Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.10.1998
 Suzuka - Fredag
 
29.10.1998
 Dyrt at køre på Suzuka
 Bonus til Irvine
 Tidsplan for Japans GP
 Suzuka vejrudsigt
 

Hop til top30.10.1998

Suzuka - Fredag

Skulle man dømme efter tiderne efter den 1. fri træning, ser det ud til at McLaren er kommet bedst ud af den 5 ugers periode uden løb som netop er gået. Mika Hakkinen formåede at sætte hurtigste omgang i den første frie træning til Japans Grand Prix, blot 0,074s foran hans værste rival Michael Schumacher i Ferrari. Eddie Irvine besatte 3. pladsen, godt et halvt sekund efter Hakkinen. Esteban Tuero formåede ikke at holde sig inden for 107% tiden.
 
I den anden fri træning blev der så vendt op og ned på tingende og nu var det brødrene Schumacher som var hurtigst. Storebror Michael var den eneste kører som kom under 1:40, mere præcist i tiden 1:39,823. Ralf var godt et halvt sekund efter. Hakkinen og Coulthard måtte tage til takke med 5 og 6. pladsen, medens Jos Verstappen fik kørt sin Stewart Ford i top 10, hvorimod Rubens Barrichello blev nr. 17. Tuero som i første session var uden for 107% tiden fik denne gang presset Minardi'en inden for tidsgrænsen.
 
For god ordens skyld, skal det siges at tiderne er ret akademiske, fordi ingen ved hvilke dæk der anvendes og ej heller hvor meget brændstof vognene kører med. Først i kvalifikationen vil vi få et reelt fingerpeg på hvem dem kommende verdensmester bliver; Schumacher eller Hakkinen?
 
Tiderne fra begge sessions finder du på resultat siderne.
MBP  


 

Hop til top29.10.1998

Dyrt at køre på Suzuka

Søndagens Japanske Grand prix bliver nok det mest spændende løb i år - Men formodentligt også det dyreste.
 
Da det er årets sidste løb, satses der alt på at lave et godt resultat. Ferrari mod McLaren - hvem vinder dette års mesterskab? Og Bridgestone mod Goodyear i dækkrigen? Ingen af dem sparer på noget.
 
Omkostningerne er virkeligt eskaleret i de sidste fem uger. Dette skyldes bl.a. at det Portugisiske Grand Prix blev droppet fra dette års kalender, på grund af at banen ikke kunne nå at blive færdig.
 
De forskellige teams har derfor haft væsentligt mere tid til at forberede sig til det kommende løb, end de plejer. både Ferrari og McLaren, har næsten været på testbanerne non-stop i den sidste måned. Ferrari har haft 30 testdage på Mugello og Maranello.
 
Det er selvfølgeligt svært og sige hvad det præcist har kostet Ferrari at teste så meget, for penge er jo noget man næsten aldrig taler om i motorsport, men der har været mange mennesker i sving for at få det hele til at flyde, og dertil kommer så reparationer, motorer, dæk, hotel og rejser, så der skydes på at Ferrari har brugt i omegnen af 33 millioner dollars.
 
Så, selv om Ferrari's budget er ubegrænset, har de brugt væsentligt flere penge i denne måned, end de gjorde i den foregående, men det betyder ikke noget for ledelsen i Maranello, som desperat forsøger at få kørenes verdensmesterskab tilbage til Ferrari. Det er 19 år siden de sidst har haft den titel.
 
Selvom McLaren ikke har deres egen test bane, som Ferrari, har de derfor været nød til at leje Barcelona banen til deres test.
 
Bridgestone har estimeret deres omkostninger i slutningen af denne sæson, til at være omkr. 30 millioner dollar. Og de har brugt omkr. 116 millioner dollar på hele sæsonen.
 
Omkostningerne til det kommende løb, for McLaren og Ferrari er også store. De vil fylde tre jumbo jets med op imod 30 tons udstyr, som skal flyves til Japan, lige som de skal have mellem 60 og 80 medarbejdere med. Dette beløber sig til omkring $12 millioner for hvert team.
 
De to teams vil køre hårdt på fra Fredag morgen, under de første frie træninger, for at få en indikation af om deres intense test har båret frugt.
 
De to teams vil tilsammen bruge 83 millioner dollars på dette løb. Men der er måske nogen der vil være en lille smule mere forsigtige med at bruge penge på den kommende weekend. Sidste år til Grand Prixet på Jerez, var der blevet lavet 1 million baseball hatte og T-shirts som var blevet påtrykt med teksten Schumacher as 'The 1997 world champion' men de måtte jo som bekendt destrueres.
HVJ  


Hop til top
Bonus til Irvine

I følge den engelske avis "The Sun" så er Eddie Irvine blevet tilbudt en bonus på 1 mill. pounds, hvis han hjælper Michael Schumacher til at blive verdensmester. Det vil kræve af Eddie Irvine at han kommer ind efter Michael Schumacher, men foran Mika Hakkinen, og at de slutter som nummer 1, 2 og 3 i nævnte rækkefølge. Eddie Irvine regnes som lidt af en Suzuka ekspert fra hans formel 3000 dage, og han udtaler da også at han vil gøre alt hvad han kan, inden for reglementet, for at hjælpe Michael Schumacher med at bliver verdensmester. Men han påpeger samtidig at det bliver en fair kamp, som han har svært ved at vinde, han har kun to gange i år været istand til at slutte foran Mika Hakkinen.
AN  


Hop til top
Tidsplan for Japans GP

For natteravnene bringer vi her tidsplanen for Japans Grand Prix i dansk tid. På formel-1.dk sørger vi naturligvis for at resultaterne er online hurtigst muligt efter hver session.
 
FredagLørdagSøndag
03.00 - 1. fri, p 101.00 - 2. fri, p 100:30 - Warm Up
05.00 - 1. fri, p 202.15 - 2. fri, p 205.00 - Japans GP
05.00 - Kval.
MBP  


Hop til top
Suzuka vejrudsigt

I følge vejrudsigten for Nagoya som ligger 80 km. syd for Suzuka banen bliver det vådt i de første frie træninger, men godt vejr til kvalifikationen og løbet:
 
FredagLørdagSøndag
RegnSkyfritDelvist skyet
Max 19Max 20Max 20
Min 12Min 12Min 10
MBP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk