De to rivaler om VM-titlerne holder kortene meget tæt til kroppen, men Ferrari og Ross Brawn har endnu ikke dækstrategien klar. "Når det drejer sig om dækkene har vi i dag set mindre nedbrydning end i går, og det er ikke muligt at give en præcis vurdering om dækstrategien indtil i aften eller måske først i morgen efter warm-up'en," siger Ferraris tekniske leder, mens den tilsvarende tekniske leder hos McLaren, Steve Hallam ikke havde mange kommentarer, men antyder at McLaren må være med de bløde dæk: "Med udsigten til godt vejr og med alle på de bløde dæk er der nu færre variabler for os at bekymre os om," siger Hallam.
Det er i den forbindelse lige værd at erindre hvordan VM blev afgjort sidste år - det var Michael Schumachers dæk der eksploderede da tyskeren var for langt tid ude på hans slidte dæk, og derfor røg han af banen mens Hakkinen kunne kåres som verdensmester. Skal VM igen afgøres af et Bridgestone-dæk? Det kan ikke udelukkes...
Pedro Diniz havde problemer med undervognen og har indtil videre ikke haft en nem weekend. "Det var svært for mig at finde et set-up, og jeg havde for meget overstyring i de hurtige sving - helt ærligt: jeg er skuffet," siger Diniz der starter som nummer 17.
Det gik ikke bedre for Alessandro Zanardi der efterhånden med rette kan betegnes som denne sæsons største katastrofe. Mens Ralf Schumacher har skovlet point ind til Williams har Zanardi blot cirkuleret rundt uden at have scoret et eneste point. Godt nok er Williams-raceren svær, men alligevel. I dag var der i hvert fald ikke nogen bortforklaring fra italieneren. "Mens vi ledte efter nogle bedre justeringer, tog jeg et valg der viste sig at være forkert. Så vi kunne ikke sætte en god tid da vi behøvede det, og alle andre forbedrede sig," siger Zanardi mens teamets tekniske leder, Patrick Head ærgrer sig: "Det var en rimelig skuffende kvalifikation for Ralf - han begik en fejl på den allerførste omgang i hans løbsracer," siger Head men roser Ralf for at have kæmpet sig til en niendeplads. Zanardi får disse ord med på vejen: "Alex havde ikke rigtig nogen problemer, men kunne simpelthen ikke opnå en bedre placering." Men Williams vil stadig beholde ham - det må vist koste alt for meget at give ham en fyreseddel...
Michael Schumacher var meget glad for sin pole og han har allerede foreslået taktikken forud for løbet. "Den bedste måde jeg kan hjælpe ham og teamet er at vinde løbet og konstruktørernes VM for Ferrari," siger Schumacher der selv har indrømmet at han har meget svært ved at skulle være andenkører for Irvine. Men der kan komme andre forslag fra blandt andet Jean Todt og Ross Brawn. "Nu skal vi se på den bedst mulige måde at hjælpe Eddie i morgen, fordi vi arbejder som et team," siger Schumacher og lader det være op til teamet at bestemme over hvordan han skal køre løbet. Om ikke andet kan Schumacher næppe tillade sig at falde tilbage, eftersom Hakkinen så vil tage fronten og dermed ødelægge alle VM-drømmene. Jean Todt var en smule skuffet over Irvine. "Vi ønskede og forventede at få Michael i den forreste række med den bedste tid og at have Eddie i top-4. Vi sluttede med pole til Michael og femtepladsen," sagde teamchefen der i denne sæson har været under et stort pres.
David Coulthard, der i går kørte af banen, var godt med og kan blive en god støtte for Hakkinen. Skotten var rimelig tilfreds med kvalifikationen, og glæder sig meget til løbet. "Jeg er spændt på at se hvad der sker i morgen eftermiddag, fordi selvom kvalifikationen sluttede på denne måde, betyder det ikke at vi får den samme rækkefølge i morgen når vi er kommet ud af det første sving," siger Coulthard der måske får til opgave at være "oppasser" på Eddie Irvine.
Dog har McLaren gode muligheder for at klare sig godt i begge mesterskaber, men det kræver blandt andet at Ferrari ikke vinder løbet hvis Ron Dennis skal vinde konstruktørernes VM. Hakkinen skal have 4 point mere end Irvine for at vinde VM - og hvis resultatet af kvalifikationen holder hele vejen gennem de 52 omgange på Suzuka er det Hakkinen der bliver verdensmester mens Ferrari vinder konstruktørernes.
Også hans holdkammerat, Jarno Trulli, der i den kommende sæson skal kører for Jordan-teamet var meget glad for at sluttet tiden hos Prost med en god kvalifikation, selvom italieneren løb ind i flere problemer undervejs. "Raceren er dog godt afbalanceret og EV7-motoren var konkurrencedygtig og takket været disse to faktorer havde jeg en chance for at sikre mig en god startplacering," siger Trulli der tog Prost-teamets fornemmeste placering da han blev nummer 2 i det dramatiske løb på Nürburgring for lidt over en måned siden. Teamchef Alain Prost var også meget lykkelig over udfaldet - især over Peugeots præstation. "Peugeot Evolution EV7'eren har også været et plus ved at skære de 10. dele det var nødvendigt at få en god placering på grid'en, da omgangstiderne var så tætte," siger Alain Prost der i den kommende sæson også kører med Peugeot, men med to nye kørere - Jean Alesi og Nick Heidfeld.
"Jeg fik ikke et frit forsøg under hele kvalifikationen," beklager Barrichello, der skifter til Ferrari i den kommende sæson. "Jeg ville virkelig en speciel sidste kvalifikation med Stewart-Ford. Jeg er på teamets vegne ked af at tingene ikke ville som jeg ville i dag," siger Barrichello der blot blev nummer 13 mens Herbert blev nummer 8. Barrichello har de sidste tre løb stået i skyggen af Herbert - ikke lige det brasilianeren behøver hvor han i fremtiden kommer til at være andenkører for Michael Schumacher!
Der var heller ikke meget opmuntring at spore for teamet efter kvalifikationen på Suzuka. Rocco Benetton der nu har stået i spidsen for teamet har endnu ikke fået teamet på rette kurs. "Det var meget frustrerende i dag, med masser af trafikproblemer, så jeg tror vores bedste forventninger kun kunne have været et par pladser længere fremme." Men trafikken berører ikke kun Benetton, så det kan ikke bære hele skylden. Alexander Wurz ved godt at det ikke kører for teamet i øjeblikket. "Der er ikke noget andet vi virkelig kan få ud af raceren i øjeblikket," siger østrigeren, der mente at han måske kunne have været 2/10 hurtigere hvis ikke det havde været for de gule flag efter sammenstødet mellem Hakkinen og Alesi.
Det bliver derfor meget svært at få point til teamet i dette løb, og fremtiden ser heller ikke for godt ud. Teamet må også til næste år anvende Supertec-motorer og kommer i "fint" selskab med Arrows og måske også Minardi!
Tidligere har det ellers været rygtedes at Rick Gorne skulle overtage Pollocks plads, og blandt andet få Adrian Reynard mere med i teamet. Det menes at Reynard og Pollock/Villeneuve er røget i totterne på hinanden - især efter Villeneuves kritik af Reynards manglende engagement. Teamet forventer sig meget af løbet - der har stor økonomisk betydning for teamet. Grunden til at flere peger på at Pollock ikke får sparket er at alle aktionærerne i teamet er rimelig tilfredse og det vil i sidste ende kræve at Pollock sælger sin del af aktierne i teamet - og så tager han sandsynligvis også Villeneuve med sig.
Pole-postionen skiftede ejermand tre gange, først fra Frentzen, en af de første på banen, til Coulthard, til Michael Scumacher ti minutter senere, der blev den første kører under de 1 minut og 38 sekunder. Hakkinen forbedrede sin 2.-plads, men Schumacher skar 3/10-dele af hans tid og tog sin kun 3. pole i år. Ingen tvivl det kunne være blevet til flere, havde han kørt sæsonen fuldt. Efter kvalifikatione blev sat i gang igen, forbedrede ingen af topkørerne deres placeringer. Mika Hakkinen gjorde ellers hvad han kunne, men et mindre sammenstød med Alesi forhindrede ham. Top 6 blev: Michael Schumacher, Mika Hakkinen, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen, Eddie Irvine og Olivier Panis. Den anden kører deltager i sit sandsynligvis sidste grand prix er Damon Hill fra 12. position. Skråt bag ham ligger Rubens Barrichello på en skuffende 13.-plads.
Det gode vejr forsatte, men det var blæsende. I morgen loves der koldere vejr, mellem 10 og 20 grader, skyet, men ingen regn.
Top 6, 3. fri træning: Hakkinen, Frentzen, Coulthard, Irvine, Ralf Schumcher og Herbert.
