tilbage. Omvendt har finnen senest fortalt at han ikke rigtig ved hvad han vil næste år - men køre for et topteam vil være en mulighed. Kombinationen Hamilton / Raikkonen ligner det mest oplagte.
Renault
Det har været offentlig kendt at Robert Kubica stod øverst på listen hos Renault, men med teamet stormfulde sensommer har det måske kølnet polakkens interesse. Romain Grosjean der kom til som erstatning for Nelson Piquet har også mulighed for at fortsætte i 2010, men han mangler stadig at imponere for alvor. Eftersom både Trulli og Glock ikke bliver taget ind hos Toyota i 2010 kan de to meget vel være kandidater til at komme til som de mere erfarne kørere.
Williams
Der står en række kørere klar til at tage over hos Williams. De skifter efter alt at dømme deres motor ud og siger farvel til Toyota. Det kan samtidig sende Kazuki Nakajima ud af teamet - japaneren mangler stadig at sætte sig helt igennem oppe foran til at fortjene yderligere chancer i Formel 1. Nico Hülkenberg der er nykåret GP2 mester bliver efter alt at dømme den ene af kørerne. For at få en erfaren kører med på holdet har teamet kontakt til Nick Heidfeld, der dog ikke ligefrem har imponeret i flere sæsoner samt Rubens Barrichello som menes at være den der er tættest på at få et sæde hos Williams i 2010. Andre kandidater som står på listen er Heikki Kovalainen og senest Timo Glock. Tidligere på sæsonen holdt Williams ellers samtaler med Robert Kubica, men han sagde nej tak til tilbudet. Nico Rosberg har valgt at sige farvel til teamet og fortsætter ikke hos teamet i 2010.
Toyota
Der skal findes to nye kørere hos Toyota næste år efter at teamet har valgt at der skal satses på at få helt nyt blod ind i teamet - hvis teamet vel at mærke stadig er der til sæsonstarten 2010. Der har været tvivl, og er stadig nogen tvivl om teamets fremtid. De satser for tiden meget hårdt på at skaffe underskriften på Robert Kubica der har en uge til at finde ud af om han vil til det japanske team. Derudover har Toyota vist interesse i at tage Kimi Raikkonen til sig, men spørgsmålet er om han tror på at Toyota vil blive en vinder-racer. Det andet sæde hos Toyota kan henover vinteren blive det sidste håb for flere af de kørere der er blevet til overs i den store rokade.
Force India
Giancarlo Fisichella smuttede fra teamet for at blive Ferrari-kører. Det har overladt det til Adrian Sutil og Vitantonio Liuzzi til at fortsætte og de er bekræftet for den kommende sæson.
Toro Rosso
Teamets nuværende kørere, Sebastien Bourdais og Jaime Alguersuari fortsætter også i 2010 - det har teamet bekræftet.
Campos Racing
Det nye spanske team har Bruno Senna meget højt på listen. Brasilianeren der ellers var tæt på at køre Formel 1 i år med støtte fra Honda, har haft lidt af et sabatår. Han menes dog at være tæt på en kontakt med Campos. Pedro de la Rosa har længe været i retning af teamet men intet er endnu bekræftet.
Lotus
Lotus-teamet, som egentlig intet har med det oprindelig Lotus at gøre kæmper med tiden for at få hele pakken klar. Økonomien og planlægningen kan blive et problem for det nye team.
Manor
Der har også været stille omkring Manor-teamet. De har ellers en god opbakning i et sponsorat fra Virgin, men dreudover er der ikke meget nyt om det britiske teams planer.
US GP
Det storstilede amerikanske projekt er officielt godt på vej. Uofficielt slet ikke på vej. Indtil vinteren må vi også her vente på en afklaring. Tidligt på sæsonen var Rubens Barrichello et emne, men det lader ikke til at det bliver til noget. Jacques Villeneuve har meldt sig klar til at forsøge sig for tredje gang i Formel 1. Andre tidligere Formel 1-kørere har også været nævnt - Alexander Wurz og Franck Montagny menes at have sagt at de er interesserede. Teamet kommer nok ind med mindst én amerikansk kører, men en ting er sikkert: de får ikke Danica Patrick på holdet til 2010!
Sauber-Qasbak
Resterne af BMW teamet er solgt fra og der er malaysiske penge bag teamet. Peter Sauber og Mario Theissen har gjort sit for at sikre at teamet måske kan få en plads i 2010. De står dog på ventelisten som det 14. team. De har allerede sikret sig Ferrari motorer så teamet kan fortsætte. Hvis det lykkedes kan det være oplagt at en kører som Nick Heidfeld bliver.
Det var et kort sammendrag af de seneste rygter - om en uge kan der sikkert føjes nye navne til listen.
