Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.10.2000
 DTM - Nissen sluttede sæsonen med snurretur
 Jesper Carlsens pressedag 2000
 ALMS - Skuffelse for Jan
 
29.10.2000
 ALMS - Jan som bedste Panoz-kører
 F3 - Pantano tysk mester
 CART - Ferran på lynhurtig pole-position i Fontana
 CART - Brikkerne ved at falde på plads
 RALLY - Poulsen og Hildebrandt vinder DM finale generelt
 CART - Bryan Herta kører hos Zakspeed næste år
 CART - Ganassi skriver kontrakt med to F3000 kørere
 

Hop til top30.10.2000

DTM - Nissen sluttede sæsonen med snurretur

Kris Nissen sluttede 2000-sæsonen med en snurretur i DTM 2000-finalen på Hockenheim-banen. Efter en 14. plads i det første af søndagens to løb satsede danskeren på et tidligt avancement i det andet løb, men en snurretur inden den berygtede Nordkurve-chicane sendte danskeren ud af løbet allerede på første omgang.

"Surt - men det er den slags der sker. Blot synd at Mercedes' Klaus Ludvig også blev involveret i min lille piruette", siger Kris fra Tyskland.

Snurreturen betød at Kris Nissen sluttede DTM 2000 uden point. "Det er vist første gang i min karriere at jeg er noteret for et nul i en slutstilling, men jeg vælger at se possitivt på sagen: Vi har i løbet af året gjort vores privat-udviklede Abt-Audi TT-R mere og mere konkurrencedygtig. og jeg har været lige så hurtig som mine teamkammerater i alle løb - jeg har bare været frygtelig uheldig. På den baggrund kan 2001 kun blive bedre!", siger Kris.

DTM 2000 - 9. afdeling - Hockenheim - 29. oktober:
1. løb 2. løb
Plac. Kører/Team Plac. Kører/Team
1 Uwe Alzen
Opel
1 Uve Alzen
Opel
2 Bernd Schneider
Mercedes Benz
2 Joachim Winkelhock
Opel
3 Joachim Winkelhock
Opel
3
XT  


Hop til top
Jesper Carlsens pressedag 2000

Da en invitation fra Jesper Carlsen dumpede ind i Arne Nielsens og undertegnedes (Melanie Munkholm) mailbokse, var ingen af os i tvivl om, hvor vi skulle være lørdag morgen klokken 9:00! Jesper holdt nemlig et mindre arrangement for sponsorer og pressen på Vardes køretekniske anlæg omringet af store 'juletræer' og biler!

Lidt over 9 var vi så på Vardes køretekniske anlæg. Der blev vi mødt af to Saxo’er, en Formel First (den ultimative Formel junior klasse i England) og en Audi TT cabriolet! Hmm, hvad mon de skulle bruges til?


Det var et skønt syn der bød deltagerene til Jesper Carlsens pressedag på Varde Køretekniske anælg velkommen.

Den store Brask trailer er opstillet fyldt med borde, stole og morgenmad til de fremmødte. Ca. klokken 9:30 'indtog' Jesper 'scenen' og begyndte at forklare om dagen. Det var tydeligvis ikke det, han var vandt til, men med skæve smil og blink i øjet fik han givet os et billede af, hvordan dagen skulle foregå. Først skulle vi køre racergokarts (Klasse A), så ud at køre med Jesper i en Saxo eller køre med en af hans gokartvenner i en Audi TT og så var der ellers mulighed for at køre i en Brask Formel First! Som eneste deltager kunne jeg bande over, ikke at være over 18 år!

Så var det tid til at gå i gang, og med følgeskab af Jesper gik vi ud til 'gokartbanen'. Der stod to gokarts, og havde man lyst kunne man bare 'køre los'. Efter masser af ”Ej - jeg ved ikke” og ”Måske skulle man”, var der endelig en, der satte sig i karten og dagens racerløjer var i gang!

Lidt efter brød gruppen op, og nogen blev og kørte go-kart, og andre gik om til Saxo’en med Jesper. Efter den første havde kørt en tur med Jesper, spurgte Jesper om det ikke var min tur nu. Jo, det måtte det være!

