I reglementet for næste år, må ingen teams anvende kvalifikationsmotorer, testmotorer eller lign. Nej den samme motor skal anvendes i hele weekenden. Det kunne give anledning til at tænke at når holdbarheden skal øges, så vil motorerne miste effekt, men det mener BMW motorsportschefen Mario Theissen ikke, i hvert fald ikke et stort effekttab.
Mario Theissen:
"Da det nye reglement blev offentliggjort, tænkte jeg at vi nok ville miste op mod 10 % af effekten. Men nu tror jeg faktisk at det bliver mindre. Vores nye P84 vil være i stand til at køre omkring 800 km. Det betyder at alle dele skal bygges en smule tungere og sejere. Det vil betyde en reduktion af maksimum omdrejninger og af ydelsen. Men vi vil ikke miste så meget som først frygtet. P84 var i prøvebænken første gang i juli og er allerede testet flere gange. I løbet af vinteren vil vi øge stabiliteten og teste yderligere når det nye Williams chassis er klart."
Der er dog en spinkel chance for at han forbliver i Formel 1 feltet, idet han ifølge rygter i Formel 1 kredse er blevet tilbudt at køre for Jordan teamet igen.
Men da det forlyder at Frentzen kræver cirka 20 millioner kroner for at køre for Jordan teamet, som pt ikke er alt for stærkt økonomisk funderet, så ser det næppe ud til at blive løsningen for hverken Frentzen eller Jordan teamet.
Der er ligeledes rygter der peger på at han måske skal køre for Jaguar teamet i 2004 sæsonen.
Men da disse oplysninger kun er baseret på rygter, og måske aldrig bliver til mere, så har Frentzen nu vendt blikket mod USA.
Frentzen har tidligere udtalt:
"Jeg kan let forestille mig et skifte til amerikansk racing. Som passioneret racerkører, så tiltaler andre racerformer mig, selv ovalbaneløb."
De to store serier i USA, ICS (tidligere IRL) samt CCWS (tidligere CART), er sålede begge en mulighed for Frentzen i 2004 sæsonen.
Et af de teams der allerede har vist interesse for Frentzen er ICS teamet Red Bull Cheever Racing, og her virker sponsor sammenfaldet med Sauber teamet som en logisk forbindelse.
Skulle det ikke lykkedes for Frentzen at få en plads i en formel racer, så har yderligere et tilbud på hånden.
Frentzen er blevet tilbudt en plads hos Opel i DTM serien.
Efter at have sluttet dette års mesterskab på femte pladsen i konstruktørenes mesterskab, så er David Richards mål at slutte i top tre i 2004.
En af de væsentligste grunde til hans optimisme er teamets fornemme resultat i Japans Grand Prix, hvor Jenson Button og Takuma Sato sluttede på henholdsvis fjerde og sjette pladserne, teamets klart bedste resultat i lang tid.
Ifølge David Richards så var det flotte resultat følgerne af en stadig udvikling 2003 sæsonen igennem, og hvis teamet kan fortsætte denne udviklingskurve hen over vinteren, så er han af den overbevisning at BAR teamet vil kunne kæmpe med helt fremme i Formel 1 feltet.
Ligeledes oplyser David Richards at Honda arbejder på en helt ny motor til 2004 sæsonen, hvor de nye 'levetids-bestemmelser' på motorene specielt vil favorisere de mindre teams.
Sluttelig så påpeger David Richards at han med de to unge kørere, Jenson Button og Takuma Sato, står med to ambitiøse og hurtige kørere, som vil gøre alt for at udnytte BAR teamets racere optimalt.
Jos Verstappen er en af de seriøse deltagere i jagten på et sæde i Formel 1 i næste sæson. Der arbejdes til flere sider, men der er ikke ret mange sæder at kæmpe om. Det gør selvfølgelig arbejdet mere intens for de som varetager kørernes interesser. Hans manager, Raymond Vermeulen, udtaler sig således om den nuværende situation.
"Vi forhandler stadig med et antal teams, selvfølgelig mest dem som endnu har ledige sæder i næste sæson. Vi fokuserer primært på et fast sæde, i stedet for et testsæde. Vi er stadig positive overfor for at beholde Jos i Formel 1. Forhandlingerne tager meget tid, meget lang tid for det meste, men lige med ét kan en forhandling være afsluttet inden for ganske få dage."
Vermeulen siger intet nyt, men der er ingen tvivl om at kampen om sæderne bliver intensiveret i den kommende tid. Et af de mange elementer er sponsorer. I de fleste tilfælde de sponsorer som skal betale for en kørers sæde. Jos Verstappen har været rigtig god til at finde sponsorer, og umiddelbart ser det ud til at Verstappen og hans manager Vermeulen kan overtale i hvert fald et par af sponsorerne fra i år til at forsætte næste år.
"Både Trust og Wilux har tilkendegivet at de har fået meget ud af at blive eksponeret sammen med Jos og Minardi. Det er jo meget opmuntrende. Hvis vi kan give dem lige så gode eller bedre muligheder i 2004, vil de ganske sikkert blive som sponserer for Jos endnu en sæson i Formel 1."
Det er selvfølgelig rart at høre at der er skred i forhandlingerne. Men samtidigt ligger det også et vist pres på især de kørere som også kandiderer til et af de ledige sæder. Kørernes managers skal være kolde et vist sted for ikke at blive for nervøse. De skal efter bedste evne varetage deres kørers interesse. I øjeblikket må det ikke være sjovt at være dansk kører og ikke vide om man kan forsætte i motorsportens kongeklasse.
Hos Ferrari fortsætter de med verdensmesteren Michael Schumacher samt Rubens Barrichello.
Også Williams teamet fortsætter med begge deres kørere Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya.
McLaren teamet forbliver ligeledes uændret med Kimi Raikkonen og David Coulthard.
Og dermed er der slet ingen forandringer i kørerbesætningerne i de tre top team i Formel 1.
I midterfeltet fortsætter både Fernando Alonso og Jarno Trulle hos Renault.
Ligeledes fortsætter begge Toyota's kørere fra denne sæson, Olivier Panis og Christiano da Matta.
Sauber teamet stiller med to 'nye' kørere, det er Giancarlo Fisichell og Felipe Massa.
BAR udskifter en kører og ender op med Jenson Button og Takuma Sato.
Jaguar har på nuværende tidspunkt kun en ene kører på plads, og det er igen Mark Webber.
Jordan har ingen kørere på plads endnu, og det samme gælder for Minardi teamet.
Men med tanke på at Formel 1 kontrakter ikke altid er det papir værd de er skrevet på, så er der stadig spænding om den endelige kørerbesætning i Formel 1 feltet til 2004 sæsonen, og da ikke mindst om det bliver muligt for Nicolas Kieas at få sig en plads.