Men hvis Michael Schumacher holdt lav profil i lørdagens første træning, livede han ellers op i den anden. Ca. fem minutter inde satte han hurtigste tid og forbedrede den med lidt over en tiendedel igen tyve minutter senere. Desværre virkede det som at Ferrari kun var i stand til at lægge en bil i front: Irvine havde problemer med sit set-up og var ude i gruset en gang. Hans bedste tid i de to træninger blev diskvalificeret, da han var tvunget til at tage den ulovlige vej gennem chikanen.En både skuffende og foruroligende 12.-hurtigste tid for Ferrari, der vil gå ind sammenligne set-uppet med Schumachers inden kvalifikationen.
Heller ikke Mika Hakkinen var tilfreds med sin bil. Han var 7.-hurtigst i fjerde tæning, men hans bedste tid fra tredje træning sikrede ham en 2.-plads samlet. Mellem ham og David Coulthard, 7'er, lå Jordan og Stewart i rækkefølgen: Herbert, Frentzen, Hill og Barrichello. Herbert, der har fået seltilliden igen efter sin sejr, forbedrede i sidste øjeblik.
BAR og Benetton lå langt nede, og særlig Villeneuve var utilfreds med sin 18.-plads, ligebag Zonta og kun bedre ned Minardi og Arrows. Fisichella og Wurz var 13 og 15. Hos det 3. Supertech-team, Williams, lykkedes Ralph Schumacher at holde sig i top 10, på trods af at hans træning sluttede efter en halv time, da en kørerfejl sendte ham af banen. Da var han 5.-hurtigst. Zanardi har ikke nogen undskyldning for at være nr. 14, og rygterne går heftigt om at sir Frank Williams udskifter ham i det nye år. Sauber havde haft en del problemer, men var tilfredse med 10 og 16.
Michael Schumacher forbedre den bedste tid igen med i det sidste minut og hans bedste tid var fire tiendedele hurtigere end Hakkinen. Tiderne fra århundredets sidste fri træning, finder du under "Resultater".
"Der er ingen grund til bekymring over Eddie - han bliver klar," sagde Schumacher da det var klart at der var stor forskel på de to Ferrari-kørere. Blandt andet er Schumacher sikker på at teamet har fundet det rigtige set-up, men at teamet ikke har fået sat den tid der afspejler det. Irvine var ikke selv i det positive hjørne. "Raceren kørte ikke godt og vi har arbejde indtil søndag, men måske vil vi være der før den tid. Måske bliver vi endda nødt til at håbe på McLarens holdbarhedsstatistik," siger Irvine der fører med 4 point i VM. Ireren frygter ikke at Hakkinen måske starter fra pole - det har han gjort så mange gange og alligevel ikke vundet...
Parret har kun været sammen i fire måneder. Jacques og Dannii begyndte at se hinanden i juni måned, men allerede i september flyttede Dannii ind i Jacques' million dollar penthouse i Monte Carlo.
De to elskende holdt deres forlovelsesfest denne uge i Sidney, hvor Villeneuve holder en kort pause fra motorløb.
Herfra skal der blot lyde et tillykke, med håbet om at Villeneuves præstation i Japan ikke bliver for påvirket af deres hvedebrødsdage.
Hos Ferrari var man endnu ikke nået helt frem til det bedste set-up. "I dag var vores arbejde centreret om forberedelse til løbet. Ingen af kørerne har endnu fundet det rigtige set-up eller balance i racerne," sagde Jean Todt. Michael Schumacher var den bedste Ferrari-kører på en 4. plads mens Eddie Irvine var helt tilbage på 10. pladsen. Ireren havde problemer med understyring i midten af svingene og en kraftig overstyring på vej ud af svingene. Imidlertid havde Michael Schumacher fået arbejdet sig frem til et set-up som der sandsynligvis er tiendedele i. "Mod slutningen af eftermiddagens træning fandt vi et meget godt set-up, som ikke kunne ses i tiderne, da dækkene var gamle på det tidspunkt," sagde Michael Schumacher og påpeger at Suzuka-banen ikke er Ferraris kop te, eftersom den er hurtigere end Sepang hvor de røde Ferrari hingste var suveræne.
Andre der kan blande sig er Frentzen og måske også Barrichello. Deres placeringer kan være afgørende for hvordan kampen om VM udvikler sig i løbet. Hvis Hakkinen ikke fører skal Irvine mindst være på 4. pladsen - og det kan være at de to kørere bliver vigtige brikker i VM-kampen. Meget bliver dog endnu mere klar efter kvalifikationen i morgen.
Konklusion: McLaren tog første stik - men Ferrari har ikke vist deres optimale endnu. Derudover er der også en vigtig faktor - valg af dæk, og her er der kun gætterier. Kvalifikationen kan ses i morgen tidlig klokken 5:45 fra RTL.
En BAR-racer på vej - måske til point i den store Formel 1-karrusel.