Jesper Carlsen ved at gøre sig klar til den første tur i Citroen Saxo Cup raceren

På 1. omgang fortalte Jesper om banen. Puha, der var godt nok mange ubehagelige grantræer og der var også visse steder glat, fortalte Jesper. Det skulle jeg nok få at føle! På 2. omgang fik Jesper så fyrret op under Saxo’en! Det var en ubeskrivelig følelse, og pludselig så man Saxo Cuppen i et helt nyt syn! Efter et par fantastiske omgange skete det så. Jesper var liiidt for hurtigt i en chikane. Hov, der skred den! ”Det var altså ikke med vilje,” grinte Jesper og fik den hurtigt på ret kurs igen. Den lille udskridning gjorde ikke turen mindre sjov! Arne var også ude at køre med Jesper, og vi var begge enige om, at Jesper virkelig er en dygtig kører, der både er dybt koncentreret og har fuld kontrol over bilen.

Så gik vi hen til gokarterne igen. Nu var der ikke så mange, så både Arne og jeg tog nogle ture. Præcis hvordan det gik, melder historien ikke noget om!


Her er Jesper Carlsen i gang med at give den første "testkører" lidt instruktioner om Formula First-raceren.

Da vi kom hen til Saxo’en og de andre biler, var Formel First’en ved at varme op. Som tidligere nævnt er jeg for ung (ÆV ÆV!), men Arne prøvede den og kunne bagefter fortælle, hvor sjovt og fantastisk det var at prøve den. Endnu mere ÆV! Mange af dem, der prøvede formel-bilen kom da også rystende ud af den med et stort smørret grin på læberne. ”Alle dem, der har prøvet Formel First’en, står på Formel 1600 tilmeldingslisten næsten sæson,” sagde jeg til Arne, der grinende nikkede.

Jespers initiativ til et ”hyggearrangement” er blot det første i en muligvis lang række. Han er nemlig en af de få sponsorerede personer, som virkelig gør noget for sine spons

MEL  


Hop til top
ALMS - Skuffelse for Jan

Adskillige problemer gjorde at Jan Magnussen ikke fik et særlig godt løb i Las Vegas. Danskeren fik ellers en forrygende start, hvor han stak af fra de to Audi'er da starten gik, men han måtte siden sidde en straf igennem i pitten for at have været i nærkontakt med den ene Audi. Det blev starten til en sur afslutning på en ellers lovende weekend.

Under en gul-fase hoppede Jans holdkammerat, David Brabham i raceren, men da løbet blev givet frit igen var der kaos på banen, og adskillige racere var involveret - Jans racer inklusiv. Den fik beskadiget bagvingen, og det kostede lige 7 omgange i pitten! Så var det løb ellers gået, og det blev kun til en skuffende 6. plads.

"Jeg fik en perfekt start og vi kørte rigtig godt og fik et lille forspring da vi begyndte at komme i trafik. Jeg ramte trafikken lidt forkert på vej mod langsiden, og McNish kom forbi mig, og jeg slingrede lidt for at være sikker på at jeg ikke blev overhalet alle steder. Jeg vidste at jeg kunne bremse meget sent til sidst, så jeg gik efter mit normale bremsepunkt, og jeg kørte lige op bag i ham. Det er jeg ked af, og jeg sad min straf igennem," forklarer han om episoden der kostede ham føringen.


Jan Magnussen var ellers flyvende og skar sig igennem feltet, men et uheld kostede en mulig sejr

Men danskeren vendte tilbage. "Jeg kom tilbage i spidsen og jeg nød det virkelig. Løbet var masser af gode overhalinger og godt race, så jeg kan ikke sige hvor dårligt jeg har det for David og mig selv, at vi mistede så mange omgange på grund af uheldet," siger han skuffet efter at have vist flot kørsel.

I stedet kunne Allan McNish tage ALMS-titlen da hans racer kørte sig til 2. pladsen i løbet, der blev vundet af den anden Audi med Frank Biela og Emmanuele Pirro - to af Le Mans vinderen på Tom Kristensens hold.

BB  


 

Hop til top29.10.2000

ALMS - Jan som bedste Panoz-kører

I sæsonens næstsidste ALMS-løb starter Jan Magnussen fra anden række efter den sidste kvalifikation. Jan kunne ikke stille meget op overfor de stærk Audi-racere der satte sig på den forreste række.

"Det var meget svært i dag at få en hurtig kvalifikationstid, fordi vi både løb tør for tid og benzin. Jeg kom ind halvvejs i kvalifikationen, og vi lavede et par få mindre ændringer som gjorde bilen lidt bedre, men Audi'erne er så hurtige at vi ikke kunne hente dem. Jeg håber blot at jeg kan få en god start i morgen for at give et spændende løb," siger Jan Magnussen om kvalifikationen.


Jan gjorde hvad han kunne, men Audis dominans kunne han ikke bryde

BB  


Hop til top
F3 - Pantano tysk mester

Italieneren Giorgio Pantano, som Team Brask har under sine vinger, sikrede sig det tyske Formel 3-mesterskab, og er dermed klar til at følge i blandt andet Jarno Trullis hjulspor mod en karriere i Formel 1.

Pantano har tidligere på sæsonen kørt test for Benetton, men tabte duellen til Antonio Pizzonia. De to Formel 3-kørere sikrede sig hver sin titel - Pizzonia i England mens Pantano gjorde det i Tyskland.


Tysk mester 2000 - Giorgio Pantano

Pantano sikrede sig mesterskabet med en 3. og 4. plads i de to sidste løb - og endte med at vinde mesterskabet med 24 points forspring.

12. maj 2000 - Dansker bag ny Formel 3-sensation
12. maj 2000 - Hvem er Pantano?

BB  


Hop til top
CART - Ferran på lynhurtig pole-position i Fontana

California Speedway i Fontana lagde endnu engang asfalt til en ny hastigheds verdens rekord. Brasilianske Gil de Ferran behøvede kun 1 kvalifikationsomgang før den nye rekord var i hus. Den lyder på imponerende 241,428 mph., hvilket svarer til ca. 386,3 km/t. Den gamle rekord blev sat af Mauricio Gugelmin i 1997 på samme bane.

Det er desuden 5. gang i denne sæson, at Ferran starter fra pole-position, men det er måske endnu mere vigtigt, at han scorede yderligere 1 point i kampen om dette års PPG Cup (mesterskab). Han har nu 154 point, hvilket er 6 mere end Adrian Fernandez, der har 148. Paul Tracy og Kenny Brack har begge 134 point og de er to er sammen med Fernandez nu de eneste, der endnu har en chance for at fravriste mesterskabet fra Ferran.


Gil de Ferran på pole igen.

Michael Andretti starter som nr. 2 i søndagens GP på højhastigheds oval-banen i Fontana. Han tangerede dermed hans hidtil bedste startplacering i denne sæson, der sjovt nok også blev sat på den anden af de hurtige oval-baner i CART serien, nemlig Michigan Speedway.

Andretti's team-kammerat, Christian Fittipaldi, starter fra som nr. 3. Helio Castroneves følger tæt efter, og Juan Pablo Montoya starter lidt skuffende kun som nr. 5. Skuffende fordi han i træningskørslerne rent faktisk var oppe over 242 mph., hvilket jo er hurtigere end Ferran's pole-tid.

De øvrige i Top-10 startplaceringerne blev: Jimmy Vasser, Dario Franchitti, Kenny Brack, Paul Tracy og Alexandre Tagliani.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
CART - Brikkerne ved at falde på plads

Udover Zakspeed Motorsports som nyt team i næste års CART serie, så blev det også i går annonceret, at Adrian Fernandez som forventet smutter fra Patrick Racing for at starte hans eget team. Japanske Shinji Nakano bliver hans team-kammerat.

35-årige Fernandez har i efterhånden et par år grublet over muligheden for at etablere et team, og det er nu altså en realitet. Sammen med Tom Anderson, der i de sidste 11 år har været en del af Ganassi Racing, så er der virkelig tale om et solidt sammentømret team, der forventes at bruge Reynard-chassis og Honda-motor.

Den tidligere japanske F1 kører, Tora Takagi, er muligvis på vej til at afløse netop Nakano hos Walker Racing. Denne aftale er dog endnu ikke helt på plads, men det forventes annonceret i løbet af meget kort tid.

PPI Motorsports fortsætter ikke i næste års CART serie - i hvert fald ikke som det ser ud lige i øjeblikket. Teamets to kørere bliver dog ikke arbejdsløse. Det skulle nemlig nu være officielt, at Cristiano da Matta skifter til Newman/Hass. Oriol Servia er desuden meget tæt på en aftale med Patrick Racing.

Della Penna teamet er blevet kvittet af Toyota, og Ford har også givet den argentinske team-ejer et nej til at blive motorleverandør. Han håber nu, at han kan få en aftale i stand med Honda, men hvis det ikke lykkes, så er det også slut for dette teams vedkommende i CART.

Og så er der stadig intet officielt omkring den tidligere 2-foldige CART mester, Alex Zanardi. Han indrømmer, at han nok har tøvet lidt for længe. Han kunne bl.a. have overtaget sædet hos Neman/Hass efter Michael Andretti. Men mon ikke der skulle være et par andre teams i CART, som ville være mere end interesseret i at få fingrene i den vellidte og karasmatiske italiener.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
RALLY - Poulsen og Hildebrandt vinder DM finale generelt

Med en sikker margen på næsten 3 minutter sikrede Kristian Poulsen og Ib Hildebrandt fra Valvoline-Racing sig den generelle sejr i årets sidste DM rally. Kristian havde til finalen lejet Jens Mulvads Toyota Corolla WRC og behandlede den på samme måde som Jens Mulvad og Niels Jørgen Iversen havde gjordt ved at vinde årets første 5 DM afdelinger.

Med undtagelse af 1 hastighedsprøve var Poulsen generelt hurtigst på de andre af løbets 16 hastighedsprøver. Største overraskelse var prøve 1, hvor mange nok havde forventet at Poulsen skulle bruge lidt indkørings tid. Allerede her besatte han løbets første plads foran Pilgård.

Det har været en stor oplevelse fortalte Kristian på løbets afsluttende pressemøde og jeg er selvfølgelig glad for at kunne aflevere en bil til Jens uden en eneste defekt. Bilen havde masser af potentiale til at køre hurtigere fortalte Kristian også, men så længe vi var i front sparede vi lidt på krudtet og brugte stort set det samme hold dæk under hele rallyet.

Den nærmeste fremtid må nu vise hvad der skal ske til næste år, sluttede Kristian uden at kunne afsløre noget.

Valvoline-Racing

XT  


Hop til top
CART - Bryan Herta kører hos Zakspeed næste år

Bryan Herta kan se frem til et comeback i CART næste år. Zakspeed Motorsport/Forsythe Racing har annonceret, at de har skrevet kontrakt med den 30-årige amerikaner. Teamet forventer at stille op med to biler, men der er endnu ingen meldinger om, hvem der bliver Herta's team-kammerat.

Der er ingen tvivl om, at Herta er godt sulten efter igen at køre i CART. Han skulle efter planen have kørt hos det McDonalds sponsorerede Forsythe team i denne sæson, men alt dette blev alligevel ikke en realitet. Han har i stedet måte "nøjes" med rollen som afløser hos Walker Racing (2 løb), Mo Nunn Racing (3 løb) og så hos Player's/Forsythe på Laguna Seca.

Nu har han så i stedet sikret sig en kontrakt med det nok mest succesrige tyske motorsports team, Zakspeed. De har i de sidste 30 år opnået en masse nationale og internationale resultater. Teamet var desuden med i Formel 1 fra 1985 - 1990.