Umiddelbart kunne et skifte til Cosworth ligne et trin tilbage, eftersom det forventes at de motorer der vender tilbage med til Formel 1 ikke kan præstere blandt de bedste. Men ved at sikre sig at komme med på vognen tidligt, kan de måske på sigt etablere sig som Cosworths bedste kunde, og dermed få indflydelse på udviklingen af motoren. I hvert fald siger Toyota nu officielt at Williams ikke er interesseret i at køre videre med den japanske motor. "Hvis de ønsker motoren er den stadig tilgængelig men jeg tror vi går hvert til sit af flere grunde," siger John Howett i forbindelse med det japanske Grand Prix på Suzuka.
I stedet kan det være at det nye amerikanske US GP team vil tage over. De har ellers aftale med Cosworth men kunne måske se muligheden i at prøve en etableret motor af. Men det kræver at der igen kigges på aftalerne. Det menes dog at Cosworth gerne er med på at bytte rundt så de får Williams ind i folden i 2010.
I den sidste halve time af den fri træning stilnede regnen så meget af, at det igen var både forsvarligt og givtigt at træne på Suzuka banen.
17 af de 20 kørere i Formel 1 feltet forsøgte sig på den regnvåde bane, og blandt dem var det Adrian Sutil fra Force India teamet der viste sig som den hurtigste.
På 2. og 3. pladserne kom først Sebastian Vettel fra Red Bull teamet, og derefter Sutil's teamkollega fra Force India teamet Vitantonio Liuzzi.
De to mesterskabsførende kørere Jenson Button og Rubens Barrichello fra Grawn Grand Prix teamet, valgt at blive i pitten, frem for at risikere et uheld på dette vigtige tidspunkt i mesterskabet.
Heikki Kovalainen der satte hurtigste tid i den første fri træning, valgt som den 3. kører også at blive holdende i pitten.
Flittigste tester var Jaime Alguersuari fra Toro Rosso teamet med 11 omgange.
Tiderne fra 2. fri træning:
![]() | ||||
Pos | Kører | Team | Tid | Omg |
![]() | ||||
1 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:47.261 | 5 |
2 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:47.923 | 6 |
3 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:47.931 | 5 |
![]() | ||||
4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:47.983 | 5 |
5 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:48.058 | 8 |
6 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:48.691 | 9 |
![]() | ||||
7 | Fernando Alonso | Renault | 1:48.693 | 5 |
8 | Jarno Trulli | Toyota | 1:48.737 | 7 |
9 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:48.802 | 11 |
![]() | ||||
10 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:48.861 | 6 |
11 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:48.886 | 5 |
12 | Kamui Kobayashi | Toyota | 1:49.054 | 7 |
![]() | ||||
13 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:49.382 | 7 |
14 | Romain Grosjean | Renault | 1:49.405 | 6 |
15 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:49.553 | 5 |
![]() | ||||
16 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:49.872 | 8 |
17 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:50.179 | 10 |
18 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | No time | 0 |
![]() | ||||
19 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | No time | 0 |
20 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | No time | 0 |
![]() |
Som nævnt var Heikki Kovalainen hurtigst, han sluttede med af være 0,292 og 0,450 sekund hurtigere end 'hjemmebane' køreren Kazuki Nakajima fra Williams teamet samt Adrian Sutil der kører for Force India.
Noget overraskende kom Giancarlo Fisichella ind på 4. pladsen i sin Ferrari, mens teamkollega Kimi Raikkonen sluttede på 8. pladsen.
De to kørere der nok blev holdt mest øje med var nok de to Brawn Grand Prix kørere, Jenson Button og Rubens Barrichello - de to kørere der kæmper om mesterskabet.
Barrichello kørte sig ind på 9. pladsen, mens mesterskabsførende Jenson Button kun kørte 18. hurtigste tid.
Den 3. kører der kan vinde mesterskabet (rent teoretisk) er Sebastian Vettel fra Red Bull teamet, han sluttede med 17. hurtigste tid.
På grund af sygdom afløste japaneren Kamui Kobayashi Toyota køreren Timo Glock, han kørte 19. bedste tid.
Tiderne fra 1. fri træning:
![]() | ||||
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:40,356 | 24 |
2 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:40,648 | 18 |
3 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:40,806 | 14 |
![]() | ||||
4 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:40,985 | 27 |
5 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:41,421 | 26 |
6 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:41,443 | 15 |
![]() | ||||
7 | Fernando Alonso | Renault | 1:41,532 | 22 |
8 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:41,577 | 25 |
9 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:41,821 | 19 |
![]() | ||||
10 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:42,188 | 20 |
11 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:42,332 | 10 |
12 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:42,475 | 15 |
![]() | ||||
13 | Jarno Trulli | Toyota | 1:42,657 | 13 |
14 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:42,667 | 27 |
15 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:42,833 | 17 |
![]() | ||||
16 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:42,977 | 14 |
17 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:43,218 | 11 |
18 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:43,318 | 17 |
![]() | ||||
19 | Kamui Kobayashi | Toyota | 1:43,407 | 16 |
20 | Romain Grosjean | Renault | 1:43,572 | 22 |
![]() |