Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.10.2003
 "Vi mister ikke effekt"
 Frentzen måske til USA
 BAR satser højt
 
29.10.2003
 Jos jager sæde til næste år
 Formel 1 feltet 2004
 

Hop til top30.10.2003

"Vi mister ikke effekt"

Man kunne måske tænke at motorerne vil miste effekt, når Formel 1 reglementet næste år påbyder at man skal bruge samme motor i en hel weekend.

I reglementet for næste år, må ingen teams anvende kvalifikationsmotorer, testmotorer eller lign. Nej den samme motor skal anvendes i hele weekenden. Det kunne give anledning til at tænke at når holdbarheden skal øges, så vil motorerne miste effekt, men det mener BMW motorsportschefen Mario Theissen ikke, i hvert fald ikke et stort effekttab.

Mario Theissen:
"Da det nye reglement blev offentliggjort, tænkte jeg at vi nok ville miste op mod 10 % af effekten. Men nu tror jeg faktisk at det bliver mindre. Vores nye P84 vil være i stand til at køre omkring 800 km. Det betyder at alle dele skal bygges en smule tungere og sejere. Det vil betyde en reduktion af maksimum omdrejninger og af ydelsen. Men vi vil ikke miste så meget som først frygtet. P84 var i prøvebænken første gang i juli og er allerede testet flere gange. I løbet af vinteren vil vi øge stabiliteten og teste yderligere når det nye Williams chassis er klart."

PDL  


Hop til top
Frentzen måske til USA

Efter at den tyske Formel 1 kører, Heinz-Harald Frentzen, ikke fik fornyet sin kontrakt med Sauber teamet, så står han nu uden arbejde, og er derfor begyndt at kigge på andre motorsportsgrene end Formel 1.

Der er dog en spinkel chance for at han forbliver i Formel 1 feltet, idet han ifølge rygter i Formel 1 kredse er blevet tilbudt at køre for Jordan teamet igen.
Men da det forlyder at Frentzen kræver cirka 20 millioner kroner for at køre for Jordan teamet, som pt ikke er alt for stærkt økonomisk funderet, så ser det næppe ud til at blive løsningen for hverken Frentzen eller Jordan teamet.

Der er ligeledes rygter der peger på at han måske skal køre for Jaguar teamet i 2004 sæsonen.
Men da disse oplysninger kun er baseret på rygter, og måske aldrig bliver til mere, så har Frentzen nu vendt blikket mod USA.

Frentzen har tidligere udtalt:
"Jeg kan let forestille mig et skifte til amerikansk racing. Som passioneret racerkører, så tiltaler andre racerformer mig, selv ovalbaneløb."

De to store serier i USA, ICS (tidligere IRL) samt CCWS (tidligere CART), er sålede begge en mulighed for Frentzen i 2004 sæsonen.
Et af de teams der allerede har vist interesse for Frentzen er ICS teamet Red Bull Cheever Racing, og her virker sponsor sammenfaldet med Sauber teamet som en logisk forbindelse.

Skulle det ikke lykkedes for Frentzen at få en plads i en formel racer, så har yderligere et tilbud på hånden.
Frentzen er blevet tilbudt en plads hos Opel i DTM serien.

AN  


Hop til top
BAR satser højt

British American Racing's teamchef David Richards har høje forventninger til teamet forud for den kommende sæson.

Efter at have sluttet dette års mesterskab på femte pladsen i konstruktørenes mesterskab, så er David Richards mål at slutte i top tre i 2004.

En af de væsentligste grunde til hans optimisme er teamets fornemme resultat i Japans Grand Prix, hvor Jenson Button og Takuma Sato sluttede på henholdsvis fjerde og sjette pladserne, teamets klart bedste resultat i lang tid.

Ifølge David Richards så var det flotte resultat følgerne af en stadig udvikling 2003 sæsonen igennem, og hvis teamet kan fortsætte denne udviklingskurve hen over vinteren, så er han af den overbevisning at BAR teamet vil kunne kæmpe med helt fremme i Formel 1 feltet.