Team-ejer, Peter Zakowski er meget tilfreds med, at det nu igen bliver til et comeback i USA, og ikke mindst i CART. Han sagde bl.a. følgende på fredagens pressekonference i Fontana:
"Zakspeed's deltagelse i CART er ikke kun ensbetydende med et comeback til amerikansk motorsport, men det er også lig med deltagelse i verdens måske mest jævnbyrdige og økonomisk mest interessant motorsportsserie. Udvidelsen af serien har også haft en afgørende betydning for den endelige beslutning fra vores side. Det faktum, at vi næste år skal køre løb i både USA, Mexico, Japan, Canada, Australien, Brasilien, England og især det tyske løb på Lausitzring, har spillet en afgørende rolle. Der åbner et potientielt meget stort marked for os, og udsigten til, at CART for første gang skal køre i Tyskland, har selvfølgelig meget stor betydning for os. Vi har dermed en chance for at køre på hjemmebane."

Der er, som førnævnt, endnu ingen officielle meldinger om, hvem der bliver Herta's team-kammerat, men rygter går på, at det bliver en tysk kører. Johnny Herbert har dog også været nævnt som en mulig kører.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
CART - Ganassi skriver kontrakt med to F3000 kørere

Ganske som forventet har team-ejer, Chip Ganassi, skrevet kontrakt for 2001 med de europæiske F3000 kørere, brasilianske Bruno Junquiera og franske Nicolas Manassian. De to afløser Juan Pablo Montoya, der smutter til Williams-teamet i F1, og Jimmy Vasser.

Med de to nye F3000 stjerneskud fortsætter Ganassi den linie, som har været så succesfuld de sidste 4 sæsoner. I stedet for at hente kørere fra f.eks. Indy Lights, så har Ganassi endnu engang vendt blikket mod Europa. Og her fandt han så Junqiera og Manassian.

Junquiera og Manassian var sammen med Buddy Rice og Casey Mears i sidste måned med i en test-kørsel for Ganassi Racing på Firebird-banen i Phoenix. Ud fra de opnåede resultater så faldt valget altså helt som forventet på brasilianeren og franskmanden.

Ganassi glæder sig allerede til den næste sæson. Under fredagens pressemøde i Fontana, sagde han bl.a.:
"Disse to unge mænd har de samme kvaliteter som både Alex Zanardi, Jimmy Vasser og Juan Pablo Montoya. De har først og fremmest hjerte og sjæl og en passion for motorsport."


Chip Ganassi med sine F3000-tropper

23-årige Junqueira, der bl.a. i 1999 afløste Montoya som test-kører hos Williams-teamet, mener selv, at CART for hans vedkommende er et bedre valg end hvis han havde valgt at køre i Formel 1.
"Jeg havde et par tilbud fra Formel 1 i baglommen, men Ganassi Racing er ét af de absolutte top-teams i amerikanske motorsport, og herovre er der langt flere muligheder. Jeg er udemærket klar over, at det første år i en nye serie altid er meget svær - måske endnu mere i denne serie, eftersom at der køres på oval-baner. Men jeg glæder mig meget til at prøve kræfter med den slags baner."

27-årige Manassian bliver den 2. franskmand, der har kørt i CART. Stephan Gregoire var den første. Manassian havde følgende kommentar til hans skifte til CART:
"Jeg har altid fulgt CART serien på TV, og jeg elsker det fordi det er så utrolig jævnbyrdigt. Næsten alle har en mulighed for at vinde løb - i modsætning til Formel 1, hvor det reelt kun er 2 teams. Jeg må indrømme, at jeg aldrig selv har været vildt opsat på at komme til at køre i Formel 1. Jeg har sådan set hele tiden håbet på at få en karriere her i USA, og at jeg nu kan se frem til at køre hos Ganassi Racing, ja det er simpelthen en drøm, der går i opfyldelse."

Hvor vidt Ganassi Racing endnu engang har valgt rigtigt, må vi vente med at se til næste år. Der er dog ingen tvivl om, at med valget af Junquiera og Manassian, så må teamet absolut høre til blandt favoritterne.

De to nye kørere kan nu se frem til massevis af test-kørsler i løbet af den nært forestående vinterperiode.

www.cart.dk

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk