Der har også været rygter om at Ferrari teamet ville have 2 testkørere næste år, men Ross Brawn benægter disse rygter, og siger "Det er ikke sandsynligt at vi skal have 2 testkørere næste år. Vi vil hellere bruge de kørere vi har til rådighed, og så finde den rette balance i brugen af dem til diverse tests næste år."
Michael Schumacher er citeret for at sige ” Det var meget følelsesladet, og det forventede jeg også. Ferraris fans er meget specielle. I dag mødte 60.000 fans op for at fejre denne dag med os, og det var jo også en stor dag for teamet, da man i år havde noget mere at fejre end man har haft i mange år.
Vi havde nok forventet at der ville komme mange fans i dag, men dette her overgår alt.
Jeg håber at denne sæson vil begynde en ny æra i Ferrari.
Ferrari har kæmpet meget for at vinde disse titler, og nu er det endeligt lykkedes for teamet, og jeg kan ikke se hvorfor at det ikke skulle kunne fortsætte de næste mange år, hvis man fortsætter dette gode arbejde som man har præsteret i år. Men det kræver at man ikke slækker på ambition niveauet.”
Rubens Barrichello tilføjede følgende ” Det var en dejlig fornemmelse at vi sammen kunne køre en omgang. Det var fantastisk at se alle de mange fans som var der for at hylde teamet. Det var meget rørende. Nu tager jeg til Brasilien for at holde ferie, og man kan vel ikke slutte en sæson på en bedre måde end i disse rammer.”
Den dræbte var den 66 årige tysker Ulrich Plattenhardt, som var indblandet i uheldet på 1. omgang, da 2 Ferrari 360 Modena ramte hinanden.
Ulrich Plattenhardts Ferrari 360 Modena gik i stå midt på banen, og blev ramt meget kraftigt af Daniel Kunzles bil.
Ulrich Plattenhardt døde kort efter at han var bragt til banens hospital.
Daniel Kunzle selv slap med mindre skrammer og blå mærker.
Ferrari Dag på Mugello er en fast tradition hos Ferrari. Man slutter året af med en stor fest for Maranello fabrikanten, og i år fejrede man at man vandt begge mesterskaber.
Ross Brawn fra Ferrari er sikker på at Bridgestone vil have en fordel fremfor Michelin. ” Der vil være få løb hvor Michelin måske vil have en fordel i forhold til Bridgestones dæk. Men det kan være svært at danne sig et billede af Michelins dæk, da de ikke har testet på nogle af de baner vi har kørt på. Selvfølgelig vil der være løb hvor Michelin racerne vil være med fremme, men Bridgestones dæk vil stadig være de bedste.” slutter Ross Brawn
Montoya har anklaget Ralf for at spille det samme psykologiske spil som Michael forsøger overfor andre kørere, mens Ralf mener at Montoya skal passe på at han ikke puster sig lige lovlig meget op - og de to kørere kender dårlig nok hinanden. "Jeg kender ikke Ralf, så jeg har ikke noget problem med ham," siger Montoya, men forskellige kommentarer indikerer dog det modsatte.
Han deltager ikke i Formel 1 på grund af det sociale venskab. "Jeg kommer ikke til Williams for at få gode relationer, selvom det ville være rart, da det bliver meget bedre for teamet," forklarer han og forsøger at lægge lidt af uviljen til et godt "samarbejde" over på Ralfs side. Men tyskeren får lige et par slag med den anden vej. "Det var Frank der besluttede at jeg skulle køre raceren - det var ikke Ralfs beslutning og det er ikke hans team," lyder det kontant fra Montoya.
Meget kunne tyde på at to af de største egocentrerede kørere befinder sig hos Williams. Det skal nok give gnister næste år!
26. oktober 2000 - Ralf og Montoya skændes allerede
29. oktober 2000 - Williams dæmper gemytterne
Inden han sætter sig i sædet for McLaren vil den østrigske kører lige runde sit lokale hospital for at blive shinet op. "Det rigtige arbejde begynder i december med mange test, men før det skal jeg igennem en knæoperation som jeg skulle have haft for en måned siden, men det er slet ikke muligt at droppe ud i 4 uger under sæsonen," forklarer han - og regner altså med at november måned kommer til at gå med sygehusbesøget og efterfølgende genoptræning.
Det er en mindre skade, men den skal under alle omstændigheder tilses, så selvom han ikke udefra ser ud til at være skadet, så må han bide i det sure æble en måneds tid. Han satser meget på at være klar til de første tests i december.
Button tager afsked med Williams.
Button starter allerde i december med at teste for Benetton til 2001 sæsonen. Han indrømmede, at det ville blive svært, at sige farvel til de mennesker, som han har opbygget et godt forhold til igennem sit år hos BMW-Williams. "Det bliver hårdt at sige farvel til alle. Den eneste trøst er, at jeg vender tilbage om to år", udtalte Button. "De er et dejligt hold, og de har lært mig en masse. Det var et stort problem for mig at kvalificere mig i starten af året, og de lærte mig hvordan jeg skulle præstere en omgang, der var en virkelig engangforteelse, hvilket tog mig en del tid. De lytter til alt hvad du siger, til alle dine problemer."
Gerhard Berger, som er BMWs motersportsdirektør, er meget imponeret af Button og har sine egne betragtninger omkring skiftet til Benetton. Han tror ikke, at udsigten til at få en ny hård boss som Flavio Briatore udgør et problem for Button.
"Flavio kan være vanskelig at arbejde for, men det tror jeg ikke vil berøre Jenson. Han bliver ikke påvirket at nogen, han gør bare sit arbejde, og det er lige det, der bliver forventet af en top-kører."
Østrigeren arbejdede selv for Briatore hos Benetton i 1996 og 1997. Han havde ingen problemer, men holdkammeraten Jean Alesi havde et vanskeligt forhold til italieneren.
Hvad der end sker har Jenson Button bevidst sit værd, højdepunktet indtil nu har været en fjerdeplads på Hochenheim. Og det bliver uden tvivl spændende at følge den unge komet i hans videre karriere.
Julia Jensen
Det er blandt andet Jaguar der er godt på vej til at give ham et tilbud, især efter at teamet har ansat Bobby Rahal som ny teamchef. Rahal og Newey taler meget godt sammen, og deres venskab kunne måske lokke ham til Jaguar. "Det er kendt at Adrian og Bobby er venner, men det betyder ikke at det vil have indflydelse på hans beslutning," forklarer Ron Dennis.
Det er blandt andet gode forhold og også en klækkelig løn der skal få Newey til at blive. "Vi har en strategi for de kommende år der kommer, og den eneste måde at holde på teknikerne, er at give dem de rette omgivelser til deres karriere," siger han videre. Om det så i sidste ende kan holde på Newey og co. må tiden vise - Ferrari har også været på banen, men det rygte er blevet lidt køligere på det seneste.
16. september 2000 - Newey til Jaguar?
30. september 2000 - Rygterne forsætter om Adrian Newey
Et af verdens største biludlejningsfirmaer, amerikanske Lease Plan er klar til lægge penge på bordet som hovedsponsor for det lille italienske team. Hvis den aftale falder på plads har Minardi en hovedpine mindre - men de mangler stadig en motor til den kommende sæson, så det skal de til at have forhandlet på plads. Det bliver enten Mugen eller Supertec som de kommer til at køre med. Derudover kommer de også til at skulle leje sig ind et andet sted for at få fat i en vindtunnel - tidligere har de brugt Fondmetals, men da Gabriele Rumi har solgt sine aktier i teamet skal der findes en ny aftale.
17. oktober 2000 - Telefonica trækker sig ud af F1
22. oktober 2000 - Flere Minardi-rygter
Det nok mest medierne der har skabt balladen. "Meget er blevet lavet af medierne ved de seneste udtalelser fra både Ralf og Juan" siger Nav Sidhu fra Williams, der mener at der blot er tale om to kørere der er topmotiveret på at komme i gang. "Det er nemt at mistyde det som 'mind games', og vi er slet ikke i tvivl om at de begge til arbejde godt sammen hen over året," vurderer Sidhu og forsøger derved at lægge låg på debatten.
Men lad os nu vente og se hvad der sker - vi får det første indtryk af hvad Montoya er værd når han tidligt i december sætter sig til rette i Williams-raceren.
Holdbarheden! Det er nøglen til fremtidig succes - og så alligevel ikke! For McLaren er allerede meget holdbare. "Alt hvad vi behøver er at øge holdbarheden," siger teamchefen til det anerkendte magasin Autosport. Men han ser også en anden vinkel på det. "Vi må dog også sige at pointforskellen mellem de to bedste team og balancen i resten af feltet, viser blot hvor holdbare Ferrari og vi selv er - vi har haft tre fejl på to racere i 17 løb, hvilket må siges ikke at være så dårligt endda," forklarer han.
Men superperfektionisten Ron Dennis kan ikke være tilfreds med dette. De første problemer i Australien og siden hen i Brasilien, samt det måske altafgørende farvel til Hakkinen i USA, var med til at rykke balancen over til Ferraris fordel. Derudover afviser han at teamet har tabt for mange løb på grund af en dårlig strategi. "Vores analyser efter løbet har vist at de strategier vi har valgt var de rigtige," mener han - som iagttager kan man så undre sig over at Ferrari alligevel sejrede.
Status lige nu er, at Bridgestone til sæsonen 2001 har kontrakt med Ferrari, McLaren, Sauber, BAR, Jordan og Arrows. Michelin har kontrakt med Williams, Jaguar og Toyota. Toyota tæller dog først rigtig med fra 2002. Tilbage er så Minardi, Benetton og Prost, som endnu ikke har bestemt sig. Men nu begynder problematikken så at tage fart. Prost får ny motorleverandør fra næste sæson, nemlig Ferrari, og der spekuleres i, at det måske kan skabe problemer, at de to teams har forskellige dækleverandører. Sagen er nemlig den, at en dækleverandør er forpligtiget til, at skal kunne levere til op til 60 % af feltet. Det bliver så i for sig ikke noget problem, i og med at Bridgestone har tegnet kontrakt med 6 teams. Men nu begynder problemerne så. Bridgestone har offentlig meddelt, at man ikke er interesseret i at levere til flere teams. Michelin er dermed næsten tvunget til at levere til resten. Nu kommer Michelins store bekymring så. Nemlig det, at man er bange for at Prost, med deres nye forbindelse til Ferrari, vil videregive oplysninger og data om Michelin dækket til Ferrari. Ferrari vil - hvis det bliver tilfældet - kunne drage nytte af disse oplysninger til egen fordel. Michelin er selvfølgelig ikke begejstret for disse forhold. Michelins kommunikationschef har udtalt følgende:
Andy Pope:
"Det er en stor bekymring som vi har. Det er helt klart, at Ferrari kan få adgang til informationer, som vi helst så de ikke kan få, men det er ikke noget som vi kan gøre ret meget ved. Som ny leverandør, er vi forpligtiget til at være i stand til at kan levere op til 60 % af feltet. Og nu hvor Bridgestone har underskrevet kontrakt med 6 teams, og ikke er villige til at tage flere ind, ser det ud til, at vi bliver nødt til at forsyne Prost teamet også."
Dermed er Prost teamet i centrum for en masse overvejelser. Hvad udkommet af disse overvejelser, vides ikke, så skulle Bridgestone muligvis ændre opfattelse.
Udover problemerne med Prost teamets forhold til Ferrari, så ser flere frem til en lidt mindre forskel på Ferrari/McLaren duoen og resten til næste år. Især ser man Williams teamet, som det team, som kan minimere forskellen på Ferrari og McLaren, og så resten.
Flavio Briatore:
"Det eneste som kan ændre den nuværende situation til næste år, er at Michelin kommer tilbage. Det kan komme til at gøre en forskel. Men med den form som Michael Schumacher og Mika Hakkinen udviser, så er det logisk at alle andre vil være bagefter."
Frank Williams:
"Den store forskel i pointene er pinlig. Vi er optimistiske i forhold til næste år, men jeg vil aldrig kunne drømme om at sige, at vi vil blande os i topkampen. Vores mål er at mindske forskellen, men vi ved også hvor svært det er."
Ross Brawn, Ferrari, er på linje med Frank Williams, idet han udtaler, at Williams vil være den mest logiske udfordrer, men også at det er nødvendigt for dem at bevare og forbedre deres pålidelighed og konstanthed i næste sæson.
Og apropos Prost teamet, så er der dukket nogle interessante forlydender op. De går nemlig på at man er ved at sikre sig en af McLarens aerodynamiske topfigurer, nemlig Henri Durand. Han skal, hvis forlyderne ellers passer, være teknisk direktør hos Prost. De samme forlydender siger også, at der vil komme en bekræftelse på ansættelsen af Henri Durand inden for få uger. Hvis det passer, er det et stort skridt fremad for Prost.
I 1998 begyndte McLaren for alvor at blande sig i topstriden, og JV har ikke kunnet køre en sejr i hus siden. Med til historien hører dog også, at den lidt kontroversielle canadier, valgte at skrive kontrakt hos det da nystartede BAR-team. Teamets første år i Formel 1, var mildest talt lidt af en katastrofe, og det de fleste hæftede sig ved, var at man i stor kådhed annoncerede, at man ville vinde det første løb osv. Men resultatet var at overhovedet ingen points fik. Mange troede at JV ville forlade teamet, men han valgte at blive, og i år er der sket store fremskridt i det gamle Tyrrell-team.
En stor og ihærdig indsats, med en god del hjælp fra Honda, har bragt BAR-teamet frem i geledderne. Teamet sluttede i år på en samlet femteplads, og JV på en syvende plads, kun et point fra sjette pladsen. Man har flere gange i år været tæt på en podieplads, men det sidste har lige manglet. Og da JV skulle forhandle ny kontrakt, ja hele balladen om han nu ville skifte i år, og hvor han ville gå hen, blev stoppet da han forlængede med BAR. Og med den fremgang som teamet har haft i år, er det mulighed for yderlige avancement til næste år, hvis man ellers kan fastholde tempoet i fremskridtene.
Jacques Villeneuve:
"Vi har lavet gode fremskridt, og forbedret bilen løbende igennem hele sæsonen. Vi skal kende bilen endnu bedre i forhold til at sætte den rigtigt op. Det er påkrævet for at vi kan presse den yderligere i løbene også. Vi skal længere frem og konstant kunne være med i kampen om points. Honda-motoren er rigtig god og hele teamet har arbejdet hårdt igennem hele sæsonen, men mere vigtigt har været at vi har haft en bil og en motor, som var i stand til at gennemføre løbene, og der med har været i stand til at sikre os nogle gode points i år."