Ricardo Zonta bruge dagen til at lære banen at kende og blev nummer 17, mens Villeneuve var helt fremme på 8. pladsen. Begge kørere brugte dog nye dæk i den sidste træning – Villeneuve i den sidste del af træningen hvilket også kan være årsagen til at Villeneuve var så langt fremme. BAR er under et stort pres, og især Craig Pollocks hoved er udsat hvis ikke det lykkes at få point!
Dette har Hill antydet under en pressekonference forud for grand prix'et - han overvejer at komme ind som enten teamejer eller leder af et team. "Der er ikke nogen klar plan lige nu, men det er ikke noget jeg vil afskrive," siger Damon Hill, der faktisk har afslået et meget favorabelt job som assisterende teammanager hos Jordan. Det har været nogle spændende år i Formel 1 for 39 årige brite - 22 sejre, 20 pole positions og en VM-titel. "Det var helt klart den rigtige beslutning. Jeg er meget tilfreds med hvad jeg har opnået i min karriere. Jeg har opnået mere end jeg forventede," siger Hill om tiden i Formel 1. Det bedste løb? Det japanske grand prix 1994 ifølge ham selv. "Jeg kørte ud over hvad jeg kunne i regnen den dag, og jeg anser det som det løb hvor jeg fik det meste ud af mig," siger Hill om det kaotiske løb i 1994 der blev afbrudt på grund af heftig regn - et løb hvor han slog Michael Schumacher i en hidsig kamp mod uret.
Samtidig blev det også historie at en søn af en tidligere verdensmester kunne gentage bedriften - og måske følger han i far Grahams fodspor, der oprettede sit eget team. Tiderne er dog anderledes nu end de var i begyndelsen af 1970'erne. Graham Hills team faldt fra hinanden da Graham døde i en tragisk flyulykke i 1975.
Derudover siger Hill at det kun er ham selv der har sagt at legen skal stoppe - men Formel 1 er blevet hårdere, også for en gammel rotte som Hill. Blandt andet med de mange tests og rejser plus at Hills kørestil slet ikke passer til de rillede dæk som han har haft meget svært ved at tilpasse sig. Nu står Hill imidlertid overfor en tid uden Formel 1 - men mon ikke han fortsat kommer til at bevæge sig i periferien af Formel 1. "Det mest interessante tid bliver januar og februar næste år - hvor jeg skulle ud og teste, men ikke skal det. I stedet kan jeg stå på ski," griner Hill og ser frem til tiden som Formel 1-pensionist.
Hele skandalen har dog fået Ferrari til at skærpe kravene til tjek af raceren. "Vi udfører ikke de tekniske tjek af raceren, men vil være sikre denne gang. Vi vil være meget forsigtige når det drejer sig om lovligheden af vores racere, så vi ville lave dobbelt eller tredobbelt tjek før løbet," siger Todt videre. Ferrari kunne med reglementet i hånden have fortsat med en afvigelse på +/- 5 mm., men sådan som artikel 3.12.6 siger gælder det kun ved produktionsfejl - så der er ikke grønt lys for bevidst at overtræde reglementet!
Eneste væsentligste forskydning: Frentzen kom op på 3. pladsen og kan måske stadig gøre sig kampen om sejren. Barrichello rykkede længere frem og det samme gjorde Zanardi der har ekstra pres for at levere en ordentlig indsats. Eddie Irvine forbedrede sig heller ikke og ligger tilbage som nummer 10 – ikke den bedste start for irerens forsøg på at vinde VM.
Træningen blev dog afbrudt af en heftig afkørsel af David Coulthard der smadrede hans McLaren ret kraftigt – en dyr pris på førstedagen af det afgørende VM-løb. Heldigvis skete der ikke noget med skotten – og efter godt 10 minutter bliver træningen genoptaget.
Træningen begyndte ellers roligt som det plejer at være – først efter en 10 minutter begyndte der at komme tider. Vejret var tørt med en temperatur på lidt over 20 grader. Der var ikke det store drama i den første træning. Dog fik Damon Hill et meget dårligt udgangspunkt for sit sidste grand prix da han kørte af banen og måtte parkere sin Jordan ude i gruset. Det viste sig hurtigt at det kom til at være mellem McLaren og Michael Schumacher at den foreløbig hurtigste tid skulle findes. Dog måtte Hakkinen også en tur i gruset da han spandt rundt i den langsomme chikane før start/mål. Eddie Irvine havde problemer med at hænge på og blev blot nummer 5 – over halvandet sekund efter Hakkinen. Den næste træning køres om en lille times tid, og meget kan nå at ske endnu.
Du kan se resultaterne på vores resultatside.