Ligeledes oplyser David Richards at Honda arbejder på en helt ny motor til 2004 sæsonen, hvor de nye 'levetids-bestemmelser' på motorene specielt vil favorisere de mindre teams.

Sluttelig så påpeger David Richards at han med de to unge kørere, Jenson Button og Takuma Sato, står med to ambitiøse og hurtige kørere, som vil gøre alt for at udnytte BAR teamets racere optimalt.

AN  


 

Hop til top29.10.2003

Jos jager sæde til næste år

Det har været lidt stille omkring Jos Verstappen den seneste tid, men det er ikke ensbetydende med at der ikke sker noget. Hans manager arbejder på højtryk.

Jos Verstappen er en af de seriøse deltagere i jagten på et sæde i Formel 1 i næste sæson. Der arbejdes til flere sider, men der er ikke ret mange sæder at kæmpe om. Det gør selvfølgelig arbejdet mere intens for de som varetager kørernes interesser. Hans manager, Raymond Vermeulen, udtaler sig således om den nuværende situation.

"Vi forhandler stadig med et antal teams, selvfølgelig mest dem som endnu har ledige sæder i næste sæson. Vi fokuserer primært på et fast sæde, i stedet for et testsæde. Vi er stadig positive overfor for at beholde Jos i Formel 1. Forhandlingerne tager meget tid, meget lang tid for det meste, men lige med ét kan en forhandling være afsluttet inden for ganske få dage."

Vermeulen siger intet nyt, men der er ingen tvivl om at kampen om sæderne bliver intensiveret i den kommende tid. Et af de mange elementer er sponsorer. I de fleste tilfælde de sponsorer som skal betale for en kørers sæde. Jos Verstappen har været rigtig god til at finde sponsorer, og umiddelbart ser det ud til at Verstappen og hans manager Vermeulen kan overtale i hvert fald et par af sponsorerne fra i år til at forsætte næste år.

"Både Trust og Wilux har tilkendegivet at de har fået meget ud af at blive eksponeret sammen med Jos og Minardi. Det er jo meget opmuntrende. Hvis vi kan give dem lige så gode eller bedre muligheder i 2004, vil de ganske sikkert blive som sponserer for Jos endnu en sæson i Formel 1."

Det er selvfølgelig rart at høre at der er skred i forhandlingerne. Men samtidigt ligger det også et vist pres på især de kørere som også kandiderer til et af de ledige sæder. Kørernes managers skal være kolde et vist sted for ikke at blive for nervøse. De skal efter bedste evne varetage deres kørers interesse. I øjeblikket må det ikke være sjovt at være dansk kører og ikke vide om man kan forsætte i motorsportens kongeklasse.

PDL  


Hop til top
Formel 1 feltet 2004

Med gårsdagens nyhed om at Felipe Massa besætter det ledige sæde i Sauber teamet, så er der nu 'kun' fem ledige pladser i Formel 1 feltet til 2004 sæsonen.

Hos Ferrari fortsætter de med verdensmesteren Michael Schumacher samt Rubens Barrichello.
Også Williams teamet fortsætter med begge deres kørere Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya.
McLaren teamet forbliver ligeledes uændret med Kimi Raikkonen og David Coulthard.
Og dermed er der slet ingen forandringer i kørerbesætningerne i de tre top team i Formel 1.

I midterfeltet fortsætter både Fernando Alonso og Jarno Trulle hos Renault.
Ligeledes fortsætter begge Toyota's kørere fra denne sæson, Olivier Panis og Christiano da Matta.
Sauber teamet stiller med to 'nye' kørere, det er Giancarlo Fisichell og Felipe Massa.
BAR udskifter en kører og ender op med Jenson Button og Takuma Sato.

Jaguar har på nuværende tidspunkt kun en ene kører på plads, og det er igen Mark Webber.
Jordan har ingen kørere på plads endnu, og det samme gælder for Minardi teamet.

Men med tanke på at Formel 1 kontrakter ikke altid er det papir værd de er skrevet på, så er der stadig spænding om den endelige kørerbesætning i Formel 1 feltet til 2004 sæsonen, og da ikke mindst om det bliver muligt for Nicolas Kieas at få sig en plads.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk